glede...

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
Har signert kontrakt på kjøp av husvære idag. Nå er det bare og vente på husbankens svar på lånesøknaden som gjenstår...

Kjenner så vidt hifispirerne begynner å gro med tanke på nytt lytterom og plasseringer. Stuen ser ut til å kunne bli ganske bra med tanke på hvor herligheten kan stå!
Med tanke på dagens situasjon, mye bedre.

Krysser fingrene nå for at tingene går i orden og man kan flytte inn i flunkende nye omgivelser i jan/feb neste år.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Gratulerer! Husbygging er både glede og frustrasjon - men mest glede. Nå har du sjans til å iverksette de enkle grepene som egen el-kurs, nok uttak osv som tilrettelegger for gode arbeidsvilkår for anlegget.

Kan du bestemme overflater på gulv, vegger og tak?
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
det er lagt opp til at man kan gjøre en del selv om man ønsker det på den måten. Vegger blir "levert" med sponplater, gulv like så. Så videre hva man vil ha er opp til meg.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Det er veldig inn i tiden å innrede rommene minimalistisk. Det gir normalt alt for lite demping og stiller krav til bygningsmessige tiltak for å kunne oppnå en akseptabel akustikk. Har du tenkt normal møblering, vil jeg nøye meg med å anbefale deg vanlig parkett på gulvet, og ikke laminat, med mindre du velger heldekkende teppe.

Som du sikkert har fått med deg, er rommets form av stor betydnig for akustikken.

Lykke til!
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
laminat er nok ikke aktuelt. Parkett er planen.
Får ta det litt med ro med for mye planlegging før det økonomiske har falt på plass, når den biten er der blir det nok mer planleggingskos.
Men gode tips er jo hyggelig å få!
 
S

stikken

Gjest
:DLykke til, og kos deg.
Vi får vel en bilderaport eller??? ::)
Vh
s
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Hvis du ikke har tenkt å gå drastisk til verks på vegger osv - og bygge noe som ligner et lydstudio, vil jeg på det sterkeste anbefale lydhimling. Det koster noen kroner ekstra, men det er det verdt.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Hvis du ikke har tenkt å gå drastisk til verks på vegger osv - og bygge noe som ligner et lydstudio, vil jeg på det sterkeste anbefale lydhimling.  Det koster noen kroner ekstra, men det er det verdt.
Hei! Først; - vi snakker vel om en ordinær stue her?!

Så; - med begrepet lydhimling mener man normalt sett en himling som har spesielle egenskaper når det gjelder lydgjennomgang/- reduksjon. Den brukes normalt mellom to boenheter for å oppnå ønskede/ pålagte krav til reduksjon av lyd mellom boenhetene.

Dersom man ønsker en himling med spesielle akustiske egenskaper, må man spesifisere det og være tydelig på hva man mener. Normalt er ikke snekkeren/ byggmesteren den som kan bidra mest. De kan være gode på å utføre jobben, men normalt trenger du hjelp fra en med spesielle kunnskaper om akustikk.

Håper dette var et lite bidrag til å unngå misforståelser. :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Lydhimling: Det går tretten på dusinet innenfor kontorsegmentet. Løsninger som får ned støynivået i kontormiljøer fungerer bra hjemme også.

Rockfon Sonar er et bra alternativ.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Oppfatter at Bx referer til ulike typer systemhimlinger. Som han påpeker er det en ofte benyttet løsning i kontorbygg, men også i skoler og helseinstittusjoner.

Fortsatt mener jeg at lydhimling er feil begrep. Dette er himlinger som ut fra opphengssystem, valgt montasje f.eks. avstand til overliggende tak, og type himlingsplate, - har ulike akustiske egenskaper. Ønsker man å regulere f. eks. grad av reflektert lyd, kan man benytte himlingsplaer med ulik refleksjon fordelt i ett og samme rom.

Uansett, anser jeg ikke systemhimlinger som spesielt fremmende av de gode interiørmessige løsninger i et hjem. Dog kan inndelinger i felt eller aller helst, bruk av akustisk regulerende gipsplatehimlinger, utgjøre kompromisset mellom akustisk regulering, og et akseptabelt interiør.

Aktuelle nettsider for mer info er:

[url]http://www.himlinger.no/[/url]
[url]http://www.rockfon.no[/url]
[url]http://www.gyproc.no/[/url]
[url]http://www.norgips.no[/url]
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
hyggelig med litt debatt rundt emnet. Leiligheten er en del av en firemannsbolig, bygging blir satt i verk over påske. Setter pris på ting man kan tenkte på, det som er sikkert som at man en dag havner i graven er en dedikert 16A krets til anlegget ;P

Det blir møte med byggherre når finansiering er i orden, hvor vi skal gå nærmere inn på evnt forandringer jeg ønsker i forhold til standardløsningen de vil bygge. I den forbindelse er det jo interessant å ha litt kontroll på slike element.

Skal tegne en skisse av stuen som vil være lytterom.

bildetråd skal nok også dukke opp om ting går som man ønsker....
 
Topp Bunn