Glødestrøm på KT90 kontra KT120

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Går med planer om å prøve ut KT120 rør i mine Quicksilver Mid Mono, men jeg leser at KT120 trenger fra 0,1-0,3 mer ampere enn KT88. Hvordan måler jeg kapasiteten på glødestrømmen i blokkene mine? Produsent gir meg ikke noe klart svar om jeg kan benytte KT120 eller ikke.. I dag benytter jeg KT90 rør og de fungerer flott..

mvh
lassemann
 

Serialcat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
323
Antall liker
119
Sted
Østfold
Torget vurderinger
2
Sies rundt på nettet at strømtrafoen blir skikkelig varm med kt120. Skulle vel gå å hekte av den
interne gløden og koble på en utvendig strømforsyning.
En annen sak er den forhøyede effekten og høyspentforsyning og utgangstrafo.

MVH
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Med to rør og rundt 0.5A i ekstra glødestrøm bør det ikke være noe problem. Hvis det "koker", er designet marginalt. Kan du måle tverrsnittet på tråden som er brukt til glødeviklingen?
Men hvorfor bytte til KT120?
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Med to rør og rundt 0.5A i ekstra glødestrøm bør det ikke være noe problem. Hvis det "koker", er designet marginalt. Kan du måle tverrsnittet på tråden som er brukt til glødeviklingen?
Men hvorfor bytte til KT120?
Hvorfor jeg spør om dette og årsaken er sammensatt, men hovedårsaken er vel at jeg er nyskjerrig på KT120 røret og det som skrives rundt om. Det skal bl.a. ha en svært luftig signatur med bra 3D. Bassen skal også være meget tight og bra. Sammen med mine relativt tungdrevne HT (86dB/1w) tenkte jeg det kunne vært morro og testet de ut.

Vedrørende Mid Mono blokkene har jeg gjort strømforskyningen vesentlig større enn orginalt med ladelyttkapasitet øket fra 1000uF/450v (orginalt) til nå 4400uF/500v. Har også skiftet likeretterbro med kapasitet på 1000V/10amp. Utganstrafoen skal tåle 75 watt. Med orginal strømforskyning spilte ikke forsterkeren bra med KT88 eller KT90. Da var det EL34 eller 6L6 som spilte best, men etter moddet med strømforskyningen spiller KT88/90 mye mer uanstrengt og behagelig, og foretrekkes faktisk i dag. Med bakgrunn i dette tenker jeg at jeg har lyst til å prøve KT120 for kanskje ytterligere å få enda mer ut av de allerede meget velspillende QS Mid Mono..

Tykkelsen på glødetråden er knapt 0,5mm2. Den blir nok byttet uansett til 1,5 eller 2,5mm2..


Ny ladelytt..
PSU 007.jpg


Innmaten (med orginal likeretter - denne er endret til diodebro)..
Quicksilver Mid Mono 001.jpg


mvh
lassemann
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kjenner igjen undersiden. Se på detaljene nederst til venstre:)
Siden du først og fremst vil teste, vil jeg anbefale en ekstern trafo til gløding.
Godt mulig at KT120 vil gi deg det du savner eller venter å høre.
Men trolig ikke noe mer effekt. Helt marginalt i så fall.
Sjekk nøye arbeidspunkt (bias) for å få det optimalt.
Lykke til.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du må regne med 2A / rør i gløding.
Tittet på bildet. Er de glødet i serie?
Hvis det stemmer, ville jeg lagt opp til gløding i paralell. Det er langt fra sikkert at de trekker like mye strøm. Da vil det bli forskjelli glødespenningen på de to rørene.
Her kan det være noe nyttig:
http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm

Og en liten ekstra faktor for å være sikker:)
 
Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.065
Antall liker
1.057
Sted
'
En halv ampere mer i gløding trekker ikke mer enn 3-4 ekstra VA fra nett-trafoen. Omtrent som å justere hvilestrømmen opp noen mA i utgangsrørene.
Om trafoen din er dimensjonert for slikt finner du ut ved å legge hånda på den etter en times spilling. Har den samme temperatur som etter ei normal økt, hadde jeg ikke tenkt så mye mer på den saken..
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sies rundt på nettet at strømtrafoen blir skikkelig varm med kt120. Skulle vel gå å hekte av den
interne gløden og koble på en utvendig strømforsyning.
En annen sak er den forhøyede effekten og høyspentforsyning og utgangstrafo.

MVH
For meg ser det ut til å være auto bias på forsterkeren.
Da kan det hende at høyspentdelen blir belastet med adskillig mer ekstra enn de 3-4 W i ekstra glødeeffekt.
Hvis det er auto bias, sjekk katodemotstanden for både riktig verdi og wattstyrke.
Ta også en titt på anodemotstandene i smårørene. Jeg har sett slike ganske solbrent på QS.
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Forsterkeren har manuell biasjustering. Du ser undersiden av potmeteret mellom utgangsrørende. Justeres til en led-lampe svakt begynner å lyse. Er det ikke slik at dersom KT120 trekker for mye strøm så vil sikringen på nettstrøm inn bare ryke? Eller vil andre ting kunne ta skade?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
OK. Da falt det litt mer på plass. Nett sikringen går vanligvis ikke før overbelastningen er ganske stor eller det oppstår en feil.
Den skal tross alt overleve "sjokket" når du slår på.
Kan det stemme at det er en liten "katodemotstand" som gir spenning til LED'n?
Da er det i så fall enkelt å måle strømmen gjennom rørene.
 
Topp Bunn