Gjennoppretting av oppsett og filer etter reinnstallasjon av Windows

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.216
Torget vurderinger
1
Håper noen kan hjelpe meg med dette. Filstrukturen min er totalt kaotisk.

Hardisken min har etterhvert blitt mystisk full etter et systemcrash like før jul i fjor til tross for at jeg nå har langt færre programmer på disken i forhold til før crashet (før hadde jeg bla en rekke spill pluss Photoshop innstallert og haugevis med 300mb scannede filer fra mellomformat). Jeg måtte installere systemet på nytt. Dette medførte at jeg mistet (for godt trodde jeg) det jeg hadde savet i windows (bla. en drøss med scannede bilder, skrivebordoppsettet, favorittlista i explorer samt alle mailene i innboksen.

Jeg fikk mistanke om at noe var galt da jeg kunne starte et eldre versjon av et billedbehandlingprogram fra menyen til tross for at programmet ikke eksisterte på PC'en min i følge windows utforsker!
Jeg har installert TreeSize for å se hva som tar opp plass på harddisken og det viser seg at alle mine gamle filer og programmer fra før crashet fremdeles ligger på PC'en.

Mitt "gamle system" består av 171 gigabyte som ligger under C:\ - Documents and settings - HP_Eier; det er mange av disse filene jeg ikke ante jeg hadde lengre. Det nye systemet etter reinstallasjon ligger under C:\ - Documents and settings - HP_Eier.FIRMANAV-6EC7C9. Denne ble opprettet under reinnstallasjonen.

Hele 151 gigabyte ligger under den opprinnelige C:\ - Documents and settings - HP_Eier - Mine Dokumenter. Folderen Mine Dokumenter er ikke synlig i Windows Explorer men vises i TreeSize (hvordan får jeg denne synlig i utforsker?). Under den nye C:\ - Documents and settings - HP_Eier.FIRMANAV-6EC7C9 finnes en folder med navn Miner Dokumenter. Denne innholder det jeg har savet etter crashet (men ikke tidligere filer).

Skrivebordinformasjonen ligger under HP_Eier directoryene. Nå hentes informasjonen fra HP_Eier.FIRMANAV-6EC7C9. Hvis jeg endrer til til den opprinnelige HP_Eier vil jeg antagelig få det opprinnelige oppsettet tilbake fra før reinstallasjonen. Hvordan gjør jeg det?

Masse filer finnes i dubletter pga av dette rotet.

I tillegg har jeg haugevis av mapper med titler som dette "2e505a574b7a63bf89ef3cf0e6adee" både på harddisken i maskinen og på den eksterne harddisken. Det blir flere og flere av disse; utgør flere gigabyte og får dem ikke slettet!

Vil være svært takknemmelig for hjelp!
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Er ikke sikker på om jeg forstår deg rett..

Men denne er grei for å slette låste mapper og filer, eventuelt stoppe programmer som låser filer:

http://lockhunter.com/

For å gjenopprette slettede filer kan denne brukes og fungerer brukbart hvis man ikke har benyttet programmer som skriver over filer for mange ganger ved sletting:

http://www.piriform.com/recuva

For å komme inn i mapper som ikke lar seg åpne må du vel endre på tillatelse - under egenskaper tror jeg.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.216
Torget vurderinger
1
Takk for svar. Der er ikke det at filene er låste, men at de ikke eksisterer i følge Windows utforsker. Jeg har en mappe med 151 gigabyte som windows utforsker ikke finner til tross for at den er på maskinen. TreeSize finner den og jeg kan åpne filene ved å klikke på dem men jeg kan ikke åpne dem via f.eks billedbehandlingprogrammer da de ikke eksisterer i følge Windows. Disse filene finnes under C:\Documents and Settings\HP_Eier\Mine Dokumenter. I følge Windows utforsker så finnes ikke mappen Mine Dokumenter her.
Under HP_Eier ligger også filene som forteller maskinen om desktoppen, favorittlista i explorer og mailboksene bla fra FØR reinstallasjon av Windown.

Reinstallasjonen av Windows laget et ny HP_Eier med navn HP_Eier.FIRMANAV-6EC7C9. Her ligger ny informasjon om desktoppen, favorittlista i explorer og mailboksene. Dessuten en ny mappe med Mine Dokumenter; alt dette var tomt etter reinstallasjonen. Det er her maskinen nå leser ved oppstart hvordan sektoppen skal se ut. Hvordan forandrer jeg den til den opprinnelige og hvordan får jeg utforsker til å vise alle filene og mappene på harddisken?
 

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Innlegg
67
Antall liker
5
Kan det være så enkelt som at HP_Eier er en skjult mappe? For å vise slik, velg Organize -> Folder and Search Options -> View -> Hidden files and folders -> Show hidden files and folders.
 
Topp Bunn