Gimse's Sibelius

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Oioi. Jeg har lovpriset Gimse sitt mektige og drivende pianospill helt siden jeg hørte ham spille amoll-konserten i Universitetets Aula i Oslo omlag medio 90-tall.

Idag, blant julegaver og konas zzzzzip'ing av kort på et av de lokale kjøpesentra snek jeg meg unna til en platebutikk i senteret.
Hva så jeg? Joda, Håvard Gimse har spilt inn en serie med (det jeg tror er) Sibelius'es samlede pianoverker, fordelt på 5 cd'er på Naxos.

Musikken er ikke så kjent som den symfoniske (og den utenomjordisk vakre fiolinkonserten), men desto kjekkere å ramle borti den idag.

Jeg som er stor fan av Sibelius OG Gimse... det måtte jo bare bli kjøpt. Han trakterer sin Steinway på en aldeles eminent måte; med sin sedvanlige balanse mellom energi og raffinement, og Sibelius'es musikk er vakker med stor V!

Det beste av alt; platene var billige, og lyden er kanonbra. Her anbefales virkelig en lytt! Det kan man forresten gjøre på http://www.naxos.no/
Dette er stor musikk av en av våre største 1900-talls komponister, fremført av en av Norges beste (om ikke tidvis den beste?) pianister.

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
4
Takk for tips!
Skal få lyttet på denne :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk for tips!
Skal få lyttet på denne :)
Disse. Flertall :D

Min lokale sjappe hadde bare vol 1-3, jeg bestilte nettopp vol 4-5 på cduniverse.
Har hørt på de igjen idag; Gimse er bare helt konge! Det er jo ikke pensum innen pianomusikk dette, men vakkert er det. Priser og utmerkelser har visst Gimse fått for dette også.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Skal sjekke ut disse platene. Siden Gimse utgir plater på Naxos og Naim er det ikke så ofte jeg kommer over dem i butikker.

Sjekket akkurat programmet for festspillene i Bergen. Ser ut til at vi der kan få oppleve Gimse, Andsnes og Mørk på en og samme konsert.

K

kbwh

Gjest
Hørte Gimse gjøre Egges pianokonsert sammen med Trondheimsolistene i sommer. Bra mann, super musikk.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gimse kommer jo til KSU når det er operafest, jeg har hørt ham live mange ganger, pianisten er i verdensklasse.
Når det gjelder Sibelius's pianomusikk; det er enkelt og greit, men vakkert.. det er jo tross alt en stor komponist. Han tjente penger på salongmusikken sin, men det er jo såklart hans symfoniske verker som er musikalsk sett mest betydningsfulle. De som har hørt Heifetz spille violinkonserten har hørt Sibelius på sitt beste.

Mvh Vidar P

Topp Bunn