Gass grill, lavastein etc

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Jeg tenkte å innvie en gassgrill jeg kjøpte tidligere. Vi har en stor kullgrill vi bruker så denne er til enklere og kjappere grilling.
Det er en såkalt flatbed Landman grill, som fordeler varmen med støpejernsbrenner og støpejernsrist. Den har en oppsamlingsskuff som skal fylles med sand.

Det jeg tenkte på var at jeg kunne bruke lavastein på den, da jeg innbiller meg at smaken blir mer som fra en kullgrill. Skal jeg bare ta å mekke til en ekstra rist over brennerne, så legge et lag med lavastein på den? Har noen noe erfaring i så måte eller innvendinger? Å putte lavastein i den nedre skuffen til sanden har vel ingen særlig hensikt?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Lavasteinen i seg selv tilfører ikke smak. Lavasteinen brukes som varmefordelingsmekanisme i de grillene som ikke benytter seg av støpejernsrister o.l. for å fordele varmen. I tillegg så samler lavasteinen opp fett fra maten. Etter ganske kort tid (avhengig av hvor mye du benytter deg av marineringer med olje og hvor fett kjøtt du griller), har lavasteinen samlet opp ganske mye fett. Du tenker på at dette skal da danne røyk som smakssetter på lik linje med kull. Nothing further from the truth... Det som lager røyk er i det ene tilfellet er trekull, mens i det andre tilfellet er det gammelt, og ofte harskt fett. Fettet tar fort fyr og vil lett forkulle det du prøver å grille, med mindre du passer på som en smed, i tillegg.

Jeg har hatt gassgrill av den billige sorten med lavastein i ganske mange år nå, og den lavasteinen er rett og slett noe svineri. Den grillen blir etter hvert byttet ut i en med støpejernsrister.

Gjør deg selv en tjeneste - ligg unna lavastein..

Johan-Kr
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Ok, da lar jeg grillen være som den er ment inntil videre.

Tok et søk på nettet og der fant jeg mange som var svært misfornøyd med at lavastein-grillen nå var vanskelig å oppdrive på markedet (USA) og argumenterte for at det ble bedre grillsmak av lavastein (alternativ til kull). Ellers kunne en like gjerne bruke stekeovnsgrillen.
 
Topp Bunn