Garrard 301 Grey Hammertone/Grease bearing

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Har fått tak i en 301 fra ca. 1955. Den er pen i lakken og ser veldig bra ut ellers også. Ser at det finnes masse info på nettet, men kunne tenke meg å få noen til å ta en skikkelig service på den. Så vidt jeg vet har denne ligget lagret i mange år og kan sikkert trenge en overhaling for å yte optimalt.

Må man til UK for å finne noen som kan påta seg jobben eller er det noen her på berget som kan dette?

Er det Loricraft som gjelder hvis den skal sendes til UK eller er det andre som gjør jobben like bra?

Hva koster en full overhaling?

Ser på Loricrafts hjemmeside at de mekaniske overføringene (stengene) er cadmiumbelagt og at de anbefaler å fjerne cadmiumbelegget og forzinke istedet. Noen som har erfaring med det?
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Vet ikke om du må til UK for å få overhalt spilleren, men jeg har ikke hørt om noen her hjemme som kan gjør dette profesjonelt. Ring Veteran HiFi i Stockholm (+46 8 30 08 46) De vet jeg overhaler TD124. Loricraft er autoriteter på Garrard, men de er veldig dyre. Stengene med kadmium ville jeg ikke brydd meg noe om med mindre du selv skal gjøre service på spilleren og må ta på de. Da er det greit å beskytte hendene mot kontakt. Jeg tenker at det er greit at den er så original som mulig. Lydmessig spiller det ingen rolle.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Takk for tips.

Har også forhørt meg med en vinylentusiast i England som opplevde Loricraft som veldig arrogante. Han hadde snakket med dem på en messe i UK og ble så "pissed" at han bare forlot rommet med uforettet sak. Mulig noen bare hadde en dårlig dag ;-)

Uansett, ser at mange får fjernet cadmium-belegget og får lagt på zink istedet, så hvis den blir sendt over på service tar jeg nok det i samme slengen.
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Jeg holder akkurat på med en 401 hvor jeg skifter ut mellomhjulet og renser/oljer opp lagre så hvis du er litt fingernem og tolmodig er det ikke noe komplisert jobb. Jeg vurderte også å sende spilleren over til Loricraft, men fant ut at det ble for dyrt. Siden jeg er teknisk utdannet valgte jeg å gjøre jobben selv. Fin kveldssyssel nå som høsten er her :)
Hvis du går for å gjøre jobben selv og bestemmer deg for å fjerne kadmuimbelegget ville jeg nok overlatt det til en profesjonell da restavfallet må taes hånd om på riktig måte.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Kunne nok klart det selv, men tror jeg overlater "førstegangsservice" til en proff. Uansett bra å bli kvitt giften og få på zink istedet.
Neste gang den trenger service, etter rundt 5 år kanskje, gjør jeg det selv.....
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
ray på classichifi er vesentlig billigere enn Loricraft. Lori er sikkert fint, men det virker litt "dumdyrt" ?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Når dere snakker om dyrt, hva innebærer det? I tilfelle man skulle la seg friste til å kjøpe en gammel Gerrard.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
ray på classichifi er vesentlig billigere enn Loricraft. Lori er sikkert fint, men det virker litt "dumdyrt" ?
Har kontaktet Ray og kommer sannsynligvis til å sende den dit for service inklusiv fjerning av cadmium og påføring av zink på de mekaniske overføringene.
Han kunne lakkere den i hammerslagslakk på nytt, men det sa jeg nei til. Den originale lakken på spilleren er strøken og bruktverdien er nok også vesentlig høyere med original lakk.
Så at det gikk en 301 med fettlager på ebay i går for 2250 USD. Den var fra India og hadde gjennomgått service fra Ray og var lakkert opp i grå hammerlakk. Opprinnelig var den kremfarget. Ble overrasket at den gikk såpass høyt uten original lakk.........
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Grey-301-March-2011-7.jpg


Garrard Fosse, ikke Gerrard :)
Loricraft tar 400 pund og oppover for en service, men det går an å få det gjort rimeligere i UK.

Min ser identisk ut med bildet jeg rappa på nettet, med unntak av et skilt med N over hastighetsvelgeren på min (Nemko-merking)
 
Sist redigert:

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Noen som vet hvor man kan kjøpt en kraftig eske til å sende drivverket til England? Bør nok være dobbel, dvs. eske i eske. Innvendig mål ca. 45x45x20. Kommer til å bruke mye bobleplast og tallerkenen blir ikke med på turen...
 
Topp Bunn