Gammeldagse sikringer vs. automatsikringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larkus!

    Gjest
    Er det noe i påstanden om at gammeldagse sikringer gir bedre lyd enn automatsikringer?
    sikring.jpg

    vs
    3922330392_1.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Bare hvis du setter på gammeldans. Eller ett arkivopptak av Husker du. Med Odd Gryte.
    Da kan det være fordel med autentisk skrusikrings lyd.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Neida, Den korteste veien mellom to punkter er fortsatt den korteste. Gammel sikring wins hands down.

    Har det noe å si for lyden? Aner ikke ;)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    På et av mine tidligere arbeidssteder dreide man massive sikringspatroner av gammel type. Dreier man de i kobber er det den ultimate sikringen - uten diskusjon....
    Aldri noe mer trøbbel med sikringer å sånn etter det....

    Kan´ke bli bedre lyd enn det....
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    En sikring introduserer resistans i kretsen og vil føre til økt spenningstap etterhvert som strømmen øker.. En kontaktor (automatsikring) opprettholder lav resistans helt til den bryter. Hørbart? Noen mener det.

    Jeg forsøkte å finne en tabell over motstanden til gammeldagse sikringer (diazed) med fant ikke noe.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    På et av mine tidligere arbeidssteder dreide man massive sikringspatroner av gammel type. Dreier man de i kobber er det den ultimate sikringen - uten diskusjon....

    Kan´ke bli bedre lyd enn det....
    Hehe, sliter litt med selektiviteten da, men sikring er nok å strekke begrepet vel langt. Personlig blåser jeg i om en sølvtråd «låter bedre» enn en jordfeilautomat for jeg vil aldri ofre sikkerheten.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    #Armand: Det er "rent" sølv som benyttes som sikringstråd - aner ikke tverrsnitt og ledeevne ift kapasitet men det er bare å "sprette" en 10 eller 16A så finner man raskt ut det.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Elektrikerbransjen gleder seg til mandag - bestillingene på utskiftning av de elendige automatene kommer til og hagle inn!
    Skrusikringer til folket!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    På et av mine tidligere arbeidssteder dreide man massive sikringspatroner av gammel type. Dreier man de i kobber er det den ultimate sikringen - uten diskusjon....

    Kan´ke bli bedre lyd enn det....
    Hehe, sliter litt med selektiviteten da, men sikring er nok å strekke begrepet vel langt. Personlig blåser jeg i om en sølvtråd «låter bedre» enn en jordfeilautomat for jeg vil aldri ofre sikkerheten.
    Fordelen med disse er at det er lett å finne jordfeil etc - bare å gå etter røyklukta .... ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    De kan også kalles automatsikringer på en måte, for brannvesenet ringer deg automatisk opp for å varsle når du har feil.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Elektrikerbransjen gleder seg til mandag - bestillingene på utskiftning av de elendige automatene kommer til og hagle inn!
    Skrusikringer til folket!

    Kan jo koble en gammeldags "HiFi" smeltesikring i parallell over automaten da.... bare man husker å ha bare den ene innkoblet om gangen. Kan kobles som A - B samleskinner der A = nettet og B= HiFi UPS med respektive sikringer til....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Helt til etterforskningen utløser regresskravet og anmeldelsen kommer.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Spiller ingen rolle om de er gamle eller nye. Bare de er cryobehandlet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Skal ikke våge meg inn i debatten, men et lite sidesport.
    Det jeg har hørt, er at det finnes ihvertfall gode og dårlige automatsikringer. (Da sikter jeg ikke til lyd, men til "normal" kvalitet)
    Etter det jeg har forstått så er AEG sine tålig rævva, og Eaton (eller noe sånt) bra saker.
    Det kan jo være nyttig å høre noe om i en tråd om sikringer mtp sikkerhet.
    Selv kan jeg ingenting. Er en stakkars kontorrotte med tømrerbakgrunn. Dum som ei fjøl når det kommer til elektro, og sannsynligvis en hel rekke andre ting.

    Kunne tenke meg å høre synspunkter på dette, siden jeg må gjøre noen endringer i sikringsfjøset her hjemme. Bor i en st.hansbål av et hus, så er over snittet opptatt av å ivareta brannsikkerheten.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    På et av mine tidligere arbeidssteder dreide man massive sikringspatroner av gammel type. Dreier man de i kobber er det den ultimate sikringen - uten diskusjon....
    Aldri noe mer trøbbel med sikringer å sånn etter det....

    Kan´ke bli bedre lyd enn det....
    Det fungerer også utmerket å slå en spiker igjenom porselenssikringene, 22/55 funker fint, 34/100 er bedre men de må trimmes på lengden.

    Men oppi her jeg bor bruker vi sveisekabel hengt direkte på nettet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Skal ikke våge meg inn i debatten, men et lite sidesport.
    Det jeg har hørt, er at det finnes ihvertfall gode og dårlige automatsikringer. (Da sikter jeg ikke til lyd, men til "normal" kvalitet)
    Etter det jeg har forstått så er AEG sine tålig rævva, og Eaton (eller noe sånt) bra saker.
    Det kan jo være nyttig å høre noe om i en tråd om sikringer mtp sikkerhet.
    Selv kan jeg ingenting. Er en stakkars kontorrotte med tømrerbakgrunn. Dum som ei fjøl når det kommer til elektro, og sannsynligvis en hel rekke andre ting.

    Kunne tenke meg å høre synspunkter på dette, siden jeg må gjøre noen endringer i sikringsfjøset her hjemme. Bor i en st.hansbål av et hus, så er over snittet opptatt av å ivareta brannsikkerheten.
    Kjenner ikke AEG sine, men har veldig god erfaring med Schneider og ABB og også Eaton.
     

    hansa-bergen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2005
    Innlegg
    161
    Antall liker
    65
    Sted
    Bergen
    Elektrikerbransjen gleder seg til mandag - bestillingene på utskiftning av de elendige automatene kommer til og hagle inn!
    Skrusikringer til folket!
    Denne var morsom på en fredag, jobber som elektriker og skrusikringer er ikke lov og montere. Men det er alltid hyggelig med fredags morro.
     

    hansa-bergen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2005
    Innlegg
    161
    Antall liker
    65
    Sted
    Bergen
    Er det noe i påstanden om at gammeldagse sikringer gir bedre lyd enn automatsikringer? Vis vedlegget 516604
    vs
    Vis vedlegget 516605
    Her er det en som kommer med et seriøst spørsmål som han håper å få svar på og så kommer det bare tulle/svar replikker. Jobber som elektriker og du vil nok ikke høre noen forskjell. Det som er lurt er å ha en egen 16Amp. kurs til anlegget.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Elektrikerbransjen gleder seg til mandag - bestillingene på utskiftning av de elendige automatene kommer til og hagle inn!
    Skrusikringer til folket!
    Denne var morsom på en fredag, jobber som elektriker og skrusikringer er ikke lov og montere. Men det er alltid hyggelig med fredags morro.
    Det er det samme here også:) du har så rett. Så lenge disse UZ elementene er gamle, så har de ikke noen tilbakevirkende kraft. Men anbefales å bytte ut pga, brannfaren. Skal byttes av autorisert installatør. Allt skal dokumenteres etter installasjon.
    Ellers er mange av disse billige sikrings automatene ikke anbefalt til industriellt bruk!(sier litt om kvaliteten)
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Uansett eventuelle lydmessige fordeler om disse eksisterer, vil jeg ikke ofre sikkerheten i heimen.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Helt enig med Trondmeg......... Problemet er ikke sikringen eller den siste metern med strømkabel............ 90 % av dere har ræva høyttalere.... og da blir det feil uansett ;) ;) ;)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    En sikring introduserer resistans i kretsen og vil føre til økt spenningstap etterhvert som strømmen øker.. En kontaktor (automatsikring) opprettholder lav resistans helt til den bryter. Hørbart? Noen mener det.

    Jeg forsøkte å finne en tabell over motstanden til gammeldagse sikringer (diazed) med fant ikke noe.
    Så kommer også impedansen i tilførselsledningene(ohm/m) som har større variasjon!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    En ting med UZ-elementer er også at kontaktflatene irrer og skaper høyere overgangsmotstand og varmgang. Dette sammen med at de ikke tilfredsstiller kravet om allpolig brudd er vel hovedårsakene til at disse ikke lenger tillates i nyere anlegg. Karakteristikken til UZ forsterker også effekten ved varmgang da man kan overbelaste de med 90% i en time før de løser ut. En automat løser ut ved 20-45% overbelastning og da brytes alle fasene. For ikke å glemme at de løser ut ved første jordfeil (jordfeilautomater) i alle 3 nettyper.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg husker, da jeg havde mit ejet firma og lagde fliser. Kunden havde automatisk sikring, og hver gang jeg satte vinkelsliberen til, så slog sikringen fra. Så efter mange forsøg fik jeg i stedet for strøm fra kundens nabo. Så var der ikke problemer.
     

    hansa-bergen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2005
    Innlegg
    161
    Antall liker
    65
    Sted
    Bergen
    Elektrikerbransjen gleder seg til mandag - bestillingene på utskiftning av de elendige automatene kommer til og hagle inn!
    Skrusikringer til folket!
    Det er i følge forskrifter for elektriske anlegg ikke lov å montere skrusikkringer kun jordfeilautomater i private hjem.
     

    hansa-bergen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2005
    Innlegg
    161
    Antall liker
    65
    Sted
    Bergen
    Jeg husker, da jeg havde mit ejet firma og lagde fliser. Kunden havde automatisk sikring, og hver gang jeg satte vinkelsliberen til, så slog sikringen fra. Så efter mange forsøg fik jeg i stedet for strøm fra kundens nabo. Så var der ikke problemer.
    Bruker du C- type sikkring 16A vil ikke sikkring utløse ved bruk av vinkelkutter men ved bruk av B-type løser den ut. C-type er en treg sikkring som tålet høyere startstrøm enn B- type.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Elektrikerbransjen gleder seg til mandag - bestillingene på utskiftning av de elendige automatene kommer til og hagle inn!
    Skrusikringer til folket!
    Denne var morsom på en fredag, jobber som elektriker og skrusikringer er ikke lov og montere. Men det er alltid hyggelig med fredags morro.
    Elektrikerbransjen gleder seg til mandag - bestillingene på utskiftning av de elendige automatene kommer til og hagle inn!
    Skrusikringer til folket!
    Det er i følge forskrifter for elektriske anlegg ikke lov å montere skrusikkringer kun jordfeilautomater i private hjem.
    Så så, var kun en gammel spøk..
    Ironi er kanskje ikke så lett lesbart :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ikke ut til at uansett hvor mye formalkompetanse det skal være her inne så begriper de
    ikke sammenhengen med støy fra last og hvor den aller helst skal.

    Det handler overhode ikke om hvor mye en last trekker av strøm og spenningsfallet over en sikring,
    men om returstrømmene,støystrømmene og nettimpedans.

    De fremste som forsker på dette tenker returstrømmer og nettimpedans og resonanser,
    altså "den første meter" sett fra lasten mot kilden som er den trafoen til netteier som en er tilsluttet.

    http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf

    Selv i proffstudio verden tenker de på slikt vis.

    Power systems for critical audio installations - REFLEXION-ARTS

    Simple good practice, engineering and an understanding of the true system requirements can result in a safe, well behaved clean audio system that sits as a good neighbour on the power network.

    In all cases and in every aspect our friend is a low impedance source. [Source being at the local point of equipment power line connection, not just the utility company’s transformer]. Fortunately for us the output of a power distributor’s step-down transformer is usually clean and has a very low impedance.

    The average electrician is usually only trained and disciplined in supplying power to average appliances, much of what they do on a day to day basis does not apply to high power or critical audio systems. It is imperative that in their day to day work they follow the standard basic rules if only to absolve themselves of any liabilities. It is important that we understand that the usual requirement for cable choice in standard installations is operating temperature and the calculated constant load end of line voltage drop. This is balanced against profit from the job and the smallest acceptable cable section is most often applied to that circuit. There is no consideration by the electrician of the ability of the supply line to conduct interference back to source, pick up interference, or in many cases for the demands of unusual dynamic peak loads.

    The currents, once filtered are not very high and are generally assumed to be easily filtered out, but this assumption is based on a good low impedance return path being available.

    If the power supply is not of adequately low supply impedance we can get these currents failing to be adequately conducted (filtered) out and beginning to remain present in the lines, equipment chassis, or in the supply output. In the case of such units it is critical that a good low impedance power line is supplied if we are to avoid high frequency interference.



    Og slik tenker netteier


    https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-25.html


    Det utstyr som lager støy gjør det (hovedsakelig) i form av at de trekken en forvrengt strøm. De slipper igjennom/ trekker strøm i bare deler av «sinusbølgen». Sett fra disse støykildene (ulineære belastninger) blir dette å betrakte som en ulineær strømkilde. En strømkilde «presser» forvrengt strøm tilbake mot forsynende nett. Så det at vi henger på en ulineær last i form av f.eks. en PC, frekvensstyrt motor o.l. medfører at vi tilnærmet «presser» en tilsvarende ulineær strøm mot nettet.
    Den ulineære strømmen vi presser mot nettet, ser impedansen i nettet. Sett fra en abonnent, vil den første impedansen av betydning være kiosktransformatoren. Jo større transformatoren er, jo mindre er impedansen og jo lettere er det å «presse» tilbake den «forurensede» strømmen. Det som egentlig skjer, er at når den «forurensede» strømmen møter impedansen til matende nett, så gir det forurensede strømmen et «forurenset» spenningsfall som igjen forvrenger spenningen i matepunktet. Alle abonnentene tilknyttet samme kiosktransformator (samme nätstation) opplever omtrentlig den samme forvrengningen av matespenningen.
    Dersom nettimpedansen inneholder induktanser og kapasitanser (og det gjør den alltid), så kan også resonansfrekvenser i nettimpedansen sammenfalle med en av støyfrekvensene og vi får ytterligere forsterkning (det er dette vi ser i Hellandsbygd).
    Sannsynligheten for å få stygg spenning avtar som regel med lav nettimpedans (stor transformator). Men dette gjelder bare den siden som forurenset strøm kommer fra. I Hellandsbygd har vi (antatt) lite forurenset støy fra abonnentene. Slik støy er det smelteverket som lager. Har vi derimot mye forurenset strøm som trykkes mot nettet (fra abonnent mot nätstation) så er det, som sagt, en fordel at impedansen i matende nett er liten. Vi sier at nettet er «stivt» eller vi kan også si at nettet har stor kortslutningsytelse. Disse begrepene betyr i prinsippet alle at impedansen er lav og det er lett å kvitte seg med den forvrengte strømmen uten at dette gir forurenset spenning og problemer for naboene.


    Selv de som lager nettfiltre EMC filtre som Schaffner etc. tenker slik,
    og hvor de er fullstendig klarover at lav nettimpedans gir negativt sluttresultat.

    Schaffner emc filter

    sch (2).jpg


    ONfilter

    on (2).jpg




    Dette sier også Ncom.EMC filtre er ett lotteri,ofte ingen virkning eller også en forverring.

    Så det at der ikke finnes noen teknisk forklaring på støy,nettimpedans og den første meter
    (som sikring er en del av) er BS.


    Tar en det helt ut kan sluttresultatet bli som her,se Ref.level.


    Automatsikring

    rta 03.10.16 ams (2).jpg


    Så vi vi det helt ut og da blir det slik,selv på en kurs som allerede har lav nettimpedans.

    rta 03.10.16 sms (2).jpg



    Med en kurs med "høy" nettimpedans,ca. 0,9 ohm.
    Mye returstøy fra stereo som gjør at det blir mange harmoniske som ikke holder forskrift.

    den værste.jpg



    Det kan se slik ut også,her fra dedikert 16A kurs.
    Her er det mange strømmer som skal i retur,og det er ikke snakk om A,men mA,
    og da kan sikringer og "den første meter" bety en del.




    Hos meg virker det som om preamp og kilde påvirkes mest sammen med Hypex forsterker til sub,
    ikke fordi Hypex er feilkonstruert eller defekt,men fordi den har lovpålagt emc filter som
    helt etter boken forsterker støy som ligger i område supraharmonics,
    dvs der dagens forskrift slutter å gjelde,2500 Hz og opp til 150kHz der EMC forskriften begynner
    å gjelde.


    Mannen til høyre,min saksbehandler i en klagesak gav meg ikke beskjed om å bytte tilbake
    til automatsikring når vi diskuterte sikringer.
    Her settes Elspec nettanalysator og en Hioki transient recorder opp hos meg

    P1030710.jpg

    '
    DSC_1421.jpg


    DSC_1429 (1).jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn