Gammel mann med iPod..

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Hei..jeg er en middelaldrende mann med nyinnkjøpt iPod. (mine yngre arbeidkolleger fikk øynene opp i hårfestet når de hørte det.. Hva blir det neste liksom.. flammemønster på hekledukene..?)

Uansett.. Min fjortissønn ordnet det tekniske og iTunes ble instalert. Nypusset visakort var også klart.

Vel.. Alle mine gamle og nye helter har jeg på cd, og hadde ikke lyst å putte de inn på dingsen.

Ny musikk altså, og her er det jeg ber om litt assistanse..

Kunne tenke meg noen navn. Noe som ligner på melankolske saker som: Minor Majority, Midnight Choir, Madrugada. Og damepop i divisjonen til Kari Bremnes, Sophie Zelmani og Josefine Cronholm.

Sleng ut noen navn så skal jeg sjekke de ;o)

trygve
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
Gratulerer med ny iPod. ;D
Noen tips av de litt mer ukjente singer/songwriters:
Siste jeg prøvde var Rosie Thomas ("When We Were Small" -02). Litt folk-pop indie feel.

Shawn Colvin er flott. Litt country-feel. (Forsøk fx "Set The Prairie On Fire fra Fat City" -92). De fleste trekker også frem "A Few Small Repairs" -96 som en flott plate.

Mvh
Boden9
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Meget bra melankolsk rock fra Canada:

The Dears - No Cities Left
http://www.thedears.org/

Og et aldeles glimrende band fra Bergen i samme sjanger:

Emmerhof and the Melancholy babies
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Takk for tipsene. iPoden begynner og fylles, men kom gjerne med flere favoritter..

Plukket også frem et gammelt tips her fra Sentralen: Over the Rhine. der var det mange såre godbiter.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.730
Torget vurderinger
4
Ikke for å være en gledesdreper, men du bruker iPoden på den eneste måten jeg for alt i verden ikke ville gjort. Kjøpe musikk på iTunes er stor stor skam for alle som er noenlunde opptatt av diskusjonen rundt DRM (Digital Rights Management), - i korthet: hva betaler du egentlig for når du handler på iTunes?

Det aller største ankepunktet er selvsagt at musikk kjøpt på iTunes kun kan avspilles av iTunes. Hva om du senere kjøper en annen mp3-spiller? Hva om du finner ut, som etterhvert mange, at du vil bruke en PC/laptop som kilde til hifi-anlegget...og iTunes ikke er programmet du ønsker å benytte? Disse store begrensningene samt at man går glipp av mye info / artwork (for oss som liker slikt) synes jeg absolutt ikke rettferdiggjør prisen som burde vært langt lavere enn om man kjøper en CD.

Eneste grunn til å handle på iTunes slik jeg ser det er å sjekke ut nye musikk...kjøpe enkeltlåter for å se om det er verdt å kjøpe hele CD'n. Men siden Apple og plateselskapenes arroganse til oss forbrukere er så total byr det meg mot å handle der overhodet.

iTunes er i utgangspunktet bra, hadde det ikke vært for de store plateselskapenes hysteriske holdning til og bruk av DRM.

Hmmm...ble visst en smule off topic dette....uansett er Shaun Colvin et bra tips, prøv hennes "Cover Girl" fra 1994 (covers av Sting, Tom Waits, Robbie Robertson og flere), du finner den til en 50-lapp i tilbudshyllene.

Lykke til med pod'en ;-)
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Er egentlig ganske enig med deg.

iTunes er bra til å sjekke ut ny musikk på..og laste ned enkeltlåter. Er plata så bra at jeg vil ha hele skiva kjøpes den fra annet hold. Men hvor ofte opplever man ikke at det er kun 2-3 spor som er bra, eller som en liker sjøl? Jeg opplever det stadig.

Og for ordens skyld...pc blir aldri brukt som signalkilde på stereoen min..

Er gammeldags sånn. Kun to kanaler, rør i cd spiller og diller med kabler og oppstilling..
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Hei..jeg er en middelaldrende mann med nyinnkjøpt iPod. (mine yngre arbeidkolleger fikk øynene opp i hårfestet når de hørte det.. Hva blir det neste liksom.. flammemønster på hekledukene..?)

Uansett.. Min fjortissønn ordnet det tekniske og iTunes ble instalert. Nypusset visakort var også klart.

Vel.. Alle mine gamle og nye helter har jeg på cd, og hadde ikke lyst å putte de inn på dingsen.

Ny musikk altså, og her er det jeg ber om litt assistanse..

Kunne tenke meg noen navn. Noe som ligner på melankolske saker som: Minor Majority, Midnight Choir, Madrugada. Og damepop i divisjonen til Kari Bremnes, Sophie Zelmani og Josefine Cronholm.

Sleng ut noen navn så skal jeg sjekke de ;o)

trygve
Fine (melankolske) sanger/låtskriverar:
Iron & Wine
Smog
Bonnie Prince Billy
Sufjan Stevens (sjekk ut Seven Swans)
Devendra Banhart (litt sprø fyr, men feiande flott)

Damer:
Cat Power
Joanna Newsom (spesiell vokal)

Om du har nokre gamle heltar du er glade i, kan du sjekke dei ut på www.allmusic.com - kjempefin side, med masse kryssreferansar til andre band og musikerar i same sjanger.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Hehe, åpnet denne tråden for å nevne Joanna Newsom, sitter å snurrer vinyl med henne nå.

Mitt livs kjærlighet.
 
A

Akle

Gjest
The Weakerthans, flott musikk med muligens verdens vakreste tekster.

Donovan, du bare må sjekke ut Hurdy Gurdy mannen.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Gruppa Spain kan du sjekke. Sønnen til Charlie Haden, Josh Haden er leder for denne gruppa.

Fleshquartet`s plate Fire - Fire

Gruppa Pinback har noe snodige melankolske greier, blandet med diverse andre stilarter.

Det samme gjelder Clem Snide (topp musikk, veldig vanedannende)

Lars
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har artisten for deg! Du som har levd en stund har kanskje hørt nyss om en kjempegruppe ved navn Smokie? De har jo noen godbiter, som aldri går av dansegulvet(s siste låt) som jeg antar at du stadig frekventerer. Hold på tråden, kommer tilbake med flere aktuelle tips!!!!!!!!!!

PS: Flammemønster er dritkult!
 
Topp Bunn