Gammel forsterker - Eloma 7576 - hvordan best bruke denne nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bayon

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Råde
    Hei!

    For mange år siden kjøpte jeg en pen forsterker ved navn Eloma 7576 på et bruktmarked. Det antas at denne er resultat av et skoleprosjekt i år 1975/76 (derav navnet).

    Jeg har aldri fått testet denne noe særlig, men har hentet den frem fra kottet og tenker at det hadde vært morsomt å prøve den nå. Egentlig ønsker jeg å bruke den til å streame musikk i stua fra mindre høyttalere (typ bokhylle).

    For en fersking innen hifi så blir spørsmålet om dette er mulig og hvordan dette best kan gjøres til en forsvarlig penge. Må det via en DAC? Noen gode forslag?
     

    Vedlegg

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Det første jeg ser er at du trenger DIN plugger.


    BJ
     

    Rolf_Zetterberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    202
    Antall liker
    43
    Fler bilder:
     

    Rewind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    67
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Fint å la en reparatør bytte ut kondensatorer etter 50 år. Kanskje oppdatere til RCA panelkontakter som er vanligere nå. Kanskje noen potentiometer trenger litt elekronikkspray, eller bare byttes ut.
     

    Bayon

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Råde
    Takk for svar! Ja, det er kanskje mye å forvente at alt fungerer som det gjorde da den var ny. Hvor mye kan en enkel overhaling av denne finne på å koste? Tips til reparatør i Østfold-området eller evt Oslo?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er rimelig sikker på at en "enkel overhaling" vil koste vesentlig mer enn hva en ny forsterker av tilsvarende kvalitet vil koste.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.308
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Om man kan mekke selv er det muligens greit, men å sette slikt bort til en fagmann er penger ut av vinduet.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Bilder tatt ifra Avforum (2009)

    eloma 001frm.jpg
    eloma 003frm2.jpg
    eloma 004frm3.jpg
    eloma 005frm4.jpg
    eloma 012frm5.jpg
     

    Bayon

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Råde
    Bildene over her er fra forrige gang jeg hadde håp om å få den opp å gå. Den har bare vært lagret siden.. Jeg er ikke mekkekyndig og skjønner at den kanskje ikke er verdt å overlate til en proff.
    Jeg kan evt få tak i DIN-plugger osv for å teste den. Eller så får jeg overlate den til noen andre. Vil det være interesse på bruktmarkedet for denne og er den verdt noen hundrelapper..?
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Bildene over her er fra forrige gang jeg hadde håp om å få den opp å gå. Den har bare vært lagret siden.. Jeg er ikke mekkekyndig og skjønner at den kanskje ikke er verdt å overlate til en proff.
    Jeg kan evt få tak i DIN-plugger osv for å teste den. Eller så får jeg overlate den til noen andre. Vil det være interesse på bruktmarkedet for denne og er den verdt noen hundrelapper..?
    Det handler hva du syns det er verdt å bruke på den, for 500,- får du greie på hva service vil koste hos servicekompaniet.
    Eg skal bruke 2-3000,- på en Pioneer a 616, det er ikkje verdt det men eg gjør det likevel.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Mener å huske at jeg var innom Slatlein Trafo nede ved Legevakta i Oslo for en masse år siden. Lokalet var tømt da.
    Du "bør" få slått på forsterkeren med en variac som du kan øke spenningen sakte fra 0 Volt. De gamle kondensatorene trenger tid på å lades opp etter så mange år.
    ( De kan eksplodere... ) Gamle ladelytter skal helst startes med en seriemotstand på 10 KiloOhm så du kan måle strømmen gjennom den. Dette er beskrevet i Glass Audio 2/1994 på side 39 for de som har dette bladet. ( kom tilfeldig over denne artikkelen i sommer ). Eller lade dem opp med et eller to 9 volt batterier så de ikke får helt sjokk når de får spenning over seg.
    Gamle transistorforsterkere kan spille helt greit. BJ.
     

    Bayon

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Råde
    Takk for tips, Bernt. Det understreker nok bare at det blir litt mer jobb å få liv i denne enn det jeg hadde sett for meg..
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    807
    Antall liker
    427
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    En slik en laga jeg i 75. Gikk svakstrømslinja på Oscarsborg i Narvik. Artig å se bilder av den :D
     

    Bayon

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Råde
    En slik en laga jeg i 75. Gikk svakstrømslinja på Oscarsborg i Narvik. Artig å se bilder av den :D
    Kult! Da kan vi i hvert fall slå fast at det er en "skoleforsterker". Jeg innser nok min egen begrensning med tanke på å få denne i stand igjen og kommer til å selge den videre til noen som kan fikse den. Den er jo for kul til å bare stå til pynt.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis du finner utgangstransistorene kan en si litt om effekten.
    Jeg ser ingen......
    Min skoleforsterker fra ca 10 år før den der var ikke noe å spare på.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    598
    Antall liker
    697
    Sted
    Bodø
    Må nok av med bunnen på den boksen der for å finne utgangstransistorene ser det ut som.
    Veldig ryddig konstruksjon forresten :)
    Vi måtte nøye oss med å bygge strømforsyning når jeg gikk på videregående.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.750
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    35
    Ser jo veldig ryddig og greit ut, - få tak i noen din-plugger og en din/rca overgang - slå på og la det stå til :cool:

    I værste fall har du kasta bort en 50-lapp for 12 år siden + noe 10'ere for pluggene, - I beste fall får du lyd.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    807
    Antall liker
    427
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Brorsan brukte den etterhvert på ett par Seas303, funka bære godt da :)
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Ja, Bayon, det kan fort bli relativt kostbart å få denne "tipp- topp"! Spørsmålet er, som alltid, "er dette noe jeg vil ha? Betyr denne forsterkeren noe for meg" osv! Hvis ikke, skygg banen! Jeg har opp gjennom årene kjøpt "mangt og meget" av høyttalere, forsterkere, platespillere osv, men ingen kjøp har "lønt seg"! Alt jeg kjøper blir sett over av fagfolk, og jeg har nok brukt 2 - 3 ganger kjøpsprisen for å få det meste "opp å gå"! Noe er dessverre bare å kassere! Slik er det bare!!☺ Mvh ToreP
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Alltid:
    Kan du gjøre det selv behøver det ikke koste stort.
    En 50-lapp kan holde, som Pilseren sier.
    Fra den tiden er det ikke mange skoleprosjekter og DIY som har høy verdi i dag.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Har eid noen få - 3 stk for å være nøyaktig! Alle ble gitt bort! Synd, men sant!☺ Mvh ToreP
     

    Bayon

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Råde
    Hyggelig med alt engasjement for denne tråden! Jeg skal få tak i det jeg trenger av overganger i løpet av helgen for å sjekke status på Eloma’n. Designet er jo så rent og pent, den hadde passet godt inn i bokhylla her!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn