Samsung kjørte sitt halvårlige store lanseringsshow i dag. Mange produktlanseringer, der alle hadde et klart Premiumtouch.
På Frank Zappa sitt album The Yellow Shark, et konsertopptak med Ensemble Modern der Zappa er dirigent, starter han med å stille det retoriske spørsmålet «What`s the secret word for tonight». Hadde han ledet ettermiddagens Galaxy Unpacked og stilt det samme spørsmålet ville svaret ubetinget ha blitt: The secret word for tonight is Mystic Bronze. På en annen side ville han neppe ha ledet et lanseringshow verken for Samsung eller noen annen mobilprodusent selv om han fremdeles hadde vært i live.
Men det jeg prøver å få frem er at dette profesjonelt gjennomførte showet der også Samsung tok i bruk den velkjente one more thing som Apple har gjort udødelig mot slutten av showet, fikk en ekstra dimensjon og styrket Premuimfølelse av at de dyrket denne fargen Mystic Bronze som kveldens magiske element. Ikke for det, kvelden bød på andre Mystic farger også, men Mystic Bronze var fellesnevneren som skapte en Premiummagi.
Galaxy økosystem
Økosystem er et annet «secret word for tonight». Og dette er noe mange store produsenter av benytter som et magisk og salgsfremmende begrep for å skape en merkelojalitet. Vi har sett det hos Apple, Huawei, Xiaomi og Samsung. Samsung benyttet åpenbart denne gjennomførte bruken av Mystic Bronze som et visuelt element for å styrke den emosjonelle delen av økosystemet.
Men et økosystem kan definitivt også ha en reell nytteverdi og substans med en praktisk relevans når de ulike produsentene gjør grep for å gi forbedret samhandling mellom ulike produktkategorier. Dette har blant annet Huawei demonstrert med sin Huawei Share, der du enkelt kan speile og overføre filer fra en mobil til et nettbrett eller laptop. Og et tilsvarende grep har Samsung gjort i forhold til enkelt å kunne overføre filer og apper på tvers av ...
Les hele artikkelen om Galaxy Unpacked hos Audiophile.no