Galaxy S23 serien – en ny generasjon mobiltelefoner fra Samsung

Galaxy_S23 (3 of 9).jpg


Samsung avholdt sin tradisjonsrike Galaxy Unpacked sist torsdag, og sammen med en ny Book3-serie var det selvfølgelig den nye generasjonen med Galaxy-mobiler som var hovedattraksjonen.

Samsung sitt lanseringsevent Galaxy Unpacked har pågått ubrutt siden 2009, og i 2011 ble Galaxy S2 lansert sammen den første Note-modellen. Etter den tid har det hvert år kommet en ny generasjon med Galaxy-mobiler, der serienummeret naturlig nok økte med «en» for hvert år. Men for tre år siden skjedde det en endring, ved at S10 ble oppgradert til S20, og noen enfoldige av oss tenkte at nå blir det et hopp i benevnelsen på 10 hvert år. Helt til S21 kom i 2021, og det ble klart at dette taktskiftet selvfølgelig handlet om at modellnummeret skulle bli synkront med lanseringsåret.

Galaxy
Med sin Galaxy-serie har Samsung etablert seg bunnsolid som den desidert viktigste og største hovedkonkurrenten til iPhone, og det er disse to som med sine flaggskipmodeller alltid konkurrerer om en plass helt på toppen av pallen. Og så blir det selvfølgelig aldri konsensus om hvem som er best, siden det uvilkårlig vil være en viss asymmetri, der ulike preferanser spiller inn. Det må også nevnes at det fra tid til annen dukker opp mørke hester som ypper seg i tetstriden, som f.eks. nyeste generasjon flaggskip fra Google – Pixel 7 Pro.

Og når Samsung nå har lansert S23-serien kommer ikke denne som lyn fra klar himmel. Nettet, ikke minst dominert av Youtube, har vært proppfull av spekulasjoner og mer eller mindre verifisert rykter, selv om Samsung denne gangen har vært forsiktig med timingen for utlevering av testeksemplar for å demme opp for lekkasjer.

S23-serien
Den nye S23-serien er godt gjenkjennbar fra forrige generasjon, og består også denne gangen av tre modeller – S23, S23+ og flaggskipet S23 Ultra. Og selvfølgelig er det toppmodellen S23 Ultra som vekker aller størst interesse, en modell som har sine mest essensielle nyvinninger konsentrert til noen utvalgte områder......

Les hele nyhetsartikkelen om Galaxy S23-serien i Audiophile.no

Galaxy_S23 (2 of 9).jpg
 

Kommentarer

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Dette er ikke kritikk, men hva har dette med hifi å gjøre?
Jeg forstår hvorfor du spør om det.

Men for mange av oss er mobiltelefoner en stadig viktigere del av musikklyttingen. Enten i form av være en direkte lydkilde som overfører lyden kablet til et HiFi-anlegg eller hodetelefoner, eller i form av en trådløs overføring til samme type enheter. Men de er også ofte i bruk som styringsenhet til en streamer.

I de svært få testene Audiophile.no har utført av mobiltelefoner har vi blant annet alltid lagt vekt på å omtale de egenskapene som har relevans for mobilen i forbindelse med lydgjengivelse og lydstyring. Den første mobil-testen vi publiserte var 2. oktober i fjor, og til nå har den oppnådd et lesertall som ligger 50-60% over snittet for typiske artikler for klassisk HiFi-utstyr. Det tyder på at den type artikler ikke oppfattes som irrelevant for HiFi-interesserte. Derfor kommer vi til å fortsette med omtaler av mobiltelefoner, men bare svært unntaksvis.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.557
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvis en begynner slik så har en nok å skrive om fremover - kommer nye modeller nesten hver uke (oppleves i hvert fall slik) - eller er det enkelte modeller dere ønsker å teste eller promotere?
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg forstår hvorfor du spør om det.

Men for mange av oss er mobiltelefoner en stadig viktigere del av musikklyttingen. Enten i form av være en direkte lydkilde som overfører lyden kablet til et HiFi-anlegg eller hodetelefoner, eller i form av en trådløs overføring til samme type enheter. Men de er også ofte i bruk som styringsenhet til en streamer.

I de svært få testene Audiophile.no har utført av mobiltelefoner har vi blant annet alltid lagt vekt på å omtale de egenskapene som har relevans for mobilen i forbindelse med lydgjengivelse og lydstyring. Den første mobil-testen vi publiserte var 2. oktober i fjor, og til nå har den oppnådd et lesertall som ligger 50-60% over snittet for typiske artikler for klassisk HiFi-utstyr. Det tyder på at den type artikler ikke oppfattes som irrelevant for HiFi-interesserte. Derfor kommer vi til å fortsette med omtaler av mobiltelefoner, men bare svært unntaksvis.
Jeg ble heller ikke veldig klok Karl Erik, av det jeg leste i »omtalen» din - hverken om lydgjengivelsen, eller om lydstyringen. Det kommer kanskje en del 2?

Men, jeg har alltid likt Galaxy-serien og uansett, så fikk du ett klikk av meg på siden din 🤭

Fortsett å skriv, for jeg vet at du kan bedre :)

Mvh
Jan P.
 
Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Jeg ble heller ikke veldig klok Karl Erik, av det jeg leste i »omtalen» din - hverken om lydgjengivelsen, eller om lydstyringen.

Uansett, så fikk du ett klikk av meg på siden din 🤭

Fortsett å skriv, for jeg vet at du kan bedre :)

Mvh
Jan P.
Dette er en nyhetsartikkel, ikke test. Det er i tester jeg har grunnlag for å uttale meg om mobiler relatert til lydgjengivelse- og styring. En nyhetsartikkel skal forsøksvis bare inneholde fakta og kommentarstoff. Det gjelder enten det er en mobil eller klassiske Hifikomponenter.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Hvis en begynner slik så har en nok å skrive om fremover - kommer nye modeller nesten hver uke (oppleves i hvert fall slik) - eller er det enkelte modeller dere ønsker å teste eller promotere?
På samme måte som med alle andre kategorier vi skriver om, forsøker vi å velge ut de som fremstår som mest interessante. Det kan være fordi de er dominerende i markedet, som med Galaxy og iPhone, fordi de har en spesielt gunstig pris i forhold til kvalitet som Pixel, eller fordi de har spesielle egenskaper som f.eks. støtte for aptX Lossless. Det er også ekstra interessant å skrive om mobiler som har et rikt økosystem rundt seg, som f.eks hodetelefoner/øreplugger.

Uansett - som jeg skrev i et tidligere nnlegg kommer dette med mobiltelefoner fremdeles til å utgjøre en minimal andel av det vi skriver om også i tiden fremover. Men samtidig syns jeg det er viktig at vi også forsøker å fange opp yngre lesere og lyd i farten i en tid da gjennomsnittsalderen på HiFi-interesserte nærmer seg 80…
 
Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Samsung høyst HiFi verktøy her i allefall :) den gamle Samsung S9 mobilen har en godkjent kalibrert mikrofon innebygget som aktiverer rom EQ / tune funksjonen i appen til B&W DB1D .
Mvh
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.557
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Samsung høyst HiFi verktøy her i allefall :) den gamle Samsung S9 mobilen har en godkjent kalibrert mikrofon innebygget som aktiverer rom EQ / tune funksjonen i appen til B&W DB1D .
Mvh
Synes mikrofonen på min S6 er langt bedre enn på min S21
 

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Innlegg
159
Antall liker
45
Jeg har vært så "dum" og gått til anskaffelse av en ny Samsung S22. Det viser seg at denne tlf har en designfeil som Samsung ikke vil vedkjenne seg. Ett kort søk på google i ettertid viser at dette er ett verdensomspennende problem mens samsung holder helt tyst!! Problemet er at høyttaler blir sprakete dersom det er temperatur eller trykk forandringer. Feks hvis jeg har vært på tur i kjølig vær eller vært ombord i ett fly. Løsningen jeg og andre har kommet fram til er å alltid ha med verktøy til å åpne SIM skuffen for å utligne trykket!!! Tlf er ett par mnd gammel og erstattet min S8 fra 2016 som var "bulletproof" foruten knust skjerm ett par, tre ganger. ALDRI MER SAMSUNG!! Min neste tlf blir en innstegs modell fra ett billig merke....
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
981
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn