Gain-struktur

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hei

jeg har en Mini-dsp som jeg skal bruke til å koble sammen et aktivt oppsett bestående av elementer/løsninger med vidt forskjellig følsomhet og også forsterkerkanaler av ulike fabrikat med forskjellige gain.

min tanke var å sette mastervolumet på et gitt volum og deretter "diale" inn de enkelte kanaler ved å stille volumet på den enkelte kanal slik at alle spiller like høyt.

Deretter tenkte jeg å skru mastervolumen noen knepp opp, foreta ny måling og justere gain på den enkelte minidsp-kanal til jeg igjen hadde likt volum i alle kanaler også ved dette høyere volum.

Er jeg på rett spor?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Tja.

Det beste du kan gjøre er å montere passive (analoge) volumpotter mellom minidsp og alle effektforsterkerne dine.
Målet er at du på minidsp kan spille 100% på det digitale volumet både på master og de respektive utgangene og at dempingen gjøres analogt på de respektive forsterkerne.

Du kan kjøpe blå ALPS potmetere på ebay og montere i et lite kabinett eller f eks control freak kabler fra emotiva.


Cluet er å unngå digital demping og forsterkning så mye det lar seg gjøre, da låter det best.

En annen ting du bør tenke på er å velge både drivere og sammensetning/deling av disse slik at du ikke trenger å justere så mye EQ etc i miniDSP. Det samme gjelder lytterommet, akkustiske tiltak og ikke minst en god plassering er 95%, DSP gjør 5%.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Poenget er at 100% volum på minidsp er ditt normalt høye lyttenivå.
Herfra kan du skru ned volumet digitalt på minidsp sin master når du lytter til lavere volum. Du mistet da noen bits og får litt mer sus etterhvert men det er marginalt og det er heller ikke så viktig på lave volum.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hm...

kan jeg i stedet justere volum i forkant av minidsp'en, eksempelvis i en streamer? Vil det hjelpe meg? (Tror ikke det, men ingen spørsmål er for dumme til å bli stilt... ;-))
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
En streamer, f eks Sonos, er helt topp å justere det digitale volumet med. Husk bare på prinsippet med å strupe analogt helt ytterst i kjeden så mye som mulig. Når du spiller skikkelig høyt bør Streameren nå 100%.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Takk Hel :)

kan du forklare litt nærmere? Kommer jeg utenom analoge potter ved å bruke digital volumkontroll på streamer istedet for madtervolum på minidsp, eller må jeg ha analoge potter i tillegg, som evt. står posisjonert i permanent posisjon?
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Notert meg nr ditt Hel :) ringer deg om en dag eller to - takker og bukker!
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
En enkel og presis måte å optimalisere gainstruktur på, når forterkerne på forhånd er valgt og høyttalerelementene er på eksperimentstadie, er å først gjøre alt digitalt. I prinsippet bør du bruke den forsterkeren med høyest gain på det minst effektive høyttalerelementet og motsatt. Koble alt sammen og kjør på.
Lag delefilter, sett tidsforsinkelse, nivåmatching, korriger, voice høyttalerne, etc. og rejuster inntil du er fornøyd med resultatet. Den negative gain du da har satt på den enkelte kanal i MiniDSP vil være den dempingen (målt) i dB som du etterpå lager L-pads ift. til og kobler mellom effekttrinn og MiniDSP. Du må kjenne inngangsimpedansen på effekttrinna og du bør kjenne utgangsimpedansen til MiniDSP for å lage optimale L-pads.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hvis jeg tilfeldigvis har tilgang til en ok multikanal preamp; kan jeg bruke den istedet for l-pads mellom minidsp og effektforsterkerne?

(Forutsetter da at preampen kan dempe tilstrekkelig)
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
En multikanals preamp er just hva jeg har benyttet meg av(en Copland CVA 306) og med utmerket resultat. Men bygger du selv: En flerkanals Mezmerize (diyAudio). Den har ingen forsterkning, men demper. Den "forstyrrer" ikke utimp. til det analoge utsignalet. Høy kvalitet.

Eivind Stillingen
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Hvis jeg tilfeldigvis har tilgang til en ok multikanal preamp; kan jeg bruke den istedet for l-pads mellom minidsp og effektforsterkerne?

(Forutsetter da at preampen kan dempe tilstrekkelig)
Ja, hvilken har du?

Parasound har en knallbra en men det blir så dyrt at du likegjerne kan kjøpe Groundsound hvis det er analoge volumkontroller som er akkileshælen.

Denne her er knallbra: http://spl.info/de/produkte/monitor-controller/volume8/beschreibung.html

Denne vet jeg ikke noe om: http://www.soundonsound.com/sos/sep07/articles/dacseightch.htm

Du kan bygge attenuatorer etterhverandre i så mange kanaler du vil og tom fjernstyre dem:
http://www.bentaudio.com/index2.html


Denne får man brukt for en slikk og ingenting i USA og Canada. Sammen med miniDSP så får man en "killer" for en fjerdedel av Groundsound og da med et brukergrensesnitt som vi med middels IQ kan leve med.
http://www.msbtech.com/products/MVC.php
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Har en Parasound c1 som jeg kan få, men sjekker også en c2. De skal være identiske bortsett fra et display. Prøver å finne ut hvor mange db som kan dempes per kanal slik at jeg kan parre høyeffektiv horn med dipol bass.
 
Topp Bunn