Gaddafi vil oppløse Sveits.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.511
Antall liker
7.848
Torget vurderinger
0
Og Norge ved J.G.Støre vil nok ha "Dialogue" til krampa tar FN!

Og hva vil Norge stemme i hovedforsamlingen når denne saken kommer opp ? :p
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Gadaffi eller ikke. Vi skal ikke ha noe oppløsning av Sveits før jeg har fått kjøpt den pipetobakken jeg skal derfra! :mad:
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Steinar_Lund skrev:
Gadaffi eller ikke. Vi skal ikke ha noe oppløsning av Sveits før jeg har fått kjøpt den pipetobakken jeg skal derfra! :mad:
Opphørssalg kan bli billig det. :-\
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Stein Erik Hagen flytter til libya?
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Gadafi er konge,...legende ;D,... Han og Berluskoni vil være en perfekt par. ;D
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Omar! Det er gutten sin det. Flott at noen endelig gjør noe med europas kvise. Jeg mener, hvem faen liker gjøkur? Ost, full av hull, jævla svindlere! For ikke å snakke om fondue. Og så den der fete sjokoladen. Og sveitsiske banker, lever fett på skattesnytere og mafia.

Vekk merem. ;D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Sveits er et utrolig fint og liberalt land.
Er det et land i Europa Norge bør lære av så er det Sveits.
Askebegre på offentlige toaletter, øl og vin i kantiner på arbeidsplasser, meget godt kollektivtilbud, utdeling av heroin til tunge misbrukere, forståelse for service i butikker og resturanter. Hvis jeg tenker meg om kommer jeg sikkert på mye annet som er bra med Sveits også.

Når jeg var der sist så raste det en diskusjon i avisene der nede om de skulle gjøre det forbudt å kjøpe sex av mindreårige så på enkelte områder er det nok greit at de strammer inn litt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Anonym skrev:
Sveits er et utrolig fint og liberalt land.
Er det et land i Europa norge bør lære av så er det Sveits.
Askebegre på offentlige toaletter, øl og vin i kantiner på arbeidsplasser, meget godt kollektivtilbud, utdeling av heroin til tunge misbrukere, forståelse for service i butikker og resturanter. Hvis jeg tenker meg om kommer jeg sikkert på mye annet som er bra med Sveits også.
Sveits har forstått viktigheten av et det er et liberalt og liberalistisk samfunn som fungerer best når svært forskjellige mennesker bor sammen. De har også en mye høyere grad av direkte politisk påvirking i enkeltsaker, og ikke kun indirekte ved å velge en pakkeløsning hvert 4. år.

Sveits har sikkert mange lover som enkelte misliker sterkt og ønsker å endre, men de aksepterer i mye større grad at det går an å leve fint med ting man ikke er enig i og har generelt bedre ting å foreta seg enn å legge seg opp i andre menneskers saker. Det handler om å leve med hverandre og ikke mot hverandre.
 
C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Anonym skrev:
Sveits er et utrolig fint og liberalt land.
Er det et land i Europa norge bør lære av så er det Sveits.
Askebegre på offentlige toaletter, øl og vin i kantiner på arbeidsplasser, meget godt kollektivtilbud, utdeling av heroin til tunge misbrukere, forståelse for service i butikker og resturanter. Hvis jeg tenker meg om kommer jeg sikkert på mye annet som er bra med Sveits også.
Sveits har forstått viktigheten av et det er et liberalt og liberalistisk samfunn som fungerer best når svært forskjellige mennesker bor sammen. De har også en mye høyere grad av direkte politisk påvirking i enkeltsaker, og ikke kun indirekte ved å velge en pakkeløsning hvert 4. år.

Sveits har sikkert mange lover som enkelte misliker sterkt og ønsker å endre, men de aksepterer i mye større grad at det går an å leve fint med ting man ikke er enig i og har generelt bedre ting å foreta seg enn å legge seg opp i andre menneskers saker. Det handler om å leve med hverandre og ikke mot hverandre.
Du har kanskje litt å lære der?
 
V

vredensgnag

Gjest
Noen her som har solgt hus eller leilighet i Sveits?
Der kommer det en inspektør som skal godkjenne tilstanden før overdragelse - det bygningstekniske vil andre ha tatt seg av, denne inspektøren skal godkjenne orden og renhold. Er du utlending er det garantert at du kommer til å måtte ta flere runder før du får sertifikatet. Inspektøren går så grundig til verks at avløpsrør skrus løs for å sjekke at de er rengjort innvendig, og toalettsisterner må også rengjøres.

For at det ikke skal være tull, så blir også hver enkelt sikringsholder skrudd ut og undersøkt.

Rent land.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Du har kanskje litt å lære der?
En viktig oppgave for en som ønsker et fritt og liberalt samfunn er å peke på, belyse og arbeide imot krefter som vil begrense menneskers handlingsrom, frihet og liv. Det inkluderer en motstand både mot både sosialistisk formyndertrang og konservative og religiøse lenker rundt den frie tenkende delen av befolkningen.

 

Vedlegg

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.448
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bare nå ikke Orisen min går i oppløsning så. Den er jeg glad i!
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Anonym skrev:
Sveits er et utrolig fint og liberalt land.
Er det et land i Europa norge bør lære av så er det Sveits.
Askebegre på offentlige toaletter, øl og vin i kantiner på arbeidsplasser, meget godt kollektivtilbud, utdeling av heroin til tunge misbrukere, forståelse for service i butikker og resturanter.
Jo,...det er det som vi mangler. Her er det er formye staten som blander seg i alt mulig. De gamle kjeringer har ikke noe annet å gjøre enn å stikke nesa i...... ;D
 
C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
cybervision_ skrev:
Du har kanskje litt å lære der?
En viktig oppgave for en som ønsker et fritt og liberalt samfunn er å peke på, belyse og arbeide imot krefter som vil begrense menneskers handlingsrom, frihet og liv. Det inkluderer en motstand både mot både sosialistisk formyndertrang og konservative og religiøse lenker rundt den frie tenkende delen av befolkningen.
Det går stadig opp for meg at du virkelig ikke har det aller minste fnugg av anelse om hva kristen tro dreier seg om? Du lever i dine verdener av filosofi og dogmer og regler og stereotype tanker og har minus peiling på hva du egentlig snakker om. Ohoi... Men nok OT, syntes bare kommentaren din var helt utrolig "stein i glasshus".
 
G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Det går stadig opp for meg at du virkelig ikke har det aller minste fnugg av anelse om hva kristen tro dreier seg om?
En kort innføring i Kristendom (og Islam, Hindusme og Judaisme etc. for den saks skyld):

1. Formatteringsfasen. Her skal de mentale bilder legges på plass, ideene formes og man skal lære å tolke verden utifra slike bilder. Man kobler streke følelser av lykke eller redsel til de mentale bildene og etterhvert har man et effektivt system man kan bygge videre på. Lydighet, ydmykhet og vennlig underdanighet blir lagt sterk vekt på. Man prøver å gi personlig gode opplevelser eller å være nøye på at gode opplevelser blir tolket i en religiøs sammenheng,

2. Når grunnlaget er lagt bruker introduserer man lover og regler for hvordan man skal leve, og hvem som er myndighets og maktpersoner, og hvem, man skal betale til. For å forsterke denne biten brukes det i stor grad bondig og sosialisering med andre individer i samme system. Isolering er effektive virkemidler i enkelte grener av systemet. Egne skoler, leire, og rigid kontroll med omgangskrets og mediapåvirkning, litteratur og filmer.

3. Etterhvert er individet i stand til å operer på egenhånd uten direkte ledelse av andre i systemet, og er klar til å utvide systemet ved å verve nye medlemmer.

4. Samfunnskontroll. Her går man utover medlemmene og ønsker å forme landets lover, regler og budsjetter ved å i størst mulig grad påvirke dette etter det religiøse systemet, sørge for finansiering av systemet og mest mulig makt til lederskapet.


De tre første delene er greie nok i å for seg. Litt triste og man kan vel gjøre sitt for å belyse situasjonen og bidra med en realitetsorientering, men i bunn og grunn er det godt innenfor en liberal idé om at mennesker skal være herre over sine egne liv, og denne rettigheten innebærer også muligheten til å si ifra seg myndighet ved å bli med i et religiøst system.

Men den 4. delen er mer problematisk. Og her er det viktig med aktiv motstand slik at ikke systemet rammer uskyldige og den frie delen av befolkningen som ikke ønsker at deres liv skal underlegges religiøse dogmer og lenker.
 
C

Cyber

Gjest
Det er det jeg liker med deg, Deph, du argumenterer ikke mot, men du bare bygger under andres meninger.

Det du skriver der har jo ingenting med det jeg snakker om å gjøre. Jeg blir i grunnen helt målløs hvis det er dette du forbinder med kr.dom, MEN, det var ikke det tråden handlet om så vi legge denne død.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Det er det jeg liker med deg, Deph, du argumenterer ikke mot, men du bare bygger under andres meninger.

Det du skriver der har jo ingenting med det jeg snakker om å gjøre. Jeg blir i grunnen helt målløs hvis det er dette du forbinder med kr.dom,
Forståelig, det er ganske vanlig at folk ikke blir helt ferdig med punkt 1.


MEN, det var ikke det tråden handlet om så vi legge denne død.
Ja, det har vel ikke så mye med hverken Sveits eller Gaddafi å gjøre. Men jeg mistenker at våre spor vil krysses ved senere anledninger også _C. Det er jo et tema som dukker opp i tråder her nå og da. :)

 

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.511
Antall liker
7.848
Torget vurderinger
0
Deph.

Kort-kortversjonen av Kristendommen:

1. - Jesus er Guds sønn.
2. - Jesus døde på korset for å sone for mine og dine synder.
3. - Hvis du tror på det blir du frelst og får evig liv.

4. - Mennesket er og vil forbli en synder.
5. - Vi har fått "gudelines" i form av de 10 bud og vi bør prøve å etterleve dem så godt vi kan.
6. - Vi, som syndige vesener vil ikke klare 100% å oppfylle pkt 5, derfor det geniale i pkt 2. og 3.

Der har du Kristendommen i kortversjon.

Alt annet tull i sakens anledning er skapt av mennesker av ulike grunner, og har i utgangspunktet ikke noe med kristendommen å gjøre! Kristendommen er punktne 1, 2 og 3 ! Thats it !

Forøvrig gidder jeg ikke diskutere religion med deg.
 
Y

ymir

Gjest
hei
Ligger en meget god artikkel om Gaddafi på GATEAVISA sin index side.Les og bli litt mere opplyst
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Der har du Kristendommen i kortversjon.

Alt annet tull i sakens anledning er skapt av mennesker av ulike grunner, og har i utgangspunktet ikke noe med kristendommen å gjøre! Kristendommen er punktne 1, 2 og 3 ! Thats it !
Man kan ikke lage en effektiv religion ut av bare 2-3 slagord og læresetninger. Det blir bare som en litt snappy shampooreklame. Snissig, men fort glemt. Det har tatt mange hundre år å finpusse Kristendommen og Islam til de omfattende systemene for menneskekontroll de er i dag. Slik sett er det jo ikke så ulikt Gaddafis autoritære styresett. Det handler i bunn og grunn om det samme. Hvordan holde styr på folk og få dem til å oppføre seg slik man ønsker.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.511
Antall liker
7.848
Torget vurderinger
0
Deph,

Nedenstående sitat gjelder uinnskrenket !

I likhet med Cybervision finner jeg det totalt uinteressant da du ikke engang gidder å prøve å lese hva folk skriver. Du bare messer videre med dine allerede forutinntatte meninger.

Sorry Sam, men i dag har jeg bedre ting å gjøre.

Spiralis skrev:
Forøvrig gidder jeg ikke diskutere religion med deg.
 
C

Cyber

Gjest
Spiralis skrev:
Deph,

Nedenstående sitat gjelder uinnskrenket !

I likhet med Cybervision finner jeg det totalt uinteressant da du ikke engang gidder å prøve å lese hva folk skriver. Du bare messer videre med dine allerede forutinntatte meninger.

Sorry Sam, men i dag har jeg bedre ting å gjøre.

Spiralis skrev:
Forøvrig gidder jeg ikke diskutere religion med deg.
Hehe, jeg skal ikke si mer enn at jeg er enig Spiralis, jeg blir bare så provosert av høy grad av både påståelighet og uvitenhet at jeg biter på hver gang.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.210
Antall liker
4.833
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
Kort-kortversjonen av Kristendommen:

1. - Jesus er Guds sønn.
2. - Jesus døde på korset for å sone for mine og dine synder.
3. - Hvis du tror på det blir du frelst og får evig liv.

...
Kan jeg også få prøve?

1. - Gud var sint på menneskene pga. deres oppførsel.
2. - Gud sendte sin sønn for å få skikk på sakene.
3. - Menneskene drepte Guds sønn.
4. - Nå var ikke Gud sint på menneskene lenger.

::)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Det kan høres kontroversielt ut, måten du fremstiller det på der, coolbiz..!
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Det er mange fine fjell i Sveits. Håper ikke Gadaffi har tenkt å oppløse dem også.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Naturligvis er det i dag ukontroversielt at religion eksisterer som et historisk resultat av maktsyke personers ønske om å kontrollere undersåttenes atferd. Diktatoriske regimer som i Gaddaffis Libya og Castros Cuba forsøker ofte å benytte lignende metoder, og mange nytalibanere har dessverre et tilnærmet religiøst syn på udemokratiske autoriteter som Guevara, Castro, Lenin og Stalin. Dette er da alle enige om!
 
S

Slubbert

Gjest
Spiralis skrev:
Kort-kortversjonen av Kristendommen:

1. - Jesus er Guds sønn.
2. - Jesus døde på korset for å sone for mine og dine synder.
3. - Hvis du tror på det blir du frelst og får evig liv.

4. - Mennesket er og vil forbli en synder.
5. - Vi har fått "gudelines" i form av de 10 bud og vi bør prøve å etterleve dem så godt vi kan.
6. - Vi, som syndige vesener vil ikke klare 100% å oppfylle pkt 5, derfor det geniale i pkt 2. og 3.
Ad pkt 5, hva er vitsen? Det er jo gitt av pkt 6 at hele pkt 5 som sådan er redundant og derfor kan ses bort fra. I grunnen fremstår hele opplegget som ganske logisk bristende på mange punkter, som om det var kokt sammen av, si, én eller annen pennefør type for to tusen år siden og slett ingen allvitende gudommelighet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis ikke Kristendommen allerede var oppfunnet er det overveidene sannsynlig at den ville blitt unnfanget i Nigeria før eller siden.
 
Topp Bunn