Førstepressing

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Hvordan ser man om en plate er en førstepressing?
 

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
1.292
Antall liker
876
Sted
Tromsø
Jeg pleier å sjekke med discogs. Der står som regel matrix-nummeret på den aktuelle pressingen oppgitt. Du finner det trykt, evt. risset inn på de innerste rillene på plata. De uten lyd.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man kan lete på disdogs e.l., men i prinsipp kan man ikke utover det vite om hvilken pressing det er uten å vite i detalj om de forskjellige selskapenes forskjellige kodinger (som gjerne står gravert på inner-rilla, eller er en del av label-nummeret etc. Det varierer fra selskap til selskap, og fra periode til periode.
 
V

vredensgnag

Gjest
Veldig komplisert. Tremors tips er godt, men sjekk ordentlig da nyutgivelser frekt nok forsøker å kopiere førsteutgivelsene helt ned til slike detaljer.
Når det gjelder kjente utgivelser finner du en god del info på internett utover Discogs, men dette er et bra sted, siden man der ofte gjengir nøyaktig etikett på førsteutgivelser, samt info om hva som er risset inn i "deadwax" - altså området mellom innerste rille med musikk og etiketten.

Denne infoen kan være skrevet inn for hånd, eller være trykt inn i vinylen.

Først sjekke katalognummer på etiketten, altså identifikasjonen.

Deretter sjekke hva som står i deadwax - med tanke på hvilken stamper som er brukt. Her varierer det mellom plateselskapene. I deadwax kan man også finne info om masteringstudio og -tekniker i veldig mange tilfeller.
 

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
1.292
Antall liker
876
Sted
Tromsø
Jeg trodde det var slik at matrixnummeret kombinert med en eventuell kode på runout på plata var unikt for èn pressing. Det er altså feil? Andre gode indikasjoner er hvem som har trykket skiva og hvilke(n) rettighetsorganisasjon den sorterer til.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Matrisenummeret er unikt for en matrise. Altså selve støpeformene som er brukt, Disse slites og byttes ut etter hvert. Det er ett matrisenummer for hver side av plata.

Dette nummeret er som regel unikt. Å bruke et gammelt matrisenummer på en ny pressing kan ikke være noe annet enn juks.

Merk: "matrisenummeret", og ikke katalognummeret som også står på samme sted.
 

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
1.292
Antall liker
876
Sted
Tromsø
Takk, slik har jeg også forstått det. Ble bare litt usikker på om det var noe jeg hadde gått glipp av jf. VidarPs svar. Er det slik å forstå at piratkopier er et utbredt problem?
 
V

vredensgnag

Gjest
Takk, slik har jeg også forstått det. Ble bare litt usikker på om det var noe jeg hadde gått glipp av jf. VidarPs svar. Er det slik å forstå at piratkopier er et utbredt problem?
Ja, for de mest kjente platene er kopier meget utbredt. Beatles-plater finnes det mengder av fakes av, for eksempel.
Verdens mest kopierte album: Introducing The Beatles

Men i tillegg gjengutis eldre plater med cover, label osv. som er presis som originalen, og der man skal være skarpøyd for å se ev. merking som angir at det ikke er en gjenutgivelse. Så det lønner seg å være på vakt.
 
Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.974
Antall liker
11.821
Sted
Hus
For eksempel Pink Floyds The Wall og WYWH var det flere forskjellige matrisenummere som var førstepresser. :)
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Og for å gjøre det enda mer innviklet blir det jo ofte gitt ut forskjellige førstepressinger i forskjellige regioner.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Matrisenummeret er unikt for en matrise. Altså selve støpeformene som er brukt, Disse slites og byttes ut etter hvert. Det er ett matrisenummer for hver side av plata.

Dette nummeret er som regel unikt. Å bruke et gammelt matrisenummer på en ny pressing kan ikke være noe annet enn juks.

Merk: "matrisenummeret", og ikke katalognummeret som også står på samme sted.
Matrisenummeret har først og fremst til oppgave å identifisere den enkelte innspilling som sådan, dvs det som er lagret på mastertapen - dersom en slik tape finnes. I 78-alderens tid - før man brukte tape - var matrisen lagret på en plate hvor marisenummeret var oppført på labelen. Man tok gjerne flere takes, dvs flere opptak av samme låt. Nummeret på "taket" ble da gjerne lagt til matrisenummeret som et ekstra siffer, f eks slik: mx 20283-1, mx 20283-2 etc.
Det er riktig som det skrives at LP'er også har en angivelse av "cutting"-nummer, som i praksis er det eller de siste sifrene. Ved hjelp av dette nummeret skal det være mulig å identifisere hvilket opptrykk det dreier seg om.

Ikke sjelden kan man bruke også andre kjennetegn, som fargen på labelen, kvaliteten på vinylen, coveret etc, men da er det gjerne en fordel å vite hvordan originalutgaven skal se ut. Det som er et "must" for enhver samler, er å vite hvilken label,dvs merke, originalen er gitt ut på. Men når man står i bruktsjappa og blar, er det jo ikke alltid så lett å vite. Det blir gjerne noen bomkjøp. .....
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Matrisenummeret identifiserer vel nettopp matrisen? Noe annet må vel være ganske ulogisk?

man graverer en master, av denne lages matriser etter behov, og disse brukes som støpeformer i en presse der vinyl presses til plater. Når en matrise blir slitt, byttes den i en ny, med et nytt matrisenummer.


Matrisene er platene som kalles "stampers" i denne videoen.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Du har et poeng med hensyn til hva som er logisk, men den terminologien jeg har hørt til nå, går ut på at man har ett egentlig matrisenummer, men flere cuttinger. Om man så likevel sier at man lager en ny matrise for hver cutting, så gjerne for meg ....jeg tror du har rett der. Her er en artikkel fra Wikipedia:

Matrix numbers - Wikipedia, the free encyclopedia

Og her en film med Ellington som beskriver tradisjonell innspillingsteknikk:


Record Making With Duke Ellington (1937).wmv - YouTube

Ganske kult. Den første platen som lages, er så vidt jeg vet en skjæring som ble påført matrisenummer med angivelse av "take". Deretter ble masteren laget - som så brukes som grunnlag for stamperen. Som nevnt tok man gjerne flere "takes". Det "taket" som ble brukt til å lage master av, ble kalt "mastertaket". De andre blir av samlere kalt "alternative takes". Testpressinger av slike "takes" har gjerne høy samlerverdi.

Svært mange innspillinger ble utgitt i ulike land, og under forskjellige labeler. Da lagde man gjerne flere mastere for produksjon i de uike landene. Platene fra ulike produksjonssteder låt også gjerne ulikt (av flere grunner) og de som har peiling, hører lett forskjell på f eks amerikansk og engelsk Decca.
 
Sist redigert:
Topp Bunn