Høyttalere Fylle kammer i HT: Bruke pose, eller..?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Litt tweaking:

De gamle Mission HT jeg bruker på Doxa har et eget kammer ment for å kunne fylles med masse.
Får jo prøve dette. Hva bruker dere, og bør det benyttes en pose eller noe? Er kun et slikt plastikk lokk bak. Skal vel ikke fylles over dette nivået? Eller, jeg kan jo det hvis jeg dytter inn en pose som jeg deretter fyller.
Hva tror ekspertisen her?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror det bare blir tull med en pose. Den kommer ikke til å være elastisk nok, sånn at du ikke klarer å fylle hele kammeret, og så kommer den til å gjøre det helt umulig å få sanda ut igjen. Sørg bare for å bruke helt tørr sand, sånn at du ikke ender med at materialet i kassa absorberer fuktighet og sveller eller mugner.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Skjønner, takk. Får holde nivået under plastlokket da. Kattesand OK? Jeg brukte dette i et par HT stativer, pga tørrheten som du nevner. Men finnes kanskje noe tyngre?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mnjah. Kattesand er temmelig lett, det er vel ett eller annet materiale som er gjort porøst for å absorbere urin. Tror ikke det vil være så effektivt på et tre-/ MDF-kabinett. Funker sikkert greit med mer høyfrekvent ringing i et høyttalerstativ av tynnveggede metallprofiler.

I verste fall kan det muligens trekke til seg fuktighet fra lufta også.

Jeg tror jeg ville gått til en byggevareforhandler og bedt om fugesand av den typen man bruker på belegningsstein. Den har fine jevne korn, og er tørr for å kunne kostes over og renn ned i de smale mellomrommene uten for mye friksjon.

Tror jeg.

Ellers vil jeg tro at det er nok hold i lokket til at sanda forblir der den skal være?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Mnjah. Kattesand er temmelig lett, det er vel ett eller annet materiale som er gjort porøst for å absorbere urin. Tror ikke det vil være så effektivt på et tre-/ MDF-kabinett. Funker sikkert greit med mer høyfrekvent ringing i et høyttalerstativ av tynnveggede metallprofiler.

I verste fall kan det muligens trekke til seg fuktighet fra lufta også.

Jeg tror jeg ville gått til en byggevareforhandler og bedt om fugesand av den typen man bruker på belegningsstein. Den har fine jevne korn, og er tørr for å kunne kostes over og renn ned i de smale mellomrommene uten for mye friksjon.
Tror jeg.

Ellers vil jeg tro at det er nok hold i lokket til at sanda forblir der den skal være?
Da blir det en tur til bygger`n for å se litt etter dette eller tilsvarende, takker!
Lokket er høyt opp, så egentlig ikke noe stort problem at kammeret ikke blir _helt_ fullt.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Bare pass på at sanda faktisk er tørr. Jeg jobba en del med en anleggsgartner tidligere, og det hendte at sanda fikk stå ute i vær og vind og bli våt/rå. I vårt tilfelle endte det med at den ikke rant godt nok ned mellom steinen, men det retta seg gjerne ved å spre den ut og la sola tørke. Fylt inn i en høyttaler blir det nok fort svelling og mugg og annen faenskap.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det beste er nok å kjøpe fugesand, sende kjerringa på spa og tørke sanda i stekeovn.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg la belegningsstein for to år siden, og fikk et par sekker med sand som var pissevåt! Var tydeligvis lagret ute. En tur i steikeovnen skader hverken ovnen, sanda eller langpanna.... så om kjerringa blir gærn, er det bare vrangskap....8)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Enig! Stekeovnen er fint. Det er neppe snakk om enorme mengder uansett.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Liten update når det gjelder blåsesand: innom JULA. La merke til dugg på innsiden av posene med sand. Tyder vel da på at der finnes fukt, som ikke bør inn i en høyttaler. Ovn og tørking dropper jeg. Men så innom Plantasjen. Der har de kattesand. Virket overraskende «kompakt» og tung. Koster dog litt mer, men den gjør vel nytta? Skal bare teste, da M73 iflg gamle tester fra anerkjente Britiske haifai mags responderer meget positivt på dette.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.309
Fremfor å tørke sand I stekeovnen kan du bruke en stor kjele. Rett og slett tørrkoke, dog med meget svak varme. Kattesand er for lett, den er porøs.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Bra tips! Men jeg synes den kattesand på plantasjen virket grei til formålet altså. Regnet ut at jeg behøver ca 13 liter pr.kasse.
Blir tungt nok, men det handler vel også om å fylle et tomrom. Nå synes jeg at disse HT lyder veldig bra tross at de er et billigprodukt. Ønsker egentlig ikke å endre lyden, men enda litt fastere bass (som det er nok av) hadde vært fint.
 
Topp Bunn