Diverse Funker det å koble sånt?

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Skjermbilde (8).jpg


A er sommer-/reserveforsterker. B er rørmonoblokker (selvsagt avslått). C er ht og D er subwoofere.

Dette gjør at jeg slipper å koble av/på de feite og vrange spadene som går fra monoblokkene til ht de gangene jeg ønsker å lytte til grommere saker, og vil jeg seff da koble fra reserveforsterkeren og dennes kabler fullstendig. Men kan trafoene til rørmonoblokkene ta skade av å bli koblet til sånt, selv om de er avslåtte?
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Ville definitivt ikke hatt utgangen på en annen. selv om avslått forsterker, i parallell med en annen utgang. Definately no good! Og slett ikke en utgangstrafo på en annen forsterker!!!
 
Sist redigert:

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Hvis man kjører et veldig lavimpedant og strømsterkt signal ut fra en effektforsterkers sekundære spole inn i en annen forsterkers sekundære spole, skulle en tro at strømmen som transformeres «tilbake» til den avslåtte forsterkerens primære spole kan bli såpass høy at spolen kan brenne av.


Edit: Glemte jo i farta at så lenge 211 rørene ikke gløder, så er ikke kretsen omkring den primære spolen sluttet, ergo kan det jo ikke gå strøm i kretsen....:rolleyes: My bad...

Da har det kanskje ikke så stor betydning, tross alt, men jeg hadde neimen ikke gamblet på det likevel. ;)
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ok. ok, nå er jeg virkelig skremt!:eek:

Takker, nå er opplegget skrinlagt :).

Det blir a) anskaffe en sommerforsterker som tar de feite spadene. b) om-terminere til banan.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Hva med en sånn boks? Beresford TC-7220 MKII

The TC-7220 MKII is a compact selector that offers selection of the audio signal between up to two amplifiers and two pairs of speakers.
Leste en test der den ble fremholdt som transparent.
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
C, kjøre et yledd ut fra pre. Og koble inn og ut der. Ha er ekstra par høyttalerkabler som du bytter på samtidig som du bytter signalkabel.
Evnt bare skippe yledd.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Spill med den vanlige forsterkeren og åpne vinduer, eller kjøp (varmepumpe med) airconditioning. ;)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ser flere skriver om dette, "sommerforsterker". Et nytt motefenomen her på HFS? Ser forsåvidt behovet etter at jeg fikk meg SET selv, begynner allerede å bli tidvis godt og lunt oppe på lytterommet om kvelden etter et par timers drift.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så langt er det vel bare Brødrene Brothers? ;)

Ellers har jeg vært i en stue sommerstid hvor det ble spilt på BAT VK-60, og skjønner i og for seg behovet. ;)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Sommerforsterker er jo 'the new buzzword' anno 2018, og det er på alles lepper for tiden. Dette kommer til å ta av, bare vent. :)

I'm getting one. Tanken er ikke så dum hvis man har litt noia for tordenvær også, som jo er ganske vanlig om sommeren.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
SET om vinteren, klasse D om sommeren?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
SET om vinteren, klasse D om sommeren?
Har tenkt tanken, om ikke annet. Skal først prøve SET sommerstid og se hvordan det arter seg, kanskje man kan utbalansere varmefaktoren med nok kald drikke.

Eller SET om vinteren, push-pull EL 34 om sommeren. Genialt med en god unnskyldning til å kjøpe flere rørforsterkere man kanskje egentlig ikke trenger.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Spill med den vanlige forsterkeren og åpne vinduer, eller kjøp (varmepumpe med) airconditioning. ;)
Jeg bor i rekkehus i et borettslag. Har hatt vinduet åpent før, men da klagde den hensynsløse naboen, som insisterte på å ha sitt soveromsvindu oppe om natta :rolleyes:

Å sitte i bare truse foran anlegget er en annen mulighet, men det kan bli litt klamt når lyttestolen er av lær^-^.

For all del, det er egentlig ikke mange netter det er snakk om siden vi tross alt bor i Norge. Det har mer å gjøre med den modusen man gjerne er i om sommeren; halvdøsig, og da helst i liggende stilling i sofaen. Lite med kritisk lytting, mao, så ikke veldig ivrig etter å bruke mye penger på en slik sk sommerforsterker.

En Rega R kan vel gjøre jobben, men vil helst ha blåtann/DAC også. Men vi får nå se.... :)

(Jeg har i flere år hatt enda et sekundært anlegg i stua vsa hovedanlegget, men har nå altså fått det for meg at jeg ønsker å spille på hovedht også)
 
Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hvis "sommerforsterker" høres ut som et motebegrep skapt for at vi gutta med halvveis god samvittighet skal kunne kjøpe enda mer gadgets vi egentlig ikke trenger og sjeldent bruker, så stemmer vel det.
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Spill med den vanlige forsterkeren og åpne vinduer, eller kjøp (varmepumpe med) airconditioning. ;)
Jeg bor i rekkehus i et borettslag. Har hatt vinduet åpent før, men da klagde den hensynsløse naboen, som insisterte på å ha sitt soveromsvindu oppe om natta :rolleyes:

Å sitte i bare truse foran anlegget er en annen mulighet, men det kan bli litt klamt når lyttestolen er av lær^-^.

For all del, det er egentlig ikke mange netter det er snakk om siden vi tross alt bor i Norge. Det har mer å gjøre med den modusen man gjerne er i om sommeren; halvdøsig, og da helst i liggende stilling i sofaen. Lite med kritisk lytting, mao, så ikke veldig ivrig etter å bruke mye penger på en slik sk sommerforsterker.

En Rega R kan vel gjøre jobben, men vil helst ha blåtann/DAC også. Men vi får nå se.... :)

(Jeg har i flere år hatt enda et sekundært anlegg i stua vsa hovedanlegget, men har nå altså fått det for meg at jeg ønsker å spille på hovedht også)

Går jo an å sette inn en ekstra lufteventil med en stillegående avtrekksvifte rett i nærheten av anlegget. Det vil hjelpe så lenge du har nok tilluft, da. Jeg har 2 slike lufteventiler i lytterommet her, og det går i triode sommer som vinter. Kan ikke gå på kompromiss med lydkvaliteten bare pga årstider vel..... ? :)
 
Topp Bunn