Høyttalere Full range høyttaler som spiller like bra som B&W 802/803 serie, 0-10 år gammel?

Doennes

Medlem
Ble medlem
29.01.2014
Innlegg
15
Antall liker
3
Ny eller brukt, pris 20-30k tusen?
Klarer dere den?
Full range som i "trenger ikke sub".
B&W 802/803 serie fra ca 2010 +/- et par år. ikke de gamle.
Gjerne noe som ligger på finn.
 

Doennes

Medlem
Ble medlem
29.01.2014
Innlegg
15
Antall liker
3
Jo,men får jeg disse Max 10 år gamle i den priskategorien?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Må nesten si meg enig med Voff her kanskje like greit å holde seg til noe man vet funker.
Men skal du ha noe som spiller annerledes men bra kan du høre på Piega 90.2 eller
de nyere 80.2 de tipper jeg hadde falt i smak, men prisen din må du nok justere opp en smule
eller to.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Noe av det bedre du får innenfor prisrammen du har satt er Sonus Faber Venere 3.0,
B&W 803, og CM10. Og litt over har du for eksempel Audio Physic Avanti, Canton Vento 9 event Dali Rubicon 8.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Doennes: Jeg har sagt det før: Hva du skal ha avhenger av hva du allerede har. Først: Har du en forsterker som er kapabel til å drive disse effektdyra? Hvis ikke, glem dem. Hva med resten av systemet? Dessuten Ti år gamle sånne må du iallefall ut med femti for...hvis du i det hele tatt finner dem så rimelige. Kan være lurt å se på modellene fra PMC istedet. Hvis du ikke har hørt merket før: Det skylder du øra dine. Et langt bedre alternativ enn ovennevnte Venere her er CREMONA M...men alt avhenger altså av hva du allerede har- og hører på...

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
www.mono.no
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Det ligger et par Aurum Vulkan Mk 6 på Finn for 20 lapper. De fleste fornuftige forsterkere driver dem greit. De spiller med voldsom kraft og tilstedeværelse. Jeg tro disse kan utfordre B&W-modellene du nevner.
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Ny eller brukt, pris 20-30k tusen?
Klarer dere den?
Full range som i "trenger ikke sub".
B&W 802/803 serie fra ca 2010 +/- et par år. ikke de gamle.
Gjerne noe som ligger på finn.
Hei,

hva mener du med fullrange, mht. å spille dyp bass? Hvor setter du grensen din? Hverken 802 eller 803 spiler fullrange i virkeligheten, kun spec fra produsent som er misvisende. Spesielt på D3 serien.
Mvh Dag
 

Doennes

Medlem
Ble medlem
29.01.2014
Innlegg
15
Antall liker
3
Hei,ja man kan få mer bass selvsagt,men jeg opplever ikke at nevnte HT gjør at jeg savner bass ved helt ordinær musikk og tv/film lytting.
Mange gode forslag så langt,la dem komme.
Hvordan havner jeg ut med disse:
Wharfedale EVO 4.4 pris under 20k nye.
Canton Smart Vento 9 aktive HT til 35k hos ing. Njål Hansson.
Quadral Aurum nevnt over brukt til 20k virker interessante. Piega 80.2 gjør nok jobben, men dyre til 100k.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Kanskje du kan finne et par GoldenEar Triton One innenfor budsjett. Så tror jeg jammen det er det nærmeste du kommer fullrange og 802.
 

Doennes

Medlem
Ble medlem
29.01.2014
Innlegg
15
Antall liker
3
Ja godt tenkt, jeg leste meg opp på test av Goldenear triton One.R , Denne hørtes fullverdig ut,men lite brukt å få og noe dyrere enn budsjett ny. En brukt Triton One,som jeg ikke har kjennskap til,kunne fungert. Hvordan er denne opp mot Definitive Technology Mythos Tower St-l aktiv? Får disse til 20-30k.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.817
Antall liker
945
jbl m2 er vanskelig å finne. original koster de vel 150-200k inkl elektronikk? ligger på torget


****link til bruktannonse fjernet****
 
Sist redigert:

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Hei,ja man kan få mer bass selvsagt,men jeg opplever ikke at nevnte HT gjør at jeg savner bass ved helt ordinær musikk og tv/film lytting.
Mange gode forslag så langt,la dem komme.
Hvordan havner jeg ut med disse:
Wharfedale EVO 4.4 pris under 20k nye.
Canton Smart Vento 9 aktive HT til 35k hos ing. Njål Hansson.
Quadral Aurum nevnt over brukt til 20k virker interessante. Piega 80.2 gjør nok jobben, men dyre til 100k.
Så det du ønsker er en vanlig gulvstående høyttaler som spiller bra. Ingen spesielle behov om å spille spesielt høyt eller dypt.

Det er kommet en ny Focal modell som ser spennende ut og får gode tester utover det vanlige. Ikke så dyre heller: https://www.focal.com/en/home-audio/high-fidelity-speakers/aria-900/floorstanding-speakers/aria-948
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Ja Focal Aria er en meget bra høyttaler til prisen. Ellers ligger det ett par fine på Finn
litt over budsjett, men det kan jo tenkes att de kan prutes ett par lapper. Focal Electra 1038be.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.788
Antall liker
1.989
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
de 1038be holdt jeg på å slå til på... men syns kanskje prisen er litt stiv kontra alderen, da dette er Mk1 utgaven med mindre diskant. Men veldig flotte høyttalere uansett da :).
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
de 1038be holdt jeg på å slå til på... men syns kanskje prisen er litt stiv kontra alderen, da dette er Mk1 utgaven med mindre diskant. Men veldig flotte høyttalere uansett da :).
Ja de er fine høyttalere, men som du sier er jeg nok enig i att prisen er noe stiv.
Men man kan jo by litt mindre å håpe man kan få de for rundt 30-35 k.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Hei,ja man kan få mer bass selvsagt,men jeg opplever ikke at nevnte HT gjør at jeg savner bass ved helt ordinær musikk og tv/film lytting.
Mange gode forslag så langt,la dem komme.
Hvordan havner jeg ut med disse:
Wharfedale EVO 4.4 pris under 20k nye.
Canton Smart Vento 9 aktive HT til 35k hos ing. Njål Hansson.
Quadral Aurum nevnt over brukt til 20k virker interessante. Piega 80.2 gjør nok jobben, men dyre til 100k.
Bassen i Aurum (Quadral), oppleves virkelig som noe eget. De har sine egne løsninger, og resultatet er en råskap av en annen verden. I tillegg er de en rimelig grei forsterkerlast, så de lar seg drive uten å stjele for mye ressurser. Burde være mulig å få tak i Aurum Vulkan V8R ned mot 30 000,- nå, se f.eks: https://www.marche.fr/petite_annonc...-ecouteurs-quadral-aurum-8-r-ref61306496.html

Ellers vil jeg tro at Tannoy DC 10 T nå kan finnes innenfor budsjett. Lett last, fantastiske høyttalere til både musikk og film.
 
M

MusicBear

Gjest
Bassen i Aurum (Quadral), oppleves virkelig som noe eget. De har sine egne løsninger, og resultatet er en råskap av en annen verden.
Ojsann & takk - veldig interessant - gjelder ikke akkurat alle høyttalere den øvelsen der :)
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Hei,ja man kan få mer bass selvsagt,men jeg opplever ikke at nevnte HT gjør at jeg savner bass ved helt ordinær musikk og tv/film lytting.
Mange gode forslag så langt,la dem komme.
Hvordan havner jeg ut med disse:
Wharfedale EVO 4.4 pris under 20k nye.
Canton Smart Vento 9 aktive HT til 35k hos ing. Njål Hansson.
Quadral Aurum nevnt over brukt til 20k virker interessante. Piega 80.2 gjør nok jobben, men dyre til 100k.
Bassen i Aurum (Quadral), oppleves virkelig som noe eget. De har sine egne løsninger, og resultatet er en råskap av en annen verden. I tillegg er de en rimelig grei forsterkerlast, så de lar seg drive uten å stjele for mye ressurser. Burde være mulig å få tak i Aurum Vulkan V8R ned mot 30 000,- nå, se f.eks: https://www.marche.fr/petite_annonc...-ecouteurs-quadral-aurum-8-r-ref61306496.html

Ellers vil jeg tro at Tannoy DC 10 T nå kan finnes innenfor budsjett. Lett last, fantastiske høyttalere til både musikk og film.
Ingen tvil om at Quadral Aurum serien er noe helt utenom det vanlige. Bare å studere litt i Stereoplay testene, der finner man ut hva som bor i produktene. (tyskerne tester alltid toppfart på bilene) Quadral utmerker seg med saftig dyp bass og ekstrem evne til å spille høyt uten forvrengning, langt utover toppmodellene til B&W og KEF. Til veldig sympatiske priser.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Jeg har i lange tider hatt 802 eller 803. Har bestandig likt lydbildet på disse. Men problemet er at de må sinnsvakt store effektrinn av god kvalitet for å få kontroll og full utnyttelse av dem. Man får ikke kontroll på bassen med dem uten det. Kjører man ikke tilstrekkelig med effektrinn på dem, så får man ikke nok kontroll på bassen samtidig som man får ett anstrengt lydbilde i resten av registeret.

Jeg har prøvd mye annet for å prøve å slippe tungdrevne BWer. Tannoy var lenge ett alternativ.

Til slutt så har jeg endt opp med PMC Twenty5.23. Disse små 'rakkerne' gir meg ett ekstremt åpent, detaljert og behagelig lyd på all type material. Hjemme hos meg har jeg målt at de går flatt ned til 28hz før de brått ruller av, så veldig god dyp og rask bass på disse, som er nesten naturstridig på en høyttaler på 15kg og 5,5 tommer element. Og disse trenger ikke noen beist av effektrinn for å spille bra. En bra 100 watter har full kontroll på de.
 

Doennes

Medlem
Ble medlem
29.01.2014
Innlegg
15
Antall liker
3
Jeg har i lange tider hatt 802 eller 803. Har bestandig likt lydbildet på disse. Men problemet er at de må sinnsvakt store effektrinn av god kvalitet for å få kontroll og full utnyttelse av dem. Man får ikke kontroll på bassen med dem uten det. Kjører man ikke tilstrekkelig med effektrinn på dem, så får man ikke nok kontroll på bassen samtidig som man får ett anstrengt lydbilde i resten av registeret.

Jeg har prøvd mye annet for å prøve å slippe tungdrevne BWer. Tannoy var lenge ett alternativ.

Til slutt så har jeg endt opp med PMC Twenty5.23. Disse små 'rakkerne' gir meg ett ekstremt åpent, detaljert og behagelig lyd på all type material. Hjemme hos meg har jeg målt at de går flatt ned til 28hz før de brått ruller av, så veldig god dyp og rask bass på disse, som er nesten naturstridig på en høyttaler på 15kg og 5,5 tommer element. Og disse trenger ikke noen beist av effektrinn for å spille bra. En bra 100 watter har full kontroll på de.

Mange gode forslag her så langt, jeg vurderer nå GoldenEar Triton One, da kan jeg selge monoblokkene, få mindre bokser i stua. Quadral Aurum Montan 9 er vurdert, men begge disse blir litt utover 30k. Blir vanskelig å få samme lydopplevelse med noe fra brukten for 5-10 000 tenker jeg men noen eldre saker er jo tidvis fristende. (selv om det havner utenfor kriterie på alder)
 

Doennes

Medlem
Ble medlem
29.01.2014
Innlegg
15
Antall liker
3
Revel performa F30 fra ca 2000,hvordan havner jeg ut med den til under 20k? Og den opp mot 6 år gammel Revel F208,er jeg milevis fra det jeg ønsker å oppnå? (B&W 802/803 ish fra ca 2010)
F208 blir vel fort 30k.
 
Topp Bunn