Fruuustrert!!!

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Kjøpte meg nettopp Dynaudio Focus 140, glimrende høyttalere :D En svært god oppgradering fra mine PSB. I påvente av kjøp av ny forsterker, så brukte jeg en gammel JVC recevier på 2x55 watt, noe som i utgangspunktet ikke skulle yte disse høyttalerne rettferdighet. Var allikevel positivt overrasket over hvor bra det lød! Bruker en Marantz cd 17 MKIII som kilde. Ikke det mest oppløste anlegget i verden, men OK dynamikk, og spiller varmt, fyldig og fint. Kjøpte meg en Denon PMA 2000r for virkelig å ha krefter til disse høyttalerne, samt en solid bass og god dynamikk, noe som denne forsterkeren skal gi. Koblet opp, lot det varme seg en time først, og begynte så og lytte.
Nå låt det plutselig slapt og daft. Mindre dynamikk, svampete men lite bass, og i det hele tatt utrolig kjedelig, men mye bedre oppløsning, det skal sies. JVC forsterkeren oppleves som mye sprekere ??? Dette kan ikke være riktig, burde jo vært mye bedre? Lyden virker strypet i bassområdet, uten dynamikk og liv. Prøvde så med min rimelige DVD spiller som kilde, og det låt myyye friskere. Så tenkte jeg tilbake når jeg kjøpte Marantz CD 17, og spilte med mine Infinity Kappa og Cayin 265 i forsterker. Da jeg koblet opp CD spilleren den gangen opplevde jeg det samme. Det som låt svært så sprekt med min Cambridge cd spiller låt blodfattig med Marantz spilleren. Det er snakk om enormt store forskjeller. På JVC receiveren oppleves Marantzen som dynamisk og fin. HVAD ER NUH DETTE?
Kan det tenkes at det er noe som gjør at CD spilleren og Cayin/Denon forsterkeren ikke trives så bra med hverandre, utgangsfølsomhet etc?
Kan umulig tenke meg at Denon-forsterkeren skal låte utrolig mye slappere en den gamle strømsvake JVC receiveren!
Kan noen hjelpe meg her?

PS! Har koblet kablene riktig hvis noen skulle lure på det.
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Imperial skrev:
knuba skrev:
Imperial skrev:
Er denne Denon saken HELT ny?

mvh
Nei, den er ca 5 år gammel, en MKIII tror jeg.
Beskriv høyttaler terminalene på både jvc ampen og denon ampen...

På den gamle JVC ampen, så er det de bittesmå hullene hvor du stikker inn kablene (for min del plugger fra Viablue) for så å klemme de fast med en liten plastdings. Disse var vanlig på recievere begynnelsen av 90-tallet tror jeg.
På denon er det vanlige banankontakter. Dobbelt sett, med mulighet for biwiring, men jeg kjører singlewire. Hva tenker du på?

mvh
 

raytur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
103
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Opplevde akkurat det samme selv med PMA2000 og Marantz. Det er rett og slett dårlig match.
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Hmm.. Er dette allikevel bare snakk om matching?
Da må det vel bli bedre med Denon CD spiller :)

raytur skrev:
Opplevde akkurat det samme selv med PMA2000 og Marantz. Det er rett og slett dårlig match.
 

raytur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
103
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Byttet selv til Denon Cd spiller, og det ga en helt annen friskhet og trøkk. :)
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Byttet til en Denon PMA1500R, som er vel en litt enklere utgave av den trådstarter bruker. Opplever den som en frisk musikkformidler med trøkk og spenst. Jeg har hatt bedre forsterkere på mikrodetaljer og formidling av stemmer/tale, og den er vel også
slått av andre når det kommer til dybde og bredde i musikken. Men helt greit til det meste.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg forbinder Denon med "gummibass". No offense - men det er altså det som sitter igjen etter å ha hørt diverse gjengs Denonforsterkere og receivere i forskjellige oppsett. Til en viss grad kan dette kompenseres med matching - som trådstarter og andre er inne på. Det kan også hjelpe å trekke høyttalerne godt ut fra veggen bak. Jeg tror likevel ikke at PMA2000R er noen spesielt god match til Dynaudio - selv ikke til trådstarters små Fokus 140. Dynaudio er ganske krevende saker - og veien ut av "uføret" er mest sannsynlig et forsterkerbytte.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja...

Ta å skru av lokket på den denon saken og bruk en lommelykt å se nøye på alle delene der inni den.
Spesielt på kondiser og slikt. Se, om det er mulig å se da på utgangstransistorene og slikt.
Ser noe smelta ut eller brent eller noe?

Om alt ser bra ut:
Kjør "Densen De-Magic" CD'n i spilleren på repeat en 10-15 ganger (Sporet er på ca 3min), så høyt du tør
egentlig... Bare ikke opphold deg i rommet,det vil gjøre vond i øra...
Denne "avmagnetiserer" primbaner og kretsene... Kall det hva du vil. Det hjelper dette til en viss grad!
Ikke vri volumet lenger enn til kl 13 !!! Altså ikke lenger enn rett og liiit til høyre fra dette...

Densens De-Magic cd er noe alle burde ha i tweak-arsenalet sitt altså... det har jeg sagt så mange ganger at jeg ikke vet hvor mange!!!



mvh
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Takk for tips!
Skrudde av lokket på forsterker, og alt så helt dønn strøkent ut. Hvor får jeg tak i denne Densen De-Magic cd`en her i Norge?

Knuba

Imperial skrev:
Ja...

Ta å skru av lokket på den denon saken og bruk en lommelykt å se nøye på alle delene der inni den.
Spesielt på kondiser og slikt. Se, om det er mulig å se da på utgangstransistorene og slikt.
Ser noe smelta ut eller brent eller noe?

Om alt ser bra ut:
Kjør "Densen De-Magic" CD'n i spilleren på repeat en 10-15 ganger (Sporet er på ca 3min), så høyt du tør
egentlig... Bare ikke opphold deg i rommet,det vil gjøre vond i øra...
Denne "avmagnetiserer" primbaner og kretsene... Kall det hva du vil. Det hjelper dette til en viss grad!
Ikke vri volumet lenger enn til kl 13 !!! Altså ikke lenger enn rett og liiit til høyre fra dette...

Densens De-Magic cd er noe alle burde ha i tweak-arsenalet sitt altså... det har jeg sagt så mange ganger at jeg ikke vet hvor mange!!!



mvh
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
knuba skrev:
Takk for tips!
Skrudde av lokket på forsterker, og alt så helt dønn strøkent ut. Hvor får jeg tak i denne Densen De-Magic cd`en her i Norge?

Knuba
Jeg har hatt en slik De-Magic cd og jeg tror ærlig talt ikke at den vil løse forsterkerproblemene dine. Ta en tur innom på Hifi klubben og spør om ikke verkstedet deres kan ta en kikk på forsterkeren din. Samtidig bør du prøve å få på utlån en kvalitetsforsterker av typen Cambridge 840A. Den bør gi deg en pekepinn på hva du kan forvente deg av en moderne kvalitetsforsterker.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hm... jeg tenkte meg egentlig også at noe kunne vært feil i den Denon ampen, derav å spørre om det var mulig å se inni den.

Det Densen saken kan gjøre er å iallefall fjerne opplagret statiske greier så den låter som om den var "ny" igjen.
Så hører man om det bare er det at den
1. er i ustand..
2. Den låter sånn...

Det kan kanskje være lurt ja å få denne sjekket ut.
Beskrivelse av lyden den har Kontra en eldre reciever, er ... ikke det jeg ville forventet av denne!

Jeg kjøpte min CD på SoundGarden (før het de jo Hifi center kjeden da) Det er vel 10 år siden nå snart det, da jeg kjøpte den.

Jeg har forøvrig hatt en Denon PMA 1315R selv for mange år siden (er solgt for lenge lenge siden...) så noe erfaring med Denon har jeg da hatt. Jeg hadde da en billig eldre technichs reciever også samtidig, den låt betraktelig værre synes jeg...
Her er låter det for Knuba motsatt. Da er det noe muffens, det må være noe muffens, jeg kan ikke skjønne noe annet.

mvh
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Koblet opp med min Cambridge 640C, og da ble det fart i sakene, låter rocka og tøft, og spiller høyt :) (om enn litt skarpt i diskant). Konklusjonen min er at Denon forsterkeren og Marantz cd-spilleren ikke prater så godt med hverandre. Som det er nevnt i tidligere innlegg, så er nok ikke disse en god match. Velger da å selge disse til fordel for Primare elektronikk, som jeg vet er god match til mine Dynaudio.
 
Topp Bunn