Fruktpresse

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For de av oss som liker å berike lørdags-/søndagsfrokostens boduar med et glass ferskpresset juice (ikke fra konsentrat er vel en selvfølge) så er det rikelig av varianter å velge blant. Bama, Tropicana, Sunniva og mange flere leverer gode produkter fra appelsin, ananas, eple og mye annen frukt.



Men tanken slår en jo om det fins en presse som fungerer bra, så man kan lage sin egen juice. Fortrinnsvis en presse som fungerer noe bedre enn Doug Heffernans presse i Kongen av Queens (S06E05 intro). Noen innspill eller erfaringer blant HFS juiceelskere tro?

 

Vedlegg

N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
For de av oss som liker å berike lørdags-/søndagsfrokostens boduar med et glass ferskpresset juice (ikke fra konsentrat er vel en selvfølge) så er det rikelig av varianter å velge blant. Bama, Tropicana, Sunniva og mange flere leverer gode produkter fra appelsin, ananas, eple og mye annen frukt.



Men tanken slår en jo om det fins en presse som fungerer bra, så man kan lage sin egen juice. Fortrinnsvis en presse som fungerer noe bedre enn Doug Heffernans presse i Kongen av Queens (S06E05 intro). Noen innspill eller erfaringer blant HFS juiceelskere tro?

Problemet ditt er at kvaliteten på frukten du presser varierer enormt.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.465
Antall liker
985
Coops Appelsinjuice. Er ikke laget fra konsentrat og har smakt svært godt hver gang jeg har kjøpt den (og det begynner å bli endel ganger). Litt varierende, men fremdeles mer enn verd literprisen på 18 kroner.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Har en fruktsentrifuge hjemme. Den er effektiv når det kommer til å presse ut saft av stort sett all frukt. Bakdelen er mye oppvask med filter og beholder, men det tenker man ikke på når man sitter og nyter fersk juice.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
De fleste småeletriske pressene er moro ca. 2 dager. De er full av små deler som må regngjøres grundig og manuelt og dette er så tidkrevende og fiklete at det fører raskt til at maskinen får en plass ved siden av forduesettet langt inne i et glemt kjøkkenskap. Kapasiteten er også så liten at det ikke er praktisk mulig å lage litt større batcher slik at man har et par dager heller.

Frarådes.

Har også en annen manuell kvern som er om mulig enda dårligere. Full av smådeler og elendig i bruk. Z.P.A. Wonder Juicer. Styr unna slike av samme årsak.

Skulle jeg hatt noe nytt ville jeg enten satset på en større automatisk maskin slik man ser på velutstyrte kafeer og kaffebarer, men de blir fort litt dyre.

Ellers rett og slett en helt manuell sak som man skrur litt juice at av. Selv om det tar noen minutter å lage en stort glass så er dette likevel mye mindre tid enn det tar å regngjøre en av de elektriske tullemaskinene.

Alessi lager en pene en:

 

Vedlegg

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Nevnte Alessi-variant er ypperlig om man vil dekorere kjøkkenveggene med sitrusfrukter, bidraget til glasset har jeg aldri fått til å bli særlig stort.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Wright skrev:
Nevnte Alessi-variant er ypperlig om man vil dekorere kjøkkenveggene med sitrusfrukter, bidraget til glasset har jeg aldri fått til å bli særlig stort.
Ikke særlig god i bruk? Jaja, den har i alle fall fordelen av å være dekorativ når den ikke er i bruk. :)

Tror aldri jeg har vært borti noen som regelmessig bruker juicemaskiner uansett. Det er slike ting som høres forlokkende ut men som fort mister bruk når man oppdager hvor mye styr det er med dem eller at de ikke virker tilfredsstillende.

Har prøvd noen varianter, men de ender i skapet med resten av ubrukte dingser.

Kanskje de versjonene som kommer med en vektarm som man presser ned er noe? Ser ikke ut til å være så himla mye bevegelige og vaskbare deler på den i alle fall.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høres ut som om man skal være glad for alle de gode leverandørene av ferskpresset juice, og la plassen i skapet reserveres for andre formål enn ubrukelige juicepresser. Takker mye for god info alle sammen! Jeg tror dere har rett, og det blir neppe noen juicepresse innkjøpt.
 
Topp Bunn