Frp og pengebruk

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=119621

og

http://www.frp.no/./?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=20111

Er det bare Frp som flotter seg på denne måten?
Er dette kun smakløs hets fra VG?
Er dette i bunn og grunn mer tvilsom bruk av penger enn det et hvert firma bedriver når medarbeiderne gjør en god jobb?
Skal politikerene være unntatt belønningssystemer som virker i samfunnet ellers?
Hvor lang tid tar det før det viser seg at de andre partiene på Stortinget har gjort akkurat som Frp?
Unner vi våre politikere litt luksus i tillegg til lønna, eller er dette bare med på å øke avstanden mellom Løvebakken og folket?

Kjør debatt! :)

Honkey
 
K

kbwh

Gjest
Det er jo litt artig at FrP utsettes for det samme kjøret som Viktor Normann ble utsatt for i sin tid.

Det er for FrP altså greit at Siv J får personlig trener av preventive helsetilsyn, mens det var hårreisende at Viktor N fikk spille piano med svært lik begrunnelse, har jeg registrert.

Musikk er langt mer givende enn norsk "medievirkelighet".
 
K

knutinh

Gjest
Siden FrP er partiet som fremfor alle har gått hardt ut mot sløsing med skattebetalernes penger så må de forvente "bank" nå en slik sak kommer opp.

Problemet er at media blir så ivrig på å finne neste relaterte sak at de glemmer å kvalitetssikre.

-k
 
A

Affa

Gjest
Dette er en smule pinelig for Karl Ivar. Uansett om dette er normal praksis eller ei, han har gått så hardt ut mot slikt tidligere at dette er

F*L*A*U*T**S*O*M**F*A*E*N
 
K

knutinh

Gjest
Dette gjør vel ikke akkurat saken bedre:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=119753
"Stortingsregnskapene blir offentlige:
Bare Carl I. Hagen stemte imot

(VG Nett) Hele Stortingets presidentskap er enige om at partienes stortingsregnskaper skal offentliggjøres. Med ett unntak."


Jeg tror kanskje vi må formulere noen begrensninger på våre folkevalgte slik at vi er sikret lojalitet. Kanskje skal vi definere de som er mer enn 2mnd i Spania pr år som "annenrangs" og nekte dem pensjon eller politiske verv? Jeg mener, hvordan kan vi være sikre på at lojaliteten er hjemme i Bærum og ikke til det nye hjemlandet Spania? =)

-k
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.642
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tror Siv Jensen kommer til å slite med "mannen i hornet" i lang tid framover.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Jeg synes det er bare rimelig at Eli Hagen blir sendt rundt og får litt vind i håret, dog innenfor de lover og regler som stortingsrepresentantene selv sitter og vedtar, selvfølgelig.
 
K

kbwh

Gjest
Nå kan man jo diskutere hvor mye mer vind Eli Hagen egentlig trenger i håret, men uansett VGs krigstyper er det vel ikke de mest vanvittige eksesser FrP har bedrevet.

Men jeg tenker Carl I. hadde fått vann på mølla hadde VG startet skittkampanje mot et annet parti. Flaut som faen dette ja.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.642
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
W

wurst

Gjest
For en stund siden startet jeg en tråd der temaet var om Norge er verdens småligste nasjon. Jeg synes tematikken i denne tråden burde høre hjemme der. Hvilke frynsegoder har ikke ordførere, rådmenn, byråkrater, ansatte og ledelse i privat næringsliv osv.? Det er en del av lønnssystemet. Firmabil, aviser. telefon, barnehage, reiser osv.osv. Jeg synes ikke våre stortingsrepresentanter og -onkler har for mye betalt, tvert imot, så jeg unner dem virkelig et slikt påslag, det er tross alt peanuts det dreier seg om. Statens offentlige sløsing er av en helt annen størrelsesorden, sml. mislykkede vei- og bruprosjekter, Statsbyggs fadeser ved oppføringer av diverse bygg osv. Bare vent til vi får se hva den nye operaen egentlig vil koste når man får rettet alle feilene!!
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg synes ikke våre stortingsrepresentanter og -onkler har for mye betalt, tvert imot, så jeg unner dem virkelig et slikt påslag, det er tross alt peanuts det dreier seg om. Statens offentlige sløsing er av en helt annen størrelsesorden, sml. mislykkede vei- og bruprosjekter, Statsbyggs fadeser ved oppføringer av diverse bygg osv. Bare vent til vi får se hva den nye operaen egentlig vil koste når man får rettet alle feilene!!
Er tilbøyelig til å være enig med deg her.

Oppslaget i avisene tyder på at det er underslått midler på Marcos- eller Arafat-nivå, og så viser det seg at det er snakk om "hundretusenvis" av kroner. Hvor mye reiser og hurramegrundt får man egentlig for "hundretusenvis" av kroner? Ingenting!

Men det er klart: FrP burde nok ikke ha kastet så mye steiner når de selv har sittet i et glasshus. Så sånn sett er det høyst velfortjent og riktig at de steker litt i sitt eget fett.

Så burde vel heller politikerne lage et regelverk som faktisk tillater at politikere kan opptre som folk flest. Det vil si at det burde være kurant at de fikk ta med seg ektefeller på en "firma"-tur, ta seg et glass vin til maten og en avec til kaffen og lignende.
 
N

nb

Gjest
Les "Blue Notes" av Victor D. Normann. Man kan være enig eller uenig med fyren i mangt og meget, men boken er temmelig interessant lesning om hvordan politikkens vesen og samspillet mellom politikk og media er.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
To viktige poenger:
1: I seg selv er det ikke spesielt galt i dagens samfunn med slike frynsegoder, politiker eller ei.
2: Problemet er at det holdes skjult og pakkes inn som "studieturer" etc. samt at pengebruken hemmeligholdes.

Vi kan som prinsipp godt unne politikerene forskjellige frynesgoder, men da må det være med som en dell av pakka, og være i all ofentlighet. Dog oppstår det raskt problemer dersom den type kultur fpr utvikle seg. Det blir et stadig større sprik mellom Hr og fru stortingspolitikeren og hr og fru hvermannsen. Det vil garantert øke politikerforakten.

Honkey
 
K

knutinh

Gjest
For en stund siden startet jeg en tråd der temaet var om Norge er verdens småligste nasjon. Jeg synes tematikken i denne tråden burde høre hjemme der. Hvilke frynsegoder har ikke ordførere, rådmenn, byråkrater, ansatte og ledelse i privat næringsliv osv.? Det er en del av lønnssystemet. Firmabil, aviser. telefon, barnehage, reiser osv.osv. Jeg synes ikke våre stortingsrepresentanter og -onkler har for mye betalt, tvert imot, så jeg unner dem virkelig et slikt påslag, det er tross alt peanuts det dreier seg om. Statens offentlige sløsing er av en helt annen størrelsesorden, sml. mislykkede vei- og bruprosjekter, Statsbyggs fadeser ved oppføringer av diverse bygg osv. Bare vent til vi får se hva den nye operaen egentlig vil koste når man får rettet alle feilene!!
Veldig enig. Vi bør kreve mye og betale godt for jobben å lede landet. Men utenom personlig lønn bør vi også kreve innsyn i hvilke disponeringer de gjør med skattepenger og goder. Siden det fort blir bukken og havresekken er dette spesielt viktig på tinget.

At Carl I som ellers bruker ethvert påskudd til å kritisere offentlig sløsing og utro tjenere prøver å hemmeligholde dette er i beste fall uklokt.

Som så mye annet kan denne saken godt finne på å dampe ut i sommer-sola, på samme måte som osmundsen-saken...

-k
 
K

knutinh

Gjest
Det blir et stadig større sprik mellom Hr og fru stortingspolitikeren og hr og fru hvermannsen. Det vil garantert øke politikerforakten.
Neh... bare på venstre-sida og i dagbladet.

Jeg har ingen problem med at direktører i næringslivet tjener mye mer enn meg.

På samme måte synes jeg at stortingspolitikere gjerne kan tjene mer enn meg.

Jeg får ikke besøk av VG når jeg er på ferie i Spania, jeg slipper å mistenkeliggjort på forsida av Dagbladet med mindre jeg virkelig har gjort noe kriminelt, jeg har en jobb som jeg selv og de rundt meg respekterer.

Alt dette gjør at jeg mener at stortinget må være konkuransedyktig på lønn med næringslivet, slik at de ikke bare tiltrekker seg inkompetente sauebønder, avdanka lærere og humanoria-folk.

Men systemet må være transparent og bety at både politikere og folket vet hva de mottar.


-k
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Det kan godt være at dette betyr slutten for Hagen som politiker.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
At du og jeg aksepterer systemet beviser ikke at majoriteten gjør det, -k. Dessuten ser det utrolig lurvete ut når de vi har valgt inn på tinget forsøker å holde skjult hva de bedriver. Det er et brudd med det demokratiet vi har satt dem til å forvalte. Makter de ikke å turnere makten de har blitt tildelt bør vi kaste dem på huet ut av tinget.

Honkey
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Det kan godt være at dette betyr slutten for Hagen som politiker.
Så lett blir vi nok ikke kvitt ham.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Må innrømme at det plager meg litt at jeg faktisk er enig med HC i denne saken... :-[ ;D
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Så lett blir vi nok ikke kvitt ham.
Hagen er en gammel mann med hjerteproblemer som burde trekke seg tilbake og ikke gå over ende slik som Alvheim.
 
O

OldBoy

Gjest
Må innrømme at det plager meg litt at jeg faktisk er enig med HC i denne saken...  :-[ ;D
Tenk heller på det som at det er HC som er enig med deg, så går det kanskje over. :) :)
 
K

knutinh

Gjest
At du og jeg aksepterer systemet beviser ikke at majoriteten gjør det, -k. Dessuten ser det utrolig lurvete ut når de vi har valgt inn på tinget forsøker å holde skjult hva de bedriver. Det er et brudd med det demokratiet vi har satt dem til å forvalte. Makter de ikke å turnere makten de har blitt tildelt bør vi kaste dem på huet ut av tinget.

Honkey
Merk at jeg kun forsvarer at folkevalgte bør ha gode betingelser totalt sett. Jeg ser ingen grunn til at disse gode betingelsene bør komme fra noe annet enn stor utbetalt lønn, og hvis den kommer som frynsegoder bør disse i det minste være offentlige og oversiktlige.

Jeg blir litt irritert på "folkesjela" når denne innebærer at politikere og direktører i statoil burde greie seg med 350.000,- sånn som "folk flest". Kommunisme og sosialisme har fått prøve seg og blitt utkonkurert av bedre samfunnsordninger. Hvis man likevel ønsker et slikt system står man fritt til å stemme Rv - noe nesten ingen gjør.

mvh
Knut
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Merk at jeg kun forsvarer at folkevalgte bør ha gode betingelser totalt sett. Jeg ser ingen grunn til at disse gode betingelsene bør komme fra noe annet enn stor utbetalt lønn, og hvis den kommer som frynsegoder bør disse i det minste være offentlige og oversiktlige.

Jeg blir litt irritert på "folkesjela" når denne innebærer at politikere og direktører i statoil burde greie seg med 350.000,- sånn som "folk flest". Kommunisme og sosialisme har fått prøve seg og blitt utkonkurert av bedre samfunnsordninger. Hvis man likevel ønsker et slikt system står man fritt til å stemme Rv - noe nesten ingen gjør.

mvh
Knut
De som forfekter frie markedskrefter, kommunisme, nazisme eller fasisme har en skummel ting til felles. Det er at De har svaret, eller løsningen.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Hagen er en gammel mann med hjerteproblemer som burde trekke seg tilbake og ikke gå over ende slik som Alvheim.
Hagen gjør ikke alltid det andre synes han burde gjøre. Jeg tipper han har Willock som forbilde for sin "pensjonstilværelse".  
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Tenk heller på det som at det er HC som er enig med deg, så går det kanskje over. :) :)
Takk!
Det hjalp!!! 8)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Merk at jeg kun forsvarer at folkevalgte bør ha gode betingelser totalt sett. Jeg ser ingen grunn til at disse gode betingelsene bør komme fra noe annet enn stor utbetalt lønn, og hvis den kommer som frynsegoder bør disse i det minste være offentlige og oversiktlige.

Jeg blir litt irritert på "folkesjela" når denne innebærer at politikere og direktører i statoil burde greie seg med 350.000,- sånn som "folk flest". Kommunisme og sosialisme har fått prøve seg og blitt utkonkurert av bedre samfunnsordninger. Hvis man likevel ønsker et slikt system står man fritt til å stemme Rv - noe nesten ingen gjør.

mvh
Knut
Ikke mange som stemmer RV, men det er mange som er medlem av LO. Det er mye av det samme...
 
K

kbwh

Gjest
Nå må vi ikke glemme at det er FrP som eier folkesjela, selv om folkesjela er medlem av LO og folk flest som kjent bor i Kina.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Ja for deg, ja! Men nå ble det jo helt galt for meg!  :eek: :eek:

HC
Takk igjen.
Nå føles det meget bedre. ;D ;D ;D
 
O

OldBoy

Gjest
Merk at jeg kun forsvarer at folkevalgte bør ha gode betingelser totalt sett. Jeg ser ingen grunn til at disse gode betingelsene bør komme fra noe annet enn stor utbetalt lønn, og hvis den kommer som frynsegoder bør disse i det minste være offentlige og oversiktlige.

Jeg blir litt irritert på "folkesjela" når denne innebærer at politikere og direktører i statoil burde greie seg med 350.000,- sånn som "folk flest". Kommunisme og sosialisme har fått prøve seg og blitt utkonkurert av bedre samfunnsordninger. Hvis man likevel ønsker et slikt system står man fritt til å stemme Rv - noe nesten ingen gjør.

mvh
Knut
Alle er like, men noen er likere enn andre.

Det kan se ut som om norske stortingspolitikere også er inne på den galeien. Lønn og frynsete firmaturer er bare toppen av isfjellet. Det er greit å ha en "beskjeden" lønn når man har diettsatser som ikke ligner grisen. For ikke å glemme pensjonsordningen. Skulle hvermannsen ha opptjent tilsvarende pensjonsrettigheter på like kort tid, ville det ha tilsvart et lønnstillegg som ville gitt noen og enhver finansiell bakoversveis. Så har vi styreverv og denslags. Pluss nærmest fortrinnsrett til fine offentlige stillinger når de gir seg på Stortinget. Og sikkert enda mer som jeg ikke kommer på i farten.

Så litt offentlighet og ryddighet rundt dette hadde nok ikke vært så dumt.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Alle er like, men noen er likere enn andre.

Det kan se ut som om norske stortingspolitikere også er inne på den galeien. Lønn og frynsete firmaturer er bare toppen av isfjellet. Det er greit å ha en "beskjeden" lønn når man har diettsatser som ikke ligner grisen. For ikke å glemme pensjonsordningen. Skulle hvermannsen ha opptjent tilsvarende pensjonsrettigheter på like kort tid, ville det ha tilsvart et lønnstillegg som ville gitt noen og enhver finansiell bakoversveis. Så har vi styreverv og denslags. Pluss nærmest fortrinnsrett til fine offentlige stillinger når de gir seg på Stortinget. Og sikkert enda mer som jeg ikke kommer på i farten.

Så litt offentlighet og ryddighet rundt dette hadde nok ikke vært så dumt.
Norske politikere lever vel på rene smalahans sammenlignet med ellers i verden?
 
W

wurst

Gjest
Norge er ett av de land i den vestlige verden med minst lønnsforskjeller. Dessuten så jeg det var toppene i de statseide bedriftene som fikk de største lønnsøkningene siste år. Jeg synes ikke en kan sammenligne det å sitte på Stortinget med å sitte i kassa på Rema. Men jeg er enig i at det burde være full åpenhet omkring slike "ytelser", bl.a. fordi avisene da fikk mindre å grave i og spre møkk omkring.
 
O

OldBoy

Gjest
Norske politikere lever vel på rene smalahans sammenlignet med ellers i verden?
Hvis norske politikere er misfornøyde med betingelsene, får de vel sette ved forhandlingsbordet, de som alle andre. Eller de kan søke på politikerjobber i utlandet og se hvordan det går.

Men uansett: Eventuelle feil ved systemet i Norge rettes vel ikke opp av at det begås større feil i utlandet.
 
K

knutinh

Gjest
De som forfekter frie markedskrefter, kommunisme, nazisme eller fasisme har en skummel ting til felles. Det er at De har svaret, eller løsningen.
Det var da fælt da. La meg omformulere:
De som er på dette forum har en ting til felles. Det er at De har svaret, eller løsningen. =)

Er det så fryktelig skummelt at jeg mener at noen skal få mer enn andre?

-k
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Det gjør oss litt forvirret, ja...
 
K

knutinh

Gjest
Jeg synes ikke en kan sammenligne det å sitte på Stortinget med å sitte i kassa på Rema. Men jeg er enig i at det burde være full åpenhet omkring slike "ytelser", bl.a. fordi avisene da fikk mindre å grave i og spre møkk omkring.
Det oppsummerer min mening fullt ut. Eneste gang vi har vært enige, wurst =)

Alle jobber er ikke like på samme måte som alle mennesker ikke er like. Noen jobber krever lang utdanning og/eller store forsakelser. Stortingspolitikere bør være kompetente og motiverte folk, og derfor er det rimelig å betale dem så godt at de ikke forsvinner, eller vi får inn feil folk.

Kravene til å stå og ta imot bompenger i ei bu er rett og slett mye mindre, og derfor får man mindre betalt.

Men selvfølgelig skal vi vite akkurat hvor mye stortingspolitikerne får slik at vi kan si ifra hvis de bevilger seg for mye. Carl I vil tydeligvis ikke at vi skal vite det...

-k
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Skummel tråd dette. Folk er plutselig enige om noe.
 
O

OldBoy

Gjest
Skummel tråd dette. Folk er plutselig enige om noe.
Ja, veldig skummelt.

"Der hvor alle er enige, er det ingen som tenker", var det en klok person som sa, men jeg husker, som vanlig når jeg prøver meg på sitater, ikke hvem som sa det.
 
W

wurst

Gjest
Hvis norske politikere er misfornøyde med betingelsene, får de vel sette ved forhandlingsbordet, de som alle andre.
Problemet er at de har ingen å forhandle med, unntatt seg selv!

Det oppsummerer min mening fullt ut. Eneste gang vi har vært enige, wurst =)
Vel, jeg vil ikke si det. Men det skal innrømmes at jeg liker å vri og vende litt på ting iblant! ;)

Carl I vil tydeligvis ikke at vi skal vite det...
Såvidt jeg har forstått har Kalle gått inn for at spesifisert pengebruk skal unntas offentlighet ut fra argumentet at det i motsatt fall vil innby til grafsing og sensasjonsoppslag. Jeg tror det motsatte vil være tilfellet. Oops - ble vanskelig dette -- ;D
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Ja, veldig skummelt.

"Der hvor alle er enige, er det ingen som tenker", var det en klok person som sa, men jeg husker, som vanlig når jeg prøver meg på sitater, ikke hvem som sa det.
Jeg liker bedre : If it smells like one, sounds like one, and acts like one.. then it probably..
 
Topp Bunn