Frontvegg, og 'smear' i midbassområdet

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Frontvegg + 'smear' i midbassområdet

Jeg lurer på dette med demping av frontvegg bak HT og hvor relevant det er..?
jeg har Respons Grand LE høyttalere og den har forovervendt bassrefleksport.

Hvor mye har det for seg å dempe frontveggen? Jeg nevner førsterefleksjoner men det blir vel ikke akkurat korrekt å kalle det det. Uansett skjer det endel når man demper her. Hva er generell oppfatning av dette, dreper man noe av 'livet ' i musikken eller bør det være littegrann tiltak for å roe ørlite granne ned?

Det andre spørsmålet er at, jeg har litt, om ikke veldig mye 'smear' i midbassområdet. Jeg er usikker på hvilket frekvensområde dette spesifikt forekommer i men jeg skulle gjerne få redusert dette for å klarne opp dette i lydbildet.

Jeg jobber litt også med å plassere HT nøyaktig. De spiller ganske stort og spiller ganske greit ved flere plasseringer men den beste plasseringen sliter jeg litt med å finne... Kanskje jeg ikke finner den før ordentlige akustikktiltak er gjort?
Anlegget spiller i dag på langveggen og lytteposisjon er inntil motsatt vegg. Dette har fungert ypperlig med mindre HT. Jeg har med et par forskjellige HT prøvd å få det till å spille på langs i rommet men har fått en suckout i bassområdet, muligens grunnet at taket skrår litt oppover fra både front og bakvegg når man setter anlegget på kortveggen og lytteposisjon havner under høyeste punkt...
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min erfaring er at demping av frontvegg, f eks med en Rockwool akustikkplate bak hver høyttaler, hovedsakelig hjelper på stereoperspektiv og "imaging". Hos meg ble det mye mer presis plassering av instrumenter i lydbildet. Jeg fant ut at resultatet blir bedre og bedre etterhvert som man henger opp mer demping, til det plutselig er for mye og det hele blir dødt og ullent. Hvor mye som blir for mye kommer nok an på hvor mye demping det er i rommet fra før, f eks gulvtepper vs parkett. Førsterefleksjonspunktene bak høyttalerne gir så tidlige refleksjoner at de påvirker opplevd plassering ganske mye. Demping av førsterefleksjonspunktene på sidene vil også påvirke lydbildet, men kanskje ikke fullt så mye. Det er bare å prøve seg frem. :) Plasseringen av bassrefleksporten har ikke så mye å si, forresten, ettersom høyttaleren stort sett er rundtstrålende ved så dype frekvenser uansett plassering.

Jeg er ikke sikker på hva du mener med "smear". Er det basstoner som blir "hengende" for lenge i rommet etter at de egentlig skulle holdt opp? I så fall tipper jeg at vi snakker om stående bølger i rommet. Det er ikke helt lett å regne på sånne hvis rommet har skråtak, men du kan jo forsøke å plassere høyttalere og lytteposisjon slik at det ikke er noe opplagt matematisk forhold mellom avstandene til de forskjellige veggene og til taket. Lytteposisjon helt inntil bakvegg vil skape et trykkmaksimum der, så det er kanskje ikke helt optimalt. Jeg har høyttalerne ca en meter fra frontvegg og sitter omtrent midt i rommet hvis jeg skal finlytte. Du bør investere i en enkel dB-måler, noen testspor og litt tid til å plotte responsen ved forskjellige plasseringer.

Her er noen lenker med tips:
Speaker Placement
Cardas Audio
WASP: speakers placement [English]

Testspor finner du her:
Sound Tests and Audio Test Tones
 
Sist redigert:

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Takk for gode tips og input Asbjørn!

Rommet mitt er en garasje som jeg har bygget rom-i-rom i for å støyisolere mot naboene, så rommet er rektangulært (5,35 x 3,50 x 260 på det høyeste som er litt offset mot der garasjeporten var og det skrår da ned mot kortveggene. Kortveggen ved portenden måler ca 2,20 høy og andre enden ca 1,90

Jeg har prøvet å sette opp anlegget og spille på langs i dag, og dybdefølelsen ble selvfølgelig bedre men bassen blir boomy i et område og slankere i andre frekvensområder samt at nivået ved de forskjellige frekvensene virker å variere litt og jeg må sitte i 'skrustikke' for å få det best mulig... Så, tilbake på langveggen igjen.

Det jeg mener med smear er at det virker som om jeg ikke får nok fokus og renhet i lyden og at instrumenter og vokal blandes litt.. Det blir altså ikke tørt nok eller med nok luft i mellom instrumentene om det foregår veldig mye i lydbildet.

Jeg har dempet alle førsterefleksjoner med 5cm himlingsplater fra glava, trukket med et bommullstoff. Bak platene er det også ca 5 cm luft. Jeg har også 120 cm høye trekantfeller i hjørnene på frontvegg av rockwool flexi-a plater, kakestykker lagt oppå hverandre.
så når anlegget står og spiller på langvegg så spiller det ganske bra uansett hvor man er i rommet og det er ikke noen dominerende stående bølger hvertfall. Gulvet er fliselagt, og jeg har et syntetisk langhåret teppe mellom lyttepos og HT. Kanskje det var en ide å legge filt under dette?

Ellers kan det tenkes at disse HT som er ca 50 lapper dyrere i nypris enn de forrige krever mere av elektronikken og at det kan være her det ligger, kanskje jeg må se etter et eksternt riaa trinn av god kvalitet.. De forrige HT var 2 veis gulvstående,og disse er 3 veis fullrange så det er jo litt forskjell på dem..
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Som vanlig, fra Asbjørn! :)

Det som også kanskje bør vurderes, er lytteposisjon. Du (ogla) nevner jo at du har denne helt inntil bakvegg, om jeg ikke misforstår?
Da vil jeg foreslå at du trekker denne minst 50-60cm unna bakvegg som allerede nevnt, og prøver igjen.
Demping av deler av bakveggen bør også prøves.
Lykke til!
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Hei Scrooge!

HT står ca 80cm fra frontvegg målt til baffel, ørelappstolen står nesten inntil bakvegg og iom at hodet blir ca 50 cm fra bakvegg så er det bare 220 cm igjen mellom ører og frontbaffel på HT så har ikke så mye plass å trekke meg lenger ut i rommet er jeg redd... i såfall blir det nærfeltlytting og jeg er ikke så hypp på det :) Jeg har 5 cm akuplater med luft bak, rett bak hodet på bakvegg også.
 
Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Joda, jeg "ser" den, mtp avstand fra bakvegg. 50cm er i alle fall bedre enn hva jeg så for meg!
Har du noen form for demping bak sitteposisjon? Det kan ofte gi positive resultater.

Men - ørelappstol? Hmm. Har du prøvd en mer ordinær stol, altså en med rygg som slutter ved skuldre / nakkeparti?
En ørelappstol kan gi uheldige resultater, ved at man får refleksjoner fra "lappene" og gjerne også ryggstødet. For å sette det på spissen - det blir nesten som å lytte med hendene bak ørene. (Prøv med og uten).
Anbefaler deg i alle fall å prøve en mer vanlig stol, men da gjerne i kombinasjon med demping bak lytteposisjon.

Samtidig skjønner jeg godt intensjonen med en ørelappstol, med den komforten den gjerne medfører. Men se ikke bort fra at lyden kan oppleves bedre, med en annen løsning!
Jeg ville i alle fall gjort et forsøk. :)
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Hvordan er vinklingen mellom høyttalerne og hva er dimensjonen på trekanten mellom høyttalere og lytteposisjon? Min erfaring er at vinkling rett fram gir dårligere fokus, men et bredere lydbilde, kryssing foran lytteposisjon gir ofte skarpere fokus på bekostning av litt åpenhet og luft i lydbildet mens vinklet noen grader fra lytteposisjon (uten å krysse) gir mer energi i øvre del av mellomtonen og blir et kompromiss i forhold til skarphet på fokus.

Skjønner godt at du ikke ønsker å trekke høyttalerne lenger ut på gulvet, men ville alikevel prøvd med noen få centimeter. Slik jeg forstod det så står frontbaffelen 80cm ut fra bakvegg så antar at at baksiden er ca 30-40cm fra bakveggen. Med så korte avstander så kan noen få centimeter gjøre store forskjeller.

Når det gjelder demping, er førsterefleksjonen på bakveggen mellom høyttalerne dempet? Demping her er det som har gitt størst resultater for fokuset og ro i instrumentplassering hos meg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Takk for gode tips og input Asbjørn!

Rommet mitt er en garasje som jeg har bygget rom-i-rom i for å støyisolere mot naboene, så rommet er rektangulært (5,35 x 3,50 x 260 på det høyeste som er litt offset mot der garasjeporten var og det skrår da ned mot kortveggene. Kortveggen ved portenden måler ca 2,20 høy og andre enden ca 1,90

Jeg har prøvet å sette opp anlegget og spille på langs i dag, og dybdefølelsen ble selvfølgelig bedre men bassen blir boomy i et område og slankere i andre frekvensområder samt at nivået ved de forskjellige frekvensene virker å variere litt og jeg må sitte i 'skrustikke' for å få det best mulig... Så, tilbake på langveggen igjen.

Det jeg mener med smear er at det virker som om jeg ikke får nok fokus og renhet i lyden og at instrumenter og vokal blandes litt.. Det blir altså ikke tørt nok eller med nok luft i mellom instrumentene om det foregår veldig mye i lydbildet.

Jeg har dempet alle førsterefleksjoner med 5cm himlingsplater fra glava, trukket med et bommullstoff. Bak platene er det også ca 5 cm luft. Jeg har også 120 cm høye trekantfeller i hjørnene på frontvegg av rockwool flexi-a plater, kakestykker lagt oppå hverandre.
så når anlegget står og spiller på langvegg så spiller det ganske bra uansett hvor man er i rommet og det er ikke noen dominerende stående bølger hvertfall. Gulvet er fliselagt, og jeg har et syntetisk langhåret teppe mellom lyttepos og HT. Kanskje det var en ide å legge filt under dette?

Ellers kan det tenkes at disse HT som er ca 50 lapper dyrere i nypris enn de forrige krever mere av elektronikken og at det kan være her det ligger, kanskje jeg må se etter et eksternt riaa trinn av god kvalitet.. De forrige HT var 2 veis gulvstående,og disse er 3 veis fullrange så det er jo litt forskjell på dem..
Det virker jo som du har gjort grundig arbeid med akustikken her. Ut fra beskrivelsen kan det enten være tidlige refleksjoner som legger seg rett etter direktelyden i tid og grumser til lydbildet, eller lavereordens forvrengning som skaper ekstra toner som ikke skulle vært der og som grumser til lydbildet den veien. Kan hende at det er elektronikken som blir "avslørt", men det er ikke bare prislappen som avgjør. Hvis det var forvrengning derfra som grumset til, ville jeg også forventet såpass mye høyereordens forvrengningskomponenter at du også opplevde en hardhet i lyden. Det sier du ikke noe om, så jeg holder en knapp på noe som har med refleksjoner og romklang å gjøre.

Jeg tror jeg ville skaffet meg en målemikrofon og et program som f eks ARTA for å være sikker på å forstå hva som skjer i rommet før jeg hadde løpt ut og kjøpt dyrere komponenter. Se her: ARTA Home
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hei Ogla

Ser du har fått mange gode råd her allerede.
Jeg synes generelt det er vanskelig om ikke umulig å gi slike råd uten å høre oppsettet, men siden jeg selv eier modellen før dine høyttalere og jobbet med de i flere forskjellige rom kan jeg gi det et forsøk.

Respons har mer energi i bassen enn mange andre høyttalere, så mine trives så langt ut i fra gulvet som mulig og bort fra hjørner.
Jeg har lykkes med å plassere høyttaler og lytteposisjon i lengde og bredde ut ifra oddetallsregelen i alle rom jeg har brukt dvs 1:3 1:5 1:7. Høyttalerene mine skal pga spredningsmønsteret stå vinklet litt utover slik at man ser bittelitt av hele siden på høyttaleren fra lytteposisjon.

Mine høyttalere har en bratt impedansekul ved 40hz som gjør den til en tung høyttaler drive for en forsterker. Tror dine er litt lettere å drive, men ganske lik tendens. Dette kombinert med at den har mye energi gjør at 100-60hz fort kan oppleves litt massiv og treg. Brokoblede forsterkerkonstruksjoner har problemer med denne høyttaleren, men jeg fikk gode resultater med en liten integrert Krell.

Når det gjelder demping ser jeg at konstruktøren selv bruker demping på første og andre refleksjons punktet på demoer.

Jeg endte i stua opp med demping på første og andre refleksjon og på bakveggen rett bak lytteposisjon med en bokhylle mellom. Jeg hadde to plater midt mellom høyttalerene på linje med dempingen på bakveggen og teppe mellom høyttalerene.

Jeg opplever de litt "kilne" for mye demping, så man bør passe på at det er nok åpne flater på front og bakvegg med mindre man har bredbåndet demping.

Jeg ville forsøkt med elektronikk som øker effekten ned i 2 ohm før jeg hadde prøvd noe annet. Har på følelsen at det er der problemet ditt ligger.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, du er nok inne på noe vesentlig der. Responsene har 4 ohm nominell impedans, og sannsynligvis 2-3 ohm på det laveste punktet. Det vil gjerne være i mellombassen et sted, rett over den impedansetoppen som markerer kasseresonansen. Jeg fant en spec på Denon-forsterkeren. Den er oppgitt til 2x250 W i 8 ohm og 2x300 W i 6 ohm. Ingen oppgitt effekt i 4 ohm. Det tyder på at strømforsyningen begynner å slippe opp for krutt allerede ved 6 ohm. Hvis den hadde mye å gå på, ville den doblet effekten når impedansen ble halvert, og på veien dit gitt 333 W i 6 ohm. Det gjør den ikke, så dette blir nok i tyngste laget for den. Gitt at det er et sted rundt 100 Hz at det skjer, så vil forvrengningsproduktene ligge oppover gjennom grunntoneområdet. Selv sjuendeordens er bare ved 700 Hz, langt under de frekvensene som oppleves som "hardhet".

Ekstremt bredbåndet forsterker, forresten, i det minste hvis vi skal tro denne spec'en: Denon POA-3000Z - Specifications, Pictures, Reviews, Comparison - Classic Audio
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Et moment som også kan være årsak til at bassen ikke synes å "sitte helt"; kan være kombinasjon roomgain (relativt lite rom) og at Respons lager/tuner høyttalere som går ganske dypt. Rett og slett for lav f3. Jeg sitter vel med en følelse utav beskrivelsene og innspillene, at det er mye som potensielt samvirker negativt i nettopp bassområdet.

Subjektivt opplever jeg selv at for mye relativt nivå i lavbassen "dreper" snerten og attacket i mellom/øvre bass, og at det låter litt seigt og ullent.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Et moment som også kan være årsak til at bassen ikke synes å "sitte helt"; kan være kombinasjon roomgain (relativt lite rom) og at Respons lager/tuner høyttalere som går ganske dypt. Rett og slett for lav f3. Jeg sitter vel med en følelse utav beskrivelsene og innspillene, at det er mye som potensielt samvirker negativt i nettopp bassområdet.

Subjektivt opplever jeg selv at for mye relativt nivå i lavbassen "dreper" snerten og attacket i mellom/øvre bass, og at det låter litt seigt og ullent.
Mulig det, men Respons skal visstnok fungere bra i små rom.

De får også ofte gode tilbakemeldinger etter messer hvor de har blitt utstilt i små hotellrom. Dessuten har trådstarter ganske kraftige bassfeller.

Spørsmål til trådstarter: Hvor store kakestykker rockwool har du i hjørnene? Har du noe foran disse bassfellene?
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Mye god info og gode innspill her! Takk for god respons:)

Når det gjelder kakestykkene så er det 50 mm rockwool flexi a plater på 60 x 120 cm jeg har delt i fire sånn at katetene er 60 og hypontenus er ca 80 cm. Jeg mener å ha fulgt tips fra en habil akustiker på forumet her en gang for en stund siden.

Disse er holdt på plass av en ramme av noen veldig tynne lekter og det hele er trukket med et stretchlaken faktisk. Det er strukket godt opp så jeg mener det skal være ganske lydtransperent.

Jeg gikk fra MM pickup til en MC inkveld bare for å prøve (en Denon 304) og det hele ble mere distinkt og HT føltes lettere å plassere.
jeg trakk HT ytterligere ut mot lyttepos og hører jo at bassen blir mere distinkt og tørr i denne retningen men nå kan jeg ikke dra dem ut mere.. Men de er ca 1,5 meter unna sidevegger siden de står på langveggen så de er borte fra hjørnene hvertfall.

Jeg kunne godt hatt likeens bassfeller i de andre hjørnene også men det går ikke pga dør og expedit hyllen til platene mine.

Litt kjedelig er det hvis ikke effekten nstrekker til som dere nevner, da jeg hadde håpet på beholde den i alle tilfelle, men det står jo ingenting om hva den gir i 4 ohm så jeg ser den hvis HT er nede på 2 tallet og jobber.

Vel, i mål skal jeg komme, eller hvertfall et godt stykke på vei så dette skal bli bra bare jeg får tatt tiden til hjelp.
Veldig god hjelp å få her så der ser lyst ut:)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Har du kun laken rundt bassfellene dine? Da er det håp. :)

Prøv å dekke bassfellene til foran med vanlige akustikkplater, hvis du ikke har det for hånden kan du prøve med treplater eller noe som stopper lyden. Poenget er at fellene dine nå nok tar ganske mye diskant og mellomtone, men de skal kun virke i bassen.
bassen går rett gjennom en vanlig akustikkplate eller noe liknende, mens diskant og mellomtone blir reflektert.
Krysser fingre for at det er det....
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Sier du det ja, det var jo enkelt og greit og jeg har det for hånden så det skal jeg prøve i kveld:)
Jeg trodde vel i utgangspunktet at så lenge det var snakk om bredbåndet demping så kunne det ikke skade på noen måte men alle situasjoner er jo forskjellige så..
Jeg går også med tanker om å gå opp i dimensjon på dempetiltakene mine fra nå 5 cm med luft bak, og til 10 cm med 10 cm luft for at jeg vil unngå dette med å dempe feil. Jeg tenker a om jeg bytter ut alle førsteref demping og gjerne legger til et par andrerefleksjonsdempinger og med 10 cm så får jeg mere korrek demping over et større spekter. Enige?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjør en måling først. Den endringen du beskriver vil "suge opp" lyd noe lavere i frekvens, mens absorbsjonen oppover blir den samme som nå. Overslagsmessig vil den nedre grensen for effektiv demping flytte seg ca en oktav nedover, fra ca 400-450 Hz til ca 200-225 Hz. Da regner jeg 1/8 bølgelengde fra overflaten av dempematerialet til den reflekterende veggen bak. Du vil få gradvis mindre demping ved lavere frekvenser, etter hvert som hastighetsmaksimum på den stående bølgen flytter seg utover fra veggen. Maksimal demping skjer ved frekvenser som er så høye at minst ett hastighetsmaksimum oppstår inne i absorbenten, dvs 1/4 bølgelengde fra veggen. (Tegn en vegg og en sinusbølge ut fra veggen hvis dette er vanskelig å visualisere.) Om dette er riktig medisin eller ikke er veldig vanskelig å vite uten å forstå hvordan frekvensgang og etterklangstider er nå.

Jeg gikk forøvrig litt bananas med å lage diffraksjonsgitre på mine absorbenter for å tune dem til visse problemfrekvenser i rommet. Det var absurd mye jobb, men gjorde liten hørbar forskjell sammenlignet med å bare trekke absorbentene med velour og bli ferdig med det. :)

Ideen var hentet herfra, forresten: http://www.rpgeurope.com/products/product/bad.html

25210d1335552596-mad-science-stereo-i-seks-kanaler-dsc01680.jpg


25383d1335552600-mad-science-stereo-i-seks-kanaler-dsc01693.jpg
 
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Akustikkplassering ved lytting og måling etterpå er min personlige oppskrift. Moro og tidsbesparende.

Enig med Asbjørn at det er svært forskjellig hvordan type tiltak høyttaler, rom og lytter foretrekker.

Jeg holder selv på i et 10m2 rom for tiden og har de siste 14 dagene gått fra 5 cm til 10cm til 15cm i refleksjonspunktene med gradvis subjektiv forbedret lyd. Jeg har ikke plass til mye luft bak. Her blir mellombass og oppover bedre med tykkere absorbsjon ved lytting og gir en rettere frekvensrespons på målingene.
Jeg har ikke like mye bassdemping som deg så her stikker plutselig den dypere bassen litt ut. Deilig for litt ekte live-følelse. Ved vanlig lytting kobler jeg inn romkorreksjonen så løser den problemet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men så er jo du musiker og vant til å ta ting på gehør. Selv trengte jeg en "læretid" for å forstå litt om hva som låter hvordan og for å forstå litt mer om koblingen mellom tiltak og virkning. Begynte med håndholdt dB-meter, rutepapir og en av Stereophiles test-CD'er, fortsatte med simuleringsmodeller i CARA, og så en del prøv & feil med eq-funksjonene i DEQX. For et ingeniørhue er det mye lettere å finne løsningen på et problem som "for mye nivå ved 80 Hz og for lite ved 100 Hz" enn "det låter litt treigt hos meg".
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
He he, mulig det... Det beste er vel en kombinasjon ja. :)
Poenget mitt er at mange tiltak gir minimum utslag på frekvensrespons og andre målinger, men utgjør ganske betydelig forskjell på lyden man hører. Så i stedet for å bruke energi på å finne ut hvordan målingene skal SE UT for at det skal LÅTE bra, så er det mange ganger lettere å prøve seg frem litt. I de fleste rom er det jo ikke mulig å få det til å SE bra ut på målinger (ref 8x12tom, Mr T og EHED som har nærmest perfekte målinger) . Da blir det ofte vanskelig å finne ut hvor kompromissene skal være for best resultat.
Har man et problem man ikke finner ut av, så er det veldig kjekt med målinger for å finne ut av det.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Har du kun laken rundt bassfellene dine? Da er det håp. :)

Prøv å dekke bassfellene til foran med vanlige akustikkplater, hvis du ikke har det for hånden kan du prøve med treplater eller noe som stopper lyden. Poenget er at fellene dine nå nok tar ganske mye diskant og mellomtone, men de skal kun virke i bassen.
bassen går rett gjennom en vanlig akustikkplate eller noe liknende, mens diskant og mellomtone blir reflektert.
Krysser fingre for at det er det....
Takk for tipset!:)

Satte 2 stk 50mm glava himlingsplater foran hver felle. På disse er det en hvit duk på forsiden opprinnelig, og jeg har i tilleg trukket dem med en bomullsduk for å sette litt farge på platene.

Det hele ble umiddelbart mere helhetlig uten tvil, jeg vil si det fungerte meget bra og detaljene i diskant/mellontone kom bedre frem uten å bli påtrengende.

Jeg skal få lagt ut et par bilder av slik det er nå, etterhvert tenker jeg å male opp litt og eventuelt lage ny demping i refleksjonene der det trengs. Gjøre det litt med omhu. Så nå er det bare bassfellene med akuplatene foran og 2 av samme akuplater bak hodehøyde på bakvegg, over lenestolene (3 stk). Ellers er rommet nakent mtp absorbenter med unntak av platereol og en kontorstol i ene hjørnet. Det er noe akuskumplater i førsteref i taket og forresten og et teppe på gulvet, det er det.

Men jeg synes det kommer seg nå! Frontbaffel på HT er 95 cm fra frontvegg, det er 212 cm mellom dem og ca 205 cm til lyttepos. Toe in er 5 grader muligens.

Takk igjen folkens for gode og nyttige innspill!
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Hei Ogla

Ser du har fått mange gode råd her allerede.
Jeg synes generelt det er vanskelig om ikke umulig å gi slike råd uten å høre oppsettet, men siden jeg selv eier modellen før dine høyttalere og jobbet med de i flere forskjellige rom kan jeg gi det et forsøk.

Respons har mer energi i bassen enn mange andre høyttalere, så mine trives så langt ut i fra gulvet som mulig og bort fra hjørner.
Jeg har lykkes med å plassere høyttaler og lytteposisjon i lengde og bredde ut ifra oddetallsregelen i alle rom jeg har brukt dvs 1:3 1:5 1:7. Høyttalerene mine skal pga spredningsmønsteret stå vinklet litt utover slik at man ser bittelitt av hele siden på høyttaleren fra lytteposisjon.

Mine høyttalere har en bratt impedansekul ved 40hz som gjør den til en tung høyttaler drive for en forsterker. Tror dine er litt lettere å drive, men ganske lik tendens. Dette kombinert med at den har mye energi gjør at 100-60hz fort kan oppleves litt massiv og treg. Brokoblede forsterkerkonstruksjoner har problemer med denne høyttaleren, men jeg fikk gode resultater med en liten integrert Krell.

Når det gjelder demping ser jeg at konstruktøren selv bruker demping på første og andre refleksjons punktet på demoer.

Jeg endte i stua opp med demping på første og andre refleksjon og på bakveggen rett bak lytteposisjon med en bokhylle mellom. Jeg hadde to plater midt mellom høyttalerene på linje med dempingen på bakveggen og teppe mellom høyttalerene.

Jeg opplever de litt "kilne" for mye demping, så man bør passe på at det er nok åpne flater på front og bakvegg med mindre man har bredbåndet demping.

Jeg ville forsøkt med elektronikk som øker effekten ned i 2 ohm før jeg hadde prøvd noe annet. Har på følelsen at det er der problemet ditt ligger.
Tror jeg har en grei plan på dette nå, og har et par spørsmål iden forbindelse.. :)

Siden jeg spiller på tvers av rommet, skal jeg prøve 1:5 regelen da dette passer best inn her.
rommet som er 350 cm på tvers får da frontbaffel og ører 70 cm ut fra veggene. Da vil en likesidet trekant bli 210 cm.

Akkurat per nå er ørene ca 40-50 ut, og frontbaffel 95 cm. Men som sagt skal prøve 1:5 og høre.

Jeg lurer på en ting siden du og har respons grand, når du sier de er vinklet utover, da mener du at du har toe in såpass mye at du ser innsiden av HT ikke mye men litt?

Og dette med f eks 15 cm demping, kan man bruke rockwool flexi a plater, 2 av de og en 5 cm glava akustikkplate som har den hvite duken i front, lage en ramme til disse og trekke det hele med vanlig velour? Eller bare rockwool flexi a trukket med velour?
reflekterer ikke velour endel?

Når du har hengt platene dine på veggen (60 x 120 cm), står de vertikalt rett bak HT eller er alle platene dine i rommet montert horisontalt slik at de dekker mellomtone/diskantelementet i høyde?

Mvh
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hei Ogla

Ser du har fått mange gode råd her allerede.
Jeg synes generelt det er vanskelig om ikke umulig å gi slike råd uten å høre oppsettet, men siden jeg selv eier modellen før dine høyttalere og jobbet med de i flere forskjellige rom kan jeg gi det et forsøk.

Respons har mer energi i bassen enn mange andre høyttalere, så mine trives så langt ut i fra gulvet som mulig og bort fra hjørner.
Jeg har lykkes med å plassere høyttaler og lytteposisjon i lengde og bredde ut ifra oddetallsregelen i alle rom jeg har brukt dvs 1:3 1:5 1:7. Høyttalerene mine skal pga spredningsmønsteret stå vinklet litt utover slik at man ser bittelitt av hele siden på høyttaleren fra lytteposisjon.

Mine høyttalere har en bratt impedansekul ved 40hz som gjør den til en tung høyttaler drive for en forsterker. Tror dine er litt lettere å drive, men ganske lik tendens. Dette kombinert med at den har mye energi gjør at 100-60hz fort kan oppleves litt massiv og treg. Brokoblede forsterkerkonstruksjoner har problemer med denne høyttaleren, men jeg fikk gode resultater med en liten integrert Krell.

Når det gjelder demping ser jeg at konstruktøren selv bruker demping på første og andre refleksjons punktet på demoer.

Jeg endte i stua opp med demping på første og andre refleksjon og på bakveggen rett bak lytteposisjon med en bokhylle mellom. Jeg hadde to plater midt mellom høyttalerene på linje med dempingen på bakveggen og teppe mellom høyttalerene.

Jeg opplever de litt "kilne" for mye demping, så man bør passe på at det er nok åpne flater på front og bakvegg med mindre man har bredbåndet demping.

Jeg ville forsøkt med elektronikk som øker effekten ned i 2 ohm før jeg hadde prøvd noe annet. Har på følelsen at det er der problemet ditt ligger.
Tror jeg har en grei plan på dette nå, og har et par spørsmål iden forbindelse.. :)

Siden jeg spiller på tvers av rommet, skal jeg prøve 1:5 regelen da dette passer best inn her.
rommet som er 350 cm på tvers får da frontbaffel og ører 70 cm ut fra veggene. Da vil en likesidet trekant bli 210 cm.

Akkurat per nå er ørene ca 40-50 ut, og frontbaffel 95 cm. Men som sagt skal prøve 1:5 og høre.

Jeg lurer på en ting siden du og har respons grand, når du sier de er vinklet utover, da mener du at du har toe in såpass mye at du ser innsiden av HT ikke mye men litt?

Og dette med f eks 15 cm demping, kan man bruke rockwool flexi a plater, 2 av de og en 5 cm glava akustikkplate som har den hvite duken i front, lage en ramme til disse og trekke det hele med vanlig velour? Eller bare rockwool flexi a trukket med velour?
reflekterer ikke velour endel?

Når du har hengt platene dine på veggen (60 x 120 cm), står de vertikalt rett bak HT eller er alle platene dine i rommet montert horisontalt slik at de dekker mellomtone/diskantelementet i høyde?

Mvh
Hei

Så fint at det hjalp med plater foran fellene.

- det er riktig tolket med toe in
- det som er mest vanlig i førsterefleksjonsounktene er å bruke akustikkplater. Rett og slett fordi de demoer mer effektiv pr cm dessuten demper de ganske linjært. Det er noen hardcoremennesker der ute som sverger til løs flexi A eller glava, men da må du ha mye tykkere for å oppnå samme effekt. Jeg bruker Rockfon industrial 10cm + 5cm. Viktig å prøve seg frem med tykkelsen synes jeg.
- jeg ville brukt scenemolton eller Transparent stoff utenpå. Jeg synes industrialplaten reflekterer litt mye topp så jeg vurderer å kle noe med scenemolton og andre med Transparent stoff. Annen type stoff kan gi uønskede reflleksjoner i førsterefleksjonene.
 
Topp Bunn