Frontstoff i gilde fargar?

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.398
Antall liker
20.831
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jupp, jeg kunne tenke meg å leke litt med farger på frontstoffet på subene mine, a la MonoPulse.

Noen som vet hvor man får tak i høyttalerfrontstoff i andre farger enn svart?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Spør Allan Hendry / Monopulse da vel.
Han skylder vel de gode kundene sine her såpass :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.398
Antall liker
20.831
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke kunde fra før, Audiomix, men takk for tips.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er stoffet særlig viktig på suber da? Oppover i frekvensområdet er det åpenbart at dette er viktig, men med bølgelengder på meteren kan det da umulig være særlig dempning ute og går? Når akustikkmatter på mange centimeters tykkelse har marginal innflyting på bassdempingen kan vel ikke noe tynt stoff bety noe?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
erato skrev:
vel ikke noe tynt stoff bety noe?
Fargen på stoffet har vel noe å si for utseendet? Hvis en ikke er fargeblind da.......
;) ;) ;)


Forslag:
Stoffbutikkene på Grønland, , nei vi snakker ikke de mobile enkeltmannsforetakene langs Akerselva, har vel det meste av gilde farger og mønstre til en billig penge.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
erato skrev:
vel ikke noe tynt stoff bety noe?
Fargen på stoffet har vel noe å si for utseendet? Hvis en ikke er fargeblind da.......
;) ;) ;)
Selvsagt. Men en trenger ikke kjøpe høytalerstoff for å få farger. Sist jeg sjekket var det farger på gardinene mine....

Poenget var at jeg ville kjøpe et stoff jeg likte, og drite i om det var dedisert, transparent høyttalerstoff.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.398
Antall liker
20.831
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Er stoffet særlig viktig på suber da? Oppover i frekvensområdet er det åpenbart at dette er viktig, men med bølgelengder på meteren kan det da umulig være særlig dempning ute og går? Når akustikkmatter på mange centimeters tykkelse har marginal innflyting på bassdempingen kan vel ikke noe tynt stoff bety noe?
Jeg har noen rammer til frontstoff til hovedhøyttalerne også. Tenkte at de kunne få lik behandling.
Og dessuten: Ikke kødd med hifinevrosene mine. De få jeg har igjen vil jeg beholde. ;D
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Uansett hva du velger, ikke velg et stoff med noe grønt i. Du mister dynamikk og holografi før du vet ordet av det. Blått er bedre, men utklingningen er ikke helt på topp. Skal du ha pose og sekk velger du rødt. Rødt vil også gi deg en hel oktav dypere bass.

Orange mangler mikrodynamikk, men det kan du enkelt og greit kompansere med tykkere høyttalerkabler. 10kv burde være nok. Gjerne av sølv. And if everything else fails - kok stoffet i linolje. 3-4 timer i gryta burde holde....

Seriøst, utseendet på høyttaleren har vist seg å ha stor betydning på hvordan vi oppfatter lyden. Velg med omhu. ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
erato skrev:
Er stoffet særlig viktig på suber da? Oppover i frekvensområdet er det åpenbart at dette er viktig, men med bølgelengder på meteren kan det da umulig være særlig dempning ute og går? Når akustikkmatter på mange centimeters tykkelse har marginal innflyting på bassdempingen kan vel ikke noe tynt stoff bety noe?
Jeg har noen rammer til frontstoff til hovedhøyttalerne også. Tenkte at de kunne få lik behandling.
Da gir spørsmålet mening ja!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
HåkonN skrev:
Seriøst, utseendet på høyttaleren har vist seg å ha stor betydning på hvordan vi oppfatter lyden. Velg med omhu. ;)
Fra spøk til side. Røde biler kolliderer langt oftere enn blå. Farger påvirker sinnsstemning, og sinnssteming påvirker lytting. Man skal ikke se bort fra at rødt (feks) signaliserer fare, og at det resulterer i feks at hørselen innstiller seg deretter. Hvilken farge som gir hvilken effekt aner jeg ikke, men at det er noe der er jeg rimelig sikker på. Og selvsagt ikke bare relatert til fargen på høyttalerne.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.079
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det er hvitt som gjelder.
Hvite høyttalere.
Hvitt frontstoff.
Låter best. BASTA. ;D

Håvard
 
Y

ymir

Gjest
hei
Frontstoff i gilde fargar??Det var en gang........noen mente at BLÅTT frontstoff hadde en positiv psykoakustisk virkning,bl.a.Linn???.Malte derfor veggen bak høytalerene cølin blå (himmelblå).Om det virket?
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
http://www.tubesandmore.com/

under "Grill Cloth/Tolex/Piping"

har et lite utvalg... Det går mye i 'retro' stil, med mønster og typiske farger som var populære på gitarforsterkere.

- Slarssen
 
Topp Bunn