Frontloaded subhorn?

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hei

jeg har to stk Precision Devices pd154 femtentommere, som er laget for hornkonstruksjoner.

er det noen som har tips om gode frontladede subhorn-konstruksjoner?

ca 80-60 hz og nedover
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Har ikke noe å bidra med, men blir ikke det fryktelig stort? Hvor stort rom skal det stå i?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.112
Er det noen som har hørt de Skramstadhorna i et vanlig lytterom?
Har ikke poden til LMC noe liknende?

Edit:

Forøvrig er jo Thomas Danley sine tapped horns også en mulighet.
Det er jo meget delte meninger om dem, selvfølgelig.
 
Sist redigert:
J

J.J

Gjest
Dæggern... det er dem - glemte at folk fremdeles bruker 15" som subbasselementer.... :rolleyes:
 
J

J.J

Gjest
Er det noen som har hørt de Skramstadhorna i et vanlig lytterom?
Har ikke poden til LMC noe liknende?

Edit:

Forøvrig er jo Thomas Danley sine tapped horns også en mulighet.
Det er jo meget delte meninger om dem, selvfølgelig.
Haglund84 har vel (om jeg ikke husker feil) 2 stykker.

TH er det delte meninger om, ingen tvil om det. Men det kommer nok litt ann på endel ting lell.
Bruksområde, forsterkeri, musikk/filmsmak.
Hadde jo TH jeg, 2 stk.
Til min musikktype og bruk å fungerte det veldig fint.
Men om en skal ha ekstrem presisjon, så finnes det andre løsninger som er bedre og gå.
Som woofers til hjemmekino er dem briljante, liker en tung elektronika og musikksmak som har en roligere "bassrytme" (går det an og si det?) så er dem veldig bra.
Er det klassisk/jazz/akustisk musikk så er dem ikke optimale.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.112
Hva bruker trådstarter i resten av frekvensområdet?
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Takker for tips -let them follow :)

p.t. Har jeg en dipole som ikke er operativ men som har AE TD15M i ob midbass (ca 5-300 hz og nedover, antar at vil bli til rundt 80-100 hz)' og en Pd154 i u-baffel under der. Pd154 antar jeg etterhvert blir byttet ut, ref. Skipning med 4 AE TD18H+ som jeg håper vil komme :). Da ser jeg etter alternativ / morrobruK av pd154'erne.

har en knevegg som kan fylles opp, så størrelse ala Skramstad skremmer ikke. Kanskje den kan omarbeides til 15" ved å gjøre den smalere samtidig som bakkammer-størrelsen justeres til å passe pd154'erne? Er det kasse-q= 0,7 man sikter seg inn mot?
 
Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.112
Hvis du skal ha åpen baffel i midbassen vil det kanskje passe bedre med noe tilsvarende i subområdet også?

Eller har jeg missforstått?
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Skipning med 4 AE TD18H+ som jeg håper vil komme :). Da ser jeg etter alternativ / morrobruK av pd154'erne.
De skulle være noen få uke unna nå siden John har sendt melding om skipning. Du får det fryktelig travelt med de 15"erne :D
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Bra Tytte71; kona gleder seg :cool:

Slowmotion: dette er bare et morroprosjekt for å se hva alternativ elementene kan brukes til. Har aldri hørt en hornsub så hvorvidt det vil "sprike" mye i lydbilde i forhold til dipol skal jeg ikke uttale meg om. (Jeg ser at trykksettingen blir totalt forskjellig, men ut over det.. :))
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
en junior har Skramstad med Eminence Omega PRO 18 på ene siden av gangen
og
yngstemann har Bill Fitzmaurice TUBA 60cm bredde med Dayton 15 på andre siden av gangen

Skramstad er et utpreget rent sub horn og kan ikke lavpasses høyere enn 85Hz
TUBA spiller greit til drøye 200, men har likevel overraskende trøkk ned til 25

nok til å "bende" 1 toms furuplank på soverommet til mor og far rett over:rolleyes:

Skramstad er BxHXD=60x120x120cm mot TUBA 60x90x90

mvh
Leif
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Takker Leif

Tubaen så interessant ut, med det utvidede arbeidsområdet dersom man skulle ønske det :)

Jeg er ikke veldig opptatt av at det går helt ned til 20 Hz, heller at den som gjengis, er med kvalitet.
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Jeg har en Tuba low profile med 70 cm bredde. Funker som en kule og har bra nivå til 17-18Hz med romgain.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
da ville jeg valgt TUBA som differensierer bedre i det mere hørbare området
Skramstad er mere brutal nedover
mvh
Leif
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tapped horn har mer nivå nedover, men er ikke det viktig så er nok THTLP et glimrende alternativ. Har vurdert THTLP selv, men velger tapped horn da dypbass blir viktig til mitt bruk (film) og dimensjonene på kabinettet også er fordelaktig i min situasjon.
 

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Juniors TUBA har overraskende mye nivå til under 20!
hadde han hatt mere, hadde jeg kastet ham ut!
mvh
Leif
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skyldes nok romgain. Uten det, så vil den rulle av betydelig tidligere. Men uansett tilstrekkelig til musikk.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
funker i alle fall knall
mvh
Leif
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.112
ok, så gitt at man har midbasshorn ned til 80Hz ( det har ikke jeg ) og hører mest på jazz og klassisk, hva gjøre man fra 80Hz og nedover?

Det er vel spørsmålet...

(Med unnskyldning til trådstarter for mulig trådkapring, eller hva man skal kalle det )
 

Haglund84

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2010
Innlegg
818
Antall liker
1.129
Torget vurderinger
18
Hei spennende tråd!
Skramstad subbene i mitt oppsett er utrustet med 18sound nlw9600, aktivt delt med Itech8000 og låter imo meget dynamisk og tøft. Som Leif nevner, så har man et heftig bunndrag i bassen med disse hornene. Tommelfinger regelen for nedre ladefrekvens i et foldet horn er følgende formel:
Lydens hastighet i sekunder / 4 / hornets total utfoldede lengde i meter.
Eks et 2meter langt horn vil lade ned til ca 43hz før det faller av.
(343.3km/ 4 /2m=ca 43hz) Med lukket bakkammer så har man tilnærmet 4 ordens avrulling under ladefrekvensen.
Ladefrekvens og avrulling vil variere noe utifra woofer valg og bakkammer volum.
MAO hornet blir stort hvis det skal lade langt ned i frekvens.
En annen utfordring er delayproblematikken man får med horn. Med aktiv dsp drift er dette et mindre problem. Skramstadhornet er langt, så hvis hornets front eks står parallelt med ht front så er det 3,5meter i forskjell. Bølgelengden ved 80hz er ca 4.3meter. Skramstad subben og FLH vil kunne stå ca på linje uten store utfasnings problemer med ca en 360° forsinkelse. Nelson pass B4 hadde vært morsomt å prøvd her.
Hornresp er et fint program til utregning av horn. Ville ha leket meg en del i dette programmet.
Paragon arrays er et firma drevet av bla skramstad.
De har et horn i sortimentet sitt som heter bh-15. Dette hornet har jeg trua på.15" som er brukt i dette hornet er fra PHL.
Isteden for lukket bakkammer, så har de benyttet et akustisk pustende materiale som bakkammer i dette hornet.
Materialet er tilpasset slik at den akustiske motstanden på baksiden og fremsiden av hornet er lik. Membranen vil derfor få en lik undertrykk/overtrykk last. En bonus til er at avrulling under ladefrekvens vil falle med 2 ordens avrulling. Med multistacking gir det muligheter for mere dypbass i en mindre innpakning.
Horn Linker:

Paragon Arrays - Speakers for the future

Patent US20100272301 - Horn loudspeaker and a sound source - Google Patente
 
Topp Bunn