Frisktlåtende effektforsterker til 5-10k?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har nå fått tilslag på et par nye høyttalere som trives godt med litt friske transistorwatt.

Forrige eier har hatt gode resultater med Bladelius Tor blant annet, så jeg lodder stemningen litt for å få vite om andre effekttrinn jeg burde titte litt etter.

Høyttalerene kommer ikke til Trondheim for Focalene har fått nye eiere, men jeg liker å bruke litt tid på å sondere terrenget før jeg begynner handlingen.

Høyttalerene er et par Eben Emilie S-2 by Raidho, små gulvstående med bånddiskant. De trives godt med strømsterke watt etter hva forrige eier sa.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Jeg bruker, som du ser av signaturen min, Hegel H2A på mine Magnepan og det er også HT som trenger og liker strømsterke forsterkere. Jeg har ikke opplevd noe problemer med mangel på strøm hos meg, i hvert fall, og H2A får du på bruktbørsen i den prisklassen du skisserer. Vil du enda lavere ned i pris brukte jeg tidligere Tact/Lyngdorf SDA 2175 som effekt - strømsterk de og, men jeg likte ikke klangen fra øvre mellomtone og opp (vel hard i mine ører). Her er Hegel bedre, spør du meg.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Tact/Lyngdorf SDA2175 er er strømsterk sammenlignet med en 300b sak men det er i den eneste sammenhengen at den er strømsterk.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Mbare skrev:
Jeg bruker, som du ser av signaturen min, Hegel H2A på mine Magnepan og det er også HT som trenger og liker strømsterke forsterkere. Jeg har ikke opplevd noe problemer med mangel på strøm hos meg, i hvert fall, og H2A får du på bruktbørsen i den prisklassen du skisserer. Vil du enda lavere ned i pris brukte jeg tidligere Tact/Lyngdorf SDA 2175 som effekt - strømsterk de og, men jeg likte ikke klangen fra øvre mellomtone og opp (vel hard i mine ører). Her er Hegel bedre, spør du meg.
Hehe - to sjeler, én tanke. Hegel H2A er den jeg tenkte på rent umiddelbart. SDA2175 har jeg hatt i ett av mine oppsett - og den hadde både smekk og finesse nok til å drive mine små ProAc 1SC på en utmerket måte. Uten den harde klangen som Mbare nevner - men det kan ha litt sammenheng med proAc'enes litt myke klangsignatur. Ingen problemer i så henseende her. At SDA2175 ikke nådde helt opp da jeg sammenlignet den med Bryston, synes jeg er ganske naturlig - da snakker vi tross alt om en helt annen prisklasse.

Når vi snakker om friske transistorwatt i tore_v1's prisklasse, må jeg også nevne Krell KAV150a. Jeg kjøpte min brukt for tett i overkant av 10.000 kroner og den driver hva som helst på en tøff og velspillende måte. Jernhånd med silkehansker. Får du tak i en slik, er det fare for at dine sorger blir slukket. Eldstemann har den nå - og han bare gliser dagen lang.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Doxa?
Det tror jeg jeg ville prøvd jaffal................. ;D

mvh
Proffen
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har lenge, sikkert uten grunn, hatt litt aversjoner mot Doxa. Jeg er ikke sikker på hvorfor heller.. Finner sikkert en i Trondheim.

Hegel har jeg hørt sammen med Dynaudio, og det låt veldig bra, så det skal jeg sjekke litt opp, det samme gjelder Krell, om jeg finner det brukt. Du mener den integrerte, Ulf? Finnes det et effekttrinn av tilsvarende modell? Jeg har et riaa-trinn i forforsterkeren min, og jeg vil gjerne ha muligheten til å koble på en platespiller uten å måtte bruke penger på riaa i tillegg. Men - forsåvidt - det er ikke superkritisk.

Satser på litt prøvehøring etterhvert. Har dere noen tanker om digitale effekttrinn som Embla Coenia (på brukten til 5500), The Beast fra Bertram (Danmark for rundt 8k), eller Midgard?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
tore_v1 skrev:
Jeg har lenge, sikkert uten grunn, hatt litt aversjoner mot Doxa. Jeg er ikke sikker på hvorfor heller.. Finner sikkert en i Trondheim.

Hegel har jeg hørt sammen med Dynaudio, og det låt veldig bra, så det skal jeg sjekke litt opp, det samme gjelder Krell, om jeg finner det brukt. Du mener den integrerte, Ulf? Finnes det et effekttrinn av tilsvarende modell? Jeg har et riaa-trinn i forforsterkeren min, og jeg vil gjerne ha muligheten til å koble på en platespiller uten å måtte bruke penger på riaa i tillegg. Men - forsåvidt - det er ikke superkritisk.

Satser på litt prøvehøring etterhvert. Har dere noen tanker om digitale effekttrinn som Embla Coenia (på brukten til 5500), The Beast fra Bertram (Danmark for rundt 8k), eller Midgard?
Du går sjelden feil med Doxa, da, er min erfaring... ;D
Derimot har ikke Hegel sjarmert meg i nevneverdig grad...
De digitale tør jeg ikke uttale meg om...

Gudd løkk, sjø...

mvh
Proffen
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Synes hverken Doxa eller Krell er frisktlydende
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Mitt forslag må bli en Zapsolute 78 watter, fantastisk forsterker, som spiller livlig og stort ;)
Eller en The End Millenium.
 

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Innlegg
145
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9
Hvis du ønsker å beholde din MF forforsterker, hvorfor ikke se etter f.eks en MF A3.2cr eller A308 effekt. Sistnevnte er muligens utenfor budsjett, men begge burde matche fortrinnet. MF er vel også kjent for brukbar 'friskhet'.

Mvh,
vsk
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
tore_v1 skrev:
Du mener den integrerte, Ulf? Finnes det et effekttrinn av tilsvarende modell?
Ikke integrert, nei - KAV150a er et rent effekttrinn. 2x150W i 8 ohm, 2x300W i 4 ohm. En vellydende liten tass - helt atypisk Krell. Jernhånd med silkehansker. Smekk, varme og tyngde - alt på en gang. Junior bruker den sammen med en EC forforsterker og Audiovector M3 Signature, og etter at han overtok den, har han plutselig skrinlagt planene sine om sub. Jeg brukte den sammen med ProAc Response 1SC - og det var ganske rått. Vel, vel - bare et forslag, men den må jo passe inn i resten av oppsettet ditt, da.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Takk for mange gode innspill!

Jeg kjører nok noen runder med demo av forskjellige forsterkere som befinner seg i trondheim når Emilie har flyttet inn, som altså blir når Focalene har flyttet ut.

Ble dere egentlig enig om Krell Kav150A var frisktlåtende eller ikke? hehe
Hifi er herlig subjektivt! Jeg skal se om jeg ikke får testet et slikt trinn når Emilie er her og kan se hva de sier til Krell.. ;D
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Bladelius Advantage s-150
Knallgod poweramp
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
En Adyton Cordis skulle vel stemme pht pris og karakteristikk.
Eller en NewClassD :D Min kom vel på godt 5-6K ferdig bygd.
 
Topp Bunn