Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensrespons!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

.....og en "flat nok" frekvensrespons er det viktigste parameteret for god gjengivelse (jo flatere jo bedre).

Her er jeg dypt uenig, synes det blir hardt og tynt
Da har du neppe flat frekvensrespons, eller så er det noe feil med elektronikken eller ht'ene.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.243
Antall liker
2.473
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Da har du neppe flat frekvensrespons, eller så er det noe feil med elektronikken eller ht'ene.
Her er det garantert ikke noe feil !



Her er min kurve målt i lytteposisjon ;D

Den har en stigning mot de lavere frekvenser, dette er hva som blir oppfattet flatt i mine ører.

At mange av høyttalerene som skal måle flatt, gjerne har en motsatt stigende kurve, spesielt hvis man drar på noe, oppfattes av meg som hardt og tynt.

Jeg har aktiv deling og kan justere ganske fritt, jeg har flyttet høyttalere i timesvis for å fjerne topper/bunner, nivået i lavere oktaver er justert etter ørene.

Dette er slik jeg liker det !
 
T

theStig

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Hvordan ting måler i et rom svært avhengig av målemetoden, og resultatene må tolkes etter hvordan man har målt. F.eks vil en TDS-måling kunne se ut dramatisk forskjellig fra en ren sinus-sweep måling.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.243
Antall liker
2.473
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Finnes nok bedre ting å måle med enn Behringer og Room EQ Wizard, men tror det får holde for meg. Det er hva jeg hører som tar siste stikk samme hva.

theStig har du forslag til bedre måleprogram ? koster det skjorta bruker jeg heller pengene på musikk ::)
 
T

theStig

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Bruk heller penga på et hundretalls nye CD'er....
 
K

kbwh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Roald, den frekvensresponsen likner på de jeg har sett for et par av de større Sonus faber modellene. Du skal se at ørene dine ikke er helt på viddene. ;D
 
T

theStig

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Roald sin måling ligner litt på hva jeg har her hos meg, selv om jeg måler med noe helt annet. Jeg synes det låter mer balansert ved å la responsen stige fra 200 Hz og ned mot 20 Hz, gjerne 10-15 dB. Da har jeg målt med MLS, 160 ms tidsvindu.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.243
Antall liker
2.473
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Ja da blir det cd`er ;D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Noe som har romkorreksjon og kan poste målkurvene her, og hva de synes om lyden...?

Mvh
OMF
Jeg har ikke anledning til å poste target kurvene som jeg bruker, men de ser omtrent slik ut:

En rett kurve som tilter 2-8 dB mellom ytterpunktene. I toppen har kurven en avrulling som følger diskantens naturlige frekvensrespons. I bunnen en avrulling som ikke har for høy Q, og som ikke overbelaster høyttaleren.

En vannrett kurve vil i de fleste sammenhenger låte blodfattig og med for mye energi i toppen. Men sannsynligvis er det slik at jo bedre rommet er dempet, jo flatere skal målkurven være for at det skal låte nøytralt.

Jeg har eksperimentert med ulike targets, og også hørt demoer hos andre. I Tact miljøet er det ganske utbredt med en markert heving i bassen, men dette gir i mine ører en unaturlig mellomtonegjengivelse.

Forøvrig vil jeg påstå at en jevn frekvensrespons har avgjørende betydning for et oppsetts transparens og evne til å takle ulike innspillinger. Et oppsett med en jevn frekvensrespons er heller ikke spesielt "kresen" på innspillingskvaliteten - som man så ofte hører om på "high end" utstyr. De fleste innspillinger får vist seg fra sin beste side.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Burde man ikke først målt frekvensgangen i ørene sine og laget en korreksjonskurve for denne først?

Og så plusset på med justeringer for rom o.s.v.

Det er vel ingen som kan påstå at de hører helt flatt fra 20hz til 20khz.
Jeg har da lært at man skal først 0-kalibrere mottaker, før annen kalibrering.
Er ingen øredoktor, men det kan vel ikke være så vanskelig å få laget en profil på sin egen hørsel, får så å dytte den omvendt vei inn i en digital EQ.

Noen som har prøvd dette?
 
S

slowmotion

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Hørselen er vandt til å være ulineær.
 
T

theStig

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Burde man ikke først målt frekvensgangen i ørene sine og laget en korreksjonskurve for denne først?

Og så plusset på med justeringer for rom o.s.v.

Det er vel ingen som kan påstå at de hører helt flatt fra 20hz til 20khz.
Jeg har da lært at man skal først 0-kalibrere mottaker, før annen kalibrering.
Er ingen øredoktor, men det kan vel ikke være så vanskelig å få laget en profil på sin egen hørsel, får så å dytte den omvendt vei inn i en digital EQ.

Noen som har prøvd dette?
Det kommer til å låte helt jævlig..... dessuten er det helt meningsløst.

Poenget må være at høyttaleren må gjengi lyd lineært, slik at gjengitt lyd tilsvarer "ekte" lyd. Da må høyttaleren være lineær, altså måle flatt.

All lyd vi er vant til å høre er formet av ørets egen frekvensrespons. Korrigerer vi for denne, vil alt høres helt unaturlig ut.
 
K

knutinh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Burde man ikke først målt frekvensgangen i ørene sine og laget en korreksjonskurve for denne først?

Og så plusset på med justeringer for rom o.s.v.

Det er vel ingen som kan påstå at de hører helt flatt fra 20hz til 20khz.
Jeg har da lært at man skal først 0-kalibrere mottaker, før annen kalibrering.
Er ingen øredoktor, men det kan vel ikke være så vanskelig å få laget en profil på sin egen hørsel, får så å dytte den omvendt vei inn i en digital EQ.

Noen som har prøvd dette?
Som noen har sagt allerede:
Hørselen er en ulineær sensor, men prosesseringen er "kalibrert" ut fra denne responsen. Hvis vi prøver å invertere så vil kalibreringen bli feil, og lyden uutholdelig.

Prøv å google på HRTF

-k
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Frekvensrespons alene gir ingen sommer.
Men sammen med hurtighet, dynamikk, holografi og detaljrikdom begynner det å hjelpe litt på tempen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Som noen har sagt allerede:
Hørselen er en ulineær sensor, men prosesseringen er "kalibrert" ut fra denne responsen. Hvis vi prøver å invertere så vil kalibreringen bli feil, og lyden uutholdelig.

Prøv å google på HRTF

-k
... på den andre siden er justerbar loudness en god ide, helst en som er kalibrert til volumkontrollen ++. Joda jeg vet at anstendige audiofile har forkastet ideen for mange herrens år siden, men det forhindrer som kjent ikke at ideen er god.

mvh
KJ
 
O

omholt

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Her er målinger av subwooferen min. Har for øyeblikket ikke utstyr til å måle annet, men ser frem til. Måleutstyr tror jeg kan hjelpe mye. Stoler ikke alltid på min akustiske hukommelse. Spesielt kan det være vanskelig når det går dager mellom flytting av høyttalerne eller andre tiltak i rommet.
Dersom noen forresten har en Behringer målemikrofon de vil selge, så ta kontakt.

 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Det kommer til å låte helt jævlig..... dessuten er det helt meningsløst.

Poenget må være at høyttaleren må gjengi lyd lineært, slik at gjengitt lyd tilsvarer "ekte" lyd. Da må høyttaleren være lineær, altså måle flatt.

All lyd vi er vant til å høre er formet av ørets egen frekvensrespons. Korrigerer vi for denne, vil alt høres helt unaturlig ut.
Sant nok, dette er vel allerede korrigert for i hjernen, og kommer vel til å høres veldig unaturlig ut.
Men det hadde vært et artig eksperiment.... ;D.

Har akkurat begynt å bygge opp et lite rom for opptak hjemme og det er utrolig vanskelig å få rommet lineært nok, så monitorene (som er rimelig lineære) spiller korrekt og samtidig overfører godt til "normal CD-lyd".
Driver nå å stifter dyner i taket for å ta vekk refleksjoner.......... :p
 
B

BjornE

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

"Frekvensrespons alene gir ingen sommer.
Men sammen med hurtighet, dynamikk, holografi og detaljrikdom begynner det å hjelpe litt på tempen. "

Dette er vel et litt spesielt utsagn. "Hurtighet, dynamikk, holografi og detaljrikdom" er vel nettopp det vi leser på en systematisk og god måte rett fra en frekvensrespons.

Det vi ikke vet er hvordan vi engasjeres av de forskjellige frekvensresponsvariasjonene vi greier å måle, eller hva som er "riktig" respons for deg i ditt rom der hjemme når du sitter og lytter til musikk.
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

"Frekvensrespons alene gir ingen sommer.  
Men sammen med hurtighet, dynamikk, holografi og detaljrikdom begynner det å hjelpe litt på tempen. "

Dette er vel et litt spesielt utsagn.  "Hurtighet, dynamikk, holografi og detaljrikdom" er vel nettopp det vi leser på en systematisk og god måte rett fra en frekvensrespons.
Jeg skjønner ikke at man kan lese dette ut av frekvensresponsen, og jeg har samme oppfatning som BT. Men dette kan jeg egentlig ikke stort om og bruker fornuften i stedet(?) men vil mer en gjerne vite med sikkerthet hvor mye vi kan lese av kurven. Hva mener andre om dette?
Andre eksperter....??
 
K

knutinh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Jeg skjønner ikke at man kan lese dette ut av frekvensresponsen, og jeg har samme oppfatning som BT. Men dette kan jeg egentlig ikke stort om og bruker fornuften i stedet(?) men vil mer en gjerne vite med sikkerthet hvor mye vi kan lese av kurven. Hva mener andre om dette?
Andre eksperter....??
For et :
A. Lineært system (eller et ulineært system som opererer i et kvasi-lineært område)
B. Tidsinvariant (dvs lyden på mandag er lik lyden på onsdag)
C. Endimensjonalt system (så som terminalene ut av en forsterker, eller signalet vi observerer fra en enkelt målemikrofon i rommet)

så er :
1. Frekvens/faserespons
2. Impulsrespons

Helt ekvivalente, og begge inneholder eksakt informasjon (den ene kan beregnes perfekt fra den andre). Når man snakker om at impulsresponsen er viktigere enn frekvensresponsen, eller at impulsrespons tilsvarende 150kHz båndbredde er viktig, men 20kHz båndbredde ellers er nok, så skyldes dette i de fleste tilfeller at man ikke har forstått teorien bak.

For ulineære systemer (som en klippende forsterker) så forholder dette seg annerledes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Impulse_response

The Impulse response from a simple audio system. Showing the original impulse, with high frequencies boosted, then with low frequencies boosted.

Ut fra grafikken over ser vi typiske eksempler på at variasjon i frekvensresponsen ubønnhørlig gir endringer i impulsresponse, og motsatt vil endringer i impulsresponsen gi endringer i frekvens og/eller faseresponsen.

Grunnen til at man ofte velger å analysere frekvensplott har utelukkende å gjøre med hvor lett det er for oss mennesker å trekke ut essensen i "hva som skjer", og at faseresponsen ofte har underordnet betydning (dvs, fantastiske påstander om hvor viktig lineær fase er kommer jevnlig i vårt miljø, men det finnes ikke god forskning som underbygger at små faseirregulariteter er svært hørbare).


Når høyttalerbyggere analyserer høyttalere vha målinger så måler man gjerne (indirekte) impulsresponsen for en gitt vinkel (f.eks on-axis) i et lyddødt rom og med en målemikrofon med flat frekvensrespons. Denne øvelsen kan repeteres for et antall off-axis vinkler, og man kan måle i et veldig reflekterende rom for å estimere total output til alle kanter.

Når man først har en eller flere impulsresponser kan man la signalbehandling kalkulere f.eks frekvens og faseresponser som under:



I praksis så vil selv en ideelt lineær høyttaler ha for mange-dimensjonal oppførsel til å måle "alt". Både frekvens og rotasjon om horisontal- og vertikalplanet er kontinuerlige funksjoner som gjør at man fort måtte bruke uendelig tid for å måle alt. Heldigvis er det slik at ting varierer "sakte" slik at responsen ved 30 grader avviker såpass lite fra responsen ved 30.01 grader at man kan skippe å måle den.


MLS kvasi-støy-sekvenser erstattet støygenerator/spl-måling og sinus/spl målinger siden man får bedre undertrykking av målestøy, og muligheten til å analysere IR direkte. Nå har synkroniserte sinus-målinger fått dominerende plass siden man da kan kontrollere enkelte ulineære fenomener samtidig.

-k
 
K

kbwh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Her viser knutinh også hvorfor jeg ikke legger vekt på faserespons. :)

For en høyttaler:
Frekvensresponsen forteller mye om hvordan høyttaleren låter.
Impulsresponsen er viktig for å de om sakene henger sammen i tidsdomenet.
Elektrisk (ikke akustisk) faserespons er interressant sammen med impedansforløpet fordi det gir en indikasjon om hvor vanskelig høytaleren er å drive (hvor mye strøm som flyter).

I tillegg kan det være greit å se målinger som viser avvik i frekvensresponsen etterhvert som man skrur opp, altså dynamisk kompresjon. Kan gjerne gjøres ved 85, 90, 95 og 100dBA.
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Knuts innlegg skjønte jeg ikke mye av. Men det er musikk/-romformidling som er kjernen. Ville det vært mulig å foreta en blindtest her? Om noen kunne legge ut noen målinger av høyttalere som de/vi kjenner godt og så kunne målingenes mestre her fortelle om signaturen, gode og svake sider ved høyttalerne?
 
K

knutinh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Knuts innlegg skjønte jeg ikke mye av. Men det er musikk/-romformidling som er kjernen. Ville det vært mulig å foreta en blindtest her? Om noen kunne legge ut noen målinger av høyttalere som de/vi kjenner godt og så kunne målingenes mestre her fortelle om signaturen, gode og svake sider ved høyttalerne?
Kort-versjon:
Hvis du klapper i et rom så kan du prinsippielt høre impulsresponsen, og dermed vurdere frekvensrespons og faserespons fra lydkilden (handa) til målepunkt (ørene dine).

Hvis du introduserer en "gnist" (impuls) på inngangen av forsterkeren så kan du prinsippielt gjøre det samme for forsterker->høyttalere->rom.

Dermed gir et lite "klikk" deg f.eks informasjonen "-6dB ved 100Hz".

-k

(Ingen av delene er mulig i praksis, men nå prøvde jeg å være pedagogisk)
 
K

knutinh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Hvis du setter opp et kunsthode (modell av mennesket med mikrofoner som etterligner hørselen vår) i lytteposisjon så kan du måle impulsrespons fra lydkilde til mikrofoner.

referanse = [CD-spiller]->[Forsterker]->[Høyttalere]->[Rom]->[Kunsthode]->[Opptaker]

Det er min påstand at hvis du sammenligner et opptak gjort av signalet i disse nevnte mikrofoner med samme kildesignal prosessert med impulsresponsen så vil du få tilnærmet samme resultat*).

test = [CD-spiller]->[konvolere med IR]->[Opptaker]

referanse ~= test

Dette er eventuelt et bevis på at impulsresponsen (og dermed frekvens/fase-respons) er tilstrekkelig for å beskrive hele systemets respons under gitte forutsetninger. Hvis du i tillegg vil ta med vridning av hodet og vilkårlig lytteposisjon så må du ta med mange slike målinger (generelt uendelig mange).

*) Gitt at komponentene opereres innenfor linært område, at ingenting flyttes på i rommet etc.
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

For å ta det motsatt vei, hvordan vil disse parametrene kunne leses ut i fra frekvenskurvene:

1) dynamikk
2) fokus (nøyaktige plasseringer av instrumenter)
3) luft rundt instrumenter/vokal
4) dybde, bredde
5) transienter
6) transparent egenskaper
7) romgjengivelse
8 ) rytme, hurtighet
9) fasthet i bass

(for å ta noen)

Arrester meg om jeg ta feil, men forsterkere og CD-spillere har vel ikke særlig store avvik i frekvensrespons, men de vil alle ha variasjoner innenfor nevne parametre. Så at frekvensrespons på godt HiFi utstyr sier mye om lydsignaturen skjønner jeg fortsatt ikke.
 
K

knutinh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Arrester meg om jeg ta feil, men forsterkere og CD-spillere har vel ikke særlig store avvik i frekvensrespons, men de vil alle ha variasjoner innenfor nevne parametre. Så at frekvensrespons på godt HiFi utstyr sier mye om lydsignaturen skjønner jeg fortsatt ikke.
Såvidt jeg vet finnes det ikke gode blindtester som bekrefter eller parametriserer hørbare forskjeller mellom alle hifi-komponenter. Dermed vil forklaringsmodeller på opplevde forskjeller være basert på empiri som jeg ikke uten videre godtar.

Hvis godt utførte, godt selekterte målinger ikke viser signifikante forskjeller og godt utførte blindtester ikke greier å bekrefte signifikante forskjller, men rapporter fra brukerne hevder det så er det veldig vanskelig fra vitenskaplig/rasjonalistisk tankegang å gjøre noe fra eller til. Da sitter vi egentlig igjen med et spørsmål om overbevisning og tro.


Flere av parametrene du nevner gir ingen mening for meg og min begrepsverden, uten at jeg setter mine begreper over dine. "Hurtighet" er en parameter jeg forbinder med musikkutøvelse, ikke musikkgjengivelse (annet enn fast-forward på gamle CC)

mvh
Knut
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

??? Påstår du at man ikke med sikkerhet kan skille HiFi komponenter på disse parametrene? :eek:
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

??? Påstår du at man ikke med sikkerhet kan skille HiFi komponenter på disse parametrene? :eek:
Jeg har alltid sagt det, han mener at det holder med sprengtråd-kabel og plastikk-rack da ingenting gir forskjeller uansett. Det har kun med feel-good faktor og placebo å gjøre. Mine erfaringer tilsier at dette er galskap, men erfaringer betyr nada for noen ::)
 
S

Stipilo

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

For å ta det motsatt vei, hvordan vil disse parametrene kunne leses ut i fra frekvenskurvene:

1) dynamikk
2) fokus (nøyaktige plasseringer av instrumenter)
3) luft rundt instrumenter/vokal
4) dybde, bredde
5) transienter
6) transparent egenskaper
7) romgjengivelse
8 ) rytme, hurtighet
9) fasthet i bass
1) THD+N vs. utnivå.
2) 4) 7) Spredningskarakteristikk.
3) Forstår ikke hva det betyr.
5) 8) 9) Transientrespons og frekvensrespons m. fase er komplementære, kan leses av frekvens- og faseplott.
6) SNR
 
K

knutinh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

??? Påstår du at man ikke med sikkerhet kan skille HiFi komponenter på disse parametrene?   :eek:
Det jeg sier er at ut ifra min verdensanskuelse så er det ikke opplagt hvilken metodikk man skal bruke for å korrelere målinger opp mot "hurtighet".

Ut fra mine krav til empiri så er det slett ikke sikkert at en "hurtig" og en "treig" komponent skiller seg ad i en blindtest - hvis de gjør det kan man sannsynligvis enkelt eliminere seg fram til hvilke måleparametre som trigger en slik subjektiv respons.

Det som er helt sikkert er at det finnes ikke noe apparat med pene VU-metre for de subjektive begrepene du nevner: dynamikk,fokus,luft rundt instrumenter/vokal,dybde, bredde, transienter, transparent egenskaper, romgjengivelse, rytme, hurtighet og fasthet i bass.

Det finnes måleinstrumenter for matematisk definerte parametre, og med god innsikt i den subjektive såvel som den objektive prosessen kan man gjøre "koblinger" mellom de to, men det er ikke noen 1:1 kobling og det blir fort mye synsing. Uansett er innsatsen definitiv størst på å kartlegge sammenhenger med hørbare fenomener som lar seg bekrefte i blindtester.

-k
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Det som er helt sikkert er at det finnes ikke noe apparat med pene VU-metre for de subjektive begrepene du nevner: dynamikk,fokus,luft rundt instrumenter/vokal,dybde, bredde, transienter,  transparent egenskaper, romgjengivelse, rytme, hurtighet og fasthet i bass.
Ok, det var det jeg ville vite ;). Da må vi stole på ørene.... Riktignok er det illusjoner for synet men objektive er de absolutt for ørene..
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

skaff dere hodetelefoner hele gjengen. flatere blir det ikke!!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

skaff dere hodetelefoner hele gjengen. flatere blir det ikke!!
? Litt synd at det er svært få «flate» hodetelefoner ute og går; og de som er «flate» låter forresten skjeldent helt «flatt»!

mvh
KJ
 
B

BjornE

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

"Arrester meg om jeg ta feil, men forsterkere og CD-spillere har vel ikke særlig store avvik i frekvensrespons, men de vil alle ha variasjoner innenfor nevne parametre. Så at frekvensrespons på godt HiFi utstyr sier mye om lydsignaturen skjønner jeg fortsatt ikke"

Det er jo faktisk det de har. Dersom du gransker datablad litt nøyere vil du finne avvik i størrelsesorden 1 - 3 db ved flere frekvenser. Dette er definitivt hørbart. Dette kan lett testes ved å benytte en god eq og eksprimentere litt. Det du vil finne da er at svært små endringer i enkelte frekvenser, 1db, er hørbare og gir signifikante endringer i lydbildet.

Med hensyn til din liste over ting som er målbare/lesbare fra en frekvensrespons tror jeg du bør stille spørsmålene ltt mer teknisk korrekt. Luft, fokus, bredde etc. er begreper du bruker som ikke akkurat er spesifikt definert, men som er lesbare dersom du går ned i materialet og ser hva som er årsaken til din følte luft, bredde etc.
 
K

kbwh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Jeg har alltid sagt det, han mener at det holder med sprengtråd-kabel og plastikk-rack da ingenting gir forskjeller uansett. Det har kun med feel-good faktor og placebo å gjøre. Mine erfaringer tilsier at dette er galskap, men erfaringer betyr nada for noen ::)
Slike konstruktive innlegg som dette er det trist det har blitt så få av på Sentralen.
Når skal du lære deg å ta ballen og ikke mannen, Viking?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Slike konstruktive innlegg som dette er det trist det har blitt så få av på Sentralen.
Når skal du lære deg å ta ballen og ikke mannen, Viking?
Jeg er så lei av dette "pakke-inn-budskapet-i-ull" pisset at jeg blir kvalm. Når de fleste innlegg går på knusktørr teori, blindtester og placebo som gjør at man mister hifi-interessen så tar jeg gjerne både mannen og ballene.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Jeg er så lei av dette "pakke-inn-budskapet-i-ull" pisset at jeg blir kvalm. Når de fleste innlegg går på knusktørr teori, blindtester og placebo som gjør at man mister hifi-interessen så tar jeg gjerne både mannen og ballene.
O.T. Mener du at at du har byttet ut ull med tull?

mvh
KJ
 
O

om.s

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Når de fleste innlegg går på knusktørr teori, blindtester og placebo som gjør at man mister hifi-interessen
Sentralen er nok snart moden for ett navn bytte, ingen mer HiFi-sentralen, Teori-sentralen, synes i mange sammenhenger å stemme bedre.

Forøvrig prinsippielt enig med Viking i det qutede sitatet!!

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Jeg må si knusktørr teori var god dekkende utrykk, hehe.

Jeg har ikke blitt helt klok på denne tråden ennå.

Jeg ønsker meg praktiske eksempler!! Post noen frequency respons kurver så får vi se hvilke egenskaper målegutta kan si bare ut i fra kurvene. Jeg har ikke noen for hånden dessverre..
 
Topp Bunn