Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensrespons!

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Jeg har kalibrert opp begge mine 2 anlegg etter lyttetester, og som man ser blir kurvene veldig like i begge rom, med en stigende kurve fra 160 hz og nedover, på den måten får jeg den bassresponsen jeg liker best, og man trenger ikke å spille så høyt for å føle energien i musikken. Når man spiller høyt er lyden fremdeles behagelig å lytte til.

Den gule kurven er stue anlegget, den blå er kinoen.

Se kurvene her:

http://avforum.no/minhifi/show.php/dag johnsen

Jeg har eksperimentert med mange forskjellige receivere med romkorreksjons systemer, og endelig er begge rommene skikkelig på plass mht. ønsket frekvensrespons.

I stuen er nye Harman Kardon AVR 745 på plass som preamp/ romkorreksjon, med nye ezset/EQII som har både farfield og nearfieldmålinger av frontene samt dual sub kalibrering for anlegg med 2 subwoofere. (som mitt)frekvensrespons og perspektiv/bredde/dybde er flott!
Aldri har lyden vært så bra som nå.

I kinoen er Yamaha RX-V på plass med siste utgave av YPAO som er redningen for meg, den gir meg adgang til å justere frekvensgangen med laveste bånd på 31 hz og valgfri Q-verdi. Endelig fikk jeg bassen på musikk til å rulle gjennom kroppen forfra og bakover slik jeg liker det.
YPAO gir også store muligheter til manuell korreksjon av alle andre høyttalere i systemet, men dette føler jeg ikke behov for, den automatiske innstillingen gir en meget flat fin kurve fra 160 hz og opp til 8000 hz, hvor måleredskapen min ikke strekker til videre oppover.

Utrolig fornøyd med resultatene / lyden jeg har oppnådd i begge rom.

Q-sound sitter som et skudd!
 
Topp Bunn