Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensrespons!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.316
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

O.T. ?
Har fulgt Colloms' tilnærming med interesse i en årrekke. Men også han får på pukkelen for sammenblanding av objektive og subjektive kriterier. I det hele tatt fremsettes det ustanselig krav om verifiserbare størrelser. Derfor mitt forslag. Et slags motkrav fra en musikkelsker, en amatør som har jobbet mye med komponenter og rom for å få størst mulig utbytte av musikken. "Mål!" sier målerne. Lytt, sier jeg. Men dere får værsågod kvantifisere funnene. Litt anstendighet bør det være.
Dersom du ønsker måletsørrelser på ditt eget følelsesliv, så tror jeg du får henvende deg til noen andre enne de gjengse trangsynte, knusktørre teoriskallene som frekventerer dette forumet, for ikke å snakke om målemafiaen. Forøvrig lykke til ...

Dersom man skal ha noen som helst illusjon om tilnærming mellom objektive mål, og subjektive evalueringer, så må det skje en eller annen form for konvergens i begrepsapparatet. Som du vet så er det en fordel å ha et konsistent og rimelig presist begrepsapparat, dersom man skal ta mål av seg å systematisere og kvantifisere subjektive evalureringer.

...
Er forøvrig sjokkert over dem som hevder at ørene er altfor unøyaktige og uberegnelige til å bedømme lyd.
...
Du skal få lov til å være så sjokkert om du bare vil ...

Jeg har som regel ingen problemer med subjektiv bedømming av lyd. Som kjent så hjelper det ikke hvor «bra» ting måler dersom det låter dritt ... men dette gir også grunnlag til å undre seg om hvorfor ting låter som de gjør; ergo er ørene - for ikke å si mellomrommet mellom dem - viktig. Bare så synd at språkføringene til tider kan forkludre og tilslører budskapet til det fullstendig meningsløse. Av og til så virker det som om denne tilsløringen og forkludringen skjer med overlegg, og da begynner jeg å lure på hva intensjonen er ... når så denne tilsløringen og forkludringen benyttes til å konstruere årsakssammenhenger som savner sidestykke og egentlig hører hjemme i drømmeland ...

...
Og i konteksten reproduksjon av musikk må den subjektive dimensjonen veie tyngst, om enn helt avhengig av objektiv, kvantifiserbar forskning og viten.
Som kjent er de fleste av oss mest opptatt av den oppnåddde eller kanskje heller den oppnåelige lyden i heimen. Mange av oss bruker mye tid på å drømme oss vekk på en sky av hvor meget bedre det kanskje kunne ha vært ... hva hver enkelt av oss vektlegger på vår egen lille sky er høyst individuelt og helt utenfor en hver normativ tilnærming ...

På den andre siden så er det også noen av oss som er opptatt av, og interessert i hvordan ting henger sammen, hvordan ulike «resultater» kan forklares etc.  i denne konteksten så blir ting fort veldig uklart des lengre inn i drømmeland beskrivelsene av opplevelsene og den sjelelige ubalansen driver ...

Med bakgrunn i hvilken rettning de ulike trosrettningene driver, så er det egentlig ikke så rart at de som evt. skulle driste seg til å prøve å redusere avstanden, for ikke å si øke den gjensidige forsåelsen, blir uglesett av alle.

mvh
KJ
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Da er det utført endringer siden forrige måling - og her er frekvensresponsen pr. i dag.

Klarer noen å gjette hvilken høytaler dette er?
Målingene er utført av en norsk entusiast.....

 
K

knutinh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Dette er vel omtrent motsatt konklusjon av hva Floyd O Toole har trukket på bakgrunn av systematiske blindtester.

Hvorfor skulle man ønske et anlegg som ikke gjengir stemmer og instrumenter slik de låter i virkeligheten?
Tooles forskning kan vel ikke brukes til å designe gode høyttalere, men derimot å si noe om hvilke høyttalere som sannsynligvis vil gi gode lytteresultater i en blindtest. Dessuten gir han noen grove parametre som har en beviselig kobling til oppfattede kvaliteter, såvidt jeg husker -10dB-punktet i bassen og generellt flate, glatte frekvensresponser.

Så lenge disse ikke gir en 1:1-relasjon mellom målt og blindtestet resultat (og blindtestene er konsistente) så ligger det sannsynligvis skjulte forklaringsvariable som man fremdeles ikke greier å parametrisere ut ifra de måledataene som foreligger?

Det hele blir fryktelig avhengig av kildemateriale, og de fleste tester med "absolutt troverdighet" må vel begrense seg til "tørre" opptak av naturlige instrumenter for å oppnå gode resultater i blindtester? Toole påpeker jo selv at det er en tenkelig mulighet for "lukkede" systemer hvor f.eks japansk musikk låter bra på japanske høyttalere fordi japanske lydteknikere bruker japanske studiomonitorer etc.

-k
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

O.T. ?
Dersom du ønsker måletsørrelser på ditt eget følelsesliv, så tror jeg du får henvende deg til noen andre enne de gjengse trangsynte, knusktørre teoriskallene som frekventerer dette forumet, for ikke å snakke om målemafiaen. Forøvrig lykke til ...

Dersom man skal ha noen som helst illusjon om tilnærming mellom objektive mål, og subjektive evalueringer, så må det skje en eller annen form for konvergens i begrepsapparatet. Som du vet så er det en fordel å ha et konsistent og rimelig presist begrepsapparat, dersom man skal ta mål av seg å systematisere og kvantifisere subjektive evalureringer.

Du skal få lov til å være så sjokkert om du bare vil ...

Jeg har som regel ingen problemer med subjektiv bedømming av lyd. Som kjent så hjelper det ikke hvor «bra» ting måler dersom det låter dritt ... men dette gir også grunnlag til å undre seg om hvorfor ting låter som de gjør; ergo er ørene - for ikke å si mellomrommet mellom dem - viktig. Bare så synd at språkføringene til tider kan forkludre og tilslører budskapet til det fullstendig meningsløse. Av og til så virker det som om denne tilsløringen og forkludringen skjer med overlegg, og da begynner jeg å lure på hva intensjonen er ... når så denne tilsløringen og forkludringen benyttes til å konstruere årsakssammenhenger som savner sidestykke og egentlig hører hjemme i drømmeland ...


Som kjent er de fleste av oss mest opptatt av den oppnåddde eller kanskje heller den oppnåelige lyden i heimen. Mange av oss bruker mye tid på å drømme oss vekk på en sky av hvor meget bedre det kanskje kunne ha vært ... hva hver enkelt av oss vektlegger på vår egen lille sky er høyst individuelt og helt utenfor en hver normativ tilnærming ...

På den andre siden så er det også noen av oss som er opptatt av, og interessert i hvordan ting henger sammen, hvordan ulike «resultater» kan forklares etc.  i denne konteksten så blir ting fort veldig uklart des lengre inn i drømmeland beskrivelsene av opplevelsene og den sjelelige ubalansen driver ...

Med bakgrunn i hvilken rettning de ulike trosrettningene driver, så er det egentlig ikke så rart at de som evt. skulle driste seg til å prøve å redusere avstanden, for ikke å si øke den gjensidige forsåelsen, blir uglesett av alle.

mvh
KJ
I den grad jeg er i stand til å trekke noe klart budskap ut av det KJ skriver, mener han at hørselsans i forhold til musikkgjengivelse er OT i forhold til det han oppfatter som tema i tråden. Jeg gjetter også at han synes det er uheldig å trekke subjektive størrelser som musikalitet og musikkopplevelse inn i sammenheng med begrepet frekvensrespons slik det er blitt anvendt i denne tråden. Stort mer tør jeg ikke tippe på.

For meg kommer KJs innlegg skjevt ut allerede fra starten, i det han definerer mitt anliggende som "Dersom du ønsker målestørrelser på ditt eget følelsesliv,...". Det ønsker jeg ikke, og det har jeg rimeligvis heller ikke sagt. Eksempelet er ikke atypisk for tonen og tilnærmingsmåten i store deler av Kjs kritikk. Siden jeg synes det er unødvendig å diskutere hva jeg ikke har sagt, lar jeg det være med det.

Jeg har ikke hatt til hensikt å kverulere, forkludre eller latterliggjøre. Bare å bringe inn en dimensjon jeg syntes manglet, en dimensjon jeg godt kan se at det kan være ulike oppfatninger om. KJ må gjerne være så gnistrende uenig han vil, i toleransens og den frie meningsutvekslingens navn.
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Det er skuffende at trådstarter Valentino (eller andre som er opptatt av fr.kurver) ikke viser interesse i konkrete tilfeller.. Men årsaken er åpenbar..

Den øverste kurven tilhører Dynaudio Focus 140..
Pris; 12.900,-

Den nederste tilhører Sonus Faber Stradivari Homage.
Pris; 275.000,-

Synes dere det er lett å se ut i fra kurvene at prisforskjellen er på hele 261.900,- ?

De er begge tatt fra Sterophile..



 
K

knutinh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Nå er det slik at man kan oppnå vilkårlige frekvenskurver med en dsp-boks til noen 1000-lapper. Altså ville høyttalere være naturlig begrenset oppad i pris til noen få tusen dersom frekvensrespons var _eneste_ kvalitets-parameter.

Jeg synes ikke at det er lett å lese av kurvene at prisforskjellen er 260.000,- nei. Betyr det at jeg har strøket til fourier-testen, at målinger ikke har noen hensikt eller at dyre høyttalerkonstruksjoner har andre design-mål enn flate frekvenskruver?

Heldigvis eller uheldigvis finnes det andre kvalitetsparametre.

-k
 
K

kbwh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Sitat Lyngen:
Det er skuffende at trådstarter Valentino (eller andre som er opptatt av fr.kurver) ikke viser interesse i konkrete tilfeller.. Men årsaken er åpenbar..
Jeg har vært svært imøtekommende. Dersom du ikke kan bruke mine svar til noe, eller ikke har interresse av å lære noe, har jeg intet mer å tilføye.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Frekvensrespons er da så mye.  I min grafverden sier det bare noe om at X-aksen er påtrykket frekvens.  Y-aksen kan imidlertid være så mangt.  Ofte tenker man SPL, men hvordan skal den måles?  Skal den måles i et minimalt øyeblikk idet man påtrykker frekvensen?  Skal man måle i et tidsvindu (slik at man får et vannfallsdiagram, eller en akkumulert respons)?  Hva med fasedreining? Hva med ulike målepunkter (som til sammen utgjør spredning)? Hva med forvrengning?

Nei, man kan ikke lese alt ut av en Frekvens/SPL-graf.  Men man kan likevel lese ganske mye ut av en samling grafer som har målt flere parametre i forhold til påtrykket frekvens.

Og likevel kan man sjelden lese hele sannheten.  For en høyttaler er ingenting uten et rom og en lytteposisjon.  Og mange ganger vil en høyttaler låte helt annerledes i et rom enn det ekkofrie målinger indikerer eller målinger i et annet rom indikerer. Refleksjoner, stående bølger etc. spiller inn i svært stor grad.  Det slo meg blant annet da jeg for første gang denne sesongen kjørte bil med vinduet på høyresiden åpent.  Hver gang jeg passerte et gjerde, et hus eller til og med trær, så hørte jeg umiddelbart den reflekterte motorlyden. Det bare slo meg hvor mye dette MÅ ha å si i et vanlig lytterom, og at høyttalerens spredningsmønster og tidsrespons (f.eks. vannfallsdiagram) absolutt må med.
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Ok, ikke alle parametrene dine er dubjektive. Jeg kan ikke lese dynamiske egenskaper (de er objektive nok, som jeg har sagt tidligere i tråden) ut av en enkelt frekvenskurve.
Til grafene. Den nederste er bortimot fullrange, men har en pussig utfasing ved 15kHz og bryter upp hysterisk ved 25kHz.
Den øverste tror jeg er en toveissak p.g.a. manglende dypbass og utfasingen ved 170Hz. Og så ser det ut som den har en festkul for å kompansere for manglende dypbass.
Begge måler forøvrig adekvat, innenfor +/-3dB, men det er jo en noget sær +/-30 graders midling som er brukt.
Dine restrerende 10 subjektive er det ikke mye jeg får gjettet noe om. Kan gjette at den øverste er flink på plassering av utøver og denslags fordi den er liten.
Alså, hvis er frekvenskurve er så viktig så burde det være lett å vurdere hvor god høyttaleren er. Det har du ikke sagt noe om. Om den er to-veis og har en festkul er lett å se og høre...

De 10 punktene er vel sånn omtrent høyttaleregenskaper kan deles opp i ulike kvaliteter.

Jeg synes de to siste eksemplene er gode for å illusterer at de ikke sier stort om en høyttaler. Kurven til Dynaudio ser da jevnere ut enn state of the art høyttaleren.

Første eksempel var Spendor s5e til 17k (liten 2 1/2 veis), andre eksempel var Gradient revolution (3-veis) til 50k.
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Fint innlegg Roffe. Jeg vet ikke hvordan Stereophile måler, men jeg vil da tro de måles i samme rom og på samme måte?Men da vil en høyttalers frekvensgjengivelse passe ulike rom..
Eller er de målt i lyddødt rom?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.316
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

...
Nei, man kan ikke lese alt ut av en Frekvens/SPL-graf.  Men man kan likevel lese ganske mye ut av en samling grafer som har målt flere parametre i forhold til påtrykket frekvens.
Den hellige gral innen markedsføring: en graf eller ett tall som forteller den hele og fulle «sannhet» om at «mitt» produkt er best. Hadde verden vært så enkel så hadde vi hatt lite å krangle om ...

... Og likevel kan man sjelden lese hele sannheten.  For en høyttaler er ingenting uten et rom og en lytteposisjon.  Og mange ganger vil en høyttaler låte helt annerledes i et rom enn det ekkofrie målinger indikerer eller målinger i et annet rom indikerer. Refleksjoner, stående bølger etc. spiller inn i svært stor grad.  .... at høyttalerens spredningsmønster og tidsrespons (f.eks. vannfallsdiagram) absolutt må med.
Helt enig ... men dette stiller også betydelige «krav» til fortolkning av resultatene ... som heller ikke blir enklere av at fortolkningen vil måtte tilpasses høyttalerens konstruksjonsprinsipper, jf. «vanlige» antakelser vedr. måling av punktkilder vs. linjekilder; dipol vs. unipol vs. bipolare utstrålingskarakteristikk. Dette blir fort relativt vanskelig for høyttalere som ikke har samme funksjonsprinsipp/-karakteristikk for hele frekvensområdet. Og for funksjonskarakteristikkens del, så gjelder det de fleste høyttalere på markedet: f.eks. hvordan (praktisk) måle basssytemer på en forsøksvis representativ måte?

mvh
KJ
 
K

kbwh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Alså, hvis er frekvenskurve er så viktig så burde det være lett å vurdere hvor god høyttaleren er. Det har du ikke sagt noe om.
Jeg har sagt at frekvensrespons er viktig. Hva er din agenda? Vise allverden at du ikke har filla peil?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.316
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

I den grad jeg er i stand til å trekke noe klart budskap ut av det KJ skriver, mener han at hørselsans i forhold  til musikkgjengivelse er OT i forhold til det han oppfatter som tema i tråden. Jeg gjetter også at han synes det er uheldig å trekke subjektive størrelser som musikalitet og musikkopplevelse inn i sammenheng med begrepet frekvensrespons slik det er blitt anvendt i denne tråden. Stort mer tør jeg ikke tippe på.

For meg kommer KJs innlegg skjevt ut allerede fra starten, i det han definerer mitt anliggende som "Dersom du ønsker målestørrelser på ditt eget følelsesliv,...". Det ønsker jeg ikke, og det har jeg rimeligvis heller ikke sagt. Eksempelet er ikke atypisk for tonen og tilnærmingsmåten i store deler av Kjs kritikk. Siden jeg synes det er unødvendig å diskutere hva jeg ikke har sagt, lar jeg det være med det.

Jeg har ikke hatt til hensikt å kverulere, forkludre eller latterliggjøre. Bare å bringe inn en dimensjon jeg syntes manglet, en dimensjon jeg godt kan se at det kan være ulike oppfatninger om. KJ må gjerne være så gnistrende uenig han vil, i toleransens og den frie meningsutvekslingens navn.
Poenget som forsvant, for å komme tilbake å bite seg selv i halen ...

Jeg tror enkelt og greit at en parametrisering av musikkglede, musikalitet, musikalsk engasjement, begeistring og utbytte m.v. er fånyttes, om i det heletatt meningsfylt, for å få en korelasjon mot lineær frekvensgang. Begrepene er for langt unna det tekniske begrepsapparatet for en objektiv analyse av f.eks. høyttalere, til at endene møtes.

Det er i så måte mer «fornuftig» å starte med subjektive begreper som er nærmere knyttet til de objektive størrelsene for en høyttaler:  f.eks. klarhet, artikulasjon, renhet, tranparens, perspektiv, definisjon, tonalitet, dynamikk, kompresjon transient start, utklinging mv.; riktig nok begreper som i større grad fokuserer på dynamiske egenskaper, resonans og forvregningn, enn egentliig «statisk» frekvenslinearitet. Begrepene kan godt deles opp i frekvensområder etter smak og behag (for ikke å si ambisjoner), dvs i grove trekk bass, mellomtone og diskant (+++).

mvh
KJ
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Jeg har sagt at frekvensrespons er viktig. Hva er din agenda? Vise allverden at du ikke har filla peil?
Hvorfor kan du ikke bare vise hvorfor en frekvensrespons er så viktig?

Min agenda er nettopp dette! Forene teorien din (som jeg ikke forstår) med praksis.. Og jeg påsto at en frekvenskurve ikke sier stort om en høyttaler. Ingen har motbevist dette så langt i tråden i allefall. Tar jeg feil har jeg ingen problemer med å innrømme detl (det er en styrke, ikke svakhet).

Så belær meg som ikke er noen ekspert på området takk..

Hva trekker du av konklusjoner ut i fra kurvene til Dynaudio og Sonus Faber?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Hva trekker du av konklusjoner ut i fra kurvene til Dynaudio og Sonus Faber?  
 
 
 
De mangler det nødvendige fundamentet i bunnen..........;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Ja og så er Dynaudio Focus 140 klart bedre enn Stadivari Homage fordi den har en jevnere kurve.. ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.316
Torget vurderinger
1
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

kontroll over of-axis effektrespons, minimering av resonant/lagret enerig, og minimering av intermodulasjonsforvregning.
Er det mulig å forklare begrepene på en forståelig måte?
 
K

kbwh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Lær deg hva begrepene betyr, Lyngen. Vi kan diskutere når du har gjort en liten innsats.
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Lær deg hva begrepene betyr, Lyngen. Vi kan diskutere når du har gjort en liten innsats.
De har vel ikke noe med frekvesresponskurve å gjøre, har de?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

De har vel ikke noe med frekvesresponskurve å gjøre, har de?
Jo.

Eksempelvis så indikerer frekvensresponsen til Faberen at den har en viss ringing ved 60 Hz (dvs resonant oppførsel / underdempet system som gjøre at 60 Hz vil spille høyere og lengre enn andre frekvenser.

Dette kan selvsagt fortone seg mye bedre eller mye verre i en gitt oppstilling enn denne målingen indikerer, men det er en annen historie.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.316
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Er det mulig å forklare begrepene på en forståelig måte?
Effektrespons: grovt regnet den totale lydenerig vs. frekvens en høyttaler gir i et gitt rom og en gitt plassering. Betydningen av effektresons henger sammen med akustikken i høyttalerens (nære) omgivelser. Ofte så fokuseres det mer på høyttalerens direkte strålte frekvensrespons (a.k.a. on-aksis), som ikke måler utstrålt effekt men trykk (kan sammenliknes med spenning/potensiale). On-axis frekvensrespons er enklere å forholde seg til og å fortolke, men en tanke mangelfull ...

Resonans - trenger du (dere) forklaring på denne?
En høyttalers resonanskarakteristikk har stor (avgjørende?) betydning for hvordan vi opplever ansalg og utklinging av impulser (perkusive elementer i musikken), de kan ha mindre/uvesentlig betydning for hvrdan vedvarende toner oppleves. Resonanser (ofte i kombinasjon med uregelmessig frekvens-/effektrespons)er nært knyttet til opplvelesen av fraging/nøytralitet i lydbildet.

Intermodulasjonsforvregning: forvregningen som oppstår når to eller flere toner avspilles samtidig (aka. fler-tone-forvregning). Fler-tone-forvregning er ofte vesentlig mer kompleks og avslørende (men samtidig vanskeligere å fortolke) enn en-tone-forvregning. De færreste høyttalere har en forvregningsstruktur (hvordan forvregning karakteriseres som funksjon av bl.a. frekvens og effekt) som er spesielt homogen eller monoton. Forvregningen vil derfor kunne ha svært stor betydning for farving, tonal balanse, nøytralitet og «gjennomsiktighet/transparens».

Var dette oppklarende? (evt. riktig?)

mvh
KJ
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Takk! Jo det hjalp endel men det må nok studeres nøyerer for å få en full forståelse.

Da er Roffe nær sannheten som sier at frekvensrespons alene ikke sier mye, men sammen med andre kan en god del sies om høyttalere? Men det treng da gode kunnskaper for å tolke dem riktig. Alikevel er det mange parametre som ikke kan måles.


Frekvensrespons gir en bra beskrivelse på bassrespons og en jevn kurve indikerer en god tonal balanse. Mere er det vel ikke å si?

Er dette riktig?
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Og naturlignok diskant da..
Focal 1007. Den har etter hva jeg hører litt fremtonet diskant og god bass. Det er vel tydelig ut fra kurven?
Det er vel det som kan sies fra en kurve? Og da er det sannsylig at den har litt lys balanse?


Eller? Dette er ProAc 1sc og den har ikke noen fremtreden diskant selv om kurven indikerer så? En litt heving i rundt 1khz. Hva sier det?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.316
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Takk! Jo det hjalp endel men det må nok studeres nøyerer for å få en full forståelse. ...
Velkommen etter og god tur  8)

...
Da er Roffe nær sannheten som sier at frekvensrespons alene ikke sier mye, men sammen med andre kan en god del sies om høyttalere? Men det treng da gode kunnskaper for å tolke dem riktig. Alikevel er det mange parametre som ikke kan måles.
...
Roffe er på ingen måte på jordet (trur eg)  8)... det trengs alltid gode kunnskaper for å tolke komplekse måledata «riktig», for ikke å si vekte «riktig» mellom ulike måledata, hvilket gir noen utfordringer ift. markedsføring av de samme måledata, jf. THD-tyraniet på 70-tallet. Min grunntilnærming er at alt kan måles, det er ikke sikkert vi helt begriper hvordan alt kan/skal måles, og det er ikke altid sikker at det er noe poeng å måle alt.

Jeg brude muligens presisere at vektingen mellom frekvensrespons vs. effektrespons er svært avhengig av lyttesituasjon/-posisjon. Ved nærfeltslytting så vil betydningen av on-axis frekvensrespons være dominerende ift. effektrespons.

mvh
KJ
 
K

kbwh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Ah! Først nå forstår jeg tror jeg. Lyngen tolker "frekvensrespons" som "on-axis frekvensrespons"? Jeg har nok tungt for det.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Poenget som forsvant, for å komme tilbake å bite seg selv i halen ...

Jeg tror enkelt og greit at en parametrisering av musikkglede, musikalitet, musikalsk engasjement, begeistring og utbytte m.v. er fånyttes, om i det heletatt meningsfylt, for å få en korelasjon mot lineær frekvensgang. Begrepene er for langt unna det tekniske begrepsapparatet for en objektiv analyse av f.eks. høyttalere, til at endene møtes.

Det er i så måte mer «fornuftig» å starte med subjektive begreper som er nærmere knyttet til de objektive størrelsene for en høyttaler:  f.eks. klarhet, artikulasjon, renhet, tranparens, perspektiv, definisjon, tonalitet, dynamikk, kompresjon transient start, utklinging mv.; riktig nok begreper som i større grad fokuserer på dynamiske egenskaper, resonans og forvregningn, enn egentliig «statisk» frekvenslinearitet. Begrepene kan godt deles opp i frekvensområder etter smak og behag (for ikke å si ambisjoner), dvs i grove trekk bass, mellomtone og diskant (+++).

mvh
KJ
Takker KJ for forsøk på oppklarende svar. Den gode vilje er ikke å forakte. Å kommentere det mylder av begreper som bringes på banen i tilstrekkelig dybde og i forhold til den akademiske diskurs ville være kolossalt krevende i forhold til tid og kunnskap. Det var heller aldri intensjonen eller poenget for mitt vedkommende.

Mitt poeng var og er at vi skaffer oss lydutstyr primært for å lytte til musikk. Teknisk og målemessig informasjon kan gi oss verdifulle indikasjoner på hvordan lyden kan arte seg i gitte situasjoner. Kombinert med oppøvd og velutviklet evne til å lytte, kan dette et stykke på vei sette oss i stand til å ha en meningsfylt oppfatning om f. eks. en høyttalers egenskaper, bruksområde osv.

Det største problemet består i å kommunisere en slik helhetlig vurdering av et hifi-produkt. Her er fallgrubene like mange som variablene. Bare tenk på interferens mellom ulike parametre og de ulike bruksområdene for en hel del sentrale begreper.

Audiofil schizofreni kan ingen være tjent med. Kan vi bygge broer, la oss bygge broer.
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Du er en klok mann KJ :).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.316
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Takker KJ for forsøk på oppklarende svar. Den gode vilje er ikke å forakte. Å kommentere det mylder av begreper som bringes på banen i tilstrekkelig dybde og i forhold til den akademiske diskurs ville være kolossalt krevende i forhold til tid og kunnskap. Det var heller aldri intensjonen eller poenget for mitt vedkommende.
...
Jeg var ellers svært fristet til å rabulere videre ...  8)

Men en opprydding av begrepsapparatet som benyttes i subjektive «lyttetester» tror jeg kan være på sin plass ...

...
Mitt poeng var og er at vi skaffer oss lydutstyr primært for å lytte til musikk. Teknisk og målemessig informasjon kan gi oss verdifulle indikasjoner på hvordan lyden kan arte seg i gitte situasjoner. Kombinert med oppøvd og velutviklet evne til å lytte, kan dette et stykke på vei sette oss i stand til å ha en meningsfylt oppfatning om f. eks. en høyttalers egenskaper, bruksområde osv.
...
Og litt av poenget er nettopp informasjon i sin «egentlige» betydning ... og der synes jeg litt for mange subjektive tester/evalueringer bommer grovt, og kanskje spesielt i vårt alles kjære og utskjelte Audio; men det har kanskje ikke noe med frekvensrespons å gjøre ... det er forøvrig det sammen med alskens data uten kontekst og fortolkning = null informasjon.

...
Det største problemet består i å kommunisere en slik helhetlig vurdering av et hifi-produkt. Her er fallgrubene like mange som variablene. Bare tenk på interferens mellom ulike parametre og de ulike bruksområdene for en hel del sentrale begreper.

Audiofil schizofreni kan ingen være tjent med. Kan vi bygge broer, la oss bygge broer.
På denne bakgrunn så missliker jeg sterkt den dreiningen i haifaijournalistikken som pågår ved subjektive tester, det brukes alt for mange ord som ikke har noe med testobjektet å gjøre: musikkglede, musikalitet, musikalsk engasjement, begeistring, utbytte, livsbejaende ditt og datt m.v.

Og plutselig begynte jeg å plystre ... Kwai? Bro? Kaboom?  ;D

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.316
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Du er en klok mann KJ  :).
Egentlig prøver jeg å lavær, men ellers takk 8)

mvh
KJ
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Var det ordet schizofreni som utløste spontan plystring, KJ? Jeg håper virkelig ikke...
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Kom også litt i stuss om det der med brobygging, men det er vel i beste fall sekundært hvis...
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

På denne bakgrunn så missliker jeg sterkt den dreiningen i haifaijournalistikken som pågår ved subjektive tester, det brukes alt for mange ord som ikke har noe med testobjektet å gjøre: musikkglede, musikalitet, musikalsk engasjement, begeistring, utbytte, livsbejaende ditt og datt m.v.

Og plutselig begynte jeg å plystre ... Kwai? Bro? Kaboom?  ;D

mvh
KJ
Ja, slike begreper kan spares fra seriøse hifi blader, helt enig. Jeg bruker begrepet musikalsk noen ganger, men det kommer når de viktigske egenskapene er på plass, ikke sant? Burde unngå det..

Jeg griner på nesa når slike utrykk brukes ved kabeltester :-X
 
B

BjornE

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

Hvem her er det som vet eksakt hva et Bode plott er?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.316
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

 
K

kbwh

Gjest
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

The human ear is sensitive to frequency response variations on the order of millibels (1/100ths of a decibel).
Hvor har du hentet dette fra, Parelius?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.316
Torget vurderinger
1
Re: Frekvensrespons! Frekvensrespons! Frekvensresp

... den type uttalelser kunne få en hver høyttalerprodusent til å sove litt dårligere om natten.

Ellers er det «normalt» å forholde seg til at variasjoner i frekvensrespons på omlag 0,1 dB kan være hørbart, avhengig av omstendigheter selvfølgelig. For høyttalere og lytterom er +/-0,1 dB som regel mer en nok å strekke seg etter ... jeg tviler på at det er mange her som er i nærheten med sit eget husalter, undertegnede inkludert ... uten at flat frekvensrespons i seg selv nødvendig vis er det «vi» vil ha ...

mvh
KJ
 
Topp Bunn