Frekvensgang på Thiel-mellomtone

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Forsøker å legge ut mitt problem med XTZ Divine 100.49 her.

Etter mye frem og tilbake viser det seg at mellomtone-elementet har en noe merkelig frekvensgang.
Elementet er Thiel & Partner C173-T6-90. Spilt i kanskje 120 timer, og trenger nok sikkert enda mer.
Men jeg jeg synes jo det er litt rart hvis dette slår ut på en slik måte i frekvensgangen.
En generell måling av den andre høyttaleren viser ikke tegn stil problemer.

Bildet nedenfor viser en måling gjort direkte mot mellomtoneelementet via inngangene
for aktiv deling på høytaleren. Det eneste jeg har gjort med deling er et aktivt/digitalt
LPF på 220Hz og 8. ordens LiRi for å spare mellomtonen for bass.

Den dypeste dip'en er på ca 370Hz mens den andre er på ca 640Hz.

Spørsmålet mitt er om det er noe galt med elementet eller om det trenger mye mer innspilling.
Synes det er rart hvis det skulle være det siste. Alle gode teorier og tips mottas med takk! :)

Venstre HT med kun mellomtone aktivt bassfilter 111012.jpg
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Forsøker å legge ut mitt problem med XTZ Divine 100.49 her.

Etter mye frem og tilbake viser det seg at mellomtone-elementet har en noe merkelig frekvensgang.
Elementet er Thiel & Partner C173-T6-90. Spilt i kanskje 120 timer, og trenger nok sikkert enda mer.
Men jeg jeg synes jo det er litt rart hvis dette slår ut på en slik måte i frekvensgangen.
En generell måling av den andre høyttaleren viser ikke tegn stil problemer.

Bildet nedenfor viser en måling gjort direkte mot mellomtoneelementet via inngangene
for aktiv deling på høytaleren. Det eneste jeg har gjort med deling er et aktivt/digitalt
LPF på 220Hz og 8. ordens LiRi for å spare mellomtonen for bass.

Den dypeste dip'en er på ca 370Hz mens den andre er på ca 640Hz.

Spørsmålet mitt er om det er noe galt med elementet eller om det trenger mye mer innspilling.
Synes det er rart hvis det skulle være det siste. Alle gode teorier og tips mottas med takk! :)

Vis vedlegget 159510
Legg ut måling av det andre da vell. du måler høyttalerne på samme sted i rommet? Måler det totalt forskjellig hadde jeg sendt inn målingene til XTZ.
Det hadde også vært interessant med samme måling i passiv versjon, det vil si at du fjerner broene mellom terminalene og måler på mellomtonen alene. Så får vi se hva XTZ sitt passive nettverk gjør med mellomtonen.

For det er dobbelt sett med terminaler eller hur? Et sett uten filter og et passivt med tri-amp muligheter?
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Hei!
Kan legge ut et par andre målinger, men jeg har dessverre ikke enda fått målt mellomtonen alene på det andre kabinettet.

Måling av venstre HT med originale passive filtere med basselementene koblet fra.
Venstre HT org filtere uten bass 111012.jpg



En generell måling av høyre HT med originale filtere alle elementer tilkoblet.
Høyre HT 1m originale filtere uten RP 101012.jpg



Forsøker å legge ut mitt problem med XTZ Divine 100.49 her.

Etter mye frem og tilbake viser det seg at mellomtone-elementet har en noe merkelig frekvensgang.
Elementet er Thiel & Partner C173-T6-90. Spilt i kanskje 120 timer, og trenger nok sikkert enda mer.
Men jeg jeg synes jo det er litt rart hvis dette slår ut på en slik måte i frekvensgangen.
En generell måling av den andre høyttaleren viser ikke tegn stil problemer.

Bildet nedenfor viser en måling gjort direkte mot mellomtoneelementet via inngangene
for aktiv deling på høytaleren. Det eneste jeg har gjort med deling er et aktivt/digitalt
LPF på 220Hz og 8. ordens LiRi for å spare mellomtonen for bass.

Den dypeste dip'en er på ca 370Hz mens den andre er på ca 640Hz.

Spørsmålet mitt er om det er noe galt med elementet eller om det trenger mye mer innspilling.
Synes det er rart hvis det skulle være det siste. Alle gode teorier og tips mottas med takk! :)
Legg ut måling av det andre da vell. du måler høyttalerne på samme sted i rommet? Måler det totalt forskjellig hadde jeg sendt inn målingene til XTZ.
Det hadde også vært interessant med samme måling i passiv versjon, det vil si at du fjerner broene mellom terminalene og måler på mellomtonen alene. Så får vi se hva XTZ sitt passive nettverk gjør med mellomtonen.

For det er dobbelt sett med terminaler eller hur? Et sett uten filter og et passivt med tri-amp muligheter?
 
Sist redigert:

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Ja dobbelt sett innganger.
XTZ Divine tilkoblinger.JPG
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Er det ingen som har noen gode teorier? :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.855
Antall liker
8.841
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kan godt være en refleksjon fra gulv/sidevegg som skaper en kansellering,

Mvh
OMF
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Selv med høyttaleren nesten midt i rommet?
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Skru ut mellomtone elementet og sjekk om mellomtone kabinettet er tett. Det første settet jeg fikk var montert feil så det ble en åpning på ca 1 cm ned mot bassene...
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Skru ut mellomtone elementet og sjekk om mellomtone kabinettet er tett. Det første settet jeg fikk var montert feil så det ble en åpning på ca 1 cm ned mot bassene...
Såpass... Hvordan fiksa du det?
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Reklamerte på de så jeg fikk erstattet de med ett nytt sett.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Det var jo bra at det løste seg sånn. Men hvordan merket du at det var noe feil?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.855
Antall liker
8.841
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Selv med høyttaleren nesten midt i rommet?
vel - du har sikkert gulv/tak der også.

Ta noen flere målinger hvor du prøver litt ulik måleavstand til elementet, sleng en sofapute på gulvet mellom mikrofon og element,osv
dersom målingene endrer seg, så det ikke elementet som er problemet.

mvh
OMF
 
N

nysjerrigper

Gjest
strekk skjøteledninger ut i hagen. men tror ikke gulvet har så stor innvirkning på mellomtonen. bassen derimot.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Da har jeg målt det andre elementet og... det viser helt lik frekvensgang. Det begynner å slå meg at det kanskje er akustikken som spiller meg et puss. Det skal sies at akustiske tiltak er mitt neste prosjekt. Frekvensene jeg har problemer med er ca 370Hz og ca 640Hz. Noen som klarer å se dette i relasjon kjellerstuas dimensjoner?
Lengde: 4.63m, bredde 4.12m og høyde 2.19m
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Rommets dimensjoner har ikke direkte noe sammenheng med problemer så høyt i frekvens.
370hz og 640 hz har en bølgelengde på hhv 93 og 54 cm - go figure.

Du må enten bære høyttaleren ut og måle i friluft, eller benytte gating (tidsvindu) for å eliminere rommet og faktsik bare måle elementet.
Men du kan starte med å dempe gulvet foran høyttaleren og måle pånytt for å se hva som skjer.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.278
Antall liker
2.519
Torget vurderinger
1
Skal du bare teste forskjellen mellom de trenger du bare:

Mic på stativ, en teip på gulvet foran stativet som markerer plassering av høyttaler, en vilkårlig teip som marker hvor den som ikke blir målt står og tilslutt finner du en stol du sitter på under målingene.

Er de ikke identiske da så er det noe galt………………………..
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Skal du bare teste forskjellen mellom de trenger du bare:

Mic på stativ, en teip på gulvet foran stativet som markerer plassering av høyttaler, en vilkårlig teip som marker hvor den som ikke blir målt står og tilslutt finner du en stol du sitter på under målingene.

Er de ikke identiske da så er det noe galt………………………..
Som jeg skrev litt over så har jeg målt de og de har identisk frekvensgang. Enten er det samme feil på de (som en nevnte tidligere feks feil med kassen rundt mellomtonen) eller så har jeg et romakustikk-problem. I mitt stille sinn er det nærliggende å anta at det er det siste. :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.855
Antall liker
8.841
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Rommets dimensjoner har ikke direkte noe sammenheng med problemer så høyt i frekvens.
370hz og 640 hz har en bølgelengde på hhv 93 og 54 cm - go figure.

Du må enten bære høyttaleren ut og måle i friluft, eller benytte gating (tidsvindu) for å eliminere rommet og faktsik bare måle elementet.
Men du kan starte med å dempe gulvet foran høyttaleren og måle pånytt for å se hva som skjer.
Det er brukt lavpassfilter i målingen på 220 hz så vidt jeg har skjønt, og da kan dette være en 2x komponent fra en gulvrefleksjon. Legg en pute på gulvet og mål igjen.

mvh
OMF
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.874
Antall liker
4.314
Jeg tipper dette skyldes refleksjoner. Men jeg er litt usikker på om det er rommet vi ser på eller en uheldig mikrofonplassering.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Rommets dimensjoner har ikke direkte noe sammenheng med problemer så høyt i frekvens.
370hz og 640 hz har en bølgelengde på hhv 93 og 54 cm - go figure.

Du må enten bære høyttaleren ut og måle i friluft, eller benytte gating (tidsvindu) for å eliminere rommet og faktsik bare måle elementet.
Men du kan starte med å dempe gulvet foran høyttaleren og måle pånytt for å se hva som skjer.
Det er brukt lavpassfilter i målingen på 220 hz så vidt jeg har skjønt, og da kan dette være en 2x komponent fra en gulvrefleksjon. Legg en pute på gulvet og mål igjen.

mvh
OMF
Jeg forsøkte også å legge puter på gulvet mellom mikrofonstativet og HT. Forsøkte også å henge et pledd rundt. Ingenting hjalp nevneverdig. Mikrofonen var plassert ca 1 meter unna ht vinkelrett mot mellomtone-elementet. Som det nevnes under her så tror jeg det må være refleksjoner/akustikk. Men jeg er helt novise på dette så om mikrofonen er plassert uheldig aner jeg ikke. :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.874
Antall liker
4.314
Både tak og gulv vil spille i motfase på disse frekvenser en meter unna.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Prøv å måle på ennå kortere avstand - gjerne 5 cm
 
Topp Bunn