Fra steinur til lyd og bilde

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Fra steinur til lyd og bilde...horn og linearray

    På tide å ikke bare luske rundt, men bidra litt med noe konkret. Starter med litt bilder, så får vi ta resten derfra.

    img0306.jpg

    Startet friskt med å rive en gammel bod etter at godkjenning fra kommunen var i havn.
    img0578.jpg

    Tenkte som den stabeisen jeg er "at dette skal jeg klare sjæl". You're right!

    img0579.jpg

    Møtte jo selvfølgelig på litt mer motstand enn jeg hadde ventet, og bensindreven svær slagdrill ble leid, samt trollkraft kjøpt inn. Etter tidligere erfaring med forrige lytterom og en haug jobbing, fant jeg ut, til konas store lettelse, at her var det bare å hente inn folk som driver med denslags. Planen var fortsatt å få planert det av andre og ta resten selv, men etter samtale med entrepenør, var det bare å bestille "full pakke" og vente på faktura. Dæven å glad jeg er for det i dag, all den tid jeg får litt mer kvalitet med disse to medhjelperene.
    img0585.jpg
    img0582.jpg


    Etter en uke så det sånn ut. Lettere sjokkert, begynnte jeg å fantasere om at det blir musikk og film før jul :)
    IMG_0863.jpg

    Fra en annen vinkel
    IMG_0861.jpg
     
    Sist redigert:

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det, RojohII :) Det er meningen at dette skal bli en feelgood tråd med vekt på opplevelse. For meg er det dette lyd og bilde handler om. Det er klart at det tekniske er viktig, hvis ikke hadde jeg trolig ikke frekventert hverken Sentralen eller naboforumet. Det blir nok en del teknisk også, og jeg må nok innrømme at jeg er en DIY fyr, og ikke helt klarer å slå meg til ro med "ferdig-kjøpte" greier...spesielt på høyttalersiden.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Dette blir morro følge med på :) Støper de alt i en omgang eller blir isopor blokken fylt i flere omganger.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om det er noen konsensus på det, men her stablet de alt og armerte underveis, for så å støpe alt under ett. Masse støtter på alle sider for å holde det stablit.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    img0892.jpg

    Den minste av hjelperene er med. Han er blitt en kløpper med hammer..treffer på hvert slag :cool: Trenger jo forsåvidt flere håndverkere i familien, så det lover godt. Som man kan se er taket på, og det har gått såpass unna at jeg nesten ikke rekker å ta bilder underveis.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Spennende, dette. Så flott at ungene får ta del i jobben.

    ole G
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Gleder meg til å se fortsettelsen. :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Dette blir knall, Fin med ennå en tråd og følge med på. Hvor stor blir kinoen ferdig?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke om det er noen konsensus på det, men her stablet de alt og armerte underveis, for så å støpe alt under ett. Masse støtter på alle sider for å holde det stablit.
    Ser ut som ett veldig kjekt system. Forskaling og isolering på en gang. Ser absolutt frem til fortsettelsen :)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbameldinger gutter! Ja, han minste lurte på om ikke vi kunne gå ut og se på film i dag tidlig :) Det er jo selvfølgelig begrenset hvor effektivt det blir, men det avlaster mor litt og da er alle fornøyd.
    Rommet blir 4m i bredde og omtrent 6,6m i lengde. Det blir trekant bassfeller i hjørnene foran..usikker om jeg får plass bak. To integrerte felter i taket skal kles med akustikk plater og veggene blir modulbasert i rammer, slik at demping kan varieres/byttes på alt etterhvert som målinger taes i rommet.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Bra jobba, både små og store :)

    /jan
    Han er en flittig liten maur...maser faktisk om å gå ut nå, så vi får ta en tur ut og finne "banke" (for de som lurer er det 3årsnorsk for hammer) og en planke :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ah, kjempetråd! Feelgood det her, ser frem til og følge med. :)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som ett veldig kjekt system. Forskaling og isolering på en gang. Ser absolutt frem til fortsettelsen :)
    Ja, flere grunner til at jeg valgte dette. Veldig raskt å sette opp og ikke minst lydisolering for omverden. I tillegg ferdig isolert, noe som er med på å bevare større bredde i rommet. Hvorvidt betong og isopor er gunstig for akustikken får man forske på, men litt godlyd skal jeg nok få klemt ut av systemet.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Her er det bare å følge med skjønner jeg .. ser bra ut og morsomt at fler er med på å bidra. Dette er en tøff periode med masse jobb, men det betaler seg jo.
    Stas og følge med her.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Dette blir bra!! Fortsett å pøs på med bilder, gleder meg til å se fortsettelsen!
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Det var voldsomt lenge siden det hadde skjedd noe her, så vi får vel legge ut noen bilder igjen. Film til jul ble det, men kun på 55" i stua. Sånne prosjekter blir ofte litt mer voldsomme enn man hadde forestillt seg :)
    Ryddejente.jpg

    Liten ryddejente. Støvmaske obligatorisk her inne nå.
    Ryddegutt.jpg

    Ryddegutt som er meget klar for Cars på ordentlig lerret :)
    img1230.jpg

    Deler av taket. Skal akustikkplater i disse feltene, skjult av rammer kledd i høyttaler stoff.
    img1235.jpg

    Venilasjon med kaldras ventil.
    Helt tak.jpg

    Hele taket. Det skal senkes ytterligere 5 cm, slik at det blir plass til ca 10cm akustikkplater. Det skal måles etterhvert for å se hvor det gir seg utslag, men rommet bygges slik at både demping/diffusorer på vegg/tak kan eksprimenteres litt med uten at det går for mye utover estetikken i rommet.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan går det her? Håper du har fått ferdig det på snart 2 år ;D
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Jo, takk, her har det vært ferdig en god stund. Skal prøve å legge ut noen flere bilder etterhvert. Må ta noen av ferdig rom også. Her er et av taket.
    Takmdfferdig.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Toppers! Jeg er full av beundring for deres pågangsmot og iver :)

    Veien er målet, og måler er veien osv...
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Suverent! Ser frem til å se hva dere har gjort videre :)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    God Jul til alle HFS'ere! Her kommer det noen flere bilder av tilfluktsrommet.

    veggtak.jpg

    Takkasser med isolasjon og åpne undenifra.

    Veggstenderstøtter.jpg

    Pålimte veggstenderstøtter. Avstand 60cc for å smette inn Rockwool akustikkplater eller evt diffusorer etterhvert.

    Veggstenderstøtter3.jpg

    Close up

    Veggstenderehjørne.jpg

    Stendere montert. Rammer med høyttalerstoff skal etterhvert bekle utenpå.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei og God Jul til deg og!
    Denne tråden har jeg ikke sett før, men dette prosjektet blir moro å følge. Lykke til med fortsettelsen!
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    God Jul til deg også Atle! Hyggelig at du stikker innom :) Har fulgt med på hva du har skrevet siste året, og hva som har skjedd i Tralltralls tråd! Inspirerende! Planen var å bygge kino, som kunne fungere både som musikkhule for far, men også som kino for mor og barn. Dermed måtte vi ha platå.
    Platåstendere.jpg
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Under disse stenderene er det lagt asfaltplater med 3cm åpning ned til gulv for å få gjennomstrømning til varmekabler. Når jeg ser disse bildene igjen slår det meg hvor sykt mye jobb alt dette var ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    God Jul til deg også Atle! Hyggelig at du stikker innom :) Har fulgt med på hva du har skrevet siste året, og hva som har skjedd i Tralltralls tråd! Inspirerende! Planen var å bygge kino, som kunne fungere både som musikkhule for far, men også som kino for mor og barn. Dermed måtte vi ha platå.
    Takk! :)
    Bra at vi kan inspirere hverandre på forumene. Veldig spent på hva rommet ditt ble/blir (er det ferdig?).
    Er sjukt mye arbeid og tanker som ligger bak disse rommene som popper opp. Rommet ditt ser helt rått ut. Hvor stort er det?
    Selvfølgelig må man lage bue i en kino. :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Snublet innom denne tråden i dag. Tøft og godt jobbet Sannax! Kommer til å følge denne tråden.
    Vil nytte anledningen å ønske vel overstått jul og godt nytt år!
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk! :)
    Bra at vi kan inspirere hverandre på forumene. Veldig spent på hva rommet ditt ble/blir (er det ferdig?).
    Er sjukt mye arbeid og tanker som ligger bak disse rommene som popper opp. Rommet ditt ser helt rått ut. Hvor stort er det?
    Selvfølgelig må man lage bue i en kino. :)
    Ja, er blitt inspirert av akustikk remediene dere har snekret sammen. Kommer til å teste noe av det samme etterhvert, men ting tar litt tid, så skjer ikke i nærmeste fremtid. Rommet er ferdig, eller det vil si relativt ferdig. Etter å ha levd en stund med det, kommer det nye ideer, så lerret/frontvegg kommer til å bygges om. For tiden testes noen høyttaler prinsipper, og det vil fortsatt ta litt tid. Linearray (må bygges ferdig), horn( i utvikling) og et par Zu er innom akkurat nå. Vinylriggen skal settes opp etc.
    Skallet er bredde 4,05m, lengde 6,6m, høyde 2,5m.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Snublet innom denne tråden i dag. Tøft og godt jobbet Sannax! Kommer til å følge denne tråden.
    Vil nytte anledningen å ønske vel overstått jul og godt nytt år!
    Takk for det, Tytte! God Jul og godt nytt år til deg også!
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Noe spesiell grunn til at bjelkene er "laftet" sammen ?
    Det er kubbet i mellom. Synes kanskje ikke så godt på bildet. For å gjøre dette dønn stabilt, samt å oppnå god nok høyde til bakre rad.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Dedikert rom bygget for lyd er noe jeg misunner deg, bra tråd og bare og fore på med bilder.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Dedikert rom bygget for lyd er noe jeg misunner deg, bra tråd og bare og fore på med bilder.
    Det har jo alltid vært en drøm, og hadde det på forrige sted også, om enn ikke så dedikert. Dette er et tilbygg i tilknytning til huset, spesielt bygget for formålet. Kan dra på bra uten at det forstyrrer resten av familien i søvnen, og det er noe jeg verdsetter ref, det vi diskuterte i din tråd.
    Kommer en del bilder utover.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Dedikert rom som ligger utenfor selve boligen har sinne klare fordeler;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn