Fra sikringsskap til vegg (outlet)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er blitt nevnt at sikringer låter annerledes.
De gjør, men det er miniskult! Bare snakk om ørsmå differanser.

No som jeg vil heller annbefale folk å se på er dette:

Bytt kablene som går fra sikringsboksen din og til stikkontaktene i veggen din!
(Det finnes til og med "high-end" sikringsskap...)!

Og PLEASE!!! FÅ EN ELEKTRIKKER TIL Å GJØRE DETTE!!! NB!
Som tweaker så skal første motto være "Stay alive to enjoy the whole song..."

Det finnes mange som leverer bulkkabel "på rull" til å
montere inni din vegg!!!
Dette er noe man av og til leser om at noen gjør.

Tenk så her, de penger du putter i tweaks av dine kabler
nettfiltre og dylike, vil du at de skal være vel andvendt?
Man får håpe...

Dette kan koste litt... men du vil aldri angre!!!
Jeg VET det er mange med ganske bra annlegg som gjør dette... Men mange av dem gjør det ganske sent i processen!

Når bør man tenke på å gjøre slikt?
Så tidlig som mulig...

Effekt?
kanskje noen der har således gjordt vil dele sine opplevelser?
:) :) :)
Ja du har helt ret i, at det er en god ting at gøre.
Her er noget af det jeg har skrevet om mine oplevelser på www.hifi4all.dk
Hej



Nu har jeg haft mere tid til at lytte til min nye strømgruppe.

Der blev som nævnt i anden gruppe, sat nye gruppe op til 16 amp. sikring. Tæt ved indgangen udefra (strømmæssigt). Trukket nye strømkabler over loftet med 5 kvt. til

fase og 5 kvt. til nul desuden 2,5 kvt. til jord. Der blev trukket 2 sæt kabler fra samme gruppe, så jeg

har to strømudtag som var Fuga kontakter uden afbryder fordi de er godkendt til mere strøm end

dem med afbryder på. Derfra går strømmen til en af de første Duelund strømspoler med

stjernekobling og 4 udtag. De tre med strømspole.

Bagefter skulle der lyttes om det var i småtingsafdelingen eller vi snakkede om procenter!

Elektrikeren der selv var musiker og spillede på en basguitar med H streng, hvilket betyder at den

går dybt ned i frekvens, skulle også lige lytte med. Så efter et kort lyt med den ”gamle strøm”, blev

der skiftet til den nye strømgruppe. Det var med det samme hørbart, at rummet blev større i bredde,

højden og dybden. Og Marantzen kunne alligevel godt spille bas. Jeg er forbløffet over, hvor dybt

den går ned i frekvens med kraft. Det er trods alt kun en 100 watter i 8 ohm. 150 watt i 4 ohm. Den er dyb og ren, simpelthen utroligt hvad det kan gøre.

Og så stilheden imellem tonerne er ganske befriende. En herlig fornemmelse at høre tonerne klinge

helt ud, hvis de får lov af teknikeren.



Rummet var blevet større med større afstand imellem de udøvende musikere. Rummet er bredere,

dybere og højere.

Det dynamiske aspekt er blevet større. Der var meget stille og meget tryk på forkanterne i

musikken. Diskanten er bedre. Mere klar og ren.

Der er kommet flere detaljer i musikken. Myriader af lyd og det virker bare rigtigt.

Kort og godt! Det er et meget billigt tweak at gøre. Det ville have kostet rigtigt meget hvis disse

forbedringer skulle nås på anden vis. Så jeg er glad for, at jeg prøvede og til jer. Det kan varmt

anbefales.

Men når nu der var en musiker med på en lytter, skulle der lige findes en cd frem med dyb bas på.

Jeg havde en med Paula Cole, ”This Fire”, med en dyb basguitar. Elektrikeren kunne straks

genkende H strengen. Herligt.

Alt dette her er lyttet med en 10 amp. sikring.

Det er interessant, hvorfor det giver en forbedring. Skyldes det at der ikke er halogenlamper,

computere eller andet på linien? Skyldes det de tykkere kabler der erstatter de tyndere 1,5 kvt. fra

vores installation fra 1997, der er nok til en 10 amp. sikring? Hvor ofte har man ikke hørt, at det er

godt nok!



Og hvad med strømmen efter trafoen? Skal de kabler ikke også være kraftigere og helt frem til bas

enhederne, som Raider Soulhaug, (RS) tit har postuleret? Men spoler er tit kun med 0,7 tråd!



Jeg bruger Duelund strømkabler på 2,5 meters længde, hvilket skulle få elektronerne til at til ro til

deres egen svingninger jf. deres temmelig langsomme hastighed i forhold til strømpulsen. 2,5 meter lyder bedre end 1 meter. Jeg bruger også Duelund strømspoler, så faktisk syntes jeg, at det var spændende, om hvor meget det gav, men her er der ingen tvivl. Så det er muligt at lytte tilbage længere end 2,5 meter. Når man spidser ørerne, er det også muligt at høre, at der er forskel på en 10, 13 eller 16 amp. sikring. Der bliver åbnet lidt mere op i bunden.

Og det er jo ganske nemt, at skifte tilbage til den gamle stikkontakt igen, hvilket altid er godt med modifikationer.



Vi bruger mange penge på vores hi-fi, som der blev nævnt i indledningen. Hvis man ikke gør noget ved strømmen, så den er så optimal som muligt, så snyder man sig selv for megen vellyd, da man ikke kan få det ud af apparaterne som man har betalt for. Dynamik og kraft kræver nok masser af ordentlig strøm til rådighed!

Det er også vigtigt, at man efter stikkontakten har ordentlige forhold så som adskilte kabler dvs.

signal, højttalerkabler og strømkabler skal holdes adskilt. Der bruges ikke tynde strømkabler og

billige plastik fordeler bokse. Det betyder noget alt sammen. Jeg har selv lyttet på net stik i bakelit frem for standard i plastik, og den ændring fik mig ind på tweakernes vej. For når så lidt kan give bedre rum og mere hul igennem, hvad så med resten!



Med venlig hilsen

Sven Palvig

:D :D :D
 
M

Mulelid

Gjest
Husker jeg så "Passion of the Christ" på DVD en gang, og mens de holdt på med å korsfeste Jesus sluknet 3 te-lys som sto oppå TV'n min. Tror garantert de lysa hadde brent ut uansett film, så dere som tror på alle mulige triks med tjukkere kabler fra sikringsskapet og at Heavy Metal låter best i tordenvær får tro videre. :p
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
jeg har FAT LMC rett fra sikringsskapet til vegg-kontakten. Det fungerer utmerket her (selv om det ikke ser videre pent ut med kabelen liggende på utsiden av veggen) :)
 
Topp Bunn