Fra pottitkjeller til furterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Å fy f... madman - snacsy cabin etts- de var griselekre:rolleyes:

    Driver å monterer enda- et spørsmål- er dine kabinetter helt delt mellom horn del og bass del, eller er det åpent kasse hele vegen? Har du dempemateriale I øvre seksjon der hornet sitter?

    jeg har skrudd mine hjul av, og det angrer jeg forsåvidt litt på, klarer knapt å Rikke kabinettene uten drivere.
    uansett- heavy hifi krever skikkelige stands- jeg går for limtre 5" som ben:eek:

    Vis vedlegget 393765 Vis vedlegget 393766 Vis vedlegget 393767
    Rene pallemakeriet, skulle tro en hadde erfaring fra hoff.
    stativ1.jpg


    Hjul innebygget i beina...​
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Dynge horn - utrolig at ingen ville ha de gratis engang
    image.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ting tar tid, men sånn er det- mye av gleden med hifi er drømmene, planleggingen og jobbingen i forkant.
    Omsider er bena ferdige og nylakkerte:)
    Da er tiden moden for å stappe trehorna i kassene- funderer bare på hvordan jeg skal få tettet ordentlig mellom trehornet og kassene- passningene er veldig nøyaktige men det kreves vel "tettningslister/gummilister" av noe slag så det ikke blir lekasje- vet ikke hvor kritisk dette er?

    image.jpg
    image.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Ikke superkritisk da dette er ventilerte kasser men prøv allikevel å få det tettest mulig. Det trykket som skal til for å få luft gjennom en tynn liten sprekk er uendelig mange ganger større enn for refleksåpningen, og lufta er som oss - minste motstands vei! Fint prosjekt BTW
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ok- litt mere bilder
    vi dytter horna på plass og har ferdigisolert kassen-

    I morgen frontplatene og bassene på plass, så skal forhåpentligvis helgen nytes på beste vis sammen med TAD 2402

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Min favoritt for å tette er blutack. Husker ikke hva det heter på norsk... Plakatklister? Blå greia som du fester Samantha Fox plakater på gutteromsveggen med...

    Rulle i pølse og stappe inn i sprekker. Blir potte tett og kan fjernes

    Btw det kabinettet og hornet ser ut som skikkelig håndverk!
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Nå lot jeg faktisk være å tette rundt horna, får håpe det går greit for det er en jobb å montere dette, og ønsker ikke å demontere med det første- vont i ryggen får jeg også ved å messe med de helvetes tunge horna med drivere på:eek:
    Det er tette passninger, på kantene skråflater som holder tett,men det er klart i overkant horn blir det noen tiendeler-

    eller tenkte du å bruke dette etter montering- finnes den i andre farger en blå?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Brukes fra baksiden etter det er satt på plass eller legge en tynn pølse i åpningen for hornet før du skyver det inn.
    Men in sluket we trust. Sikkert ikke hyperkritisk, logisk sett har en liten glippe minimal påvirkning i forhold til portene
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Fy fader det er konge med blåse jazz på disse horna- må jo bare legge metal skivene til side, det er disse 50 talls greiene som er heavy
    image.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Disse høyttalere ble supre. Nesten så jeg har lyst på et sett selv ;D
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Takk for det HCS - nå mangler jeg bare en real og god røramp, kunne f.eks tenkt meg en av de store LM ampene-

    hvis noen vurdere å selge en så bare ta kontakt;)
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Etter endel strul er det endelig oppe å går -

    Har valgt å ta det orginale TAD filteret ut og biampe i stedet, det må jeg si var særdeles vellykket og overaskende mye bedre,resultatet er en langt mer dynamisk høyaler.

    Etter noen dager lytting og forskjellig deling er frekvensen nå helt nede i 450-500hz-
    vet at mange vil rynke godt på nesa av denne lave delingen, men mener kompressoren genererer så my god dynamikk i 450-600hz at det får stå til- det høres meget godt på f.eks en saksofon som blåser dypere toner, det gir gåsehud og brede glis, flyttes frekvensen derimot oppover forsvinner gliset mer å mer.
    Det som forundrer meg litt er at det oginale filteret jeg brukte har en delefrekvens helt oppe på 800hz- da går du glipp av mye morro.
    Jeg forer nå Tad 4001 med Transcendent 1,5w noe som funker veldig godt må jeg si, jeg har koblet en 200ma glass sikring på + polen på elementet, håper det er beskyttelse nok? Er klar over at jeg lever litt farlig med den lave delingen og modererer volumene inntil jeg får delt disse elementene i toppen.

    Svakhetene med klonene er helt klart de høyere frekvenser, jeg kan fint leve med og vil påstå dette er den perfekte match for de som f.eks spiller jazz- selv synes jeg det låter rått og flott, men kan merke at det lett blir "kaos" og stress med for "mye" info og høyere toner.

    Derfor går det mot et element på toppen etterhvert-jeg tror dette er en kvalitetshøytaler jeg kan leve lenge med og da er planen å dra det lenger, spare opp kapital til skikkelige saker for å oppretholde kvaliteten.
    Første tanke er jo Tad sin egen høyfrekvens element, ser også at Ale er et alternativ , kanskje også Fostek T500

    Kjører nå med et dårlig Bedringer filter.
    Jeg ønsker tips til delefilter av topp kvalitet, ser mange bruker minidsp-jeg trenger et filter som kan dele 2 og 3 veg
    Jeg vil også ha eq muligheter, ikke nødvendigvis i samme boks men evet en kombi som vil funke til dette prosjektet.
    Delay muligheter trenger jeg.

    Er takknemlig hvis noen kommer med tips og råd og forslag til forbedringer

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Fikk en ny opplevelse i dag, byttet ut en billig sølvbelagt Chord kabel på ca 2,5 meter 1,5 kvadrat da jeg prøver å få orden i ledninger og komponenter.
    jeg byttet til et par 5 meter lange Clas Olson 4 kvadrat og den hørbare forskjellen er stor- overaskende stor, dynamikken forsvant og lydbildet ble "mørkere".
    Lurer på hva som gjør dette store utslaget- lengden på kabel- kvadraten - eller legeringen kobber til sølvbelagt kobber.

    fikk berettet differansen da kablene ble byttet tilbake- det er første gang i min historie jeg hører forskjell på en høytalerkabel.
    kablen driver mine kompresjonsdrivere på 108 db/m- det er kanskje denne høye sensitiviteten som gjør utslagene på kabler så store?

    hva er beste alternativ benyttet på slike driver når lengden dreier seg om 4-5 meter- eller er en lengde på 5 meter lite heldig på disse driverene?

    image.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Cardas minsker tverrsnitt på kabler til høyttalere når følsomhet øker. Mange som tror på denne tilnærmingen. Cardas 9SE og 11SE. Skal du ha en legende innen kabler relatert til horn fra gammelt av kan du Google Audiotorium23 :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Spennende lesning HC -
    Hiraga mener forskjellige kable signaturer kan sammenlignes med en equalizer.ligger endel dynamikk forskjeller der ogsåtydelig vis.
    Ser det ligger noen brukte audiotorium 23 til 750 aust dollar:eek:

    Har lest at endel benytter diy sølv i bomull kabler-er ikke det veldig uhåndterlige greier,men kanskje det er beste løsning for slike drivere.
    Hva benytter du på dine horn?
    image.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    De originale passive filtrene er ikke i nærheten av et skikkelig aktivt opplegg - helt naturlig å oppleve stor forbedring der. 800 Hz er høyt for en 15" og der ligger det største kompromisset for en slik 2-veis konstruksjon. Horn/drivere tåler 500 Hz dersom du har aktiv deling og steile flanker. Neste kompromiss er som du selv nevner diskanten. Det er definitivt ikke noe galt med ørene dine!
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    En av de enkle og STORE kalori favorittene- nam nam

    Langtids stekte/(2timer) hardt krydrede opphøgde kartofler med sprengte knækkræ'r

    Tilbehør -
    vann og hjemmelaget majonesdipp med hvitløk,dion,carry,sirup og mye chili- dropp grønnsakene:eek:
    serveres rett fra bakk

    image.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sølv ble litt for "på hos meg. Akkurat nå er det MIT, men skal ha meg Audiotorium23 igjen. Om ikke annet fordi folka bak Shindo amper sier at dette er de beste kablene.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Begynner å bli tidlig mørkt osv nå, snart jul igjen.
    I den forbindelse tenkte jeg å være litt smart og tidlig ute for en gangs skyld,nemelig sette meg ned å forberede det jeg selv ønsker meg til jul.
    Sette opp en enkel liten liste med tips, vil tro venner og familie Sitter med feelingen,hva skal jeg gi til en som har "nesten" alt???

    Jeg er sikker, er man tidlig ute og oppfører seg pent frem til jul så er noen av disse tingene innen rekkevidde:cool:

    er er en liten start.

    1.- Shindo Lab - Western Electric 300b blokker
    2.- TAD 2401 Monitorer
    3.- EAR 912 preamp
    4.- Ale 1710 Tweeters
    5.- Accuphase M 2000 blokker

    image.jpeg
    image.jpg
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ser at det har utviklet seg en mobbekultur her på sentralen når det gjelder Oslos mest fremadstormende part, jeg skjønner bare ikke vitsen:mad:

    image.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Her planer om å få dempet rommet noe- det er i dag lite demping med skinnmøbler og trepanel på vegger, lite stoffer med unntak av lette gardiner og et gulvteppe.
    Jeg hører godt at det trengs tiltak spesielt etter at det er 15" i drift i det lille rommet som er på ca 3,7 x 4,8 - 2,65 under taket.

    jeg har spessielt plass til noe tiltak bak høytalerne og på sidene og eventuelt noe på sidene bak i rommet på sidene av sofa.

    Men jeg er usikker på hvor jeg bør begynne og hvordan jeg går frem- tips om tiltak og gjerne på spesifikke produkter motas:eek:

    image.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Fransk elektronika låter helt ok på TAD klonene;) egentlig ganske så bra....
    Vi får lade opp- fredag går turen til Oslo Spectrum med kone og yngstemann på 10 år,hans første konsert.
    Poden har sansen for skikkelig lys show, elektro og Jean-Michel Jarre vil trolig levere en stor opplevelse.

    har ikke lyttet til den kanten siden ungdommen, oxygen og slikt, men de 2 siste albumene er jo bare utrolig bra.

    image.jpg
    image.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Bildene ble bra de, spektakulært lysshov, langt bedre enn jeg husker fra gamle dager da vi storøyde opplevde Jarre for første gang.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Bare å bøtte innpå nå, klar for et gjennsyn med rølpe gjengen, Norges svar på Angus Young,rockn'n rolla:)))
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Gamlingene i Kizz leverer fortsatt sakene og ceneshowet er bare helt konge hvis en liker slike old scool greier- den største overaskelsen kommer uansett fra forbandet Raven eye - for et fantastisk band, knallgod hardrock som flere bør skjekke ut.

    https://youtu.be/Arh_bK0Cr-4

    image.jpeg
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker for musikk tips. RavenEye svinga rett og slett.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke verst. Men neste gang, kan du da legge videoen i posten istedenfor lenke? Når du følger lenker til YouTube får du uansett en reklamepause før videoen starter, i dette tilfellet den typen som må spilles helt ferdig før musikken kommer. Når videoer embeddes inn i poster slipper vi det tøyset. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.190
    Antall liker
    22.835
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Flere som var på Kiss konserten ser jeg :)

    Jeg er Kiss fan og har vært på konsert med dem før, men jeg ble litt skuffet denne gangen...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn