Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ja det er noe med store orgler i store rom som er vanskelig å gjenskape i lytterommet. Jeg hører levende orgel i snitt ca 4 timer i uka og har hatt god tid over flere år på å analysere lyden av diverse orgler.

    Kanskje litt uvanlig påstand, men jeg tenker at hvis et lytterom har komplekst nok refleksjonsmønster, nok headroom og dyp nok bass som beveger seg vil anlegget ha egenskaper som faktisk flere ganger vil være å foretrekke i mine ører. Den viktigste årsaken er jo at kvaliteten på det musikalske ofte er bedre på en innspilling der man kan lytte til et finstemt instrument og musiker, men også noe med at man sitter i sweetspot og kan stå for volumet selv.

    Hjemme hos Sluket får man faktisk også fornemmelsen av katedralrommet hvis innspillingen tillater det synes jeg.

    Når alt det er skrevet så er det noe med materiallyden live som man rett og slett ikke får på hermetisk musikk, så hvis man har klangfarger som høy prioritet så er kommer ikke stereoanlegg i nærheten synes jeg, men ofte forsvinner materiallyden live også med avstand.
    Multikanal slår nok stereo på dette området.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Multikanal slår nok stereo på dette området.
    I teorien burde tokanals klart biffen i og med at lyskildene kommer forfra, men i praksis opplever jeg at det i det minste er enklere å få nok headroom, komplekst refleksjonsmønster og direktelyd fra multikanal ja. Har enda ikke fått hørt de nye formatene med en skog av høyttalere, håper å besøke 2L og Lindberg en vakker dag.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ja det er noe med store orgler i store rom som er vanskelig å gjenskape i lytterommet. Jeg hører levende orgel i snitt ca 4 timer i uka og har hatt god tid over flere år på å analysere lyden av diverse orgler.

    Kanskje litt uvanlig påstand, men jeg tenker at hvis et lytterom har komplekst nok refleksjonsmønster, nok headroom og dyp nok bass som beveger seg vil anlegget ha egenskaper som faktisk flere ganger vil være å foretrekke i mine ører. Den viktigste årsaken er jo at kvaliteten på det musikalske ofte er bedre på en innspilling der man kan lytte til et finstemt instrument og musiker, men også noe med at man sitter i sweetspot og kan stå for volumet selv.

    Hjemme hos Sluket får man faktisk også fornemmelsen av katedralrommet hvis innspillingen tillater det synes jeg.

    Når alt det er skrevet så er det noe med materiallyden live som man rett og slett ikke får på hermetisk musikk, så hvis man har klangfarger som høy prioritet så er kommer ikke stereoanlegg i nærheten synes jeg, men ofte forsvinner materiallyden live også med avstand.
    Meget enig.
    Mit anlæg kommer langt især når subs er sat til :) Nyder orgel når det er godt optaget.
    Orgel kan lyde ganske rædselsfuldt optaget :)
    Jeg havde for år siden en lille snak med en Orgel stemmer om gengivelsen fra orgel.
    Han mente at hvis man have en enhed pr Orgel pibe... altså er der 50 Piber så 50 enheder. Hver enhed skulle så kun give det som en pibe giver fra sig kunne man måske opnå samme dynamik. :)
    Jeg har et par orgel stykker som jeg gerne vil anbefale som du måske ikke kender :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Denne Indspilning er en der tit bliver spillet . Især nr 2
    Dette stykke romantiske musik starter stille og rolig og ender op med en noget voldsom bas.
    Selve melodien kan man næste fløjte så god er den. Når jeg har lyttet til den et par gange har jeg den i hovedet resten af dagen :)


    61kzEAOLlVL._AC_.jpg
    51zHgjzk6GL._AC_.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Var faktisk på to hifibesøk i går. Det er godt tegn på at pandemien er på retur.

    Var på opptaksjobb i Drammen i går og kjørte likegodt innom Mala på vei hjem. Første gang siden butikken lå i Drammen. Mektig imponert over hvordan rammen på butikken har blitt. Rent, ryddig og flott med både spennende produkter, hyggelige selgere og akustisk behandling.
    Imponerende at det går an å etablere en ny stor butikk i disse tider. 💪🏻👏🏻

    Fikk lyttet til de store røde Wilson Alexx og slått av en hyggelig prat med Sveinung. Hvis der er noen som er tregere enn meg som ikke har vært innom eller er turister på østlandet anbefales det et besøk. Sveinung snakket om at man snart kan ha eventer igjen. I de lokalene der kan man finne på mye moro!😊

    541B15C7-2D15-4FB0-82CD-595C4AC84064.jpeg



    På kvelden var jeg innom en jeg har besøkt mange ganger tidligere og det har aldri lått så bra som nå. Han har byttet ut rørforsterker og Wadiadac med RME adi-2 dac og Purify Eigentakt. Den komboen er råsterk og koster under 25.000,- til sammen.

    50A54428-7193-41DC-8788-AED16C28288D.png


    RME dagen har EQ innebygget. Hvorfor i all verden har ikke alle dac-er det kan man spørre seg om. Så enkelt å temme en rommode og en liten ubalanse i diskanten at det er en fryd.

    289AC368-BCEC-4A7E-A66A-ADDE90996ADA.jpeg


    I går testet vi to staivhøyttalere fra Sonus Faber. Ikke sikker på om det var akkurat disse, men liknet. Imponerende klar og flott lyd med en Eigentakt tilkoblet på mindre klassiske stykker. Når vi gikk over til TRON manglet det mye, men med en KEF sub ventende i naborommet ble det rett og slett flott lyd.

    5AACC994-4BF5-4176-88A7-3CDB20A890C2.jpeg



    66821ACC-AF02-4CD0-8881-0E6B119F22C1.jpeg


    Hvis jeg skal kjøpe meg en «husmor-sub» igjen står KEF-en på listen. Veldig lett å integrere og låter rent og pent.
    Har tro på konseptet med to elementer som spiller mot hverandre og faser ut kassevibrasjoner.

    Må si at disse nye klasse D-ampene med Ncore og Eigentakt er gamechangere. Det finnes jo bedre, men man kommer veldig tett på og brukervennligheten er enorm.


    En fin dag. «Low-fi» er moro!😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Hei

    Det er ganske fascinerende hvor fort tiden går. Kulturlivet har åpnet og vil ta igjen noe av det tapte, så jeg har faktisk vært så druknet i arbeid at det faktisk har gått flere uker mellom hver gang jeg har tenkt på HFS. Sjokkerende. 😳

    I dag har jeg en med en ganske stor nyhet (for meg). En ganske stor drøm har gått i oppfyllelse. Forrige uke lanserte jeg musikklabelet jeg har snakket om. Dette heter AT-RECORDINGS Authentic sound. 🎉

    I morgen er det lansering av album, nettside og webshop.

    Konseptet til AT-RECORDINGS er på en måte et direkte resultat av min sosiale omgang med de mest hardbarkete audiofile musikkelskere av oss ved at opptakene er rene uten effekter med opprinnelig dynamikk. Er faktisk skikkelig spent på hva dere synes om selve produksjonen.

    Mer om dette siden.

    Jeg er en liten aktør i en stor stor verden og samtidig tenkt å holde meg unna streaming da dette knapt gir penger inn. Det er fantastisk å få spredd musikken sin til hele verden med noen tastetrykk, men det hjelper lite med 10-15K i inntjening.

    Så derfor, hvis noen har gode tips til hvordan man kan spre webshopen ut i verden så mottas alle tips med en stor takk. Både i tråden og på PM eller sms.

    Lager en tråd om dette i bransjehjørnet der jeg kommer til å dele mer om selve produktet for ordens skyld.

    Hi-Fien ellers har hatt litt pause på den måten at jeg er fornøyd med dagens oppsett, men det venter noen suber jeg skal teste ut. Ellers må jeg bare si at en prosess med å lage et album er interessant sett fra et audiofilt perspektiv. Føler at jeg har blitt "litt" klokere på veien. 😅
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.470
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Spennende! Gratulerer 😊
    Må jo kjøpe musikk her 👍
    Ble bare så usikker på hva MASTER er? Får jeg spilt det på squeezeboksen min?

    mvh
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Spennende, Atle.

    Tik-tok skal være ganske bra til å spre nye budskap.

    Lik og del på Facebook burde ha en viss effekt.

    Og så er det lurt å prøve å bli synlig på diverse audiofile fora på www.

    Lykke til!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk begge to!

    Tusen takk Bernt. Tiktok skriker motstand i hele kroppen, men kanskje det er noe å sjekke ut?

    Tusen takk RoDa!:love: Hvis man er lydnerd så håper jeg det er en ekstra grunn til å lytte. Master er kun en 88,2 kHz wav fil, så det bør vel gå bra med SB din?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tusen takk begge to!

    Tusen takk Bernt. Tiktok skriker motstand i hele kroppen, men kanskje det er noe å sjekke ut?

    Tusen takk RoDa!:love: Hvis man er lydnerd så håper jeg det er en ekstra grunn til å lytte. Master er kun en 88,2 kHz wav fil, så det bør vel gå bra med SB din?
    Husk du har lovet meg noe "fysisk"... ;) ..Gleder meg til å høre. Og det er snart på tide å møtes, savner disse fine møtene med deg og @Final :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Slenger meg på her med gratulasjoner og gleder meg til å få høre
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer igjen :)

    Som jeg skrev et annet sted; dette borger for kvalitet.
    Du skaper jo litt forventningspress vet du ;)

    Ønsker deg hjertelig lykke til fremover.
    Vi gleder oss til å følge med og ikke minst hør hva som kommer.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Husk du har lovet meg noe "fysisk"... ;) ..Gleder meg til å høre. Og det er snart på tide å møtes, savner disse fine møtene med deg og @Final :)
    Ha ha, det stemmer det. Det hadde jeg nesten glemt Signert gullskive i vinyl, var det ikke det?😄
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer igjen :)

    Som jeg skrev et annet sted; dette borger for kvalitet.
    Du skaper jo litt forventningspress vet du ;)

    Ønsker deg hjertelig lykke til fremover.
    Vi gleder oss til å følge med og ikke minst hør hva som kommer.
    Tusen takk! Dette er en del av musikkbransjen jeg ikke kjenner så godt så lykkeønskninger kommer godt med😊 Tusen takk for gode ord, setter veldig pris på de😊
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Langesund
    Dette var hyggelig lesning og selvfølgelig en plate som skal skaffes til veie.

    Vet jo hvor grundig du er i alt du foretar deg så det blir spennende å se om anlegget blomstrer med denne produksjonen. Skulle det formodentlig ikke sprudle så er jeg ganske sikker på at feilen er i anlegget og ikke i produksjonen.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Bandcamp.com kan jo være et bra sted å spre musikk.
    Tror de har en ok forretningsmodell.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Dette var hyggelig lesning og selvfølgelig en plate som skal skaffes til veie.

    Vet jo hvor grundig du er i alt du foretar deg så det blir spennende å se om anlegget blomstrer med denne produksjonen. Skulle det formodentlig ikke sprudle så er jeg ganske sikker på at feilen er i anlegget og ikke i produksjonen.
    Tusen takk!☺

    Det blir veldig spennende å høre hvordan det låter hos deg. Hvis det låter bra vet jeg liksom at det holder over alt.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Bandcamp.com kan jo være et bra sted å spre musikk.
    Tror de har en ok forretningsmodell.
    Takk! Bandcamp er på lista og mange jazzmusikere skryter av det. Vet du om de har mye klassisk der?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Langesund
    Tusen takk!☺

    Det blir veldig spennende å høre hvordan det låter hos deg. Hvis det låter bra vet jeg liksom at det holder over alt.
    Blir jo litt stolt av å bli nevnt sammen med andre storheter når det kommer til dine opplevelser på din vei mot et mål.

    Blir sabla spennende å overlate spakene til deg igjen. Du klare liksom alltid å få fram noe som for meg, på litt sikt, er vanedannende i oppsettet.

    Finner litt ledig tid når du har tid. Jeg roer ned til vanlig snekkeruke midt i november. Tar det på melding når den tid er inne
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Blir jo litt stolt av å bli nevnt sammen med andre storheter når det kommer til dine opplevelser på din vei mot et mål.

    Blir sabla spennende å overlate spakene til deg igjen. Du klare liksom alltid å få fram noe som for meg, på litt sikt, er vanedannende i oppsettet.

    Finner litt ledig tid når du har tid. Jeg roer ned til vanlig snekkeruke midt i november. Tar det på melding når den tid er inne
    Tusen takk altså! Gleder meg til å sette meg i godstolen din igjen. Jeg har litt følgefeil fra i fjor (for et kaotisk år) frem til jul så det er få ledige tidshull, men etter nyttår er det nesten blanke ark.

    Vi holder kontakten😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Ingen aning, dessverre.
    Et bra sted for meg å finne litt prog.
    Sjekket litt og ser det ligger litt klassisk der. Fint konsept. Spent på hvor det går fremover. 😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    En venn av meg i Trondheim selger en lyddør som han har brukt til studio.
    Er det noen som er interessert eller vet om noen?

     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    God kveld i stua!

    Det begynner nesten å bli en vane å sitte hjemme den 17 desember og slappe av litt. For å fokusere litt positivt rakk vi akkurat å gjennomføre juleforestillingen som hang etter fra i fjor. Når den var ferdig stengte kulturlivet ned og 14 konserter ble avlyst på 14 timer. Dagen etter det testet jeg positivt på covid. Hadde dette kommet i motsatt rekkefølge tror jeg ikke at jeg fått utbetalt honorarene, mens nå får jeg utrolig nok ut nesten 50%.

    Sommer/høst 2021 har vært etterslepets halvår med dobbelt opp på mye, men i 2022 vil dette normalisere seg og jeg kan endelig tenke Hi-Fi igjen. Det skal bli fint å følge med på forum og kanskje til og med besøke folk.

    Må innrømme at å være utgiver er enda morsommere enn jeg så for meg. Når jobben er gjort lever plata sitt eget liv og det er jeg ikke vant til som musiker der jobben liksom slutter når siste tone er spilt. Litt vanedannnende rett og slett.

    Jeg tror jeg har sagt det før, men jo dypere jeg kommer inn i proffverdenen innen lyd så oppdager jeg stadig hvor høyt nivå det er her på HFS. Vi er jo en haug ekte nerder, men det er virkelig ikke mange som er så opptatt av lydkvalitet og ikke minst vant til å høre etter lydkvalitet enn folk her inne.

    Det er lett å være ovenfra og ned ikledd «proffklær» rundt omkring, men veldig få har satt seg inn i lydforskning som her altså.

    Ellers så er det litt tamt med å oppdage ny musikk og film så hvis det er noen tips med nye album jeg MÅ høre før jeg dør så blir jeg takknemlig for tips.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja. det er stygge greier, den der sykja. Hadde fått billettar til Nordstoga-konsert, men den vart sjølvsagt avlyst. Det neste vert vel at ein avlyser fotballkampar også....
    Ein får vel tru det går bra med dei fleste av oss. Og heldigvis kompanserar eit godt anlegg for litt av den konsertopplevinga vi ikkje får med oss denne jula.
    God betring!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk karer! Jeg er frisk og rask igjen.

    Godt poeng Arve! Vi er jo veldig heldige som kan kjenne lyden i kroppen selv om konsertene stilner.

    Fant et par fine plater i helgen

    Marius Neset seiler opp på en stor stor himmel. Kanskje ikke musikken faller i smak hos alle, men fy søren…. Et nytt og ørevennlig LIVE-album fra Metheny er aldri å forakte.

    Barnet i meg ser frem til serien om Boba Fett. Synes disse nye seriene fungerer fint. Litt lavterskel SW kan jeg kose meg med.




    02D4A8DF-7363-40C4-8A7B-EAF224BCB931.jpeg

    CB7A3CB6-22D1-4913-9C6A-076E896F5013.jpeg


    AEDFB684-8BF9-43C7-B378-61174A377BDC.jpeg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Det har vært lite Respons i denne tråden tror jeg. De lever i beste velgående som bakhøyttalere. Riktignok ikke med hvert sitt monotrinn, men med er helt ok stererotrinn. Er vel ikke mange på forumet som husker Respons lenger nå, men leserene av denne tråden er jeg 100% sikker på setter pris på gjensynet av høyttalerene som har vært med meg siden 2004.


    AFD2C115-3EA6-47BE-AE4C-6FF37D795603.jpeg



    D0DC00E4-6146-4375-9B3C-5122FB8C05D3.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Litt av noen bakhøyttalere...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn