fra Ipod til Abrahamsen DAC

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
Jeg strever med å finne kabel som kan overføre fra pod'en (minijack) til V6 (toslink eller coaxial). Noen som vet om løsning på dette? Pfh takk for tips.

Ole G :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
olisn skrev:
Jeg strever med å finne kabel som kan overføre fra pod'en (minijack) til V6 (toslink eller coaxial). Noen som vet om løsning på dette? Pfh takk for tips.

Ole G  :)
I utgangspunktet går ikke det med bare en kabel. Utgangen på iPod-en er en analog hodetelefonutgang. Setter du iPod-en i en vanlig dockingstasjon, kan du få en analog linjeutgang fra den, men ikke en digital utgang.

Da må du (naturligvis) ha en dockingstasjon som kan plukke ut det digitale signalet fra iPod-en. Slike har det kommet noen av i det siste.

Denne, f.eks:

http://www.hifiklubben.no/produkter/barbart/apple-tilbehor/denon_asd-51n-ipod-dock_-_sort.htm
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Har lyst å komme med noen kommentarer her.
Jeg kjenner ikke nevnte produkt, men da jeg var på jakt etter tilsvarende var det bare (så vidt jeg kunne finne ut) Wadia og Onkyo som hadde dock som bypasset Apples innebygde dac. Høres jo rart ut om f.eks denne som er nevnt her inneholder adc, jeg vet sannelig ikke. Men tenkte det var greit å nevne iallfall. Apples dac er ikke særlig god.
Wadia og Onkyo tar iallfall signalet digitalt ut fra iPod'en, ren transport mao.
Jeg bruker Onkyo og den fungerer utmerket på både iPod og iPhone (etter siste oppgradering, var plaget med jitter tidligere). Også Abrahamsen da :)

Edit: Jeg ser på bildene at Denon'en også har analog ut, så da er det vel nærliggende å anta at det faktisk er AD-konverterer i denne ???
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg vet selvsagt ikke dette, men det høres for meg ganske usannsynlig ut at Denon-en skulle ta det analoge linjesignalet og konverterer det til digitalt S/PDIF for å kunne sende ut et digitalsignal som igjen må konverteres til analogt i en dac.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Ja det er jeg enig i, men så lenge den også har analoge ut så må det jo i tilfelle være DAC i denne også ???
Hvis man da ikke kan hente ut sidnalet både analogt og digitalt på en gang ???
Kan jo hende en ADC er implementert primært for å kunne overføre signalet over nettverk (en cat.5 er ikke lengdebegrenset på samme måte som coax/toslink) ?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Heimdall skrev:
Ja det er jeg enig i, men så lenge den også har analoge ut så må det jo i tilfelle være DAC i denne også ???
Hvis man da ikke kan hente ut sidnalet både analogt og digitalt på en gang ???
Det analoge linjesignalet finner man jo ved å koble seg til de riktige tre pinnene på 30 pins-kontakten i enden på ipod-en. Antar at men finner det digitale signalet ved å koble seg til to andre pinner, og kjøpe/lisensiere Apple's autentiserings-chip (som man må ha før iPod-en går med på å sende ut en eneste bit digitalsignal, og) som man får tilgang til når man er lisensiert MFi-(made for iPod)utvikler.

Gitt at jeg har forstått det riktig da, i alle fall.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Ja det ser iallfall ut som du vet en god del mer om dette enn meg :-X

Da får olisn ha lykke til i jakten.
 

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
Heimdall skrev:
Ja det ser iallfall ut som du vet en god del mer om dette enn meg :-X

Da får olisn ha lykke til i jakten.
Jatakk, veldig hyggelig med så hjelpsomme folk her inne.

Ole G :)
 
Topp Bunn