Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Total kaos med snømengder og plass i de trange gatene i Langesund også. Ikke er det noen garasje her og ikke har jeg noe lager tilgjengelig. Venter om noen dager 400kg elementer på min adresse - lurer på åssen det går jeg.
    Tømmer bilen for alt av utstyr, så elementene kan hives rett inn der.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.746
    Torget vurderinger
    23
    Offer for gigantomani..... Grådigheten har sin pris - alltid! Trøst deg med at det er fredag og du kan legge bena på bordet og jekke an kald en! Alkofri periode ar avlyst :D
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Offer for gigantomani..... Grådigheten har sin pris - alltid! Trøst deg med at det er fredag og du kan legge bena på bordet og jekke an kald en! Alkofri periode ar avlyst :D
    Elementer som skal til andre. Gagner ikke meg det minste og grådigheten er at jeg leverer videre med bare et lite tap
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.746
    Torget vurderinger
    23
    Offer for gigantomani..... Grådigheten har sin pris - alltid! Trøst deg med at det er fredag og du kan legge bena på bordet og jekke an kald en! Alkofri periode ar avlyst :D
    Elementer som skal til andre. Gagner ikke meg det minste og grådigheten er at jeg leverer videre med bare et lite tap
    Jeg vet det, men like fullt er det gigantomani. Kan ikke være nødvendig med slikt :eek:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.746
    Torget vurderinger
    23
    Ahhh.... lørdag, ikke noe er som en fredelig lørdag morgen, tidlig oppe og lager pannekaker!! :D:D:D

    Så kan en heller duppe av litt under dagens sportssendinger. Men ikke til snooker'n, da er vi skjerpet!



    "Bestefar - du må ikke bruke så mye sukker på pannekakene!"
    "Men DU bruker jo mye mer jordbærsyltetøy, og det har mye mer sukker..."
    "NEI! Det er SYLTETØY, bestefar!"

    Velsignet være de små med sin uslåelige logikk.:)

    tidlig oppe.jpg
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4

    Er Sluket dommer? eller danser han som en tepose uten spenst?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Offer for gigantomani..... Grådigheten har sin pris - alltid! Trøst deg med at det er fredag og du kan legge bena på bordet og jekke an kald en! Alkofri periode ar avlyst :D
    Elementer som skal til andre. Gagner ikke meg det minste og grådigheten er at jeg leverer videre med bare et lite tap
    Jeg vet det, men like fullt er det gigantomani. Kan ikke være nødvendig med slikt :eek:
    "Look who's talking" - Gigantomani på lydfronten liker vi, sånn er det bare

    Hornene var forresten nylig inspisert av mannen som har en del hornbass-konstruksjoner på samvittigheten. Ga en tommel opp med hode halvveis oppe i hornkanalen..... entusiastisk som alltid.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.746
    Torget vurderinger
    23
    Valgets kval... kose seg utendørs eller pusle med hifi foran peisen, med tilhørende munngodt..

    1549114189035_PART_1549114188939.jpg


    1549114233198_PART_1549114233149.jpg
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Valget er opplagt, ja takk begge deler.
    For egen del, er det lite som er bedre enn å sette seg til foran anlegget etter en fin og kald formiddag utendørs.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    "To their surprise, they found that the impact fields could be closely approximated using just a few modes, with frequencies around 40 Hz."
    Det er jo midt i subens arbeidsområde:)
    Sikkert mulig å delta: "However, the team does emphasize that more clinical studies are required to back up the connection between vibration and injury." :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.746
    Torget vurderinger
    23
    Søndagens brøytedram... åpnet for lufting, mens anda går seg til og vasskjeften bygger seg opp!
    Johnny Hodges er passe smooth på en fin søndag.


    Ch. Tayac - en grei hverdags-Margaux fra 1995

    1549200764621_PART_1549200764573.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.746
    Torget vurderinger
    23
    Da var brøytedrammen fortært 100% :D Grei nok - ingen højdare men gjorde jobben til and og div annet snadder.... I kombinasjon med et par halvlitere og noen glass kinesisk risbrennvin (56%) så le det helt ok ....

    Desserten utsatt p.g.a. vomspreng :rolleyes:
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Søndagens brøytedram... åpnet for lufting.

    Ch. Tayac - en grei hverdags-Margaux fra 1995

    Vis vedlegget 528111
    25 år gammel, ja, sånn ca. Og drikkbar? Pluss at du skal tilføre oksygen til en så gammel vin?

    Et vitenskapelig tips jeg lærte i min tid på Vinmonopolet, var at kun å trekke ut korken, gir ingen, absolutt ingen, lufting. Skal man lufte, må overflaten økes, dvs. at vinen må helles over i f.eks. en karaffel (noe som har null og nix med dekantering å gjøre i dette tilfellet; dekantering gjør man for å unngå bunnfall).

    Min læremester var Frithjof Nicolaysen, kanskje verdens dyktigste når det gjelder vinkjemi.

    Sorry hvis dette virket belærende, det er i beste mening. Jeg gjorde samme feilen i mange år.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Søndagens brøytedram... åpnet for lufting.

    Ch. Tayac - en grei hverdags-Margaux fra 1995

    Vis vedlegget 528111
    25 år gammel, sånn ca. Og drikkbar? Pluss at du skal tilføre oksygen til en så gammel vin?

    Et vitenskapelig tips jeg lærte i min tid på Vinmonopolet, var at kun å trekke ut korken, gir ingen, absolutt ingen, lufting. Skal man lufte, må overflaten økes, dvs. at vinen må helles over i f.eks. en karaffel (noe som har null og nix med dekantering å gjøre i dette tilfellet; dekantering gjør man for å unngå bunnfall).

    Min læremester var Frithjof Nicolaysen, kanskje verdens dyktigste når det gjelder vinkjemi.

    Sorry hvis dette virket belærende, det er i beste mening. Jeg gjorde samme feilen i mange år.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.746
    Torget vurderinger
    23
    Søndagens brøytedram... åpnet for lufting.

    Ch. Tayac - en grei hverdags-Margaux fra 1995

    Vis vedlegget 528111
    25 år gammel, sånn ca. Og drikkbar? Pluss at du skal tilføre oksygen til en så gammel vin?

    Et vitenskapelig tips jeg lærte i min tid på Vinmonopolet, var at kun å trekke ut korken, gir ingen, absolutt ingen, lufting. Skal man lufte, må overflaten økes, dvs. at vinen må helles over i f.eks. en karaffel (noe som har null og nix med dekantering å gjøre i dette tilfellet; dekantering gjør man for å unngå bunnfall).

    Min læremester var Frithjof Nicolaysen, kanskje verdens dyktigste når det gjelder vinkjemi.

    Sorry hvis dette virket belærende, det er i beste mening. Jeg gjorde samme feilen i mange år.
    Dekantering er en selvfølge. Både for bunnfall og overflate/oksygen OG temperatur. Drikkbar var den absolutt ja. Hadde en grei vinkjeller i en del år, fin hobby, men en rår ikke med alle ting en gjerne skulle drive med så den ble "nedlagt" for en tid tilbake og drikkes opp ved høvelige anledninger. Dvs. når jeg får lyst!!
    Ikke mye igjen nå, kanskje en 40-50 gode røde Bordeaux og Burgund samt noen australske. Så kommer turen til Sauternes og Tokaj og noen tyske og østerrikske eiswein varianter. Akkurat det kan ta sin tid....
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Fortsatt i beste mening, men flg. tror jeg det er lurt å få fastslått:

    1. Dekantering gjøres kun for å unngå bunnfall slik at ikke utfellingen av vinsyrekrystaller som har skjedd under gjæring og i flasken under lagring, skal bli med over til vinglasset. Svært få vinprodukter har behov for dekantering.

    Jeg drakk i helgen (sammen med kona) en hvitvin fra 2016 som hadde masse bunnfall. Så, bunnfall man finner i vin har ofte intet med alder på vinen å gjøre. Det har også lite med hvorvidt det er en rød eller hvit, selvom det oftest forekommer i rødvin p.g.a. lengre kontakt med druestener/-skall.

    2. Lufting av vin er sjeldent nødvendig, det gjøres faktisk idet vinen helles i glasset. Vin < 5 år kan trenge noen minutter med snurrng av glasset. Vin mellom 5 og 10 år er det samme f... med. Vin > 10 år bør vanligvis ikke luftes. Og lufting består altså av å helle vinen over i en beholder med stor overflate. Men, som regel totalt unødvendig.

    Men, det må påpekes at all vin må behandles individuelt. Så, man må vite hva man drikker.

    -------------------

    I min "Pol-tid" var jeg så heldig å få teste bl.a. Ch. Margaux 1945 og ´47, Latour ´45 og Cheval Blanc 1963. Alle flaskene fikk korkene forsiktig trukket opp (de var pill råtne) og jeg satte i en ny kork umiddelbart for å unngå oksidering. kunne vinen serveres.
     
    Sist redigert:

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Nå var det ikke hva folk foretrekker eller ikke jeg trakk frem, men vinkjemi, altså ikke lukt, smak osv. Dessuten finnes det dessverre ikke vin til kr. 80,- lenger. Husk at en vin til ca. kr. 100,- i Norge er innkjøpt for ca. kr. 25,-. Disse selges for ca. kr. 35,- utenfor Norge.

    Jeg skal ikke plage folk med disse sakene; Sluket har en suveren tråd som jeg følger med interesse, bortsett fra biler. :) Vin, mat og musikk finnes i min egen tråd.

    Ha en god aften.
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Ingen innvandrere i Solbergs regjering: – Har ikke vært plass til dem

    Vis vedlegget 526354


    https://www.nrk.no/norge/ingen-innvandrere-i-solbergs-regjering-1.14394655
    Apropos statsrådbøtteballeten ( KKK News)

    Fra Norsk Ornitologisk Forening kan det vedrørende den bebartede minister meddeles at artsnavnet for sivhøne (latin) er
    Gallinula Chloropus ( tygg litt på den dere, siste del av artsnavnet, altså)
    Et lite utslag av skjebnens ironi i aktuelle tilfelle?

    Nå prøver jeg ikke å antyde ar Siv er Catwoman - til det er hun ikke fjong nok ( se heller på Halle Berry)
    Andet er ei heller Brei Brande eller sylfiden Erna.

    Men som vi sier i foreningen: we like to look at the bloody fools! ( uttales: fuuls )
    😀
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.811
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Holmestrand
    Pft... detaljer! Skulle det ramle inn en slik bil på tunet så hadde stikksaga fått jobben med å lette adkomsten. Nytter ikke å være problemorientert!

    Traverskran i garasjen kanskje...
    ... og hvor skal du gjøre av deg når du er kommet inn?
    :)

    Den der er totalt ubrukelig hvis du veier mer enn 65 kg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.746
    Torget vurderinger
    23

    STOP PRESS!


    Denne tråden blir nå steng p.g.a. "overload" - dvs. systemet takler ikke volumet/antall innlegg/sider og blir ustabilt når en er inne i tråden.
    WTFC anyway....
    Men fortvil ikke - ny og modernisert tråd er like rundt hjørnet - til glede for noen få og ergrelse for resten!​
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn