Fra 70-talls hus til 2020 leilighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Da har det vært overtagelse av ny leilighet langt nord for Sinsenkrysset. Flyttelass er på vei, men det meste av HiFi ble solgt.
    Tenkte jeg får lage en liten tråd, det blir å starte med enkle og relativt billige greier fra brukt` n, og bygge opp gradvis når jeg blir kjent med akustikken.
    Dette rommet kan nok bli litt trøblete, tenker å ha TV hjørnet med noe Sonos greier helt til høyre der sittegruppen er markert, og et eget HiFi oppsett midt på. Tenker da rør integrert, en hybrid integrert, eller komponent rør-pre med SS power. Kanskje rundstrålende HT. Skal inn hvitevarer, solskjerming osv ila neste 2-3 uker, men så...
    Må vel også henge noen gardiner i begge ender av stue/kjøkken, 2-3 tepper, +++

    7C93EDBC-341D-4A6F-948F-85E8DC6E6E06.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som en praktisk og bra leilighet det er. Grattis!!
    Rundstrålende høyttaler hvorfor det, det er jo det motsatte av hva man bør ha. Høres morsomt og interessant ut en stund ,men

    Hva er lengde /bredde på stuen, Slukets plassering stemmer med min erfaring om at langevegg og god avstand til sider kan bli bra
    Jeg ville begynt med høyttaler som passer rommet og bygge fremover i kjeden derfra. 50m2 er jo ganske stort, for å slippe å kjøpe store kraftige /dyr forsterker ville jeg sett etter en passe lettdrevet høyttaler (ca 90db/2.8V) IKKE Klipsch!!, tro ikke på tallen deres ,de er hverken lettdrevne eller nøytrale)
    Jeg ville lagt bort tanken om rør i denne omgang, billige rørforsterker kan ikke lage god lyd.. gode trafoer koster pæng

    Hva er billig, total på 5000? 10 000, 20 000?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Stalltips fra en med ca samme layout, fjern døren fra stue til soverom. Hva skal man med motorvei mellom de rommene på bekostning av veggplass?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som en praktisk og bra leilighet det er. Grattis!!
    Rundstrålende høyttaler hvorfor det, det er jo det motsatte av hva man bør ha. Høres morsomt og interessant ut en stund ,men

    Hva er lengde /bredde på stuen, Slukets plassering stemmer med min erfaring om at langevegg og god avstand til sider kan bli bra
    Jeg ville begynt med høyttaler som passer rommet og bygge fremover i kjeden derfra. 50m2 er jo ganske stort, for å slippe å kjøpe store kraftige /dyr forsterker ville jeg sett etter en passe lettdrevet høyttaler (ca 90db/2.8V) IKKE Klipsch!!, tro ikke på tallen deres ,de er hverken lettdrevne eller nøytrale)
    Jeg ville lagt bort tanken om rør i denne omgang, billige rørforsterker kan ikke lage god lyd.. gode trafoer koster pæng

    Hva er billig, total på 5000? 10 000, 20 000?
    Takker!

    Ja, tenkte starte med gode høyttalere, og forsterker type tilpasset deretter. Rundstrålere: kunne tenkt meg lyd som fyller hele rommet, men samtidig OK fokus i godstolen som sluket har tegnet inn. Kan bli vanskelig det kanskje..
    Muligens vært bedre og benyttet Sonos til å fylle hele rommet når behov. Tenkte en Sonos ARC som lydplanke til TV med tilhørende sub, og da er jo veien kort til å smokkke opp flere One f.eks. mot kjøkkensiden. Får tenke litt på den

    Pris på HiFi oppsettet? Tja, Har med meg Naim UnitiQute på nok et flyttelass, samt en gammel NAD fra 2000. Har også noen eldre høyttalere på lur. Dette skal brukes til utforsking. Så blir det å kose seg med Hifisentralens ymse innlegg, anbefalinger, se på finn.no og slikt. Det har jo en tendens til å balle på seg litt, men må prøve å ta det rolig da leiligheten er helt ny og jeg må handle inn og montere stort sett alt. (Hvitevarer, møbler/inventar)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Stalltips fra en med ca samme layout, fjern døren fra stue til soverom. Hva skal man med motorvei mellom de rommene på bekostning av veggplass?
    Mener du å ha soverom,stue,spisestue kjøkken i ett, der er vel å ta det vel langt med åpen romløsning litt langt vel.. om man ikke bor på 12m2 hybel...


    EDIT: tror du mener å bytte dør med vegg og gå via badet??
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Til info: Junior på 15 (som er største driveren for å flytte til nord igjen) har fått det største rommet. Passer også flott mft tenkt lytteposisjon at det er dør på hver side. :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Gleder meg til å følge denne, Britfi.
    Jo takk Atle! Tar nok litt tid før jeg kommer igang/det mer praktiske er unnagjort.
    Lurer på om det finnes like hyggelige HiFi entusiaster her i Bodø, som rundt Oslo området. Slike som deg, som ønsker folk velkommen til å lytte på sine oppsett:)(y)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Slenger meg på anbefalingen om å lage vegg for dør mellom stur og soverom, det handler ikke bare om veggplass, du får også en mye bedre stue å møblere når du fjerner en trafikklinje.
    Bonusen er at det blir lettere å lydisolere soverom fra stue, og soverommet blir så privat og tilbaketrukket som det burde være. Kinderegg.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jo takk Atle! Tar nok litt tid før jeg kommer igang/det mer praktiske er unnagjort.
    Lurer på om det finnes like hyggelige HiFi entusiaster her i Bodø, som rundt Oslo området. Slike som deg, som ønsker folk velkommen til å lytte på sine oppsett:)(y)
    Det skal mye til! :LOL:
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Slenger meg på anbefalingen om å lage vegg for dør mellom stur og soverom, det handler ikke bare om veggplass, du får også en mye bedre stue å møblere når du fjerner en trafikklinje.
    Bonusen er at det blir lettere å lydisolere soverom fra stue, og soverommet blir så privat og tilbaketrukket som det burde være. Kinderegg.
    Æh.. nå så jeg at 15åringen fikk det store soverommet..det kommer ikke til å fungere med mindre du bygger vegger rundt WC
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hehe! Nå er det jo slik at det kun er vi to som skal bruke denne leiligheten (Ihvertfall inntil en ny dame får innpass;) )
    så vi er fornøyd med denne løsningen inntil videre. OG, det skal fokuseres på max chill fremfor stram design. Og selvsagt fritt frem på lyd og bilde fronten. Bare tenke litt på naboene, bassmonstre er aldri populært
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Flyttelasset ankom, etter hundreognoenåtjuemil så fikk vi med de sedvanlige «flyttemerker» på det meste av inventar som har ligget og gnisset mot et eller annet i timesvis. Skulle nok pakket litt bedre. MEN, det viktigste -både TV og litt stereo var like fint og det jeg har testet så langt fungerer. Litt provosorisk, ikke fått hvitevarer osv., men et CocaCola minikjøleskap, vaskemaskin, micro og air fryer er på plass. Og det er nå LYD&BILDE i stua. Det som er koplet opp nå er Naim UQ og B&O Redline. Overrasker igjen med god, behagelig lyd. Så tror jeg dropper Sonos planene til TV og fokuserer på koseanlegget, som skal stå der globusen er.(Som også tegnet inn av Sluket) Må prioritere kjøkkenet nå + konfirmasjon til helgen, legger ved noen bilder. Kom gjerne med innspill! Mtp på hvordan TV anlegget lyder med sin «skjeve» plassering, så tror jeg det blir lett å få go`lyd her:)
     

    Vedlegg

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Da mangler bare oppvaskmaskin (kommer neste uke) og sol/innsyn skjerming (også neste uke, håper jeg)
    Fikk endelig tid til å forske litt med et par forsterkere og 2 sett høyttalere.
    Alle meg var enige med meg alene, om at anlegg lyder klart best der det faktisk står. Det ble hult og spedt midt i rommet på langveggen. Får selvsagt litt forsterket bass pga hjørnet inne i TV-kroken, men allikevel bra balansert lyd. Kommer nok av at vinduet skrår ganske bra utover fra høyttaler mot sofaen, -blir en fin spredning av lyd bakover, og posisjonert midt i sofaen blir avstand til vindu rundt 3m.

    Så, til nytt oppsett: Mtp at det blir TV krok og HiFi samlet i enden, så tenker jeg på noe jeg synes virker som en litt kul løsning; Hva med en god, stille rør-pre.med remote, på gode aktive HT hvor man kan justere litt på bassrespons ift plassering, følsomhet osv.? Slippe lang oppvarming og annet siden det skal funke praktisk til TV lyd også?
    Vet, kan gå for full aktiv løsning med romkorreksjon, integrert streaming osv., men ønsker å beholde det analoge (om jeg kan si det slik) og ha mulighet til å bytte DAC, streamer og pre. Når det er sagt, så hørte jeg på Cabasse Pearl i stereo. Låt veldig bra. De små Akoya er litt kule(runde) men også litt, æææh -plastic og odde. Er vel isåfall mer på Dynaudio XD t.eks.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har gått usedvanlig tregt å få seg noe ny HiFi etter flytting opp til Bodø. Mange grunner til dét.
    Men siden sist så har jeg fått et par Larsen 4.2 i hus, rett fra boden til Larsen. Det synes, men spiller OK.
    Må nok bytte ut disse etterhvert, ikke rette HT for nye leiligheten. Ja, jeg ble advart men måtte bare teste disse, etter gode erfaringer med bla.Duevel og Neat Alpha. Dette blir jo litt midt imellom.

    I går ble det hentet en YBA på posten. Ligget lenge på finn.no, skjønner ikke helt hvorfor, jeg var usedvanlig treg på avtrekkeren selv.
    *Jeg tror jeg faktisk så på akkurat denne ampen hos Lyric i Torggata back in the days.
    Den får knall reviews overalt hvor den har blitt testet, og jeg skjønner hvorfor:) Sjarmerende sak!
    Fikk litt Doxa vibber av lyden, åpen, oppløst og med godt skyv. Ingen støy som brum og hiss. Ingen andre unoter heller (knockknock) og lite sær til å være fransk.

    B18E3E98-F82F-43E3-A569-B72CB7744447.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.430
    Torget vurderinger
    23
    Herlig kåk og knall utsikt! Og for en gangs skyld mulig å få til vettug lyd - de fleste leiligheter (hus også for den saks skyld) er totalt håpløse mht planløsninger for lyd. Arkitektene burde henges ut til spott og spe! :rolleyes::rolleyes:
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takker! Burde legge ut noen nye bilder, de gamle er ikke representative da de ble tatt rett etter overtagelse.
    Litt sjøgløtt, egentlig glad det ikke er mer for fy P.som det blæs her oppe om dagen. Husker ikke at det var såpass, men når man bor 20m fra sjøen så..vinduene blafrer om dagen😄.

    Nå må jeg finne noen HT som passer. Ble veldig fascinert av Hornlyds open baffle kreasjoner, tok kontakt med Pure audio project. Ikke altfor galen pris med Tang Band elementer i topp. Lurer på om det kan svinge i denne kåken?
    Ska nevnes at jeg sikler litt på mindre rør amp, så ønsker uansett noe lettdrevent:)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Begynn med et par Pylon Jasper, så kombinerer du det med en forsterker to your liking.....
    Vil tro at Jasper kan trives med både SS og rør, men med sistnevnte bør du nok gå for en med litt muskler.....

    mvh
    Proffen
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ikke hørt så høy ende av Pylon, men hadde nye Ruby 25 i gamlehuset. Synes det ble FOR mye mellomtone for min smak, og det inntrykket sitter jeg igjen med på flere modeller i Pylon serien.
    I huset, på Doxa, så spilte billighøyttalerene Mission 71 med mye mere substans, fylde, og mer saftig, behagelig lydbilde.
    Sprøtt men sant, ingenting i spec og/eller fysisk dim skulle tyde på dét.
    Liker litt god gammeldags hengekøye på lyden ser du :) Derfor jeg testet Larsen nå, men får de ikke helt til i rommet.
    Prøvd med 3 ulike forsterkere med nok guff og forskjellig plassering. Lyden er også best i ene enden, selv om det blir noe asymmetrisk.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    I Bodø har du jo en hyggelig herremann ved navn @ragwo :)
    Denne tråden har jeg ikke fått med meg, takk for tipset!
    @BritFi
    Du er hjertelig velkommen på kaffe og en lytt til franske plastfendere og noen aktive tyskere. Alltid hyggelig å møte nye likesinnede.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Heisann,

    Takk for dét, veldig hyggelig!

    Er ikke mye til tråd da, -flyttet 3 ganger ila de siste 2 år så det blir liksom aldri ferdigstilt der jeg bor, men veien er jo målet sier folk:)
    Blir fort endringer igjen (Allerede varslet) i disse C19 tider, så fint å pusle litt i «småskala» da og kose seg med musikk under stormfulle kvelder.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.430
    Torget vurderinger
    23
    Takker! Burde legge ut noen nye bilder, de gamle er ikke representative da de ble tatt rett etter overtagelse.
    Litt sjøgløtt, egentlig glad det ikke er mer for fy P.som det blæs her oppe om dagen. Husker ikke at det var såpass, men når man bor 20m fra sjøen så..vinduene blafrer om dagen😄.

    Nå må jeg finne noen HT som passer. Ble veldig fascinert av Hornlyds open baffle kreasjoner, tok kontakt med Pure audio project. Ikke altfor galen pris med Tang Band elementer i topp. Lurer på om det kan svinge i denne kåken?
    Ska nevnes at jeg sikler litt på mindre rør amp, så ønsker uansett noe lettdrevent:)
    OB løsning er genialt nå som du har fått deg leilighet - naboene vil elske deg for det!!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ikke ironi vel, Sluket:?

    Hører i mitt indre og utifra det jeg har lest at OB gir en fin bass med litt schmakk, uten at det blir sub frekvenser som setter naboskap på prøve.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Heisann,

    Takk for dét, veldig hyggelig!

    Er ikke mye til tråd da, -flyttet 3 ganger ila de siste 2 år så det blir liksom aldri ferdigstilt der jeg bor, men veien er jo målet sier folk:)
    Blir fort endringer igjen (Allerede varslet) i disse C19 tider, så fint å pusle litt i «småskala» da og kose seg med musikk under stormfulle kvelder.
    Stormfulle kvelder blir det sannsynligvis nok av i tiden fremover, så hobbyen kan dyrkes og nytes til det fulle. Sender deg en pm angående kaffeslabberas med Antibac attåt, i god Covidånd.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    En liten pakke ankom Bodø i dag. Så da kunne Naimen gå tilbake i HUB/Streaming rollen, og Topping E30 tar seg nå av konverteringen på uklanderlig vis. (y)
    Laget et lite «rack» ut av en opprinnelig hattehylle m/knagger. Kjøpt på Røde Kors butikken her for 200kr, men var 4mm for bred for tenkt plassering.
    Demonterte alt undødig, satt på noen enkle hjul fra C.Ohlson. Slides ut og inn lett for å komme til div.kabling. Funket det:)

    F9B42B97-63ED-4434-9148-4923844D9CA1.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.430
    Torget vurderinger
    23
    Ikke ironi vel, Sluket:?

    Hører i mitt indre og utifra det jeg har lest at OB gir en fin bass med litt schmakk, uten at det blir sub frekvenser som setter naboskap på prøve.
    Ironi nei? På ingen måte. Sånt driver jeg ikke med på nettet, lett å misforstå for sarte sjeler. Dønn seriøst ment - OB er tingen (vi snakker i bassen) hvis en bor i leilighet eller andre boformer hvor det er naboer og normalt ganske lytt. Du slipper den irriterende bassen som forplanter seg gjennom trykksettingen i rommet ved normale høyttalere (kabinetter i ymse former).
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takker:)
    Spennende saker. Bestilles i flatpakke og skal være enkelt å montere også, alt klargjort.
    Får høre hva arbeidsgiver har å fortelle om rikets tilstand neste uke, før man evt.drar kortet.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    her er flatpack`n jeg sterkt anbefaler. ca. €2200 inkl 12 elementer. da må du bytte elektronikk, men absolutt verdt det.

    flatpack.JPG
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Månedens høydepunkt!

    Endelig så kom det på plass lamellgardiner fra Fischer, levert og montert fra Norengros i Bodø.
    Supertrivelig og dyktig montør, perfekt passform nå. Anbefales!
    Og det beste, det ble umiddelbart dempet flutter og refleksjon fra vinduer, og det slo selvsagt veldig positivt ut på lyden.
    Jeg har store vinduer i hver ende av leiligheten, type nesten fra tak til gulv, og begge sider fikk montert slike.
    De er i en type fiberstoff, kan vries&vrenges, byttes etter sesong m.m.

    2875B6EC-B5B3-4B24-BA67-21C8D064ED28.jpeg
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Kom plutselig over min egen tråd, slapt med oppdateringer fra trådstarter gitt.
    Nå blir det fra 2020 leilighet til foreløpig uklart bosted. Det har vært klart at det blir flytting en stund, så det ble aldri «all in» på HiFi her i Bodø byen. Slo meg til ro med YBA, Naim, Topping, og Larsen 4.2.
    Nå er det tatt verdivurdering, foto, 1-års befaring, og det blir det visning ila 1-2 uker. Om det blir salg umiddelbart eller om det tar litt tid blir spennende å se, lenge siden jeg har solgt bolig nordpå. Markedet virker sterkt.
    Spørsmålet nå er uansett hvor mye jeg skal dra med meg sørover. Flyttelass koster mye, og det er fristende å avertere det meste. Også fordi det blir en del slitasje på ting i prosessen. 1200km + setter sine spor på inventar.

    Uansett, gleder meg til å komme sørover igjen, gå i HiFi butikker, handle ny og brukt HiFi med hyggelige entusiaster, ny bolig med nye utfordringer ++.
    :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn