Fra 7.2 oppsett til 2.2...

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Har full hjemmekino og lurer på om jeg skal kun konsentrere meg om 2.1 oppsett. Jeg/vi liker å se på film, men merker at jeg hører mer på musikk og vil da videreprioritere High-End oppsettet i kun 2 kanaler og samtidig frigjøre plass og penger... Vil jeg allikevel få gleden av å se på film på lerret/pj eller blir det helt håpløst?
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
"Welcome to the Club"!
Jeg var i samme dilemma for et par år siden, og bestemte meg for å prioritere musikk ved å optimalisere rom og høyttalerplassering. Har aldri sett meg tilbake, selv om jeg nok av og til savner "trøkket" fra et fullverdig kino-oppsett!
Men det er faktisk til å leve med, i alle fall for min del. Når man en sjelden gang drar i gang en film, så fungerer det helt greit! Synes nå jeg da....
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Filmlyd i 2 kanaler har aldri vært noe problem for min del, men dette er kun snakk om hvordan du selv ønsker å prioritere.
Lytter du mye til musikk, er det ikke tvil om hva du bør gjøre.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Vil man ikke da savne center kanalen?
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Vil man ikke da savne center kanalen?
SENTER HT
Koble senter HT på rød + høyre side og sort - venstre side på 2 kanal forsterkeren ,,,og du har senter(som er i mono) ,passe på og få senter med samme merke/ følsomhet som front HT.
Mvh
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vil jeg allikevel få gleden av å se på film på lerret/pj eller blir det helt håpløst?
Du kan jo satse hardere på 2 kanalsbiten, men kjøpe deg rimeligere souround og senter høyttaler. Har det samme her. kjører full 7.2 til film. Der side og bakhøyttalere består av rester av gamle oppsett og ting jeg har funnet superbillig på finn.no, Senteren er av samme fabrikant som hoved høyttalerene, men en mindre serie. Og jeg er fornøyd med filmlyden. Musikk lyden er jeg svært fornøyd med.

Det eneste jeg gjør når jeg skal se på film, er å flytte kablene fra subwoofer til reciver. Skal du kombinere 2 kanaler og film, så kan det være greit med en forforsterker med hjemmekino inngang.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Retep; Det er sånn jeg har det pdd. Så jeg vil ikke vinne noe på stereobiten i forhold til oppsettet. Det jeg er interessert i er å få ned antall komponenter/ht...
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg var i samme situasjon i feb/mars i år. Skulle flytte fra redet, og var godt vandt med tanke på areal for hjemmekinoen. Ble plutselig litt trangt i ny bule, så etter mye fram og tilbake ble AV-prosessor/effekt, center, og surround solgt. Etterhvert også fronthøyttalerne, da jeg ville opp i kvalitet da det ble litt mer økonomisk oppnåelig med "high-end" i kun to kanaler. Projektor ble lenge brukt med kun to kanaler, men solgt pga. plassmangel. Ser mye på film, men to kanaler av god kvalitet er bra nok for å kose seg! En 60" plasma, og en musikalsk SVS SB1000 til filmbiten gjør ett bra kompromiss. Og sistnevnte fungerer gull til musikk som jo er det anlegget brukes mest til.

To kanaler er mer enn nok til å både snurre vinyl, og nyte en god film eller ti!
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Retep; Det er sånn jeg har det pdd. Så jeg vil ikke vinne noe på stereobiten i forhold til oppsettet. Det jeg er interessert i er å få ned antall komponenter/ht...

Vanskelig å gi noe direkte svar, men om du føler for å gå ned i antall komponenter. Så vil jo det vere det riktige. Jeg har plass til alle komponentene, men hadde i kjøpstidspunktet ikke økonomi til å kjøre samme serie rundt det hele. Derfor er det jeg bruker ulik høyttalerprodusent til side og bakkanaler.

Til musikk, så ville nok jeg personlig beholdt de 2 subbene. Dvs om du synes frontene dine trenger hjelp helt der nede. Om du synes det spiller bedre uten subber på musikk så er det bare å kutte de ut. Om du kjører film i to kanaler med en stereoforsterker så vil du uansett ikke ha LFE sporet tilgjengelig.

Før du selger unna. Prøv å se noen filmer med to kanalsoppsett. med og uten subwoofer(e) og hør hva du syns.

Hvilken prisplasse snakker vi om på utstyret? Om det er dyre ting( la oss si 80.0000kr ) så vil 10.000kr ekstra ( om du selger senter, side, bak og reciever ) kanskje ikke ha så mye å si. Men sitter man med et 15000kr anlegg, så vil 5000kr ofte bety at man kan gå opp en eller to klasser på komponentene. Håper du forstår hva jeg mener.

Etter å ha sett film oppe på rommet, med Projektor og lerret og 7.2 og HD lydspor. SÅ synes jeg 2.2 til film rett og slett blir kjedelig. Men 2.2 er bedre enn lyd fra fra et billig surround system. Har hatt det også.

Det handler vel mest om prioritering dette her. Hva du er villig til å ofre?
2.2 kanals oppsett er vel ofte best på 2 kanals musikk
7.1 oppsett er ofte best på film.
2.2 oppsett er ofte bedre på film, enn 7.1 oppsett er på musikk. Om vi sammenligner samme sum penger i begge oppsettene, jeg føler dog at jo høyere krone potten er, jo mindre vil forskjellene være.

Men dette går nok mest på at i et 2 kanals oppsett, har du ingen romkorreksjon. Og man har bedre og bedre romkorreksjon når man går gradene opp i pris på reciver biten. Om man snakker om en felles stue ( med samboer ) der man ikke får behandlet rommet akustisk eller satt HT og sitteposisjon der det låter best. SÅ er jeg faktisk villig til å si at en hjemmekino reciver totalt sett, vil gi bedre lyd for pengene, enn en likt prisa stereo forsterker.

Har du derimot et eget rom der du har fri tilgang til å plassere HT og sitteposisjon etter hvor det låter best. Så er det ingen tvil om at en 2 lanals forsterker vil være bedre på musikk.

Blir vel hudfletta av dette innlegget, men det er bare hva jeg tror.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Sist redigert:

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Retep; Det er sånn jeg har det pdd. Så jeg vil ikke vinne noe på stereobiten i forhold til oppsettet. Det jeg er interessert i er å få ned antall komponenter/ht...

Vanskelig å gi noe direkte svar, men om du føler for å gå ned i antall komponenter. Så vil jo det vere det riktige. Jeg har plass til alle komponentene, men hadde i kjøpstidspunktet ikke økonomi til å kjøre samme serie rundt det hele. Derfor er det jeg bruker ulik høyttalerprodusent til side og bakkanaler.

Til musikk, så ville nok jeg personlig beholdt de 2 subbene. Dvs om du synes frontene dine trenger hjelp helt der nede. Om du synes det spiller bedre uten subber på musikk så er det bare å kutte de ut. Om du kjører film i to kanaler med en stereoforsterker så vil du uansett ikke ha LFE sporet tilgjengelig.

Før du selger unna. Prøv å se noen filmer med to kanalsoppsett. med og uten subwoofer(e) og hør hva du syns.

Hvilken prisplasse snakker vi om på utstyret? Om det er dyre ting( la oss si 80.0000kr ) så vil 10.000kr ekstra ( om du selger senter, side, bak og reciever ) kanskje ikke ha så mye å si. Men sitter man med et 15000kr anlegg, så vil 5000kr ofte bety at man kan gå opp en eller to klasser på komponentene. Håper du forstår hva jeg mener.

Etter å ha sett film oppe på rommet, med Projektor og lerret og 7.2 og HD lydspor. SÅ synes jeg 2.2 til film rett og slett blir kjedelig. Men 2.2 er bedre enn lyd fra fra et billig surround system. Har hatt det også.

Det handler vel mest om prioritering dette her. Hva du er villig til å ofre?
2.2 kanals oppsett er vel ofte best på 2 kanals musikk
7.1 oppsett er ofte best på film.
2.2 oppsett er ofte bedre på film, enn 7.1 oppsett er på musikk. Om vi sammenligner samme sum penger i begge oppsettene, jeg føler dog at jo høyere krone potten er, jo mindre vil forskjellene være.

Men dette går nok mest på at i et 2 kanals oppsett, har du ingen romkorreksjon. Og man har bedre og bedre romkorreksjon når man går gradene opp i pris på reciver biten. Om man snakker om en felles stue ( med samboer ) der man ikke får behandlet rommet akustisk eller satt HT og sitteposisjon der det låter best. SÅ er jeg faktisk villig til å si at en hjemmekino reciver totalt sett, vil gi bedre lyd for pengene, enn en likt prisa stereo forsterker.

Har du derimot et eget rom der du har fri tilgang til å plassere HT og sitteposisjon etter hvor det låter best. Så er det ingen tvil om at en 2 lanals forsterker vil være bedre på musikk.

Blir vel hudfletta av dette innlegget, men det er bare hva jeg tror.
Det er i et eget lytterom. Opsettet er T+A Criterion tci-2e (93000,-) T+A 1560 effekt (40000,-) og Atoll Pre 300 (17000,-) i sammen med onkyo Tx-nr709. Har i tilleg klipsch RF-3mk2 + center og B&w thx surround. Jeg kan switche på effektforsterkeren mellom to ht derfor har jeg valgt det sånn. Da har jeg Klipsch i hjemmekino og High-End i stereo via mine kjære T+A gjennom samme effekt. Sub trenger jeg forsåvidt ikke gjennom T+A da de går mer en dypt nok i bassen (transmisjon) samtidig som de er knallhard i dynamikken, så har aldri brukt sub til musikk. Om jeg vil miste mye info i forhold til film er en annen sak. Alt dette er satt opp mot dreamscreen 106" og Benq pj. Jeg kunne godt tenkt meg å viderutviklet foto interessen min og heller gjøre litt plass til et lite studio i kombinasjon...
 
Sist redigert:

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Selv har jeg Parasound P5 forforsterker og Rotel 2 kanals effekt. Dette tar seg av "high-end" på musikk. Skal jeg se film, så går signalet fra BD spilleren til Reciever (som tar seg av senter og bakhøyttalere) og videre til P5 (som har bypass og sub utgang). Du trenger verken å stille volum eller bytte sub kabel, da P5 ordner alt.
Som Retep, nevnte, så kan du få tak i reciever, senter og surroundhøyttaler til kjempe billig penge på brukten, og dermed beholde gleden på på film og musikk.
Jeg ville seriøst vurdere P5, da denne har reddet film/musikk biten hos meg uten at jeg må bytte kabler osv.. Sykt bra er den også. Dette svaret gjelder jo kun om du vil ha i pose og sekk. Film kan bli meget bra i 2 kanaler uten sub. Men uten sub og resten av surround høyttalerene, så blir det ingen KINO-opplevelse. Selv er jeg meget fornøyd med MANGE bokser. Lykke til:cool:
 
Sist redigert:

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Selv har jeg Parasound P5 forforsterker og Rotel 2 kanals effekt. Dette tar seg av "high-end" på musikk. Skal jeg se film, så går signalet fra BD spilleren til Reciever (som tar seg av senter og bakhøyttalere) og videre til P5 (som har bypass og sub utgang). Du trenger verken å stille volum eller bytte sub kabel, da P5 ordner alt.
Som Retep, nevnte, så kan du få tak i reciever, senter og surroundhøyttaler til kjempe billig penge på brukten, og dermed beholde gleden på på film og musikk.
Jeg ville seriøst vurdere P5, da denne har reddet film/musikk biten hos meg uten at jeg må bytte kabler osv.. Sykt bra er den også. Dette svaret gjelder jo kun om du vil ha i pose og sekk. Film kan bli meget bra i 2 kanaler uten sub. Men uten sub og resten av surround høyttalerene, så blir det ingen KINO-opplevelse. Selv er jeg meget fornøyd med MANGE bokser. Lykke til:cool:
Les tråden en gang til... :). Det er sånn jeg har det... Men vil gå ned på antall bokser.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Selv har jeg Parasound P5 forforsterker og Rotel 2 kanals effekt. Dette tar seg av "high-end" på musikk. Skal jeg se film, så går signalet fra BD spilleren til Reciever (som tar seg av senter og bakhøyttalere) og videre til P5 (som har bypass og sub utgang). Du trenger verken å stille volum eller bytte sub kabel, da P5 ordner alt.
Som Retep, nevnte, så kan du få tak i reciever, senter og surroundhøyttaler til kjempe billig penge på brukten, og dermed beholde gleden på på film og musikk.
Jeg ville seriøst vurdere P5, da denne har reddet film/musikk biten hos meg uten at jeg må bytte kabler osv.. Sykt bra er den også. Dette svaret gjelder jo kun om du vil ha i pose og sekk. Film kan bli meget bra i 2 kanaler uten sub. Men uten sub og resten av surround høyttalerene, så blir det ingen KINO-opplevelse. Selv er jeg meget fornøyd med MANGE bokser. Lykke til:cool:
Les tråden en gang til... :). Det er sånn jeg har det... Men vil gå ned på antall bokser.
Parasound P5 (dac/pre/riaa/øretelefonforsteker) - T/A effekt - T/A høyttalere ;D
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Selv har jeg Parasound P5 forforsterker og Rotel 2 kanals effekt. Dette tar seg av "high-end" på musikk. Skal jeg se film, så går signalet fra BD spilleren til Reciever (som tar seg av senter og bakhøyttalere) og videre til P5 (som har bypass og sub utgang). Du trenger verken å stille volum eller bytte sub kabel, da P5 ordner alt.
Som Retep, nevnte, så kan du få tak i reciever, senter og surroundhøyttaler til kjempe billig penge på brukten, og dermed beholde gleden på på film og musikk.
Jeg ville seriøst vurdere P5, da denne har reddet film/musikk biten hos meg uten at jeg må bytte kabler osv.. Sykt bra er den også. Dette svaret gjelder jo kun om du vil ha i pose og sekk. Film kan bli meget bra i 2 kanaler uten sub. Men uten sub og resten av surround høyttalerene, så blir det ingen KINO-opplevelse. Selv er jeg meget fornøyd med MANGE bokser. Lykke til:cool:
Les tråden en gang til... :). Det er sånn jeg har det... Men vil gå ned på antall bokser.
Parasound P5 (dac/pre/riaa/øretelefonforsteker) - T/A effekt - T/A høyttalere ;D
Jeg ser den, men har Atoll Pr-300 som fyller skoene (og sikkert vel så det) :) som Parasound ville gjort. Hvis den skal byttes, skal den byttes i T+A sin egen Pre... Ellers skjønner jeg entusiasmen for p5 da det er et godt "value" produkt.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Selv har jeg Parasound P5 forforsterker og Rotel 2 kanals effekt. Dette tar seg av "high-end" på musikk. Skal jeg se film, så går signalet fra BD spilleren til Reciever (som tar seg av senter og bakhøyttalere) og videre til P5 (som har bypass og sub utgang). Du trenger verken å stille volum eller bytte sub kabel, da P5 ordner alt.
Som Retep, nevnte, så kan du få tak i reciever, senter og surroundhøyttaler til kjempe billig penge på brukten, og dermed beholde gleden på på film og musikk.
Jeg ville seriøst vurdere P5, da denne har reddet film/musikk biten hos meg uten at jeg må bytte kabler osv.. Sykt bra er den også. Dette svaret gjelder jo kun om du vil ha i pose og sekk. Film kan bli meget bra i 2 kanaler uten sub. Men uten sub og resten av surround høyttalerene, så blir det ingen KINO-opplevelse. Selv er jeg meget fornøyd med MANGE bokser. Lykke til:cool:
Les tråden en gang til... :). Det er sånn jeg har det... Men vil gå ned på antall bokser.
Parasound P5 (dac/pre/riaa/øretelefonforsteker) - T/A effekt - T/A høyttalere ;D
Jeg ser den, men har Atoll Pr-300 som fyller skoene (og sikkert vel så det) :) som Parasound ville gjort. Hvis den skal byttes, skal den byttes i T+A sin egen Pre... Ellers skjønner jeg entusiasmen for p5 da det er et godt "value" produkt.
Har selv hatt flere T/A høyttalere og elektronikk. Veeeldig bra saker :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Med det 2 kanals oppsettet. Og salg av kino delen på utstyr siden. Så tror jeg ikke at de pengene du får for det vil gi noen nevneverdig forskjell i kvaliteten. Kanskje en bedre dac eller avspiller. Og igjen så kommer det mye an på hva du har fra før.

Jeg må si at jeg liker fortsatt film best fra multikanal, selv om det er prioritert laaaaangt ned i pris i forhold til 2 kanalssystemet. Og kun satt sammen av rester av gamle oppsett jeg ikke har fått solgt.
 

hygenhygen

Medlem
Ble medlem
20.06.2010
Innlegg
37
Antall liker
8
Har full hjemmekino og lurer på om jeg skal kun konsentrere meg om 2.1 oppsett. Jeg/vi liker å se på film, men merker at jeg hører mer på musikk og vil da videreprioritere High-End oppsettet i kun 2 kanaler og samtidig frigjøre plass og penger... Vil jeg allikevel få gleden av å se på film på lerret/pj eller blir det helt håpløst?
Det er en smaksak

Du mister kinolyden (surround) og får stereo

Avspiller du lyd med 0.1 spor (4.1....5.1....6.1....7.1) mister du LFE (dypbass) ved stereo oppsett

Ved all 4.0...4.1...5.0...5.1...6.0...6.1...7.1 lyd vil...


Surround side og surround back lyd legges til høyre venstre høyttaler (venstre side til venstre og motsatt)

DRC (Dynamic range compression) aktiveres og man mister de kraftige effektlydene (lyden blir flat som ved en cd avspilling)
Det vil si at høye smell og andre effektlyder dempes (dB) fra surroundkanalene når lyden skal avspilles som stereo

Center lyden legges til både høyre og venstre høyttaler i stereo (mono center vil bli helhetlig (-dB fra DRC) sendt til begge høytalere i stereo oppsett)


Noen ganger blir dialog for lav ved enkelte surround til stereo som kan ha noe med den som har encodet lyden og innstillinger til
dialnorm ved downmix


Noen downmix til stereo kan også være laget når man produserte lyden til platen og kan variere i hvor bra den er ...i Dolby ThrueHD er det plass til 2 ferdige downmix spor (andre codec downmixes altid i spiller eller reciver...alt etter man selv ønsker)

Det er to helt ulike måter og oppleve lyd (surround/stereo) så man får selv velge hva man liker
(fordelen med surroundoppsett er at man kan spille stereo også.....med stereo blir det bare stereo)

Om gleden også omhandler bit/kHz så vil stort sett din surround på disc avspillt som stereo komme ut som 16 bit 48 kHz om du dropper HDMI til en reciver eller ikke bruker analoge stereo utgangene på en BD spiller

Nå er det ikke alle bd spillere/recivere som beholder en surround downmix til stereo med høy bit/kHz selv ved HDMI som overføring men fleste gjør det
 
Sist redigert:
Topp Bunn