Fra 110V til 230V

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Er det en komplisert (les: dyr) affære å konvertere en forsterker fra 110V 60Hz til 230V 50Hz?

Vennlig hilsen
Tommy

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.340
Sted
Nadadouro, Portugal
Må vel være til 240 volt. Noen ganger er komponenten forberedt på dette, da kan ledningene flyttes på trafoen og man skifter til en annen type sikring. Nettbrønnen kan stadig brukes bare man skifter til korrekt støpsel i andre enden tror jeg.
Ellers spør fabrikanten hvis du kan.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Noen forsterkere kan kobles om internt. Hvis ikke, er det snakk om hvor kraftig forsterkeren din er. En 230-110 trafo koster ikke så meget, men velger du for liten vil den kunne begrense dynamikken i forsterkeren din ved kraftige pådrag. 60hz og 50 hz betyr vanligvis ikke noe bortsett fra på platespillere som har hastigheten korrigert etter nettfrekvensen. Priser på denne type trafoer er fra 1000,- lappen og oppover. Noen kan brumme litt, og dette må også taes i betraktning.

Samleren

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Hei.
Er det en komplisert (les: dyr) affære å konvertere en forsterker fra 110V 60Hz til 230V 50Hz?

Vennlig hilsen
Tommy
Tja, det kommer an på forsterkeren. Gjelder det en forsterker med en konvensjonell strømforsyning, dvs med transformator, har mange forsterkere mulighet for å koble om fra 110V 60Hz til 230V internt på primærsiden i trafoen. Finnes ikke denne muligheten i konstruksjonen, må du bytte transformator og det kan være relativt kostbart. Alternativt kan man kjøpe en ekstern trafo fra 230V til 110V, men dette kan også bli en dyr affære hvis forsterkeren trekker mye strøm.

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Jeg lurer på å kjøpe en brukt Audible Illusions Modulus 3A fra andre siden av atlanteren. Tror jeg har lest et sted at dette skulle være en enkel jobb (for dem som kan det) ;D ;D. De er ikke så ofte til salgs her brukt, og den som var her på sentralen for noen uker siden, finner jeg ikke igjen :mad:.. Noen andre var vel raskere og heldigere.

Vennlig hilsen
Tommy

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg lurer på å kjøpe en brukt Audible Illusions Modulus 3A fra andre siden av atlanteren. Tror jeg har lest et sted at dette skulle være en enkel jobb (for dem som kan det) ;D ;D. De er ikke så ofte til salgs her brukt, og den som var her på sentralen for noen uker siden, finner jeg ikke igjen :mad:.. Noen andre var vel raskere og heldigere.

Vennlig hilsen
Tommy
Hvorfor ønsker du egentlig enn AI M3A?
Har du prøvd en slik hos deg selv?
Bare spør siden jeg selv har eid en slik og syntes egentlig ikke den var noe særlig til tess....
Men har du prøvd og den matcher ditt anlegg bra så er mine meninger selvfølgelig helt uvesentlige ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare sånn fra sidelinjen; jeg har ikke mye personlig erfaring, men har da visserlig plukket opp at andre med erfaring har rapportert med betydelig overbevisning at trafo 230-110V ikke er noen gunstig løsning lydmessig..

Mvh Vidar P

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Burde ikke denne virke som "nettfilter" bare den er stor nok? Mulig du har rett men jeg mener å ha hørt motsatt?

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Du får vel også kjøpt konvertere, men disse passer kanskje bedre til komponenter som drar mindre strøm..............

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
171
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Kjørte min BAT VK-31SE med 115/230 V trafo en periode før jeg fikk konvertert. Hørte ikke forskjell "før og etter".

På BAT'en måtte jeg forøvrig bytte begge inngangstrafoene, ikke billig siden jeg fikk gjort det av BAT, men greitt med originaldeler etc.
På BAT effekttrinn er derimot primærsiden utstyrt med mulighet for valg av spenning.

50/60 Hz spiller ingen rolle for pre-ampen.

Har også hatt en Audible Illusion, linjetrinnet L1. Og hadde M3 på lån.
Jeg syntes det var gode trinn, men mye kommer selvfølgelig an på matching og hva slags preferanser du ellers har.
De "gamle" AI hadde ikke fjernkontroll, og det var separate volumkontroller for venstre og høyre kanal. Pot'ene var en svakhet, synes jeg å huske........Og på svært følsomme høyttalere (som f.ex. horn) støyer trinnet for mye......
Vær OBS på at disse preampene er særdeles "kilne" mht rør, hold deg langt unna rør som kan ha en tendens til å være mikrofoniske!

RIAA-triinet i M3A er forøvrig kjent for å være "made in heaven" (for ikke å si "made by John Curl"..............)

Mvh

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Flere firmaer som leverer til begge markeder bruker dobbeltspoletrafoer. Ser det ganske greit på at det går ut fire ledninger fra trafoen og til strøminntak. Til det amerikanske marked koples de i parallell og til det europeiske koples de i serie. Det er ganske enkelt kun å kople om to ledninger. Har selv gjort det bl.a med Naim som har brukt dette.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.732
Sted
Holmestrand
Vær også klar over at trafoer for 60 Hz ofte har mindre jern i kjernen som derfor blir varmere. Dette kan føre til vesentlig høyere temperatur i viklingene. Noe som etter hvert kan føre til at isolasjonen til slutt bryter sammen.

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
230
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Hifi utstyr som er så underdimensjonert i utgangspungtet er ikke noe å ha likevel

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.732
Sted
Holmestrand
Det er ikke underdimensjonert, det er dimensjonert for en annen virkelighet, nemlig 110 V og 60 Hz.
Når slikt utstyr blir flyttet til de driftsforhold vi tilbyr bør man ha det i bakhodet. Saken forlanger uansett en tilpasning på en eller annen måte, og det beste vil selvfølgelig være ny trafo hvis det ikke er mulig å koble om. Trafoer som kan omkobles er ofte tatt høyde for 50 Hz.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det er ikke underdimensjonert, det er dimensjonert for en annen virkelighet, nemlig 110 V og 60 Hz.
Når slikt utstyr blir flyttet til de driftsforhold vi tilbyr bør man ha det i bakhodet. Saken forlanger uansett en tilpasning på en eller annen måte, og det beste vil selvfølgelig være ny trafo hvis det ikke er mulig å koble om. Trafoer som kan omkobles er ofte tatt høyde for 50 Hz.
Tja, uten at jeg skal påberope meg inngående kunnskap på området så er mitt klare inntrykk av at i alt litt dyrere utstyr ihvertfall så er trafoer såpass overdimensjonert at jeg overhodet kan fatte at dette skal være noe problem.
Men at det finnes utstyr hvor dette allikevel kan forekomme er nok mulig. Dog sannsynligvis bare på rimeligere utstyr.....

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Trafoer som er  viklet for både 115/230 Volt er selvsagt også konstruert for både hhv. 60 og 50 Hz.   Det er jo en entydig sammenheng mellom spenning og frekvens i de markedene som benytter disse 2 variantene.  

Ole

Topp Bunn