Fotball sett fra mitt ståsted...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Jeg kan styre min begeistring for fotball som spill i seg selv, i alle fall i den forstand mange betrakter dette spillet hvor 20 spillere løper etter en lærkule og to andre står i hver sin ende og vokter et bur. Men selv om spillet i seg selv er ganske primitivt og artisteri og prestasjoner med lærkula ikke interesserer meg i det hele tatt, så er jeg likevel veldig fascinert og ikke minst engasjert i dette spillet og alt som ligger bak.

Jeg kan se en fotballkamp, f.eks. mellom Real Madrid og Barcelona, Brasil mot Argentina for den saks skyld. Uten at det interesserer meg overhode, selv det andre anser som et fyrverkeri av en fotballkamp med masse artisteri og gode driblinger samt skudd i stenger og tverrligger interesserer med like lite som å se maling størkne. Selv en kamp som ender 4-5 mellom to stormakter er en kjedelig forestilling å betrakte.

Først når man har et forhold til ett av lagene som har spillere som løper etter denne lærkula, blir spillet interessant. Jeg er i den heldige situasjon at jeg har tre favorittlag, og dem er spennende å følge. To av dem er klubblag, og det siste er det Norske landslaget eller "Drillos" som mange liker å kalle dem.

Og da blir det vannvittig spennende, selv en 0-0 kamp som ikke inneholder en hel masse artisteri og tekniske begivenheter, men som heller er en knokkelkamp på noe som ligner mer på en potetåker enn et parkettgulv blir da en nervepirrende affære med all verdens følelser som røsker tak i enn og kjører jojo med adrenalinnivået samt pulsfrekvensen.

Jeg følger med som klistret jeg, når mine lag spiller, eller noen av deres farligste rivaler for den saks skyld - da er det spennende og ikke minst interessant. Alt annet kan godt gå meg hus forbi uten at det er interessant i det hele tatt, et VM uten Norge som deltager betyr at det er mer interessante program å betrakte på TV.

---

Jeg er som sagt veldig fascinert av hvordan fotball kan påvirke mennesker, dog på forskjellig vis, alle følelsene som ligger bak denne maktkampen det er å forsøke ved samspill å fungere best mulig så man får de resultater man vil oppnå.

Men hvordan skal vi så analysere disse resultatene? Hva er gode prestasjoner, og ikke minst hva er dårlige prestasjoner?

Jeg liker å se det slik at et resultat alltid må vurderes sett i lys av de ressurser en fotballklubb rår over. Altså sier det seg selv, at de tre klubbene som imponerer meg minst her i Norge er følgende klubber; Brann, VIF og Strømsgodset. (Jeg skal siden begrunne akkurat dette). Jeg holder forøvrig med ingen av de tre nevnte lagene. Hva kommer til klubber som imponerer meg med sine resultater, kan jeg nevne klubber som; Rosenborg, Sogndal og dels også Lillestrøm. (Jeg skal siden også begrunne akkurat dette).

For å forstå hvorfor jeg ser det slik, må man først se på hva ressurser er. Vi snakker ikke da bare om økonomi, altså handlefrihet eller manglende frihet til akkurat dette. Jeg vil gjerne bruke et lag som imponerer meg kraftig for å belyse dette, nærmere bestemt det norske landslaget.

Drillo sine resultater er smått utrolige med tanke på alt man kan forvente, kanskje ikke så rart når man ser ressursene Drillo mangler, som andre landslag har til sin disposisjon.

Det sier seg selv, et land med 50 millioner innbyggere har større ressurser enn et land med bare 5 millioner innbyggere med tanke på tilgang til spillere. Men ikke bare det, vi er også fødd med ski på bena og lever i en steinrøys hvor vi er innsnødde halve året, andre har plenen utenfor stort sett hele året og kan løpe ut i shorts og leke med fotballen når dem enn skulle ønske dette... Forholdene her i landet ligger derfor ikke til rette for at vi skal utvikle de mest tekniske spillerene verden har sett, i alle fall ligger det ikke like godt til rette for dette.

Således er det også med klubblag, dem har større eller mindre tilgang på ressurser alt etter som. La meg ta Brann som et eksempel, en klubb som driver ressursmissbruk heller enn å forvalte resurser på en god måte. Derfor underpresterer dem i aller høyeste grad, og ingen kan si seg videre imponert av hva dem presterer. Det samme gjør seg gjeldene for VIF og Strømsgodset også.

Brann skulle vært etablert i toppen av norsk fotball, det viser statistikk at dem IKKE er, prestasjonene deres swinger heftigere enn en ballerina på dansegulvet. Grunnene til at dem skulle vært det etablerte topplaget dem tydelig ikke klarer å etablere seg som er følgende. Brann er en av landets største klubber, den ledende klubben i sin region (som forøvrig er tett befolket). Dem har således rikelig tilgang på talenter, dessuten vil jo gjerne de unge og håpefulle komme til en av storklubbene heller enn noen av de små - det er en kjemperessurs for Brann. At klubben også har mange tilhengere, flere enn de fleste, og er en klubb fra norges andre største by er sågar en ressurs i seg selv. Supporterene er sågar mer lidenskaplige enn de fleste, og mer villig enn mange andre lags supportere til å støtte sitt lag. Dessuten er Brann vinnere på sponsormarkedet i forhold til de mindre klubbene, sponsorene får på ingen måte like mye igjen for å sponse f.eks. Tromsø som dem får for å støtte Brann som også oftere omtales i media.

Alt ligger således til rette for Brann. Likevel må de alt for mange år se opp til mye mindre klubber uten de samme ressursene, som rett og slett presterer bedre. Da er noe alvorlig galt, og det gjennomsyrer hele klubbkulturen (eller mangel på kultur om man vil). Få klubber har styrer som sparker flere, sågar OPPOVER i systemet har dem prestert å sparke folk (forstå det dem som makter det, jeg vet det er spinnvilt) - som om sparking er løsningen på et problem som skyldes klubbkulturen og styret heller enn trenerene som har fått fyken. Men lærer dem av historiene?

Alle vet at RBK har prestert, sågar ble dem bedre og bedre ute i Europa. Nei da, jeg er ikke RBK tilhenger, men du verden jeg må jo beundre det dem har fått til likevel. Derfor har jeg tatt med lille Sogndal som et eksempel på et lag som imponerer i alle fall meg, dog sett i lys av hva man skal kunne forvente av dem. Nå kommende sesong skal laget fra det lille stedet med 3108 innbyggere spille i eliteserien igjen, og det er ikke for første gang de er i det gjeveste selskapet. Dessuten har dem vært et topplag i førstedivisjon i mange år, tiår... Selv det siste er mer enn hva jeg kan forvente av dem, så noe sier meg at dem gjør veldig mye riktig og således fortjener sine resultater. Forventer ikke at dem skal vinne i tippeligaen, men med en nøktern drift som dem har så er det jaggu en prestasjon om dem klarer å holde seg i eliteserien, da skal jeg bøye meg i støvet for dem og bli imponert som bare det av den prestasjonen.

Slik må nødvendigvis fotball sees, om man skal yte bedømmelsen av prestasjoner eller manglende sådan et visst snev av rettferdighet.

Stabilitet viser seg over perioder, alle lag kan over eller underprestere enkeltår eller i perioder - således kan å se på en sesog i seg selv fortelle noe som er litt missvisende for helheten men dog bare viser en del av denne.

Brann har prestert jevnt dårlig de siste 20 årene sett under ett, Sogndal har gjort det desto imponerene, Og Drillo med vårt landslag, mannen er intet mindre enn genial og eier en fotballforståelse få kan vise maken til.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.244
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hva er poenget med innlegget ditt?

Det er jo bare selvfølgeligheter.


Mvh
Christian som prøver å forstå.
 

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
434
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
Det norske fotballandslaget interesserer meg like mye som det nordkoreanske landslaget i rytmisk sportsgymnastikk, dvs. ikke i det hele tatt. Det samme gjelder forøvrig alle andre fotball lag.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Jeg følger resonnementet ditt et stykke på vei, men ikke når det gjelder Strømsgodset. Hva er det med det laget og ressurssløsing kontra f.eks. RBK.

Dessuten er det jo noe av sjarmen at økonomiske muskler kun er en del av pakka som gjør et strålende fotballag.

Roy
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
R.E.S. skrev:
Jeg følger resonnementet ditt et stykke på vei, men ikke når det gjelder Strømsgodset. Hva er det med det laget og ressurssløsing kontra f.eks. RBK.

Dessuten er det jo noe av sjarmen at økonomiske muskler kun er en del av pakka som gjør et strålende fotballag.

Roy
Heldigvis.

Er det noe jeg ikke har sansen for, så er det kjøpt suksess heller enn den som er dyrket frem av målrettet og godt arbeid. Jeg blir fascinert hver eneste gang den lille med beskjedne ressurser på alle måter, slår den store med til sammenligning omfattende ressurser. Dog ser jeg at noen klubber i en spesiell situasjon må handle utenfra, ta f.eks. FC Kjøbenhavn i Danmark og til dels RBK også som vil forsøke å satse litt ute i Europa. Dem er i en særstilling i forhold til andre lag i Norden og kan derfor vanskelig dyrke frem talenter til det formålet selv.

Dog har begge klubbene i seg selv kommet i den situasjon som dem har, grunnet at dem har jobbet seg opp til å bli Nordens to ledende lag. Det kunne like gjerne ha vært VIF og FCK Gøteborg som var i den posisjonen, er altså suksess som har satt to nevnte i en særstilling i første omgang. Således er det også for enkeltklubber i andre mindre ligaer, der man finner ett eller to lag som satser ut over sine ligaer og derfor har en noe bedre stall og et annet budsjett som ikke nødvendigvis virker rettferdig i ligaene dem spiller - i mange serier ser man at slike lag dominerer og gjør selve seriene mindre spennende enn hva dem kunne ha vært.

I alle fall koste jeg meg, de årene RBK sleit, synes nemlig de hadde dominert vell mye og som sagt er jeg supporter av en ganske annen klubb og således må jeg jo misslike RBK suksess selv om jeg beundrer nettopp denne.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Tja, første innlegg minner meg litt om enkelte HD-fans som hardnakket påstår å være de eneste sanne motorsykkelentusiaster, men som med fineste husflid syr de samme merkene på skinnvesten om hvor individualistiske de er som alle de andre i klubben, og som bruker mer tid på å kritisere andres valg av sykkel enn å kjøre egen. Identitetskrykker heter det visst.

Selv er jeg nok mer glad i fotball enn i begge de to lagene (begge tilfeldigvis rødkledde) jeg har holdt med siden barndommen.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Synes det var litt vel mange direkte feil i åpningsinnlegget.....

mvh
Proffen
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
fotball sett fra mitt ståsted er høyst subjektiv, holdt med 2 lag siden barnsben av som jeg mener er en selvfølge for enhver entusiast :) har opplevd å være ballgutt på den enes hjemmearena og det var artig
samtidig har det vært artig å følge ett lag igjennom årene fra svært magre år og til den suksessen de har hatt de siste 20 år
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Stort sett enig i hva du skriver JH.

Jeg håper Bergen, Drammen, Stavanger og Oslo får stabilt gode lag som hevder seg i toppen jevnt og trutt.. det har vært merkelig "ujevnt" lenge for disse, og de bør være med å kjempe i toppen hvert år... (i Bergen får jo INGEN tiden som trengs til å skape et topplag.. .. de er jo gærne over there..)

Og Sogndal har fått til MYE mer enn de burde, så der er det helt klart en veeldig bra kultur!

Når det er sagt så er jo litt av grunnen til at vi liker fotball at den er "rund" som de sier.. man vet aldri hvordan det går og derfor er det litt spennende.. Når til og med lille LIVERPOOL kan slå Chelski så vitner jo det om at ALT kan skje :D ;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Doc.G skrev:
Det norske fotballandslaget interesserer meg like mye som det nordkoreanske landslaget i rytmisk sportsgymnastikk, dvs. ikke i det hele tatt.
NEI NÅ!!! Jeg må få protestere. :mad:

Som erklært og bevisst mannsgris, og stolt av det! 8) må jeg bare få protestere. Rytmisk sportsgymnastikk ( for damer, kun for damer! ) er strålende underholdning. Sporten er på mange måter uinteressant, men damene mann, DAMENE! :D Kan se på dette i lang tid uten å bli lei. ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.214
Brasse skrev:
Sogndal har 7055 innbyggarar.
Da kan de jo fylle opp 1/3 av Lerkendal når Sogndal spiller her...
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Da er vel 80% av disse studenter ?

;) (neida, reagerte litt på tallet sjøl.. 3108 er vel som øvre årdal omtrent, og Sogndal må jo ha fleire innbyggera enn det? oder was? kanskje han har eit gammalt 20 binds leksikon i bokhylla) ;)

Brasse skrev:
Sogndal har 7055 innbyggarar.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Sjekk wikipedia, jeg viste til bygda, ikke kommunen.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
Hvis Norge skulle komme i den situasjonen at de skulle spille VM-finale mot Brasil på løkka rett borti skogholtet her (Riis-sletta) så er det mulig jeg hadde ruslet bor for å kikke litt.
Jeg har sett en fotballkamp på TV i hele mitt liv. Til mitt forsvar så var jeg overstadig beruset i gjerningsøyeblikket. Det var en etter sigende "storkamp" en St.Hansaften for mange år siden.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.214
I kveld var fotball fryktelig kjedelig, fra mitt ståsted. Bortsett fra at jeg satt i sofan vel og merke, og så Norge-Polen 0-1.
 

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
434
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
Spiralis skrev:
Doc.G skrev:
Det norske fotballandslaget interesserer meg like mye som det nordkoreanske landslaget i rytmisk sportsgymnastikk, dvs. ikke i det hele tatt.
NEI NÅ!!! Jeg må få protestere. :mad:

Som erklært og bevisst mannsgris, og stolt av det! 8) må jeg bare få protestere. Rytmisk sportsgymnastikk ( for damer, kun for damer! ) er strålende underholdning. Sporten er på mange måter uinteressant, men damene mann, DAMENE! :D Kan se på dette i lang tid uten å bli lei. ;D

Jeg må bare innrømme at jeg kom til samme konklusjon to minutter etter at jeg postet innlegget ;D
 
Topp Bunn