Sport, sykkel og trening Fotball landslaget en fiasko?

N

nb

Gjest
Det jeg finner kanskje mest fascinerende er at det er mulig å ha spillt fotball omtrent hele livet, men likevel åpenbart ikke inneha basale ferdigheter som å kunne føre ballen uten å se på den, slå en pasning som treffer medspiller eller ta i mot ballen i en litt presset situasjon. Eller slå en corner eller et frispark som treffer sånn noenlunde der det var tiltenkt og i alle fall kommer seg forbi muren.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Siden Drillo tok over har Norge spilt 14 kvalikkamper, vunnet 7, 3 uavgjort og 4 tap. Det er fremragende bra med tanke på hvilke spillere han har å rutte med.
Så lenge en spiller som Bjørn Helge Riise tas ut og brukes på landslaget kan man vanskelig unnskylde Drillo med bakgrunn tilgjengelig spillermateriale. Det må finnes dusinvis med norske midtbanespillere som overgår Bjørn Helge Riise i ett og alt.
Når Drillo velger BHR fremfor for eksempel Ruben Yttergård Jensen så beviser han egentlig at han ikke ønsker fornyelse av laget. Han lar de yngre spillerne vente så lenge at de aldri får den erfaringen de har behov for for å prestere på internasjonalt nivå. Vi har sett en del eksempler på dette og jeg skjønner ikke tankegodset. Må være rimelig frustrerende å ikke engang få komme inn i en privatlandskamp som eneste spiller av de som var tatt ut.

Har nettopp komet hjem fra foreldremøte på ungdomsskolen og der var det inskjerping på mobiltelefon. Kanskje var dette noe landslaget også burde ta tak i. Makan til tøvsekk skal man lete lenge etter.
 

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
1.294
Antall liker
878
Sted
Tromsø
Ruben springer dessverre hverken fort nok eller langt nok til at Drillo engang vurderer han som et alternativ; det er ikke tilstrekkelig å være en god fotballspiller i hans systemer. Begriper bare ikke hvorfor han i det hele tatt har vært i troppen i to år når han så tydelig ikke er ønsket.
 

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
1.294
Antall liker
878
Sted
Tromsø
Tom Høgli, som har vært bunnsolid defensivt og bidratt veldig mye offensivt i sine opptredener på landslaget, ble ofret angivelig fordi spillerne "bør spille fast på sine klubblag". Bjørn Helge Riise har vel knapt spilt i det hele tatt de siste årene og langt mindre vært borti ballen med positivt utfall, allikevel oste han rett inn på laget. Snodig.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Uten at jeg synes BHR bør være i troppen synes jeg ikke man kan si Drillo ikke ønsker fornyelse. Jeg var positivt overrasket over utskiftningene som var gjort mot Island, det vitner om satsing fremover. Selv om det kan få negativ konsekvens på kort sikt så kan det bli bra i årene fremover.
Eikrem, Nordtveit og Elyounoussi fra start, King, Søderlund og Henriksen kom inn.
Moa og Hangeland bør være med.
JAR bør være med, men på venster kant i stedet for Beck.
Braaten har brukt opp sine sjanser, kunne trolig vært veldig god hadde han hadd bedre treningsdisiplin (i hvert fall slik det virker utenifra).
BHR, Wæhler og Ruud ut.
Keeperplassen vet jeg ikke, synes ingen overbeviser. Trodde både Jarstein og Jan Kjell Larsen skulle bli mye bedre enn de har blitt.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Ruben springer dessverre hverken fort nok eller langt nok til at Drillo engang vurderer han som et alternativ; det er ikke tilstrekkelig å være en god fotballspiller i hans systemer. Begriper bare ikke hvorfor han i det hele tatt har vært i troppen i to år når han så tydelig ikke er ønsket.
I så tilfelle bør Drillo få sjekket gangsynet, er ikke mange spillere på det laget som har løpskapasiteten til RYJ. Svakheten hans er tempoet, men overblikket og pasningsfoten er det som skal til for spillere som Moa og King. Tom Høgli er en skikkelig ekkel forsvarsspiller å møte da han sjeldent går på finter. Han har den evnen som skal til for å vente ut angrepsspilleren før han setter frem foten og stanser "løp forbi" pasningen. Han var heller ikke værre enn at han tok ut en passe overvektig og utrent John Carew.

Rensk ut stallen og inn med spillere som ønsker å spille mere attraktiv fotball. Jeg tåler tap mye bedre når laget forsøker å underholde. Jeg blir ikke underholdt når Rise for ørtende gang tørker av ballen med drakten for å kaste langt. Like lite underholdt som den gang Stig Inge Bjørnebye slo 60 meters pasningen mot Flo i to ganger 45 minutter.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Ruben springer dessverre hverken fort nok eller langt nok til at Drillo engang vurderer han som et alternativ; det er ikke tilstrekkelig å være en god fotballspiller i hans systemer. Begriper bare ikke hvorfor han i det hele tatt har vært i troppen i to år når han så tydelig ikke er ønsket.
I så tilfelle bør Drillo få sjekket gangsynet, er ikke mange spillere på det laget som har løpskapasiteten til RYJ. Svakheten hans er tempoet, men overblikket og pasningsfoten er det som skal til for spillere som Moa og King. Tom Høgli er en skikkelig ekkel forsvarsspiller å møte da han sjeldent går på finter. Han har den evnen som skal til for å vente ut angrepsspilleren før han setter frem foten og stanser "løp forbi" pasningen. Han var heller ikke værre enn at han tok ut en passe overvektig og utrent John Carew.

Rensk ut stallen og inn med spillere som ønsker å spille mere attraktiv fotball. Jeg tåler tap mye bedre når laget forsøker å underholde. Jeg blir ikke underholdt når Rise for ørtende gang tørker av ballen med drakten for å kaste langt. Like lite underholdt som den gang Stig Inge Bjørnebye slo 60 meters pasningen mot Flo i to ganger 45 minutter.
Du ser da spillere som ønsker å spille mer attraktiv fotball. Problemet er å finne noen som er i stand til å gjøre det.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Foran Slovenia-kampen:
- Det gjelder å få stengt av en del usosiale medier, så går det nok bra.

Nils Arne Eggen
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
TV2.
Braathen har vært bra i første omgang.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.851
Torget vurderinger
4
Pokker da, skal man altså måtte plages med fortsatt gnål om evige muligheter til kvalifisering pga en pinlig billig straffe ?!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Jeg synes Slovenia-kampen var god. Mange spillere viste med kroppspråket at denne kampen skulle de vinne. Jeg kan ikke huske å ha sett en sånn innstilling på landslaget på minst 10 år.

Men norsk presse er fortsatt en lidelse. De bare må ha en syndebukk, selv når vi vinner, og naturligvis var det keeperen. Selv om det var mange som gjorde feil som førte til det målet. Nortveit skaper situasjonen ved å miste ballen i farlig posisjon, Wæhler gir dem frisparket og scorer selvmål og hindrer Jarstein i å redde. Det han skulle gjort var å gå inn rett foran Soler, men av en eller annen grunn går stoppere alt for ofte inn i målet når de ikke har kontroll i stedet for å markere spillere. Og det skal være fler enn en mann som skal gå på den returen.
 
Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
Nå finner jeg ikke artikkelen på Vg, men leste i stad om straffen til Riise som ble omtalt som en "sinnsyk idrettprestasjon etter det han har vært gjennom". Eh? Er de så skrøpelige disse mennene at de ikke vet hvor målet er hvis ikke alt rundt dem er 100%?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Det er en stor prestasjon å skyte ballen igjennom keeperen.

Men han gjør en stor feil, siden det ikke var han som skulle ta straffen. Likevel sier "ekspertene" i TV2 at det var riktig av ham. Det synes definitivt ikke Drillo.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er en stor prestasjon å skyte ballen igjennom keeperen.

Men han gjør en stor feil, siden det ikke var han som skulle ta straffen. Likevel sier "ekspertene" i TV2 at det var riktig av ham. Det synes definitivt ikke Drillo.
Det viser bare at mannen setter sitt eget ego foran laget.

Men Drillo fremtrer jo mer og mer som en svak gammel mann om han ikke reagerer på hverken filming eller straffekupping.
 

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
1.578
Antall liker
165
Sted
Trondheim
Joshua King Daniel Braaten på topp var spennende, Henriksen er også artig å følge, synd han mangler litt på farten.
Norges viktigste kamp på lenge, kan avgjøre kampen i det 93min, alle snakker om deg, han vet hva som kommer etterpå om han bommer.
Var dette en stor prestasjon ? Ja.
 
N

nb

Gjest
Riises prestasjon var å treffe et mål på 7,32 x 2.44 meter fra 11 meters hold med stor kraft. Det var et elendig straffespark, men i mål gikk den. Stor idrettsprestasjon? På ingen måte - alt han gjorde var faktisk å treffe mål og ikke skyte rett på keeper. Slik som han skjøt fremstod det ikke som han taklet noesomhelst men bare klinte til og håpet på det beste. En virkelig god straffeskytter - som f.eks Kjetil Rekdal ville aldri skutt en slik straffe.

Det var ingen tegn ved den straffen som viste tegn på god straffeskyting utover at den gikk i mål, men det er tross alt det viktigste.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Det er en stor prestasjon å skyte ballen igjennom keeperen.

Men han gjør en stor feil, siden det ikke var han som skulle ta straffen. Likevel sier "ekspertene" i TV2 at det var riktig av ham. Det synes definitivt ikke Drillo.
Det viser bare at mannen setter sitt eget ego foran laget.

Men Drillo fremtrer jo mer og mer som en svak gammel mann om han ikke reagerer på hverken filming eller straffekupping.
Egoet hans er jo større enn laget, så det er vanskelig å unngå. Klart Drillo reagerer på slikt. Men han er nok gammel, siden han ikke lager et realityprogram ut av det.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Egoet hans er jo større enn laget, så det er vanskelig å unngå. Klart Drillo reagerer på slikt. Men han er nok gammel, siden han ikke lager et realityprogram ut av det.
Det vi vise seg på neste uttak.

Hadde Jostein Flo fremdeles vært aktiv ville nok han fremdeles vært førstevalget dog.
 

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
1.578
Antall liker
165
Sted
Trondheim
Straffet var så hardt og lavt at keeper ikke hadde mulighet til å komme seg ned i tide, er det et dårlig straffe ??
Når du tar med rammene for straffet så blir dette en bra prestasjon, det kan det da ikke være noe tvil om.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Egoet hans er jo større enn laget, så det er vanskelig å unngå. Klart Drillo reagerer på slikt. Men han er nok gammel, siden han ikke lager et realityprogram ut av det.
Det vi vise seg på neste uttak.

Hadde Jostein Flo fremdeles vært aktiv ville nok han fremdeles vært førstevalget dog.
Det finnes flere måter å reagere på enn å ekskludere spillere.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.141
Antall liker
10.629
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
The Riises - makan til dramaqueens... Hele familien..
 
C

Cyber

Gjest
Joshua King Daniel Braaten på topp var spennende, Henriksen er også artig å følge, synd han mangler litt på farten.
Norges viktigste kamp på lenge, kan avgjøre kampen i det 93min, alle snakker om deg, han vet hva som kommer etterpå om han bommer.
Var dette en stor prestasjon ? Ja.
Ehh, nei. Så mye penger som det sirkuset koster må man minst kunne forvente slikt. Det er jo bare latterlig at fotballlaget er så dårlig som det er.

Det rare er jo at de kan tape 5 kamper og så vinne 1 og så tror "halve Norge" at vi kommer til neste VM og alt er på topp igjen.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
@Cyber: Eg tipper de ikkje havner i Brasil.

Men når det er sagt, så syns eg at eg så, med mitt halve øye på skjermen i går, noe eg ikkje har sett på landslaget på ganske mange år; guts og vinnerinstinkt. Noen av spillerne gjorde faktisk en mer enn okei kamp, og det er sjelden vare på det landslaget der. Braaten var tidivis veldig god, faktisk.

Når det gjelder straffen, så var det vel ikkje verdens beste straffe (det virket mest som at han bare lot det stå til og håpte på det beste) - men den gikk i mål. Prestasjonen til løkrullen ligger, om noe sted, på det mentale planet. Ganske ironisk, egnetlig.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.683
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Prestasjonen til løkrullen ligger, om noe sted, på det mentale planet. Ganske ironisk, egnetlig.
Kongekommentar.

Jeg tror heller ikke vi kommer til Brasil. Og skulle vi komme oss dit, må vi løfte oss kraftig for å unngå noen flaue forestillinger.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Jeg pakket kofferten til Brasil etter Islandkampen.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.851
Torget vurderinger
4
Prestasjonen til løkrullen ligger, om noe sted, på det mentale planet. Ganske ironisk, egnetlig.
Kongekommentar.

Jeg tror heller ikke vi kommer til Brasil. Og skulle vi komme oss dit, må vi løfte oss kraftig for å unngå noen flaue forestillinger.
Løken er mentalt sterk fordi han ikke har intellektuell kapasietet til å innse sin egen begrensning.
Var det Davy'en som beskrev han som grensesløs naiv ?
The Riise's ser vi ut til å måtte slite med i lang tid fremover.

Jeg er mer bekymret for besetningen bakerst på banen.
Han der Jarstein ser ut til å trenge litt mental hjelp før det tipper over.
Vi har pokker ikke hatt en klippe bakerst siden Thorstvedt la opp.

Fascinerende hvor gode Norge ble fordi en fersking la seg innenfor 16, dommern lot seg lure og JARiise fikk en hard, men dårlig plassert straffe i nettet....på overtid.

"- Det er kanskje den første straffen jeg har fått på seniornivå, og det viktigste jeg har gjort i min karriere."
- Kan noen se til å gi den jyplingen en ørefik ? Pinlig ! Med slik innstilling håper jeg virkelig ikke vi kommer til noe sluttspill.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det norske landslaget skal nok ikke til Brasil - men BT må jo få lov til å pakke kofferten. Om ikke annet for å oppleve Copacabana......
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Hva er det å oppleve på Copacabana? Jeg var på alle Drillos kamper i USA-VM i '94 så det er naturligvis for å se dem igjen.

image-of-copacabana-girls-in.jpg
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.119
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Jeg synes Slovenia-kampen var god. Mange spillere viste med kroppspråket at denne kampen skulle de vinne. Jeg kan ikke huske å ha sett en sånn innstilling på landslaget på minst 10 år.

Men norsk presse er fortsatt en lidelse. De bare må ha en syndebukk, selv når vi vinner, og naturligvis var det keeperen. Selv om det var mange som gjorde feil som førte til det målet. Nortveit skaper situasjonen ved å miste ballen i farlig posisjon, Wæhler gir dem frisparket og scorer selvmål og hindrer Jarstein i å redde. Det han skulle gjort var å gå inn rett foran Soler, men av en eller annen grunn går stoppere alt for ofte inn i målet når de ikke har kontroll i stedet for å markere spillere. Og det skal være fler enn en mann som skal gå på den returen.
Syntes du virkelig at kampen var god? Det er selvfølgelig morsomt at Norge vant men kampen var en lidelse etter min mening. Det florerte med feil fra begge lag og spillet var rotete og oppstykket. Det var sjelden man så 3 pasninger i strekk og forestillingen var svært sjansefattig. Innsatsen var vel god men vi spiller en fæl fotball. Jeg er ellers enig i at man kan roe ned kritikken av Jarstein. Det var ikke glitrende keeperspill men heller ingen keepertabbe etter min mening. Nordtveit har meste parten av skylden for det målet slik jeg ser det.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Synes ikke landslaget i fotball er en fiasko.

Men de er rett og slett ikke bedre.

Hadde langt bedre spillere på begynnelse av 90-tallet.

Til dels synes jeg klubblagene har en del skyld i dette, med stor bruk av utenlandske spillere.
Ergo er det plass for færre Norske spillere.
 
N

nb

Gjest
Om du blir truet med juling av Jarstein er det bare å kaste deg mot ham - han tar deg ikke uansett
- Knut Nærum
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Er dere fortsatt like furtne?
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Nei da, nå er det morro å se landskamper igjen. Bare de greier og fortsette i samme stilen nå så ser det lovende ut.
Velfortjent gult kort til Rise! (dustedommer)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.692
Antall liker
21.539
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi hadde i det minste en hyggelig dommer i Bern!
Sistemålet i kveld var en nytelse, og kampen mot Sveits var riktig underholdende.
 
Topp Bunn