Diverse Forumets fremtid

M

MusicBear

Gjest
Godtfolk, lovemusikk hadde et amazing råbra innlegg i en annen tråd her som fikk meg til å tenke...
...Tenke det faktum at dette forum (faktisk ) er unikt i form av hvor mange som benytter det, i bitte-lille Norge. Se bare på (ellers flotte) hifi-4all.dk - nesten ingen trafikk der...

Når det er sagt; først og fremst takk, takk og takk til Høvdingen som har viet halve livet til å utvikle og drifte denne forum-sandkassa.
...Og han har absolutt ikke blitt rik av dette, dersom noen tror det. Men, dere, som lovemusikk skrev og som grunnlag for denne tråd:

All denne nedsablingen av det folk hører.. Hva skal en oppnå?
Er en misunnelig på at andre har funnet noe de trives med, noe bra?
Ser ikke denne oppførselen i andre forum, som bil, båt eller strikkeforumer (Ikke sjekket strikkeforum, men antar)
Det er blitt en mote her inne nå, at bare få ting gjelder:

-Billig Klasse D, helst bør du få betalt å ta i mot forsterkeren.
Og for all del, det må Måle best ellers hører du bare på forvrenging.
-DAC bør være noe som ikke koster noe, med et unntak av merke, som nok alle har fått med seg.
-Streaming bør foregå med google eller enda billigere ting, men ROON må du ha, selv om det er dyrt.
-DSP er et møst ellers er du helt på viddene hvordan det skal låte.
Du må også Dempe voldsomt her og der. ellers hører du ikke på lyden fra høyttalerne.


Hva er dette for et samfunn blitt?
Skal vi ikke kose oss med musikk lengre?


...Hvor min hensikt med opprettelse denne nye tråd er å spørre alle; hva gjør vi for at denne oasen av et forum ikke dør ut? Motsatt sagt; for at det skal videreutvikle/fornye seg?

De av dere som måtte idioterklære meg med denne tråd - alt i orden/no problem! Men, jeg selv har lært og latt meg inspirere så ufattelig mye på dette forum, og ønsker det skal bestå helt til jeg selv sitter på gamlehjemmet og lurer på hvordan jeg skal få justert lyden på fellesanlegget i stueavdelingen uten at pleierne skal oppdage at det var meg som fant EQ knappene :cool:
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis videreutvikling og fornyelse er målet så er det meningsbrytninger og stridighet som gjelder, ikke påkrevd rosemaling og endeløse circle jerks.

Ellers er det vanskelig å se noen som helst grunn til å idioterklære temaet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.287
Antall liker
34.824
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig i at forumet er imponerende aktivt. Det skyldes nok i stor grad at Høvdingen og andre moderatorer har vært kloke i å håndtere den vanskelige balansegangen mellom å gripe inn vs å la engasjementet utfolde seg. Stor takknemlighet.

Og så til selvmotsigelsen i åpningsinnlegget: Når ble det en forutsetning for å "kose seg med musikk" at man ukritisk bruker unødvendig mye penger på oppskrytte dingser som ikke gjør det produsent og selger hevder at de gjør? Når ble det en motsetning mellom å "kose seg med musikk" og forstå noe av hvordan dingsene som formidler musikken virker? Og om det skulle være noe i det du skriver, på hvilken måte er det verre enn Øystein Sundes situasjonsbeskrivelse fra byens hifi-asyl anno 1978?

Det vi gjør for å opprettholdet engasjementet og fornye oasen er å diskutere. :)
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Hvis videreutvikling og fornyelse er målet så er det meningsbrytninger og stridighet som gjelder, ikke påkrevd rosemaling og endeløse circle jerks.

Ellers er det vanskelig å se noen som helst grunn til å idioterklære temaet.

Riktig! Medhårsstrykende puddinger like prinsippfaste som en brukt kondom har liten verdi for progresjon generelt. Men personangrep bør jo unngås da. Som oftest.
 
U

utgatt25555

Gjest
...og der ligger vel hunden begravd, det synes vanskelig for noen å akseptere att andre gleder seg med stereo´n enn de selv ville gjort og prioriterer...det finns nok av hjørner og avdelinger som man dyrke sin side av det hele....
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
....mens for mange fortoner det seg diametralt motsatt; at noen synes det er vanskelig å akseptere at andre liker å vite hva som skjer under panseret og er uforskammede nok til å påpeke at den ene eller andre forklaringsmodellen hverken holder vann, er vatret eller er i stand til å henge på et greip.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.157
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Glad jeg har mer enn nok med meg selv og mitt til å ikke se på andres preferanser, tilnærminger og problemløsninger som en trussel for min egen entusiasme. Folk får gjøre som de vil, bare ikke i min grotte!

God Jul! ♥
 
U

utgatt25555

Gjest
....mens for mange fortoner det seg diametralt motsatt; at noen synes det er vanskelig å akseptere at andre liker å vite hva som skjer under panseret og er uforskammede nok til å påpeke at den ene eller andre forklaringsmodellen hverken holder vann, er vatret eller er i stand til å henge på et greip.
Næh...sjelden det går den veien...ikke ofte noen kupper f.eks tech hjørnet, mens de som tror minst på kabler er vel nesten de mest representerte i kabelhjøret..det er som sagt plass til alle...tror de fleste er meget godt klar over att det foregår noe under ”panseret" og at det er gitt visse fysiske lover og prinsipper, men de bryr seg vel bare ikke like mye som de som synes det er det viktigste, og det ene er like bra som det andre...iaf burde være
 
Sist redigert av en moderator:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Det er jo et diskusjonsforum og må man kunne diskutere. Personangrep bør unngås, (som oftest... ) men det er enkelte som sliter med å skille person og sak. Et uunngåelig problem vi må leve med.
Sluket: Ingen ordspill på grotte i disse juletider er du snill. 😅
God Jul 🎉
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Hvor min hensikt med opprettelse denne nye tråd er å spørre alle; hva gjør vi for at denne oasen av et forum ikke dør ut? Motsatt sagt; for at det skal videreutvikle/fornye seg?
Kort og godt: Vi bidrar! Gir vi fan og lar vær så dør det ut. Samtidig som vi bidrar så må vi oppføre oss og personangrep hører ikke hjemme her eller andre steder.

Samtlige har et ansvar for å holde forumet levende og interessant. Så kan vi heller fortsette å diskutere hva som er interessant.

Mvh
-BB-
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.388
Antall liker
3.121
Jeg må innrømme at jeg ikke skriver så mye her lenger, så < bøyer hodet i skam > ...

Men for å gå igjennom "kravene" dine ( :) );

-Billig Klasse D, helst bør du få betalt å ta i mot forsterkeren.
Har ikke men vurderer om det kan passe for sub?

Og for all del, det må Måle best ellers hører du bare på forvrenging.
Det er nok en del forvrengning i hodet mitt, ja.
-DAC bør være noe som ikke koster noe, med et unntak av merke, som nok alle har fått med seg.
Har bare DAC som er innbygget i CD-spilleren, teller det ?
-Streaming bør foregå med google eller enda billigere ting, men ROON må du ha, selv om det er dyrt.
Bruker ikke streaming. Men jeg har dab-radio i bilen, hvis det er godkjent?
-DSP er et møst ellers er du helt på viddene hvordan det skal låte.
Det er kun analoge filtre her, dessverre. Men DSP er da praktisk?
Du må også Dempe voldsomt her og der. ellers hører du ikke på lyden fra høyttalerne.
Har da forståelse for det er nyttig også. Vurdere å dempe meg litt selv jeg!
Hva er dette for et samfunn blitt?
Skal vi ikke kose oss med musikk lengre?


...Hvor min hensikt med opprettelse denne nye tråd er å spørre alle; hva gjør vi for at denne oasen av et forum ikke dør ut? Motsatt sagt; for at det skal videreutvikle/fornye seg?

De av dere som måtte idioterklære meg med denne tråd - alt i orden/no problem! Men, jeg selv har lært og latt meg inspirere så ufattelig mye på dette forum, og ønsker det skal bestå helt til jeg selv sitter på gamlehjemmet og lurer på hvordan jeg skal få justert lyden på fellesanlegget i stueavdelingen uten at pleierne skal oppdage at det var meg som fant EQ knappene :cool:
Det erikke så mange fora jeg frekventerer, men Sentralen er ett av dem. Mest lesing for min del, men jeg skal prøve og bidra litt mer fremover. Det kan jo være ett av mine nyttårsforsetter? :)

God Jul til alle! :)
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg må innrømme at jeg ikke skriver så mye her lenger, så < bøyer hodet i skam > ...

Men for å gå igjennom "kravene" dine ( :) );
For ordens skyld; det i rødt i åpningsinnlegget var tanker lovemusikk satte fokus på på i en annen tråd - ikke sikkert på han nevnte det som "krav" 👀
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hvis videreutvikling og fornyelse er målet...
Kanskje det er litt der hunden ligger begravet. Kanskje ikke alle er like opptatt av at man skal jage etter et mål som er uoppnåelig lenger, men har slått seg litt til ro med at det er greit som det er? Man vet at man aldri kommer i mål, og man har funnet ut hvilke konsepter man trives med, og varierer innenfor disse rammene.

Resignasjon og apati er en løsning det òg. ;)

Eller kanskje noen rett og slett er mer opptatt av selve musikkopplevelsen enn utstyrsjag og jakten på perfekte kurver? Nå sier jeg jo ikke at de som driver med hobbyen på den måten og stadig må ha progresjon enten forover eller sidelengs ikke er opptatt av musikkopplevelser. Men for å sammenligne, så er f.eks. flere musikere jeg kjenner ekstremt lite opptatt av hva slags anlegg de hører musikk på, sammenlignet med musikken de faktisk hører på. Forskjellige tilnærminger, det er alt. Kanskje.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kanskje det er litt der hunden ligger begravet. Kanskje ikke alle er like opptatt av at man skal jage etter et mål som er uoppnåelig lenger, men har slått seg litt til ro med at det er greit som det er? Man vet at man aldri kommer i mål, og man har funnet ut hvilke konsepter man trives med, og varierer innenfor disse rammene.

Og det er det jo ingenting galt med, men om man er uinteressert i diskurs og plages av at andre mener noe annet og har andre tilnærminger enn en selv, så er jo vennetrådene og "Mitt anlegg...." steder man kan holde til. Dessverre må noen på død og liv saumfare tråder og diskusjoner de allerede godt vet at de hater, for å så utelukkende spre maksimum edder og galle før de stikker av uten å en gang forsøke å argumentere for eller mot noe som helst.

Om man kunne fått en slutt på denslags hadde stemningen fort blitt langt bedre. Tror nå jeg.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Synes Musicbear´s intentioner er gode, og forstår ikke den med " Medhårsstrykende puddinger " ??
Samme problem på Danske fora.
Jeg er kommet til et punkt, hvor jeg (tet på nesten) er tilfreds. Skal ikke ha´andre højttalere, effekt´s, pre m.m. De gør det, jeg gerne vi ha´.
Kom til at skrive dette på et Dansk forum, og fik at vide, at da var jeg ikke entusiast lengere??
WTF??
 
U

utgatt25555

Gjest
Og det er det jo ingenting galt med, men om man er uinteressert i diskurs og plages av at andre mener noe annet og har andre tilnærminger enn en selv, så er jo vennetrådene og "Mitt anlegg...." steder man kan holde til. Dessverre må noen på død og liv saumfare tråder og diskusjoner de allerede godt vet at de hater, for å så utelukkende spre maksimum edder og galle før de stikker av uten å en gang forsøke å argumentere for eller mot noe som helst.

Om man kunne fått en slutt på denslags hadde stemningen fort blitt langt bedre. Tror nå jeg.
Helt enig...og ta med de som tror at det å diskutere er det samme som å måtte vinne på bekostning av å fremstille motparten som idioter, da er man på go vei!...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Og det er det jo ingenting galt med, men om man er uinteressert i diskurs og plages av at andre mener noe annet og har andre tilnærminger enn en selv, så er jo vennetrådene og "Mitt anlegg...." steder man kan holde til. Dessverre må noen på død og liv saumfare tråder og diskusjoner de allerede godt vet at de hater, for å så utelukkende spre maksimum edder og galle før de stikker av uten å en gang forsøke å argumentere for eller mot noe som helst.

Om man kunne fått en slutt på denslags hadde stemningen fort blitt langt bedre. Tror nå jeg.
Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i akkurat det der, men sikkert. Ingen er vel tjent med edder og galle. Merker at jeg ikke har lyst til å gå noe særlig dypere i denne diskusjonen egentlig.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Veldig relevant tråd dette, jeg liker at det diskuteres så det bare suser. Men jeg sliter med de som tar mannen og ikke ballen. Å bli omtalt som f.eks. "tulling, fjols eller lignende" er nedbrytende.

Jeg setter stor pris på de som er uenig med meg, men som opptrer ryddig. Et godt eksempel er Rognlien, ja vi er i to ulike båser (han subjektivist, jeg objektivist), men jeg opplever det som berikende og artig å ha litt opphetede diskusjoner hvor han er deltager.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Næh...sjelden det går den veien...ikke ofte noen kupper f.eks tech hjørnet, mens de som tror minst på kabler er vel nesten de mest representerte i kabelhjøret..det er som sagt plass til alle...tror de fleste er meget godt klar over att det foregår noe under ”panseret" og at det er gitt visse fysiske lover og prinsipper, men de bryr seg vel bare ikke like mye som de som synes det er det viktigste, og det ene er like bra som det andre...iaf burde være
Bra poeng! Kabelfornekterne er veldig aktive i kabeldebatter og det ropes om bevis bevis beviiiiis. Og det er bra og sånn skal det være, og det forundrer meg ikke om de samme folka sabler ned folk som tror på Gud, Buddha eller Julenissen og roper på bevis!! Helt ok at forum skal være sånn. Merkelig det der. Men nok om det! Men reklame på kinesisk elektronikk, ja det skal vi ha.

Men apropos denne tråden. Metadiskusjon pleier sjelden å gå bra. Det ender som regel med at høvdingen (Donald Trump) må blande seg inn og legge ned veto.
 
Topp Bunn