Fortsette med iTunes eller ikke, trenger kyndig råd!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Er inne i en periode hvor jeg har "truffet på kvist" mhp. musikkavspilling fra harddisk:

For noen måneder siden oppgraderte jeg til iTunes ver. 11.1. I den forbindelse gikk noe alldeles skeis, den greide ikke å takle et så stort bibliotek. Etter mye om og men fikk jeg installert ver. 10.6 igjen, men kunne bare konstatere at deler av biblioteket, både hele album og enkeltsanger var forsvunnet.

Har hatt en datamann på besøk, som anbefalte å prøve Winamp og overføre hele biblioteket dit, med et håp om at
1) De forsvunne sangene skulle dukke opp igjen, og
2) At Winamp skulle vise seg å være raskere.

Etter å ha overført biblioteket, viste det seg at ingen av tingene holdt stikk. Winamp var om mulig enda tregere, og ingen av de forsvunne sangene dukket opp igjen.

Jeg begynner å bli litt demotivert. Vet ikke helt hvilket veivalg jeg skal ta.

Slik jeg ser det, kan jeg enten installere den helt nyeste versjonen av iTunes og legge inn musikken en gang til. Dette lar seg gjøre fordi jeg har ekstern backup i form av en felles database hos en hifivenn.
Nå er det slik at vedkommende har lastet ned en god del tilleggsmusikk, slik at den nye databasen er på i alt 16 TB. Så mye harddiskplass har jeg ikke på serveren min, som har ialt 12 TB med diskplass. ( 6 harddisker a 2 TB.) . Det er fullt mulig å sette inn 6 nye disker a 4 TB for i alt 24 TB, men jeg er ikke sikker på at man da kan kjøre RAID.

Den andre muligheten er å droppe hele Winamp, installere siste iTunesversjon, og håpe på at en reinstallasjon av iTunes vil kunne få biblioteket på plass igjen.

Den tredje muligheten er seff et helt annet avspillingsprogram.

Jeg er selv bare begrenset datakyndig. Har ingen forutsetninger for å spå hva som er enklest her. Alle råd mottas med takk!

mvh

Ps: Utstyr: Musikkserver i Linux med 12 TB diskplass, MacMini med OS 10.6.8, 166 GHz intelcore et-eller-annet og 2 GB DDR2 SDRAM. Resten i signaturen
 
Sist redigert:

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
16 Terrabyte med musikk? Der har du en grundig utfordring ja. Man kan vel trygt si at intet avspillingsprogram er laget, som er tiltenkt å takle noe i nærheten av et så stort bibliotek.

Når det er sagt, har jeg klokketro på at iTunes tross alt er det beste alternativet, særlig fordi du jo også kjører mac. Men iTunes trenger ikke være avspillingsprogram, men bare det programmet som organiserer bibilioteket. Jeg anbefaler Audirvana Plus, som gir deg muligehten til å velge enten en iTunes-integrert funksjon, der Audirvana fungerer som avspillingsprogram, eller en funksjon der du manuelt finner frem de mappene, og den musikken du vil legge inn i Audirvana for avspilling.

Dette vil også gi en langt bedre musikkvalitet, etter min erfaring.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takker for alle svar foreløpig. Jeg tror ikke at musikkfilene er korrumperte, jeg tror bare at iTunes ikke finner dem på harddisken. Det er for det meste AIFF. Prøver akkurat et søk etter et album som jeg vet er forsvunnet. Får se hva maskinen svarer.

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takker for alle innspill og gode ønsker!

Løsningen kom i form av kyndig datahjelp over telefon. Det ble oppgradert til siste iTunesversjon, og opprettet et helt nytt bibliotek. Da filene ble lagt inn i det nye biblioteket, dukket de forsvunne filene opp igjen. :D

Må bare overføre hele biblioteket på nytt. For annen gang denne måneden. :p

mvh
 

olaness

Medlem
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
41
Antall liker
10
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hvorfor ikke ta steget over til Wimp HiFi? Det koster tre pils i måneden...
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takker for alle innspill og gode ønsker!

Løsningen kom i form av kyndig datahjelp over telefon. Det ble oppgradert til siste iTunesversjon, og opprettet et helt nytt bibliotek. Da filene ble lagt inn i det nye biblioteket, dukket de forsvunne filene opp igjen. :D

Må bare overføre hele biblioteket på nytt. For annen gang denne måneden. :p

mvh
Min dypeste sympati. Men fint du slapp å svi av 10000 kroner for å redde filene.:)
"Bare" overføre hele biblioteket på nytt? 16TB?? Hvor lang tid vil det ta?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takker for alle innspill og gode ønsker!

Løsningen kom i form av kyndig datahjelp over telefon. Det ble oppgradert til siste iTunesversjon, og opprettet et helt nytt bibliotek. Da filene ble lagt inn i det nye biblioteket, dukket de forsvunne filene opp igjen. :D

Må bare overføre hele biblioteket på nytt. For annen gang denne måneden. :p

mvh
Min dypeste sympati. Men fint du slapp å svi av 10000 kroner for å redde filene.:)
"Bare" overføre hele biblioteket på nytt? 16TB?? Hvor lang tid vil det ta?
Neineinei, 16 TB var worst case.

Jeg mener at mitt gamle bibliotek var på ca. 6-7 TB. Ille nok, seff. Å overføre biblioteketet tar noen døgn. Mener at det gikk med 6 døgn sist gang.

mvh
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Du kan teste ut JRiver Media Center i 30 dager. Et foretrukket program av mange audiofile og helt annen funksjonalitet enn f.eks Winamp.
Nedlasting: JRiver Media Center - Download
Forum: JRiver Media Center 19 for Mac

Håper det ordner seg.
Jeg er dum som to brød når det gjelder disse tingene, så derfor spør jeg (helt OT synes jeg ikke det er, gitt emnet i denne tråden):

Med det oppsettet jeg har; med en salig blanding av PC, iTunes, iPod Touch, iPeng, SB Touch osv, vil jeg miste mye av betjeningsmuligheter etc ved bruk av f.eks. JRiver?
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Uten å vite hva slags koding og antall filer du har vil jeg uansett tipse deg om itunes match. Kanskje et alternativ med tanke på tilgjengelighet og ditt bruk?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
@tkr: Hvordan ville det vært for deg å bruke Sonos som avspiller? Den henter jo musikk fra NAS, og du kan fortsatt sitte med ipaden som Remote....
Det jeg dog ikke er sikker på, er om Sonos henter i alle rippeformater, som f eks AIFF - som vel er det du benytter. Hadde jo vært kjedelig å skulle måtte begynne å rippe alt på nytt i FLAC - men det kan jo hende konvertering fra AIFF til FLAC er såre enkelt....
skal minne deg på det på torsdag...

mvh
Proffen
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Foobar2000 er lynraskt også for store bibliotek, men jeg vil på generelt grunnlag anbefale jriver fordi mulighetene for audiofil perfeksjon, selv ved avanserte behov, er mye mer tilrettelagt og man har gode applikasjoner for fjernstyring via mobile enheter og pads, samt god HTPC-funksjonalitet som en ekstra bonus.

Jeg har 27TB i mitt jriver bibliotek, med både film, bilder og musikk, alt hentet fra en 52TB filserver via kablet gigabitnett og jeg opplever ingen treghet overhodet. Det er imidlertid kun 1.5TB med FLAC som utgjør musikkdelen, men jeg antar at det uansett ikke skulle by på problemer selv med 10TB basert på eksisterende bibliotek hos meg.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
23.998
Antall liker
32.026
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
@tkr: Hvordan ville det vært for deg å bruke Sonos som avspiller? Den henter jo musikk fra NAS, og du kan fortsatt sitte med ipaden som Remote....
Det jeg dog ikke er sikker på, er om Sonos henter i alle rippeformater, som f eks AIFF - som vel er det du benytter. Hadde jo vært kjedelig å skulle måtte begynne å rippe alt på nytt i FLAC - men det kan jo hende konvertering fra AIFF til FLAC er såre enkelt....
skal minne deg på det på torsdag...

mvh
Proffen
tipper den umiddelbart kan legges død. Så vidt jeg vet, takler Sonos hverken store biblioteker (+64000 sanger?) eller hirez-filer. Med flere TBs kan det bare ikke gå...
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Uten å vite hva slags koding og antall filer du har vil jeg uansett tipse deg om itunes match. Kanskje et alternativ med tanke på tilgjengelighet og ditt bruk?
Match gir vel relativt lav bitrate etter det jeg husker?
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Uten å vite hva slags koding og antall filer du har vil jeg uansett tipse deg om itunes match. Kanskje et alternativ med tanke på tilgjengelighet og ditt bruk?
Match gir vel relativt lav bitrate etter det jeg husker?
Matchede låter ligger på 256 AAC om jeg husker riktig. De Apple ikke finner blir lastet opp som dem er. Vet ikke om apple koder disse på nytt.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Du kan teste ut JRiver Media Center i 30 dager. Et foretrukket program av mange audiofile og helt annen funksjonalitet enn f.eks Winamp.
Nedlasting: JRiver Media Center - Download
Forum: JRiver Media Center 19 for Mac

Håper det ordner seg.
Jeg er dum som to brød når det gjelder disse tingene, så derfor spør jeg (helt OT synes jeg ikke det er, gitt emnet i denne tråden):

Med det oppsettet jeg har; med en salig blanding av PC, iTunes, iPod Touch, iPeng, SB Touch osv, vil jeg miste mye av betjeningsmuligheter etc ved bruk av f.eks. JRiver?
Buhu. Er det ingen som vil svare meg? For innleggene fra blitzkrieg om superclementz var da vel aldri myntet på meg? :confused:
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Du kan teste ut JRiver Media Center i 30 dager. Et foretrukket program av mange audiofile og helt annen funksjonalitet enn f.eks Winamp.
Nedlasting: JRiver Media Center - Download
Forum: JRiver Media Center 19 for Mac

Håper det ordner seg.
Jeg er dum som to brød når det gjelder disse tingene, så derfor spør jeg (helt OT synes jeg ikke det er, gitt emnet i denne tråden):

Med det oppsettet jeg har; med en salig blanding av PC, iTunes, iPod Touch, iPeng, SB Touch osv, vil jeg miste mye av betjeningsmuligheter etc ved bruk av f.eks. JRiver?
Buhu. Er det ingen som vil svare meg? For innleggene fra blitzkrieg om superclementz var da vel aldri myntet på meg? :confused:
Jeg forsto det slik at de var myntet på deg, Steinar.

mvh
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg kan jo forsøke å svare deg jeg. Jriver kjører på en fullblods datamaskin og må selvsagt se mediafilene dine i en eller annen form. Dette biblioteket kan du så dele med andre maskiner som også har jriver installert. Det holder med at du har kjøpt en enkelt jriver-lisens for å kunne bruke det på alle dine maskiner med delt bibliotek.

Jriver-maskinene kan betjenes enten direkte som et ordinært program eller via et HTPC-grensesnitt optimalisert for sofastyring på TV/projektor, eller via nettverk med apper for mobile enheter som pads og mobiltelefoner. Selv bruker jeg en iPad 2 og en Android-basert telefon for fjernstyring utover HTPC-grensesnittet på TVen.

Du kan også ha mange soner med ulike lyd og bildeutganger på jriver-maskinen og sende media akkurat dit du vil om det skulle være ønskelig.

Squeezebox-oppsettet ditt vil leve videre som før og opererer helt uavhengig av jriver. Disse jobber mot Logitech Media Server som vanlig, med sine egne fjernstyringsapper.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg kan jo forsøke å svare deg jeg. Jriver kjører på en fullblods datamaskin og må selvsagt se mediafilene dine i en eller annen form. Dette biblioteket kan du så dele med andre maskiner som også har jriver installert. Det holder med at du har kjøpt en enkelt jriver-lisens for å kunne bruke det på alle dine maskiner med delt bibliotek.

Jriver-maskinene kan betjenes enten direkte som et ordinært program eller via et HTPC-grensesnitt optimalisert for sofastyring på TV/projektor, eller via nettverk med apper for mobile enheter som pads og mobiltelefoner. Selv bruker jeg en iPad 2 og en Android-basert telefon for fjernstyring utover HTPC-grensesnittet på TVen.

Du kan også ha mange soner med ulike lyd og bildeutganger på jriver-maskinen og sende media akkurat dit du vil om det skulle være ønskelig.

Squeezebox-oppsettet ditt vil leve videre som før og opererer helt uavhengig av jriver. Disse jobber mot Logitech Media Server som vanlig, med sine egne fjernstyringsapper.
Ja men se der! Verre var det ikke. Tusen takk! :)
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Jriver ser jo veldig interessant ut. Er jriver like raskt som Foobar2000?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jriver ser jo veldig interessant ut. Er jriver like raskt som Foobar2000?
Nei. Foobar er helt "barebone", noe som reflekteres i et lynraskt GUI uten overhead. Foobar2000 med et fancy skin derimot, er omtrent det samme. Bibliotekoperasjoner er vel omtrent det samme, men foobar2000 er nok det lille millisekundet mer responsivt. Jriver har imidlertid mye mer funksjonalitet medfølgende, og fungerer også som et fullverdig mediacenter i tillegg, så dersom du kun har behov for audioavspilling og er fornøyd med foobar2000 i dag, så er det i såfall funksjonalitet og ikke ytelse som må ligge til grunn for et bytte.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Jeg streamer i dag musikk fra Squeezebox, men tenker det kan være greit å begynne å tenke på hva som skal erstatte denne.
 
Topp Bunn