Fortserker Med Negative Utgangsimpedans Noen som har hørt lyden i dette

The Maestro

Medlem
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
;D I flge diverse litteratur så skal man med dette kunne oppnå PERFECT damping på høytaler Elementene
er det noen som har realisert eller testet eller hørt lyden av dette for den saks skyld
kunne dette ha vert noe på store tunge subwoofere eventuelt

Hmm her åpne eg for debatt å :eek: synspunkt å alle slags innspill
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Det er lett å konstruere forsterkere med negativ utgangsimpedans, men jeg synes det blir litt feil fokus.

Dempingen i høyttalerene må sees i sammenheng med resten av konstruksjonen. Den desidert største resistansen i kretsen er selve svingspolen. Noen milliohm fra eller til i utgangsimpedansen gjør lite fra eller til, og litt oppvarming av svingspolen gjør mye større utslag.

Gitt en forsterker med 100 i dempingsfaktor ved 8 ohms last. Den har da en utgangsimpedans på 80 milliohm. Hvis da tenker oss at svingspolen i 8 ohmshøyttaleren har en resistans på 5 ohm, så skal ikke temperaturen i svingspolen øke mer enn 4.1K, altså fra 20 grader romtemperatur til svimlende 24.1 grader celsius før økningen i resistans er like stor som utgangsimpedansen til forsterkeren, og 'dempingsfaktoren' har falt til det halve i forhold til ved 20 grader.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg skrev 'dempingsfaktor' fordi det er ikke egenlig dempingsfaktor.

Poenget mitt er at om man sammenligner to systemer, en ideell utgang med 0 ohms utgangsimpedans, og en med 0.08 ohm utgangsimpedans så vil oppvarming av svingspolen på 4.1K i det systemet med 0 ohm utgangsimpedans og uendelig høy dempingsfaktor gi omtrent samme demping som systemet med dempingsfaktor på 100 uten oppvarming.

Forskjellen på uendelig og 100 i dempingsfaktor er 4.1K, for å si det svært enkelt. Er man ille opptatt av dempingsfaktor bør man kanskje investere i en kraftig aircondition. ;)

Qes = Sqrt[Mms/Cms] ×( Re + Rg )/ BL²

der Re er resistansen i svingspolen og Rg er resten, dvs resistans i delefilteret, kabler og utgangsresistans.
Som du kan se er det likegyldig om økningen ligger i Re eller Rg, slik at en økning i Re p.g.a. temperaturøkning har samme effekt på dempingen som en økning av utgangsresistansen, eller kabelresistans eller delefilterresistans for den del.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Oblivion skrev:
Så det du mente var at økningen i resistans i elementet på grunn av temperaturøkningen var lik "utgangsimpedansen"
og at "dempingsfaktoren" derfor gikk mot det halve??
Jepp.

Rhesus skrev:
Poenget mitt er at om man sammenligner to systemer, en ideell utgang med 0 ohms utgangsimpedans, og en med 0.08 ohm utgangsimpedans så vil oppvarming av svingspolen på 4.1K i det systemet med 0 ohm utgangsimpedans og uendelig høy dempingsfaktor gi omtrent samme demping som systemet med dempingsfaktor på 100 uten oppvarming.
Kan du vise utregningen som kan bekrefte det du sier her???
Det var det jeg forsøkte å vise med formelen Qes = Sqrt[Mms/Cms] ×( Re + Rg )/ BL²

Elektrisk demping er 1/(2*Qes)

Som jeg skrev tidligere så er det likegyldig for Q faktoren og derved dempingen om resistansen ligger i svingspolen, kabler, utgangsresistans eller delefilter, effekten er den samme.

Rhesus skrev:
Forskjellen på uendelig og 100 i dempingsfaktor er 4.1K, for å si det svært enkelt.
Kan du her også vise utregningen din som bekrefter det du sier her???
Igjen, Re + Rg er det avgjørende. Om Re = 5.08 og Re = 0, eller Re = 5.00 og Rg = 0.08 er likegyldig, summen blir den samme, og derved også Qes, som gir den elektriske dempingen.
 

The Maestro

Medlem
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
men her var spørsmålet ikke Å gjøre utgangsimpedansen veldig lav eller ned i milliohm osv vi vet jo hvor elendig drotdårlig en høytaler er med varmekopresjon å skremmendes lav virknings grad å alt det der å dempningfaktor whatever har jo som du sier liten betydning når man har samlet impedans på flere ohm i filter kabler osv

;D

Meeen gjøre utgangsimpedansen til - 8ohm Så system impedans blir nedimot 0 ohm å går man forbi 0 slik at total system impedans blir negativ ja så vil det jo ossilere

åå når man da har 8 negative ohm så sko ikke noen milliohm i temp økning ha så mye å si
 

The Maestro

Medlem
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
og hva med ((current induktiv positiv feedback)) da skal man etter bokji kunne kompensere for induktans også
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Spørsmålet ditt:
"E du insjen-jør ?" spurte en kjent trøndersk hifipusher før han messet om Adytons negative imp.
Den låt jo bra.
 
S

slowmotion

Gjest
De av dere som har høytalere med aktiv deling eller kjører med fulltoner burde prøve et sett forsterkere med høyere utgangsimpedanse .....

;)
 
R

Ronny_D

Gjest
The Maestro skrev:
åå når man da har 8 negative ohm så sko ikke noen milliohm i temp økning ha så mye å si
Det er når den negative impedans er omtrentlig lik belastningen temperaturvariasjoner får mest betydning, ikke mindre betyd.

Siden det må handle om strømtilbakekopling så kan det jo like godt manipuleres med strømtilbakekoplingen slik at kilden tilpasses elementet. Hva er da forskjellen på det og pre-EQ av signalet ?
 

The Maestro

Medlem
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
Obsolete Audio skrev:
The Maestro skrev:
åå når man da har 8 negative ohm så sko ikke noen milliohm i temp økning ha så mye å si
Det er når den negative impedans er omtrentlig lik belastningen temperaturvariasjoner får mest betydning, ikke mindre betyd.

Siden det må handle om strømtilbakekopling så kan det jo like godt manipuleres med strømtilbakekoplingen slik at kilden tilpasses elementet. Hva er da forskjellen på det og pre-EQ av signalet ?
 

The Maestro

Medlem
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
ser man det du ;D OBSOLETEAUDIO her kan eg kje med forumet å quoating greiene en gang

Åå jeg er jo ikke redd for å ta feil ;D når bare he he jeg vet jeg har feil

men anyway måten eg skreiv det på va jo litt for å få frem til rhesus at jeg ikke bare mente utgangsimpedans ned mot null ohm men langt under som feks 6 ohm negativ til ett 8 ohms element slik at hele stem loopen nermet seg null ohm altså høytaler / kabler / forsterker samlet liksom

Åå som du sier logikken er jo at jo nermere 0 ohm den totale loopimpedansen er jo strørre prosent andel vil jo temp/resistans økning bli av det totale

8)
Strømtilbakekobling kan det handle om men i hovedsak som du sier current feedback/positive

Meen det kan og handle om andre typer feedback som positive voltage feedbach
negative current feedback
;D negative voltage feedback
shunt versus serie feedback
 

The Maestro

Medlem
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
ÅÅÅåå forskjellige varianta å måta å applisera disse på
å då en liden debatt om he he gobal versus local loop only av disse forskjellige typer feedback å eventuelt

impact på sound å di forskjellige soundkarakteristikka om noen i helle tatt
 
R

Ronny_D

Gjest
slowmotion skrev:
De av dere som har høytalere med aktiv deling eller kjører med fulltoner burde prøve et sett forsterkere med høyere utgangsimpedanse .....

;)
Dersom utangsimpedansen varierer med frekvens er det ingenting i veien for å tilpasse denne til elementet, den kan jo variere fra positiv til negativ og eller omvendt etter behov.
The Maestro skrev:
ÅÅÅåå forskjellige varianta å måta å applisera disse på
å då en liden debatt om he he gobal versus local loop only av disse forskjellige typer feedback å eventuelt

impact på sound å di forskjellige soundkarakteristikka om noen i helle tatt
Tja har du lest Martin Collombs (kapittel 6) ?
http://www.ibs.it/book/9780470094303/colloms-martin/high-performance-loudspeakers.html

En form for signalprosessing er det enten signalet behandles analogt eller digitalt for å oppnå omtrentlig det samme.
digital eller analog eq ?
forhåndsbehandling(pre) og eller tilbakekoplingsvarianter

Kombinasjonene av tilbakekopling er strøm- spennings- og variantene er seriell og paralell, og (frekvensavhengie) kombinasjoner av disse. Samt at høytalerelementer lar seg måle på de og: indusert, endring av capasitiv ladning/elektrostatisk posisjon, akselerasjon, lys til posisjon..... Fordeler og ulemper vvs pre eq.
Den alminneligste form for tilbakekopling er negativ og reduserer forsterkningen enten den er lokal eller global. Positiv tilbakekopling er dårlig ord! siden det ender med lach up eller osilator. med fornftig bruk kan kombinasjonen +og- ende på riktig side av 0 i passende mengde.
Hva med målemafian eller hva ? ;)
eller bare litt romkoreksjon ? ::) eller showtech ka hete røran? ;D

ED
God lyd kan høres dårligere ut, dårligere is no God
Bedre is God
 
Topp Bunn