Fortolling og Posten

I

ijustpop

Gjest
Har handlet skiver på nett i 10 år og vært borti mye, men nå har jeg havnet i en ny situasjon. Har handlet fra en amerikansk nettbutikk som ikke har lagt ved faktura ved sendingen av en god bunke cd'er. Dette er ikke noe jeg har ber om, men de gjør det automatisk og så langt har det fungert veldig bra og sendningene har gått rett gjennom tollen. Men i går fikk jeg et brev fra Posten om at de sitter på en pakke med cd'er fra meg og vil at jeg skal sende inn faktura, kvittering eller kontoutskrift slik at de får verdien på cd'ene og dermed kan fortolle og momslegge varene.

Noen som har vært i samme situasjon? Hva burde jeg gjøre? Få avsender til å sende en juksekvittering med verdi 30 us dollars?
Det er 8cd'er det gjelder, og jeg har lyst til å unngå momsen.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.484
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Trodde posten hadde det veldig travelt i juletida jeg.

Har vært borti noe lignende, men da med dhl - tollvesenet hang seg oppi noe. Jeg fikk tilsendt en modul fra Jeff Rowland . Gratis - en garanti sak. Men det kunne ikke tollvesenet finne seg i. Alt har en reell verdi, selv om det er en garantisak.

Jeg kunne sende den gamle defekte i retur å få igjen tilsvarene beløp som jeg måtte betale til tollvesenet. Problemet mitt var at returfrakten var høyere enn toll/mva på modulen...

Makan til regelrytteri.

Konklusjon: måtte betale 400 kr i toll. Måtte få Jeff Rowland til å fakse en reell verdi på komponenten...

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Wergeland skrev:
Noen som har vært i samme situasjon? Hva burde jeg gjøre? Få avsender til å sende en juksekvittering med verdi 30 us dollars?
Det er 8cd'er det gjelder, og jeg har lyst til å unngå momsen.
Det gjør du ikke!

Når postens fortollingsavdeling først har satt fokus på pakken din, kan du likegodt akaptere ekstra utgiften og opptre redelig.

De vet utmerket godt hva en CD skal koste, og kommer du opp med en jalla-kvittering, risikrer du at de anmelder deg for forsøk på moms og skatteunndragelse.

For å unngå at pakken med CD'er blir liggende i evigheter;
Ta skriv ut bekreftelsen du sikkert fikk fra selger når du kjøpte på nett, gjerne sammen med utskrift som bekrefter at det er dette beløpet som er blitt betalt fra din konto.
(de har mulighet og lov til å gå inn å sjekke dette, så det er bare dumt å prøve å lure dem)

Så kommer CD'ene på posten sammen med en regning som du må betale for å få dem ut.

Ikke for å være negativ, men det er faktisk dette en CD' SKAL koste, og grunnen til at CD'er (og andre varer forøvrig) har den prisen de har i Norge.

Innimellom er man heldig å slipper mva på en pakke fra utlandet, men om man ikke tar høyde for mva når man importerer, så burde man ikke handle!

G

Gjestemedlem

Gjest
Legg ved en ekte kvittering og betal det det koster. Hvis en sending en gang i blandt blir stoppet er det bare noe du må regne med. Hvis de fleste går gjennom uten gebyr/mva så blir det jo ikke så mye i lengden uansett.

Ikke begynn å rote med falsk dokumentasjon og slikt, spesielt når de allerede har stoppet pakken.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ikke prøv å være "smart". Send det de ber om, f eks kopi av ordrebekreftelse eller kopi av kredittkortutskrift. Så håper du på bedre lykke neste gang. OK, så du må betale toll, moms og gebyr. Men det er ikke verdt å pådra seg en sak for avgiftsunndragelse og dokumentfalsk. Det kan bli mye dyrere. Og ikke forvent at noen her gir deg en oppskrift på hvordan du skal gjøre nettopp det.

Det er liksom litt sent å være kreativ på det punktet i prosessen hvor du er nå. En lovlig måte å gjøre dette på er derimot å samle opp et antall småpakker på en adresse i utlandet og selv ta dem med hjem. Da kommer du inn under den generelle beløpsgrensen på 6000 kr (hvis du har vært ute mer enn 24 timer, 3000 hvis ikke).

BTW: Ja, jeg synes den tollgrensen på 200 kr er latterlig lav, og fortollingsgebyret latterlig høyt. En pakke til 201 kr spretter plutselig opp til 371,25 bare den krysser grensen. Men det kan du skrive et brev til stortingsrepresentantene og leserbrev til avisene om.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kjedelige greier, men ikke skyld på posten. Dette handler om toll- og avgiftsdirektoratet (evt. Finansministeren). Om det vanligvis slurves med dette fra transportørenes side er det vel neppe helt safe mtp. konsesjoner og whatever.

En annen ting er at det rett og rimelig at vi betaler moms, også når vi importerer selv. Juksefaktura er dokumentfalsk, momsunndragelse er tyveri.

At ikke flere gjør som cyclecomponents.com er et mysterium. Der velger du bare pris i NOK og adressee i Norge, så fikser de moms direkte med pottittlandet. Da slipper kundene gebyrhelvetet på småordre, helt lovlig.

Det er fint.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Man kan faktisk tolle sjøl,koster "bare" 98kr.
http://toll.no/Default.aspx?epslanguage=NO Les litt der.
Og har posten stoppet pakken er det bare å sende kvitto og betale det det koster.
Ikke verdt å gjøre seg til kjeltring pga av sånt,småsummer.

En godnyhet fra posten foresten:
Sitat "Hei,

Sendingen blir sendt avgiftsfritt fra oss i dag.

Mvh
Postfortollingen "

Selger hadde ikke satt på verdien på pakka (iflg posten) faxet over kviteringer og fikk svar til morran at pakken blir videresent asap,utrolig ;)

/jan

I

ijustpop

Gjest
Folk var ganske entydige her. Jeg sender inn fakturaen.

I

ijustpop

Gjest
bambadoo skrev:
Trodde posten hadde det veldig travelt i juletida jeg.

Har vært borti noe lignende, men da med dhl - tollvesenet hang seg oppi noe. Jeg fikk tilsendt en modul fra Jeff Rowland . Gratis - en garanti sak. Men det kunne ikke tollvesenet finne seg i. Alt har en reell verdi, selv om det er en garantisak.
Skal sende en headamp til tyskland for reperasjon nå. Garantisak. Snakket med tollvesenet, og om man fyller ut et enhetsdokument, går en tur ned på tollkontoret samt har bekreftelse på at dette er en garantireperasjon og at jeg ikke skal betale noe (ikke engang frakt) så kan jeg sende ampen ut og få den tilbake uten å få tollavgifter og moms i tillegg.

Edit: men da er altså moms på ampen allerede betalt.

Topp Bunn