Fortjent oppmerksomhet til Geir Sundstøl!

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
725
Torget vurderinger
4
Hei!

NRK har en lengre artikkel om Geir Sundstøl. Den finner du her: https://www.nrk.no/kultur/xl/geir-sundstol_-halvt-menneske_-halvt-gitar-1.14564667

Geir Sundstøl.jpg


Geir er ikke den som har stått fremst på scenen når han har turnert med mange av våre mest kjente artister. Han er ønsket av mange, men støtt opptatt. Jeg la merke til denne tynne skapningen som forsøkte å gjøre seg usynlig på scenen. Et ofte diskret, men eminent gitarspill, vakte interesse for hvem denne fyren kunne være. Har hatt gleden av å oppleve ham ved flere anledninger.

Hans egne utgivelser er musikk som for meg er som medisin. Ro og sjelefred på blå resept. Prøv!

Langen Ro.png


Furulund.jpg


Brødløs.png


God fornøyelse!

Mvh Olav E
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har prøvd (har albumene) og det er bra. Noen virkelige perler blant låtene.
Flere interessante utgivelser fra Hubro.

Eks. Kraag
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Takk for tipset.

Må anskaffe meg denne platen. Så de hadde den på vinyl hos Big Dipper.
I tillegg så hadde de "Langen Ro" og "Furulund". Er de også å anbefale?
 

srtorp

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
555
Antall liker
1.101
Torget vurderinger
11
Flott gitarist med mange jern i ilden, Han har og vært en del av Stein Torleif Bjella på de siste platene hans og ikke minst en del av bandet. Bjella konserter med Sundstøl og Amund Maarud på strenger har vert en sann glede, og anbefales til alle som liker flinke musikere. Sundstøl "soundet" kommer godt igjenom på S.T.B siste plate,
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Har vært så heldig å være tilstede på to av solokonsertene han har gitt. Jakobs kirken og Hamar kulturhus.
Han hor jo sluttet å spille solo, så jeg er glad jeg fikk med meg disse to.

Husket godt Geir fra studiedagene i Halden, delte av og til noen pils på Siste reis, eller kom i prat andre steder. Hendte jeg traff han på Norges mest undervurderte platesjappe, Eldorado. Var vel også heldig å få med meg en en konsert med Traste Linden's kvintett også, han ble med dem en periode. Så vel han også spille på Down on the farm i Enningdalen. Traff han igjen i Oslo og fikk kikke nærmere på en av hans nye gitarer som han hadde tatt med fra USA, en Gretsch halv akustisk sak. Har fulgt ha i kulissene i alle år, og må si at det var veldig på tide at han gikk i studio og lagde de tre innspillingene. Som må ses på som en form for ambient folk og som har et nært slektskap til hverandre. Og dette er album som krever litt konsentrasjon og noen innspillinger før de kryper inn under huden.

Det ikke så mange vet er at han produserte og spilte på et veldig ukjent country album. Kristin Solli (fra Cohen på norsk) og Røy Lønhøiden dannet sammen Peyton Place. En countryduo der Geir spilte gitar og mye annet og der også "Kjell Pop" fra Onkel Tuka er med. Må si at denne skiva har en knippe særdeles gode låter, og som stadig vekk har gått på spilleren. Denne skiva fortjener mer oppmerksomhet enn det den fikk.

Haavard
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Takk for tipset.

Må anskaffe meg denne platen. Så de hadde den på vinyl hos Big Dipper.
I tillegg så hadde de "Langen Ro" og "Furulund". Er de også å anbefale?
Ja, helt klart. Furulund og Langen Ro er trygt å kjøpe. De utgivelsene gjør ikke skam på platesamlinga :)

Platene er utgitt på det fine norske plateselskapet Hubro http://hubromusic.com/ og det er mye spennende her. Sjekk også ut Building instruments
 
  • Liker
Reaksjoner: EiK

extenso32

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
44
Antall liker
18
Takk for tipset.

Må anskaffe meg denne platen. Så de hadde den på vinyl hos Big Dipper.
I tillegg så hadde de "Langen Ro" og "Furulund". Er de også å anbefale?
Ja, helt klart. Furulund og Langen Ro er trygt å kjøpe. De utgivelsene gjør ikke skam på platesamlinga :)

Platene er utgitt på det fine norske plateselskapet Hubro Hubro Music og det er mye spennende her. Sjekk også ut Building instruments
Hubro fortjener mye oppmerksomhet. Et selskap der genuin entusiasme står i sentrum. Den musikalske spennvidden er formidabel, og innspillingene er alltid av referansekvalitet.
 
Topp Bunn