Forsterkere Forsterkervalg

TOK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
53
Antall liker
0
Jeg skal da ut og handle forsterker til mine audiovector s3 super.
Jeg har kommet frem til følgende alternativ:

rotel ra-12kr 5800
nad 356 med dac. kr 6000

Onkyo a 9050kr 4999
onkyo a5vl kr4999

Jeg bruker pionerer lx 52 som avspiller. Samt wimp fra dekoder.

da jeg er avhengig av optisk inngang og ønsker stereoforsterker fremfor surrreciever er bruktmarked lite aktuelt.

jeg ønsker mest mulig fyldig varm klang.
forsterkere. Blir stående i et lukket kabinet så i så henseende er a5vl et godt valg siden den er digital.

Så mitt spørsmål er, hva er den beste forsterkeren for pengene av disse 4.
Jeg får dessverre ikke lyttet til de selv.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Her ville jeg valgt Onkyo...Rotel holder bare ikke, og NAD blir for grovkorna! Vurdert en større Naim, Ayre eller EC?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Frekkhet behøves ikke.:mad:Vennligst!.Du har oppdaga at forsyninga på den der er LITEN? Eller er vestfoldinger født trege..hehe?
En Audiolab CDQ/P-kombinasjon, derimot..litt dyrere-mye bedre! DE KAN DAISY-CHAINES OGSÅ! S3 er relativt lettdreven, men kjempepresis, og fortjener noe mer raffinert enn Rotel...Om så uansett er tilfelle, bør det være en eldre Michi--etter min mening den eneste Rotellinja som virkelig er verd penga..kan brukes på alt fra små budsjettere til Sonus Faber. Se heller da på førstegenerasjons Bladelius Tyr til rundt 6k. Spiller fletta av ALT Rotel har, og er en kjempematch til AVene..
 
Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
Har du hadt noen tanker runt dennearcam fmj a18 6200,- hos jfs sound system
fmja18.jpg

 
Sist redigert:

TOK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
53
Antall liker
0
Har ikke vurdert Arcam,.

Slik som vårt bruk av anlegget er nå, så ønsker jeg ikke bruke noe særlig mer på forsterker denne gangen.
Jeg er fullstendig klar over at S3 vokser med oppgaven til mer kvalitet og effekt som blir tilført.
Men som småbarnsfar er det viktig at eldstemann kan få bruke anlegget, samt at det ikke gjør noe at 2 åringen får Plukke litt på komponentene når ikke foreldrene klarer å holde han unna:)

Men det er også viktig at forsterkeren er stor nok til at jeg ikke skal være redd for å brenne elementene når man drar på litt.

Men skulle man vurdert mellom de 2 onkyoene, hvilken vil gi mest for pengene? Meninger?
 
X

X186841

Gjest
Er det veldig lukket og trangt , er det vel A5VL som avgir minst varme vil jeg tro.
 
X

X186841

Gjest
Den Arcam FMJ A18 har ikke optisk inngang ,og er en utgående modell som er erstattet av FMJ A19
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Se på redigeringene oppi mitt forrige innlegg. Ellers vil jeg anbefale A5VL..med litt varmt lydende kabel--den utvikler svært lite varme i skap, men kan trenge litt hjelp for å oppnå fylden du søker..fex van den Hul the Name...om du da ikke har Monster, Transparent e.l.
Da vil den kunne fungere kule på Audiovector..
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.912
Antall liker
1.935
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ellers vil jeg anbefale A5VL..med litt varmt lydende kabel--den utvikler svært lite varme i skap,
NEi! Dette er ikke riktig. Junior har denne på gutterommet nå, og jeg har selv testet den på; SA Saxo, Boston A 25, Audio Note, QLN, Epos..
Den blir skikkelig varm, -selv med relativt god lufting, varmere enn andre budsjettforsterkere jeg har hatt som Arcam a85, Rotel m.fl., og _mye_varmere enn nåværende Naim Uniti Qute. Den mangler også mye på det jeg kaller "organisk" naturlig lyd, og IMO lyder britisk HiFi som nevnt Rotel MYE, mye bedre enn Onkyo. Og med digital inn/DAC ville Rotel vært mitt soleklare førstevalg i denne prisklassen.
Trenger du ikke innebygget DAC, får den nye Creek Evolution a50 "rave reviews" om dagen og "slår" vel de andre kjente i nye tester. Kommer også snart en cd spiller med 4 dig.inn i samme serie. Sett jeg kunne tenkt meg på test selv:)
 

TOK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
53
Antall liker
0
Interessante synspunkter.
Optisk inngang er som nevnt nødvendig.

Skal sjekke redigeringen av innlegget.

Så a5vl blir varm, rart den blir det siden det er digital forsterkning.
Kanskje onkyo 9050 er et bedre valg enn den da.

Så er det jo rotel ra 12 som er enda et alternativ.
Men hvordan er kvaliteten på Rotel, jeg har ikke kjennskap til dette merket.
 

TOK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
53
Antall liker
0
Angående varme, det er kun når minste sønnen er i stua at den vil være i bruk som tv ly i lukket kabinet, ellers har vi muligheter til å ha dørene åpen.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.912
Antall liker
1.935
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Interessante synspunkter.
Optisk inngang er som nevnt nødvendig.

Skal sjekke redigeringen av innlegget.

Så a5vl blir varm, rart den blir det siden det er digital forsterkning.
Kanskje onkyo 9050 er et bedre valg enn den da.

Så er det jo rotel ra 12 som er enda et alternativ.
Men hvordan er kvaliteten på Rotel, jeg har ikke kjennskap til dette merket.
Ja, den blir varm. Men dette er ikke en digital forsterker type ICE teknologi t.ex., der innmat veier 0,5 kg (er vel stort sett kabinettene der som drar opp vekta). a5VL er en meeget tung sak, som i tillegg er godt bygget. Tyngre enn det meste jeg har hatt i forhold til størrelsen som lurer deg litt her. Den veier over 10 kg!

Har du sett denne testen da: http://www.lydogbilde.no/test/syv-integrerte-stereoforsterkere-april-2013
 
Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
EDIT: Leste ikke introen godt nok.
 
Sist redigert av en moderator:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Frekkhet behøves ikke.
Det er sant så jeg kommer med litt fakta isteden.
Bombastisk synsing ser ut til å være din greie.

Du har oppdaga at forsyninga på den der er LITEN?
Nei. Det har eller ingen tester jeg har lest nevnt noe om. Til å være en forsterker på 60W virker (strøm regner jeg med at du mener) -forsyninga raus, uten at jeg har brydd meg med å finne ut specs på den. Jeg har ikke spilt særlig høyt men har ikke hørt antydning til pustevansker og manglende dynamikk.

Hvordan har du opplevd den LITEN?
 
  • Liker
Reaksjoner: G95

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Onkyo leverer da ikke speileggvarme heller..
Ikke min greie med synsing- jeg bruker 25 års erfaring! Mht små forsyninger tror jeg vi har forskjellige oppfatninger om det også, jeg er vant til nordiske/britiske forsyninger siste tida, og i forhold til Bladelius/EC/Audiolab/Rega blir nesten alle forsyninger små..Rotel er varmtlydende ja, men hvor er det lydmessige særpreget?? Jeg vil fortsatt kalle det dusinvare..de leverer, men ikke i forhold til mine krav til pris/kvalitet..Det blir rett og slett kjedelig å lytte til over tid..noe som oftest skyldes driftsproblemer på mer krevende høyttalere..altså er forsyninga for liten. Roteler er ikke aleine om problemene- de dukker opp hos de fleste volummerker før eller siden. Men ingen fare, Class, jeg veit hvordan jeg skal få Rotel til å synge! Om du ikke husker det, er ikke Rotel et helbritisk merke heller:cool: Japanerne har mesteparten av designen der i gården..det merkes på strømdelen. Audiovector har følsomheten på sin side, men enhver entusiast med respekt for musikk bør tenke seg litt om før en integrert amp i den prisklassen settes til å drive ei svær søyle med multiple basselementer. Heller lite kontroll da, du...det er lettere å sprenge dem med en så liten amp også.På den annen side, skulle jeg gjerne prøvd å drive S3 med en Bladelius Tyr II NORGE-- 1,2 KVA, klasse A...da kan vi snakkes.
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Synd att den digitale til Onkyo blir så varm , har selv hatt 9155 som ikke er digital og den ble ikke varm i det heletatt. Låt bedre enn Creek og Naim i billigklassen i mine ører gjorde den og. Naim UnitiQute vet jeg ikke blir varm , men den har heller ikke all verden lyd. Det skal ikke være lett :)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.912
Antall liker
1.935
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Synd att den digitale til Onkyo blir så varm , har selv hatt 9155 som ikke er digital og den ble ikke varm i det heletatt. Låt bedre enn Creek og Naim i billigklassen i mine ører gjorde den og. Naim UnitiQute vet jeg ikke blir varm , men den har heller ikke all verden lyd. Det skal ikke være lett :)
Naim UnitiQute, -"ikke all verden lyd" hmmm.. Nå vet jeg ikke hva du legger i dèt, men den skammer seg vel ikke for noen forsterker nevnt i dette selskapet da, hverken på lydtrykk eller kvalitet.
Men nå spiller jeg på Epos Elan, og som Epos selv sier klarer seg med forsterker fra 12,5w. Denne komboen gir FOR mye trykk i min stue;) Herlig match ellers btw. Matching er jo ALT.

a5vl: Flere som deler min mening, sakset fra: Any Onkyo A-5VL experience?
[h=5]Re: Any Onkyo A-5VL experience?[/h]« Reply #3 on: 13 Nov 2010, 07:23 am »



Well, I've had the amp for about a week now and still have some time to decide on the Onkyo. Even though Onk states its Hybrid Class D design should run cooler it actually runs hotter than a firecracker.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Nåvel..det begrenser iallefall utvalget solid. Poenget mitt var å vise hva som er mulig, samt nødvendig for å få AV til å synge ordentlig. Muligheten er jo også å legge på en utvendig DAC...
 

TOK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
53
Antall liker
0
Nå er jeg veldig vanskelig, men ekstern dac er nok ikke noe alternativ da anlegget brukeS av hele familien, altså frA 6 åringen, til besteforeldre på 60. Det må være brukervennlig.
Så hvis jeg leser riktig fra dere som har mange spennende synspunkter, så er 9050 et bedre Lternativ i forhold til 5vl?
Jeg kjenner ikke til naim, har de noe. Komponenter i prisklassen ?
Produktene jeg kjenner godt er sg sine og litt av det klubben har.
 
X

X186841

Gjest
Naim begynner på 12000.- Så det er dobbelt så mye som utgangspunktet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
OK! Så prøv 9050 først! Uansett blir det nok bra!
 

TOK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
53
Antall liker
0
Det blir spennende. Men valget er fortsatt vanskelig.
Har pioneer A70 hatt optisk inngang i stede for sin digitale, har valget vært mye enklere.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Du sku hatt råd til en Bladelius Tyr II Novitas, ser du..ticks ALL your boxes..and then some..
 
Sist redigert:

TOK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
53
Antall liker
0
Det svinger fort,

Har fått tilbud på en nesten ny Nad 356BEE med dac hos hifiklubben i kongsberg, kanskje det kan være det rette.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Den vil iallefall gjøre en meget god figur..prøv den, du! Våken, kraftfull og kul som få..med DAC..det kommer den halvgode BluRayen til gode- regner med du har-
 

TOK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
53
Antall liker
0
Ikke halvgod, meget god, men min bedre halvdel ønsker seg cd spiller siden bd er litt treg.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
OK..det forstår jeg. Ingen multimaskiner holder enda følge med en god tokanals tallknuser, tross hederlige forsøk--Hvilket CD-drev har dere vurdert?
Skulle tro en NAD eller Rega Apollo- kanskje som reint drev- på NADs dac? Det bør funke..Jeg ville satt DAC på Blu-Rayen , da en Apollo allerede har en tøffere DAC enn alt annet under 7990 kr og rundspiller alle BluRays, samt alt til pris..Neste ordentlige steg opp er Audiolab 8200CD- og da er det like greit for din del å gå for en CDQ/P-kombinasjon- som jo var uaktuelt i utgangspunktet nå..
 
Sist redigert:
Topp Bunn