Forsterkere Forsterkeranbefaling til Dynaudio Focus 260 ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    God ettermiddag lydfolk !

    Jeg har nå i nesten et år hatt et par Focus 260.Har aldri tidligere hatt så dyre og flotte høyttalere.Men jeg sliter litt på forsterkersiden.Nå har jeg de oppkoblet med et Primare-anlegg,I 22 dac og CD 22.Det låt helt katastrofe med Nordostkabler,men da jeg byttet til Van Der Hul ble alt meget bedre.Men jeg har mine tvil om at den forsterkeren er kapabel til å drive høyttalene skikkelig.Savner litt punch i bassen,og det låter anstrengt når volumindikatoren går over 40.Jeg har også en Denon PMA 1520 og en Hegel H 200 stående.Har brukt Denon'en mye i år,men den er nok også for svak med sine 2 x 70 w.Hegel'en er langt mer oppløst,men det er der også noe som ikke stemmer helt.Lite trøkk der også.

    I min nærmeste by er det bare "de to store" som har butikker,altså Soundgarden og Hifiklubben.Er bestemt på å kjøpe fabrikknytt,da jeg setter pris på god service og garanti.

    Jeg kommer til å få et budsjett på ca.35000 kr.Det vil ikke bli handlet før om en måneds tid,så jeg har god til å fundere og forhåpentligvis teste ut og vurdere alternativer.Det er nå to kandidater som nå er mest fristende.Electrocompaniet's ECI 6 D og McIntosh MA 5200.Med den tilbudsprisen på El.Komp'en er dette nok nå et kjempekjøp.Har hørt mye på dette merket hos en kompis tidligere,men har aldri selv eid noe fra det.Når det gjelder McIntosh'en liker jeg retrodesignet,og at den har platespillerinngang.Men,vil dens to ganger 100 w være tilstrekkelig til å drive Focus'ene ?

    Jeg er selvfølgelig åpen for andre alternativ.Bladelius har fått mye skryt,og jeg har også lyst på den nye Yamaha S 2100 p.g.a. designet.En annen kandidat er Rega's Elicit R.Et Parasound-sett kan også være et godt alternativ.Den helt nye H 160 er nok godsaker,men i og med at jeg nå har hatt to Hegel,så kunne jeg tenkt meg å prøve noe nytt.

    Håper dere kan komme med innspill og tips underveis !

    mvh. s,
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Den nye NAD M22 med Hypex Ncore syns jeg er det mest spennende forsterkeriet til en sånn pris.

    Har ikke hørt den, men har blitt veldig imponert av Hypex, også med Dynaudio.

    Usikker på om den er i butikkene ennå? Men ser at Hifiklubben har priset den til 22998, så da bør det jo være mulig å oppdrive en stødig forforsterker innenfor budsjett.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Ser heftig ut den Nad'en ! Ja,kanskje er veien å gå å få todelt forsterkerløsning igjen.Har hatt et H/K-sett,et Tandbergsett og et sett som besto av Doxa pre og Parasound effekt.En god forforsterker burde kunne komme innom budsjettet.

    mvh.s,
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hatt en McIntosh effektforsterker på 2x400 watt (MC402).
    Mulig jeg ikke har hatt store nok høyttalere på denne til å virkelig se hva den klarer, men på f.eks Monitor Audio PL200 som er ca som dine Focus 260 i bestykning så klarte jeg relativt greit å peake opp mot 1600 watt på denne.
    Så da må jeg få lov til å sette spørsmålstegn om 100 slike watt er nok. Jeg vil tippe nei.

    Hegel H200 har jeg hatt på Monitor Audio GS60. Denne var stram i bassen, fin oppløsning osv..men man blir jo så fort lyttetrett.

    H200 testet jeg for gøy mot en Parasound NC2250, og da gikk det opp for meg at H200 mer var som en 50 watter i forhold.

    Husker jeg ikke feil så er Dynaudio rene 4 ohm høyttalere med ca 87 db følsomhet. Noe som tilsier at de trenger en gos del strøm for å kvikne skikkelig til.

    Disse Bladelius forsterkerkerene som du nevner selv har jo temmelig store strømforsyninger og er sikkert mer egnet for lave laster. Da tenker jeg på f.eks Bladelius Thor 3.

    ECI6D vil neppe ha noe mer krefter enn f.eks H200.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Utfra erfaring med en masse Dynaudio høyttalere synes jeg at i den prisklassen du beskriver er soleklart en Hegel H300.
    Tror ikke matcen kan bli bedre i den prisklassen. Har selv en MA6900 og Hegel HD20 dac. Koblet denne opp mot mine
    Focus 160 og lyden var langt fra optimal. Men derimot med H300 er den optimal. Krefter som monner og en lydsignatur som
    hvertfall matcher Focus serien utrolig godt. Jeg vil anbefale deg uansett å kjøpe en fint brukt. Du har garanti og reklamasjon
    uansett. Samt du kan spare inntil 12.000 på en brukt vs nytt. Hadde en H300 i hus for bare litt siden. Sammenlignet derfor
    MA6900 og H300 mot Focusene. MA5200 som du nevner vil ikkekunneklare bragden med Focus 260 noe særlig bedre enn hva
    du har fra før, tror jeg. Men dette er mitt råd :) Ville uansett prøvd å få lånt/deponert en H300 først og hørt. Tror du vil bli
    positivt overrasket :)

    PS! Må ikke sammenligne f.eks H200, H70 mot H300. Dette er en helt annen forsterker på mange måter.

    Mvh Øyvind
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    En H 300 burde ikke være noe problem med å få på hjemlån her jeg bor.Takk for gode råd og info ! Da begynner jeg å søke litt på mer strømsterke saker.

    mvh.s,
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Da jeg fikk demonstrert Focus'ene for første gang i Trondheim i fjor høst var det nettopp sammen med en H 300.Den lyden har jeg ikke fått igjen hjemme etter at jeg kjøpte høyttalere.

    mvh.s,
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Har tittet litt på forskjellige effektforsterkere.Parasound A 21,Primare A 23 og den Nad M 22.Det jeg lurer på litt nå er om jeg kan bruke noen av mine integrerte forsterkere som pre ? Alle har pre-out,men da ikke balanserte utganger.Vil lyden da bli noe middelmådig i forhold til å kjøpe en dedikert forforsterker ?

    mvh.s,
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Du vil jo uansett få essensen i lydsignaturen til den integrerte som pre. Og høres ikke det bra ut nå tror jeg ikke det vil låte så veldig mye bedre
    med en effektforsterker. Mitt uforbeholdne tips igjen er H300 på test først og fremst. Hvis de ikke bli "rett" så kan du jo selvsagt se etter
    andre løsninger. Dette er selvsagt opp til deg til syvende og sist. Men siden du spør må jeg svare etter beste hensikt :)

    Mvh Øyvind
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Takk for rådet Øyvind ! Jeg er rimelig fornøyd med lyden her,men savner som nevnt trøkk.Har tenkt til å pløye meg gjennom Parasound P 5-tråden i dag.Virker som en glimrende pre til overkommelig pris.En pakkepris hos OHC burde være mulig å få vil jeg anta.Problemet er at jeg bor her på nordvestlandet,så det blir vanskelig med demo evnt.hjemlån.Det første som nå står på programmet nå er en bytur og snakke med hifigutta der.

    mvh.s,
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Takk for rådet Øyvind ! Jeg er rimelig fornøyd med lyden her,men savner som nevnt trøkk.Har tenkt til å pløye meg gjennom Parasound P 5-tråden i dag.Virker som en glimrende pre til overkommelig pris.En pakkepris hos OHC burde være mulig å få vil jeg anta.Problemet er at jeg bor her på nordvestlandet,så det blir vanskelig med demo evnt.hjemlån.Det første som nå står på programmet nå er en bytur og snakke med hifigutta der.

    mvh.s,
    Om nord-vestlandet her kan være ålesundregionen, så står Focus260 koblet med H300 hos Soundgarden der i øyeblikket. Dvs den gjorde ihvertfall det i går da butikken stengte. Så lyttingen ordnes raskt, og det står ikke koblet i demorommet, men i butikkrommet. Ergo burde det ikke være veldig optimalt og kanskje mer reelt sett mot en vanlig stue. :)
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Ja,ingen problem for å komme meg en tur dit med bussen.Har prata litt med daglig leder der.

    mvh.s,
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Koblet opp igjen H 200'en for å danne meg et nytt inntrykk av Hegellyden.Bruker foreløpig ubalansert Van Der Hul fra Primarespilleren.Dac'en HD 11 står klar.Vel,noe ble litt bedre,men som nevnt lenger opp høres Hegel'en ut som en femtiwatter.Lite dypbass å høre her,og det låter anstrengt når jeg skrur opp.Når det gjelder H 300 er det nok en kanonbra forsterker,men er litt skeptisk til det megastore displayet.Er riktignok blitt fortalt de tekniske fordelene med det,og kan nok bli vant med det.Hvilken dac er det som er innebygd i 300'en ? Vil da sitte igjen med en ekstra HD 11 som jeg enten kan selge eller bruke sammen med Sonosboksen.

    mvh.s,
     

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    Bladelius. Spiller ring rundt det meste. Få tak i en brukt Thor og vips du har en som massakrerer Hegel H300 og alt som heter Nad.. :)
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Bladelius var tidlig med i vurderingen når jeg begynte å fundere på ny forsterker.Skal søke litt rundt på forskjellige modeller og priser.Fint å kunne få bygd inn platespillerinngang.

    mvh.s,
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Godt tilbud på H 300 nå,kr.23995.Nå får jeg ikke tilgang på sparekontoen min før i slutten av november.Skulle jeg bestemme meg for en slik da blir det ikke aktuelt å betale mer enn det for den.

    mvh.s,
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    H300 er en kjempegod forsterker til og med til 30K. Og til 24k er det jo bare å løpe og kjøpe... Oppgraderte selv fra H200, og det var et hav av forskjell. Brukte Focus 140 sammen med H200, og de passet svært bra sammen lydmessig. H300 har jeg hørt sammen med flere av Focus-modellene, og det er ikke noe mindre bra, det for å si det slik. Tror du ville blitt utrolig fornøyd med H300/Focus 260.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Har planer om å stikke innom Soundgarden på mandag.Vi får se hva det kan føre til :)

    mvh.s,
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Min H 200 fungerer veldig bra sammen med DM 2/6.Har disse stående i skapet.Men så kjøpte jeg et par Exite X16.Av en eller grunn funket de dårlig i mine ører,så de ble solgt til en her på Sentralen.

    mvh.s,
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har selv en Bladelius Thor II, og testet en H200 før jeg handlet. Syns den ble grå og spak i forhold. Hadde også en Krell KAV400xi, som tapte kampen mot Thor. Hadde definitivt vurdert og sjekket ut en Bladelius før jeg skulle bestemme meg.

    Det er kanskje mulig å få tak i en billig flybillett til Oslo og ta en hifirunde en lørdag? Med litt planlegging i forkant blir det fort en kjekk og interessant dag.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    En Oslotur har jeg tenkt litt på.Når man skal investere stort,er ikke en flybillett til 1200kr all verden.Kan jo også kombineres med å hilse på venner der som jeg ikke har truffet på evigheter.Et par overnnatinger der hos de er heller ingen problem.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Tar opp igjen denne tråden litt da det nærmer seg den måneden jeg kanskje skal oppgradere.Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal gå for,og har heller ikke ringt rundt for info og priser.Men en kamerat av meg her på sentralen tok opp problematikken ang.plassering av høyttalerene.Legger derfor ut et heller dårlig bilde av stuekroken min.Jeg har en åpen kjøkken/stue-løsning i leiligheten.

    anlegget okt.14.JPG


    Som dere ser så står høyttalerene ganske nært bakvegg,og spesielt på høyre side har jeg problem med den trøtte stolpen mellom vinduene.Har ikke muligheter for å få de lengre ut,da jeg må kunne passere mellom anlegget og stuebordet.Lytteposisjon blir også bare ca.to meter fra høyttalerene.Håper noen kan gi noen tips her.

    Tenker for harde livet på hvilken forsterker evt.forsterkersett som kan gi meg bedre trøkk og fyldigere lydbilde.Jeg kommer tilbake til hvilke modeller og merker jeg vurderer nå pr.i dag.

    mvh. s,
     

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har tideligere sagt bladelius og står enda der.. Et annet alternativ er en kraftig transistorbasert, typ 200w+ med god strømbank, og en rør-pre. Det er kanskje mitt aller beste tips
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Ja,Bladelius er høyt oppe på lista,men da må jeg reise til Oslo for en demo.Skal se om det lar seg gjøre.Må få noen til å passe katta.

    mvh.s,
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Nå er det 20% rabatt på alle varene hos Soundgarden butikkene. Er vel til og med lørdag. Da får du H300 f.eks til 24K. H160 til 17600.
    Verdt å ta med i vurderingen mener jeg.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Fikk mail om det i dag,og hos Soundgarden er jeg blitt lovet hjemlån.Men etter to Hegelforsterkere og fire Primare er jeg lysten på å teste noe nytt.Fikk en liten demo av H 160 sist mandag,og den låt himmelsk,men er redd den blir for svak for Focus'ene.

    mvh.s,
     

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    Den er for svak for focusene. Synes egentlig h300 er litt svak også. H20 burde du prøvd, og evt komplementere med p20 eller en rør pre
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    H 20 pluss rørpre blir for dyrt for et budsjett som allerede er blitt slanket litt,men tusen takk for tipset !

    mvh.s,
     

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    Se på brukten om du finner noen tunge og solide 200w pluss. Det er mitt stalltips. Har hatt focus 160, 260 og 340. Vet at samtlige der er glad i Power, og nøytrale forsterkere. Aragon fungerer fjell feks
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Har nå sirklet meg inn på noen alternativer.Budsjettet er dessverre noe slanket,slik at jeg må finne noe rundt 25K.om jeg skal handle nå.

    Det mest fornuftige er nok å bruke en hundrings på bussbilletter og gjøre en avtale om en H 300 til 24000.-.

    hegel h300 forsterker dac.jpg

    Dette er nok en forsterker jeg kan leve med,og den vil kunne drive Focus'ene tilfredstillende.

    Noe svakere på papiret,men Bladelius Tyr har en enorm stømforsyning som kan passe.Denne kommer på ca.25000,-.

    bladelius tyr.jpg


    Men skal jeg få en demo på denne,og andre alternativer må jeg ta meg en Oslotur,og det vil fort koste meg ca.3000.- i fly og lommepenger.

    Er litt usikker på om den nye Parasound Hint er kommet inn på lager,men prisen på denne blir som Bladelius'en.Kraftigere forsterker.

    parasound-halo-integrated.jpg


    Med alle finessene og utstyret på denne har jeg alt jeg trenger når det gjelder platespillerinngang og dac.

    Siste alternativ er å vente noen uker til NAD M 22 ankommer hifiklubben her,og kjøpe en brukbar forforsterker når jeg får solgt H 200'en.

    nad m 22.jpg

    Denne kommer på 22000.- og jeg som stort sett bare spiller cd'er og litt vinyl kan klare meg med en helt grei pre.Har tenkt litt på Rotel's 1570.

    Kom gjerne med anbefalinger eller motforestillinger ang.planene mine.

    mvh. s,
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei og god kveld.

    Jeg har vel ikke endret mitt syn på hvilken du bør velge :) Hegelen :) MEN, og det er et stort MEN.
    Jeg har nå hatt noen timer med mine Focus 160 og den nye Hegel H160. Fyttigrisen så najs lyd.
    For å si det slik, jeg legger faktisk McIntoshen på brukten nå. Jeg kommer til å kjøre H160 og Focus 160
    en stund, for makan til match er grisebra. Bedre enn H300 og Focusene. Så hva de har gjort med H160
    må gudene vite. Men de har hvertfall fått en kullsort bakgrunn og en fantastisk god sammenheng i lyden.
    Hørt litt nå på Dianna Krall. Det er bokstavlig talt som om hun står rett foran meg. Lyden er bare deilig.
    Alt stemmer her fra topp til bunn. Smiler godt :) Jeg kjører gjennom den innebygde dacen. Helt kanon den og.
    Så i din stue vil jeg kanskje anbefale deg å bytte ut Focus 260 til Focus 160 og gå for Hegel H160.
    Jeg har 20 kvm og disse spiller mer enn godt nok. Ingen behov for sub hvertfall.

    Mvh Øyvind
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Det blir litt dumt og gi opp 260'ene,men tanken om en H 160 til helgas pris og kjøpe et par Rubicon 2 eller Venere 2.0 stativhøyttalere har slått meg.Har som du vet har jeg også bare ca.20 kvadrat her sjøl.Gruble,gruble.Men hovedplanen nå er å sjekke ut Tyr først.

    mvh.s,
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Den nye H160 er vel så god som H300. Tror i grunn den stikker fra på mange parametre med korrekt match.
    Nå har jeg prøvd en del av Hegel på Focusene, og H160 er den beste så langt. Og det at den innebygde dacen
    er såpass god, så slipper man mange bokser. Det er bra for mange og. Jeg liker minst mulig kabler og ledd selv.
    Angrer ikke på at jeg sjanset på H160. Men det er jo du som bestemmer :)
    Men siden du har de 20 kvm så vil jeg påstå at du ville hatt vel så god nytte av Focus 160.

    Mvh Øyvind
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Hei igjen folkens !

    Tar opp igjen denne tråden da ny forsterker er på plass.Budsjettet ble dessverre slanket en god del da jeg er igang med å pusse opp leiligheten.Det koster noe mer enn det jeg forespeilet meg.Men valget mitt falt på den nye Rega Elicit-R.Fikk en god deal på den her i byen.Det ble ikke tid,penger eller ork til en Oslotur for å tråle hifisjappene der.Er foreløpig meget fornøyd med Rega'en.Den slår min gamle H 200 ned i støvlene.Liker at den har en varmere klang,og jeg hører detaljer i platene som jeg ikke har hørt før.Det er et pluss at den har et godt riiatrinn innebygd.Da slipper jeg utgifter til en ekstern.I og med at jeg for det meste spiller cd-plater er ikke digitale innganger noe savn.Dessuten kan HD 11-dac'en ta seg av det.Når det gjelder effekt er det nok.Kan ikke kjøre noe diskotek her heller da jeg bor i blokk.Foretrekker som nevnt å lytte på moderat volum.

    Et par bilder :
    anlegget 2.12.14..JPG



    anlegget fra siden.JPG


    Det er som dere ser ikke optimal plassering av høyttalerene,så jeg funderer på stativhøyttalere etterhvert.Jeg hadde forresten meget godt resultat da jeg koblet opp mine Dali Mentor 1,så det er mulig at det er de som vil bli brukt mest fremover.

    Takk til alle som har bidratt i tråden !

    mvh. s,

    Edit : Det snek seg inn et gammelt bilde her.Får ikke til å fjerne det.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn