Forsterker til Virgo V

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
På grunn av en kjedelig affære må jeg ut og finne meg ny forsterker til mine Virgo V høyttalere. Det første som fallt meg inn var å finne et nytt eksemplar av Kav-400xi eller gå for arvtageren s300i, ettersom jeg var svært fornøyd med min forrige Krell. Tenkte allikevel det var lurt å høre om noen her inne har gjort noen spennende erfaringer med forsterker til disse høyttalerene siden sist jeg var på forsterkerjakt?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvilke kvaliteter i en forsterker er du ute etter? Tenker type lydkvalitet og lydsignatur, integrert kontra pre/power, fjernkontroll, utseende, rør eller transistor? etc.

Hvordan føler du Virgoene dine låter? "Mørkt?, lyst?, bassfattig?, for mye bass?

Muligens litt lettere å komme med forslag som passer dine preferanser når vi har noen av disse svarene.
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Godt poeng :)

Jeg tenkte meg i utgangspunktet en integrert transistorforsterker, og som sagt er det overhengende fare for at en s300i finner veien hjem til stuen min. Lydsignaturen i anlegget mitt er jeg litt dårlig på å beskrive merker jeg, spesiellt siden jeg ikke har hatt det oppe og gå siden Juli. Likte som sagt lyden med Krell Kav-400xi veldig godt...men jeg har jo heller aldri testet og sammenlignet med noe annet.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Siden du har Burmester CD spiller kunne du jo benytte anledningen til å høre den sammen med en Burmester forsterker. Burmester 051 får jo bra kritikk sammen med 052 CD spilleren i den testen.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg har hatt Virgo V og jeg tror at en rørforsterker ville passet utmerket. Den er rel analytisk men mindre enn sin forgjenger III. Men skal du ha trans bør du ikke velge en for lys. EC passer fint, men helst med oppgradering i strømforsyningen. Krell er vel heller ikke for lys.
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
oyvjorge skrev:
Jeg har hatt Virgo V og jeg tror at en rørforsterker ville passet utmerket. Den er rel analytisk men mindre enn sin forgjenger III. Men skal du ha trans bør du ikke velge en for lys. EC passer fint, men helst med oppgradering i strømforsyningen. Krell er vel heller ikke for lys.
Jeg syntes Krell fungerte veldig bra. Har jo lest at noen mener s300i mangler den virkelig kjellerdype bassen, men positive trekk som dynamikk og spilleglede blir nevnt flere steder og er ting som virkelig tiltaler meg! Noen som husker hva Fidelity sa om denne forsterkeren og hva den ble testet med?

Hva slags forsterker brukte du på dine Virgoer?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Jeg har hørt Virgo (mrk.) III på Hegel forsterkeri og dette låt direkte dårlig, Krell kav400i (er det det den heter) låt greit men det var ikke før jeg koplet opp ett Sim Audio forsterkersett at jeg virkelig fikk trykt potensialet ut av disse HT.Dette begynner å bli en god stund siden og jeg lever enda lykkelig med mine Virgoer som er noen fantastiske HT med rett plassering og forsterkeri.
Det skal sies at prishoppet fra Krell og Hegel forsterkeriet til Sim Audio var nokså stort.
Mitt intrykk er at AP ikke trenger lystklingende forsterkeri så har du det i baktankende er du ett godt stykke på vei.
Igjen,- inntrykkene mine er basert på Virgo III, Virgo V har jeg bare hørt demo av i kjellern på Oslo Hi-Fi center og det låt overbevisende for å si det sånn.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg hadde EC AW 120 og 4,7 en periode. Byttet så 120 med et Parasound effekttrinn. Det farget lyden endel, men passet greit til V. Sim passer sikkert bra og Gamut vil jeg tro går bra. Det finnes mange merker der ute som kan passer, du må nok prøve deg frem selv. Men styr unna Primare, Hegel, Densen og kanskje Bladeliustype forsterkere.

V 5 er også mer tilgivende enn V III.

Men fortsatt ville jeg prøvd rørutstyr.
 

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Her ville jeg kanskje prøvd Bel Canto. Vet du ønsker transistor, men Bel Canto intr eller dag3 med ref500 monoblokker spiller veldig bra.
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Burmester står laaangt oppe på ønskelisten, men er nok utenfor mitt budsjett nå gitt. Med mindre det skulle dukke opp noe brukt til en hyggelig pris, men det er vel rimelig sjelden.
 

rfo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
67
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Torek skrev:
Burmester står laaangt oppe på ønskelisten, men er nok utenfor mitt budsjett nå gitt. Med mindre det skulle dukke opp noe brukt til en hyggelig pris, men det er vel rimelig sjelden.
Hørte på en Burmeister int 051 på AP Scorpio II.
Kjøpte AP Scorpio II, men beholdt Krell Kav400 som etter min mening låter vel så bra som Burmeister 051
 
M

musicus

Gjest
Audionet SAM V2, kan väre aktuell kandidat, gismo her på sentralen bruker AP & Audionet...

mvh
 

gwikse

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
1.091
Antall liker
253
Her er det vel bare å skrive ned en liste og ta runden. Om du ønsker å høre hvordan Densen er på disse er det bare å ta kontakt på PM (holder til i Oslo).

Jeg har ikke testet noe særlig rør forsterkere, med unntak av Copland CTA405 som jeg tror er for slapp i bunn.

Min lytterunde:
Burmester 051
Rør pre-amp med Bel Canto effekttrinn
Krell S300i
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
gwikse skrev:
Her er det vel bare å skrive ned en liste og ta runden. Om du ønsker å høre hvordan Densen er på disse er det bare å ta kontakt på PM (holder til i Oslo).

Jeg har ikke testet noe særlig rør forsterkere, med unntak av Copland CTA405 som jeg tror er for slapp i bunn.

Min lytterunde:
Burmester 051
Rør pre-amp med Bel Canto effekttrinn
Krell S300i
Densen kunne vært spennende å høre :)

Har du testet s300i med Virgo selv?
 

gwikse

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
1.091
Antall liker
253
Nei, har ikke det. Men husker gode gamle KAV300i + Virgo2 matchen.

Densen vs Burmester vs Krell kan du vel få demonstrert på OHFC?
 
O

Omar

Gjest
Krell er ikke lenger hos OHC.
Jeg tror nok Burmester er tingen ja. Du kan også vurdere Densen. Men siden du har Burmester cd, ville jeg anbefalt så rå Burmester du har råd til. Det er også viktig med ordentlig strømlabler og eventuelt en Quantum strømrense greie.
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Da har jeg tatt en beslutning, skal bli virkelig spennende å høre hvordan s300i låter hjemme i stua. Har ikke hatt lyd i anlegget siden slutten av Juli, så nå gleder jeg meg! :D
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Torek skrev:
Da har jeg tatt en beslutning, skal bli virkelig spennende å høre hvordan s300i låter hjemme i stua. Har ikke hatt lyd i anlegget siden slutten av Juli, så nå gleder jeg meg! :D
Lykke til! Det blir sikkert bra.

Var det du som kjøpte V5 av meg? I Vestby.
 

gwikse

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
1.091
Antall liker
253
Gratulerer med ny forsterker da :)
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
gwikse skrev:
Gratulerer med ny forsterker da :)
Takker! Ikke helt min ennå, men veldig snart :)

Kanskje jeg tar kontakt en gang allikevel, morsomt og interessant å høre hvordan høyttalerene låter i forskjellige oppsett.
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
oyvjorge skrev:
Torek skrev:
Da har jeg tatt en beslutning, skal bli virkelig spennende å høre hvordan s300i låter hjemme i stua. Har ikke hatt lyd i anlegget siden slutten av Juli, så nå gleder jeg meg! :D
Lykke til! Det blir sikkert bra.

Var det du som kjøpte V5 av meg? I Vestby.
Nope, kjøpte mine hos Oslo Hificenter :)
 

Macci

Medlem
Ble medlem
30.03.2009
Innlegg
15
Antall liker
0
Gratla med kjøp. Jeg vil ikke spolere gleden, men min broder har disse høytalerne, og brukte S300i. I hans stue var det absolutt gal match. Så kjøpte han en DK Design Mk3 brukt, som var rene magien i forhold til. Drev dem med letthet og med en organisk og analogaktig lyd som er noe av det beste jeg har hørt under 100 k. Faktisk har jeg enda ikke hørt særlig med forsterkere under 70-80k som presterer det som DK gjør, rart at ikke flere hifibutikker selger dem...musikalsk formidabelhet:)
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Macci skrev:
Gratla med kjøp. Jeg vil ikke spolere gleden, men min broder har disse høytalerne, og brukte S300i. I hans stue var det absolutt gal match. Så kjøpte han en DK Design Mk3 brukt, som var rene magien i forhold til. Drev dem med letthet og med en organisk og analogaktig lyd som er noe av det beste jeg har hørt under 100 k. Faktisk har jeg enda ikke hørt særlig med forsterkere under 70-80k som presterer det som DK gjør, rart at ikke flere hifibutikker selger dem...musikalsk formidabelhet:)
Takker :) Ingen fare, synspunkter og erfaringer er jo alltid interessant!
Hva fungerte dårlig med s300i i hans lytterom, og hva slags andre komponenter bruker han?
 

Macci

Medlem
Ble medlem
30.03.2009
Innlegg
15
Antall liker
0
Vel, som sagt, det avhenger veldig mye av matchingen med resten. Nå kjørte han en Meridian 808 cd spiller, signal Sky Audioquest, samt høytalerkabler av Jorma til rundt 60 k.
Med 300i ble mellomtonen hard og tildels veldig kvass, nærmest ubehagelig. Dette forsvant med ny forsterker umiddelbart, og der den harde og litt metallkvasse lyden var, ble den nå erstattet av en veldig naturlig klang, ikke varm og farget, men allikevel veldig organisk og levende. Men muligens den ikke helt trivdes i sammen med de andre komponenter..men for all del, mange andre aspekter var imponerende, god og strukturert dypbass, samt nok med krefter.
 
Topp Bunn