Forsterker til rumperistere

mbst

Medlem
Ble medlem
09.01.2009
Innlegg
10
Antall liker
1
Hei,
Jeg har to stk Clark Synthesis TST239 Silver "shakere” /“buttkickere” / rumperistere montert under en sofa av forrige huseier.
Lurer på hvordan jeg kan få tatt disse i bruk?

Eksisterende kabling:
  • Det ser ut til å være trukket en stereo RCA phono kabel fra foran ved TVen til et hifi koblingsskap bak sofaen.
  • Foran ved TV: RCA rød+hvit plugg (til ref: Ar+Ah), nå er de ikke tilkoblet noe, men trolig har hvit ikke vært tilkoblet noe under tidligere bruk heller da den er teipet for.
  • I bakre koblingsskap: Her skjøtes RCA kablene i en wago kontakt og går videre som identisk stereo rød+hvit RCA phono (til ref: Br+Bh). Jeg er litt usikker (må fjerne teip og se nærmere etter), men det kan tenkes at man i wago-skjøten har gjort slik at signalet fra rød kildekabel splittes ut på både rød og hvit RCA.
  • Br/Bh er i dag ikke koblet til noe. Det kan vel tenkes at Br/Bh phono RCA har blitt tatt inn i en tokanals forsterker som høyre og venstre signal..?
  • Fra koblingsskapet går også to høyttalerkabler til under sofaen (disse er ikke koblet til noen kilde i dag, og henger løst). På “inntaket” til sofaen er høyttalerkablene skjøtet individuelt med wago over på hver sin videregående høyttalerkabel som så er tilkoblet hver sin shaker.
Nåværende receiver:
Jeg har en Yamaha RX-A3020 9.2 receiver (forøvrig Monitor Audio GX300 og Gold C350 samt et par enklere bakhøyttalere og takhøyttalere - sistnevnte må jeg bytte receiver for å få tatt i bruk).

Kan jeg kanskje gjøre som følger?
Har på følelsen at jeg kan koble bakre subwoofer-utgang fra Yamahaen til den røde RCA phono kabelen (Ar). Videre:
Alt1:
Så kan jeg kjøpe en tokanals forsterker og koble Br+Bh som inputs inn på den.​
Så kobler jeg høyttalerkablene på forsterkerens utgang.​
Alt2:
Kanskje i stedet fjerne signalsplitten fra Ar —> Br+Bh, og i stedet koble kun Ar på inputen til en mono-forsterker?​
Og så lage en splitt på utgangen på vei mot shakerne (parallell eller serie..?)​

Shakerne TST239 Silver er spesifisert til å skulle drives av 100-150W@4ohm.
Vil anta at man ikke trenger noen raffinert forskterker iom at det kun er snakk om lavfrekvente signaler.
Har dere noen anbefalinger om løsning og forsterker?


Hilsen Martin
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Clark Synthesis er bra rumperistere, har et par selv i sofaen.

For egen del bruker jeg split på rca inn til en gammel surroundreceiver og koblet de på hver sin høytalerkanal, fungerer perfekt.
 

mbst

Medlem
Ble medlem
09.01.2009
Innlegg
10
Antall liker
1
Takker for svar :)
Hva slags receiver har du koblet dem til, og hva yter den per kanal på 4 ohm, hvis du vet? Bruker du den til annet enn kun risterne?

Antar at man også kan gå for en stereoforsterker? Yamahaen min kan vel sette cutoff-frekvensen per subwoofer-kanal, så trenger vel kanskje ingen justeringsmulighet for det på forsterkeren man kobler til (?).
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Det er en gammel Sony receiver, med rundt 100W per kanal, antagelig en del over, ved drift av 2 kanaler. Brukes kun til rumperisterne, ingen justering her utover volum.

Bruker en Yamaha prossessor til å mate den.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.865
Antall liker
26.614
Sted
Oslo/Grebbestad
Hei
Til min Clark Synthesis TST239 rumperister brukte jeg denne bass forsterkeren fra Zachry
kan kobles opp med to stykk.
Er ikke i bruk lenger så den er ledig for nye ristninger
Bygget inn i en treramme for veggmontasje.
20221030_111433.jpg
 
Sist redigert:

mbst

Medlem
Ble medlem
09.01.2009
Innlegg
10
Antall liker
1
Hei
Til min Clark Synthesis TST239 rumperister brukte jeg denne bass forsterkeren fra Zachry
kan kobles opp med to stykk.
Er ikke i bruk lenger så den er ledig for nye ristninger
Bygget inn i en treramme for veggmontasje.
Den hørtes ikke dum ut. Står den i Oslo?

Har vurdert Zachry D-250, mest fordi det er den jeg har lest om brukt til dette formålet.
Hva vil forskjellen på D-250 og DSW-150 være?
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.865
Antall liker
26.614
Sted
Oslo/Grebbestad
Den hørtes ikke dum ut. Står den i Oslo?

Har vurdert Zachry D-250, mest fordi det er den jeg har lest om brukt til dette formålet.
Hva vil forskjellen på D-250 og DSW-150 være?
Den finnes i Oslo går billigt, kjenner ikke til forskjeller det må du googla frem.
 
Topp Bunn