Ønsker anbefaling Forsterker til Klipsch RP-280f

Stigrs

Medlem
Ble medlem
26.04.2023
Antall liker
0
Sted
Levanger
Hei! Har noen anbefaling til effektforsterker/integrert forsterker til RP-280f?
Specs på ht er:
150w rms / 600w peak

Kommer til å bli brukt til musikk. Budsjettet tilsier dessverre at de må bli så billig som mulig 1-5k…

Sist redigert:

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Antall liker
3.290
Torget vurderinger
2
Hva med Yamaha R-N303D? Ligger en på finn til 1200,- kr

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.273
Torget vurderinger
2
Den ser jaggu ikke dum ut! Står oppført minimum RMS output power på 100w. Hva vil dette si ?
Det vil i praksis si at den har 100 Watt pr. kanal tilgjengelig ved en spesifikk forvrengning. Nå er Klipsch 280f svært lette å få til å spille høyt, så de 100 Watt'ene er plenty for de aller fleste.
Yamaha leverer høy kvalitet og en gjengivelse som passer Klipsch fint, som interessante alternativ finnes f.eks. Marantz eller Onkyo. 1200,- for en R-N303 er en god pris, disse ligger på ca. 3000,- nye. Det finnes alltid noe som er både bedre og kraftigere der ute, men du går uansett ikke feil med en slik forsterker.

• Liker
Reaksjoner: KMR

Stigrs

Medlem
Ble medlem
26.04.2023
Antall liker
0
Sted
Levanger
Det vil i praksis si at den har 100 Watt pr. kanal tilgjengelig ved en spesifikk forvrengning. Nå er Klipsch 280f svært lette å få til å spille høyt, så de 100 Watt'ene er plenty for de aller fleste.
Yamaha leverer høy kvalitet og en gjengivelse som passer Klipsch fint, som interessante alternativ finnes f.eks. Marantz eller Onkyo. 1200,- for en R-N303 er en god pris, disse ligger på ca. 3000,- nye. Det finnes alltid noe som er både bedre og kraftigere der ute, men du går uansett ikke feil med en slik forsterker.
Dessverre ble jeg for sen til å handle N303n.. Hvilke modeller fra Marantz/onkyo anbefaler du til RP-280? Har sett litt på NAD, men finner ikke noen med nok guffe til mitt budsjett :rolleyes:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.273
Torget vurderinger
2
Dessverre ble jeg for sen til å handle N303n.. Hvilke modeller fra Marantz/onkyo anbefaler du til RP-280? Har sett litt på NAD, men finner ikke noen med nok guffe til mitt budsjett :rolleyes:
Du skal ikke være så alt for opptatt av effekten; dine høyttalere spiller mer enn høyt nok selv med temmelig moderat effekt. Jeg har kjørt Klipsch av omlag samme type med 2 x 20 Watt med stor suksess, men det er ganske viktig med kvalitet, da gjerne i strømforsyningen (det betyr ofte at forsterkeren veier en del).
Jeg er ikke veldig glad i NAD i lag med Klipsch må jeg tilstå, japanske forsterkere er ofte noe mer elegante i lag med slike høyttalere.

Behøver du digitale innganger på forsterkeren, eller har du kilder som leverer analogt inn til forsterker?

Her på HFS Torget ligger nå en Marantz PM 8005 litt over ditt budsjett, selges for 7000,-, den er hånd i hanske, men har bare analoge innganger. Disse gikk for ca. 12 000, nye, dagens etterfølger (PM 8006), koster ca. 16000,-. Sjekk etter PM 7005, den bør du få innenfor ditt budsjett, og den har gode digitalinnganger.

Av forsterkere jeg vet låter godt i lag med dine høyttalere, ligger det nå på Finn bl.a.:
Roksan Kandy 3500,-
Marantz PM 7005 3900,-
Yamaha A-S700 2200,-

Tror jeg ville valgt Marantz'en om det var til meg selv, men alle de nevnte spiller supert med Klipsch Ref-høyttalere. Og for øvrig er helt nye Yamaha forsterkere ganske gunstig priset hos Surround.no

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.556
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en Audio Note int rørforsterker på 17 w plenty til mitt bruk.

Stigrs

Medlem
Ble medlem
26.04.2023
Antall liker
0
Sted
Levanger
Du skal ikke være så alt for opptatt av effekten; dine høyttalere spiller mer enn høyt nok selv med temmelig moderat effekt. Jeg har kjørt Klipsch av omlag samme type med 2 x 20 Watt med stor suksess, men det er ganske viktig med kvalitet, da gjerne i strømforsyningen (det betyr ofte at forsterkeren veier en del).
Jeg er ikke veldig glad i NAD i lag med Klipsch må jeg tilstå, japanske forsterkere er ofte noe mer elegante i lag med slike høyttalere.

Behøver du digitale innganger på forsterkeren, eller har du kilder som leverer analogt inn til forsterker?

Her på HFS Torget ligger nå en Marantz PM 8005 litt over ditt budsjett, selges for 7000,-, den er hånd i hanske, men har bare analoge innganger. Disse gikk for ca. 12 000, nye, dagens etterfølger (PM 8006), koster ca. 16000,-. Sjekk etter PM 7005, den bør du få innenfor ditt budsjett, og den har gode digitalinnganger.

Av forsterkere jeg vet låter godt i lag med dine høyttalere, ligger det nå på Finn bl.a.:
Roksan Kandy 3500,-
Marantz PM 7005 3900,-
Yamaha A-S700 2200,-

Tror jeg ville valgt Marantz'en om det var til meg selv, men alle de nevnte spiller supert med Klipsch Ref-høyttalere. Og for øvrig er helt nye Yamaha forsterkere ganske gunstig priset hos Surround.no
Takk for ett utfyllende svar! Jeg har pdd. en forforsterker, men denne har bare èn Audio out…

Har du/noen andre anbefalinger til en dugende forsterker med hdmi ut/inngang? Kommer fort borti hjemmekinoverden, og da skal vist oppgitte specs være helt forskjellig iht. hifiverden?
Mvh

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.273
Torget vurderinger
2
Takk for ett utfyllende svar! Jeg har pdd. en forforsterker, men denne har bare èn Audio out…

Har du/noen andre anbefalinger til en dugende forsterker med hdmi ut/inngang? Kommer fort borti hjemmekinoverden, og da skal vist oppgitte specs være helt forskjellig iht. hifiverden?
Mvh
Nja, helt forskjellig er det vel ikke, men produsentene tar seg visse friheter ved oppgivelse av data på hjemmekinoreceivere og bilstereo... :)

HDMI inn/ut er nesten eksklusivt for hjemmekinomarkedet. Men så å si alle moderne TV'r har optisk lyd ut, så du kan omgå problemet ved å kjøre optisk fra TV til digital inngang på forsterker / DAC.

Dersom du kjøper deg en integrert forsterker behøver du ikke forforsterkeren mer, og jeg undrer litt på hva du mener med kun én Audio Out? Skulle du behøve flere? Den behøver i så å si alle tilfeller kun drive en enkelt effektforsterker, så hva mangler du?

Hvilke kilder tenker du å benytte (LP/CD/streamer/Bluetooth/TV....)?

Stigrs

Medlem
Ble medlem
26.04.2023
Antall liker
0
Sted
Levanger
Nja, helt forskjellig er det vel ikke, men produsentene tar seg visse friheter ved oppgivelse av data på hjemmekinoreceivere og bilstereo... :)

HDMI inn/ut er nesten eksklusivt for hjemmekinomarkedet. Men så å si alle moderne TV'r har optisk lyd ut, så du kan omgå problemet ved å kjøre optisk fra TV til digital inngang på forsterker / DAC.

Dersom du kjøper deg en integrert forsterker behøver du ikke forforsterkeren mer, og jeg undrer litt på hva du mener med kun én Audio Out? Skulle du behøve flere? Den behøver i så å si alle tilfeller kun drive en enkelt effektforsterker, så hva mangler du?

Hvilke kilder tenker du å benytte (LP/CD/streamer/Bluetooth/TV....)?
Hei! Benyttet meg av optisk lyd for noen år siden. Men har en ekkel følelse på at TV’n blir ett svakt punkt?
Det mest optimale oppsettet for oss hadde nok blitt AppleTV - Forsterker/Reciever - TV og HT. TV og forsterker kan byttes plass ved bruk at optisk lyd, men da vil funksjonene fra appletv osv. svekkes.

Kilder som blir brukt er BT, Aux og TV.
Angående en audio out, så mente jeg kun en RCA utgang. Altså ikke L/R utgang, bare R/mono.
Mvh

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.273
Torget vurderinger
2
Optisk lyd ut av TV fungerer strålende.

Ellers nevnes Marantz NR1200, denne har alt, også Spotify Connect innebygget, HDMI inn og ut. Ligger en på Finn til 5500,-

Denon DRA-800

Onkyo TX-8270

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.178
Sted
Horten
Om man først er ut i av-receiver verden, så kan en brukt Sony STR-DN1080 gjøre underverker.

Da kan du bi-amp'e de Klipsch RP-280F (bruke kanal Front på woofer, og SurroundBack på tweeter ved å ta av blekket på terminalene på høyttalerene).
Da våkner Klipsch'ene ordentlig .(y)

Og du får Sony's romkorreksjon på kjøpet sammen med alle innganger du trenger.:cool:

Topp Bunn