Forsterker til Bang Olufsen Beovox s75

Petdan

Medlem
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
7
Antall liker
0
Hei. Jeg har et spørsmål som jeg trenger hjelp til. Jeg har fått tak i et strøkent par med Beovox s75 som jeg trenger forsterker til. I utgangspunktet er jeg intressert i en gammel forsterker som står litt i stil til høyttalerne men jeg er også åpen for nyere forsterkere som gjør jobben sin på en skikkelig måte som ikke koster skjorten. Jeg har hørt de spille på en Tandberg 2075, noe jeg syns låter veldig veldig pent. Jeg har også fått tilbud om å kjøpe en Tandberg 2055 hvor den ene kanalen er gåen for 1000,-. Har noen erfaring med hva som kan være galt med denne forsterkeren og evt hva det vil koste å fikse dette, evt makspris. Lurer også på hva jeg burde gå for av LP-spiller til et anlegg som dette, her ønsker jeg også tips om ting som ikke nødvendigvis koster skjorten. Håper på positivt svar der ute:)

Mvh

Petter
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
764
Antall liker
388
Skal du ha forsterker som står i stil med høyttalerne så må jo B&O forsterkere tas med i vurderingen f.eks. beolab 5000
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Har et par Beovox 3702 som er helt strøkne. Har skiftet ut DIN terminalene til nye terminaler av innfellt kopp typen og kanter på bass elementer. Byttet noen serie kondiser . Bruker disse på gammel Rotel og marantz. De passer godt til disse høyttalerne.mvh Guit
 
Sist redigert:

Petdan

Medlem
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
7
Antall liker
0
Så er det det å få tak i noe slikt da:) Jeg er ganske ny på dette her og ikke gamle karen, så tips om hvor jeg før kjøpt slike ting, linke etc mottas med stor takk:)
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Også Pioneer forsterkere fra den tiden har jeg også brukt (SA 7500). Kan dukke opp på Finn.no. Eller kanskje på Torget. Du kan legge ut dine ønsker her. Så kanskje noe interessant dukker opp. mvh Guit
 

Petdan

Medlem
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
7
Antall liker
0
Takk for svar:) Tror du en Akai AM2400 kunne fungert? Har muligens tilgang på en slik en.. Noen som har erfaring med Akai?
 

Petdan

Medlem
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
7
Antall liker
0
Også Pioneer forsterkere fra den tiden har jeg også brukt (SA 7500). Kan dukke opp på Finn.no. Eller kanskje på Torget. Du kan legge ut dine ønsker her. Så kanskje noe interessant dukker opp. mvh Guit

Evt så ser jeg en som selger en pioneer sa 708 på torget, tror du den kunne fungert? Som sagt er jeg ganske inkometent på dette området:)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Det spelar inte så stor roll vilken förstärkare du använder; Pioneer, Akai, Marantz, Tandberg, eller välj något annat märke som är känt för att hålla hög kvalité. Viktigt är nog däremot att förstärkaren kan leverera minst 50 watt. Pioneer SA 708 ger 2 x 65 watt, den passar säkert utmärkt, men det finns som sagt många andra att välja på.
:)
 

Petdan

Medlem
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
7
Antall liker
0
Det spelar inte så stor roll vilken förstärkare du använder; Pioneer, Akai, Marantz, Tandberg, eller välj något annat märke som är känt för att hålla hög kvalité. Viktigt är nog däremot att förstärkaren kan leverera minst 50 watt. Pioneer SA 708 ger 2 x 65 watt, den passar säkert utmärkt, men det finns som sagt många andra att välja på.
:)
Takk for svar:)
 

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
44
Antall liker
5
Det spelar inte så stor roll vilken förstärkare du använder; Pioneer, Akai, Marantz, Tandberg, eller välj något annat märke som är känt för att hålla hög kvalité. Viktigt är nog däremot att förstärkaren kan leverera minst 50 watt. Pioneer SA 708 ger 2 x 65 watt, den passar säkert utmärkt, men det finns som sagt många andra att välja på.
:)
Takk for svar:)
Det som originalt "burde" kobles sammen med S75, er Beomaster 4000 eller 4400 receiver, og Beogram 4002 platespiller. Dette er dog dyre saker. En langt rimeligere løsning er en spretten hifiklubb-forsterker av litt nyere årgang og en ikke altfor billig platespiller fra samme periode. Det fins mange bra japanske spillere fra tidlig 80-tall. F.eks Pioneer, Technics eller Sony. S-arm pleier å være et kjennetegn på en spiller over entry level. Et annet er å løfte på spilleren. Er den for light, er det antakelig shite. Om design er viktig, bør du få tak i en platespiller med trefinish, og da snakker vi 70-tall. Mitt hete tips her, er en Dual i 12xx-serien. En 1225 får du for under 1000-lappen, kanskje ned i 5-600 kr. Dual 1226, 1228 og 1229 er i stigende rekkefølge dyrere, men og bedre. Alle modellene holder god tysk kvalitet.
 

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
44
Antall liker
5
Glemte noe. Noen platespillere ser bedre ut enn hva de presterer. Spillere som Garrard SP-25 og Radionette Hifi 4000 ser lekre ut, men er ikke audiell match for høykvalitets Bang Olufsen-høyttalere. Alternativer er litt rimeligere Bang Olufsen (f.eks Beogram 1900 eller 2200). Pass i så fall på at stiften er i god stand, ellers må du påregne en tusenlapp der. Ellers vil en god Philips være god match, både mht kvalitet og design. Philips 212, 312 eller 408 er gode valg. Alle disse kan fås i lekker treutførelse.
 

Petdan

Medlem
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
7
Antall liker
0
Hei, tusen takk for gode innspill. Har mulighet for å kjøpe en Philips fp 150, vet du noe om denne spilleren? I forhold til forsterker havnet jeg på en Pioneer sa 708 i første omgang, ser for meg at det blir en tandberg 2055 eller 2075 etterhvert:)

mvh

Petter

Glemte noe. Noen platespillere ser bedre ut enn hva de presterer. Spillere som Garrard SP-25 og Radionette Hifi 4000 ser lekre ut, men er ikke audiell match for høykvalitets Bang Olufsen-høyttalere. Alternativer er litt rimeligere Bang Olufsen (f.eks Beogram 1900 eller 2200). Pass i så fall på at stiften er i god stand, ellers må du påregne en tusenlapp der. Ellers vil en god Philips være god match, både mht kvalitet og design. Philips 212, 312 eller 408 er gode valg. Alle disse kan fås i lekker treutførelse.
 

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
44
Antall liker
5
FP 150 går vel an, inntil du får tak i noe bedre. GP 330 pickup (det er den som står på?) er allright, men designet på platespilleren er vel ikke akkurat noe som får en til å snu seg to ganger. Har ikke eid FP 150, men jeg tror det er en av de rimeligere modellene. Prøv å løfte på den..
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Pioneer SA 708 är ett gott val. Du kommer säkert att bli nöjd med den.
När det gäller platespillere finns det många vintagespillere från 70-talet som är bättre än denna Philips och till bra priser dessutom. Det är likadant med platespillere som med förstärkare; välj något märke som är känt för att hålla hög kvalité. Titta f eks efter Technics eller Pioneer från 70-talet.
:)
 

Petdan

Medlem
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
7
Antall liker
0
Pioneer SA 708 är ett gott val. Du kommer säkert att bli nöjd med den.
När det gäller platespillere finns det många vintagespillere från 70-talet som är bättre än denna Philips och till bra priser dessutom. Det är likadant med platespillere som med förstärkare; välj något märke som är känt för att hålla hög kvalité. Titta f eks efter Technics eller Pioneer från 70-talet.
:)
Takk for svar Kjell_Kranzberg. Foreløpig er jeg veldig fornøyd med forsterkeren, fikk den for noen timer siden. Den spiller veldig fint sammen med S75. Hva tror dere om en Pioneer pl120? Har mulighet for å kjøpe den her i Bergen..
 

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
44
Antall liker
5
Ikke om den skal matche forsterker & høyttalere. PL 120 er en entry-level spiller (den høres ok ut med en brandet Audio Technica AT-95E som standard pickup, men..fortsatt entry level). Fra Pioneer anbefales heller PL12D (midten av 70-tallet), eller de senere PL100, PL200, PL516, PL518). Alle disse nevnte spillerne skal være mulig å få tak i for ca 5-800 kr.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Jag håller med RRPolice. PL 12D eller efterföljaren PL 112 är bättre att leta efter.
 
Topp Bunn